Aansluiten 12V contact R1200Rt

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over accessoires en toebehoren voor de motorfiets
zoals verhoogd scherm, binnentassen, valbeugels, enz.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Biker Ivo
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 mar 2009, 18:01
Woonplaats: Tielt-Winge
Locatie: Vlaams Brabant

Aansluiten 12V contact R1200Rt

Bericht door Biker Ivo »

Heb probleem met leeglopen van batterij na een 2-tal weken stilstand, probleem gevonden komt van communicatiesysteem van Autocom (raar bij vorige R1200RT nooit probleem gehad). Oplossing is een relais doosje plaatsen tussen batterij en communicatie module, echter deze heeft een 12V + signaal nodig om relais aan te sturen bij aanzetten contact. Heb deze aangesloten op de 12V+ van de achterste 12V voeding socket. Uitgetest alles werkt, dus so far so good ..... :grin:
Nu heb ik het probleem dat mijn BMW druppelaar niet meer werkt :cry: . Deze heeft blijkbaar het 1 Volt signaal nodig van de 12V socket, die is nu slechts 11 mV meer. Dit heeft vermoedelijk met het Canbus systeem te maken.
Nu de vraagstelling : waar sluit ik best (buiten het Canbus systeem) het nodige 12V+, na aanzetten van contact, aan bij mijn R1200RT 2013 ?
Alvast bedankt voor de reacties !
R1200RT 2008
R1200RT 2013
R1200RT LC 2017
Bartd
Berichten: 29
Lid geworden op: 08 aug 2013, 00:59
Woonplaats: Aalter
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Aansluiten 12V contact R1200Rt

Bericht door Bartd »

Op mijn honda was dit een aftakking op het achterlicht die de relais aanstuurde. Geen idee of dit ook lukt op de BMW.

Grtz,
Bart
pvde
Berichten: 2652
Lid geworden op: 04 nov 2004, 18:11
Woonplaats: Essen -Wildert
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Aansluiten 12V contact R1200Rt

Bericht door pvde »

yep,
Ik heb mij een originele BMW 12V stekker zoals je rechts achter er ééntje hebt, bij geplaatst maar dan links achter.
Aansluiting rechtstreeks op de batterij met een zekering er tussen en daar sloot ik altijd mijn druppellader op aan :idea:
Afbeelding
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: Aansluiten 12V contact R1200Rt

Bericht door roadster »

je kan beter dat relais laten aansturen door de geschakelde 12V van uw accessoirestekker die ergens klaarhangt ipv die 12V socket.
Op een GS hangt die in de buurt van de oliekoeler, de kans is groot dat die bij een RT daar ook klaarhangt. Je hebt enkel het stekkertje nodig dat op de plug past (+/- 10€ bij uw dealer).
R1200GS LC
Biker Ivo
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 mar 2009, 18:01
Woonplaats: Tielt-Winge
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Aansluiten 12V contact R1200Rt

Bericht door Biker Ivo »

pvde schreef:yep,
Ik heb mij een originele BMW 12V stekker zoals je rechts achter er ééntje hebt, bij geplaatst maar dan links achter.
Aansluiting rechtstreeks op de batterij met een zekering er tussen en daar sloot ik altijd mijn druppellader op aan :idea:
Afbeelding
Houdoe
Bedankt voor de reactie, is een optie.
Mvgr
Ivo.
R1200RT 2008
R1200RT 2013
R1200RT LC 2017
Biker Ivo
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 mar 2009, 18:01
Woonplaats: Tielt-Winge
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Aansluiten 12V contact R1200Rt

Bericht door Biker Ivo »

roadster schreef:je kan beter dat relais laten aansturen door de geschakelde 12V van uw accessoirestekker die ergens klaarhangt ipv die 12V socket.
Op een GS hangt die in de buurt van de oliekoeler, de kans is groot dat die bij een RT daar ook klaarhangt. Je hebt enkel het stekkertje nodig dat op de plug past (+/- 10€ bij uw dealer).
Bedankt, denk dat dit een prima alternatief is, niet veel werk, kleine kost, ... zal eens opzoek gaan naar dat stekkertje. :D
Hou jullie op de hoogte van resultaat. :grin:
R1200RT 2008
R1200RT 2013
R1200RT LC 2017
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Aansluiten 12V contact R1200Rt

Bericht door Dirk Pauwels »

Biker Ivo schreef:
roadster schreef:je kan beter dat relais laten aansturen door de geschakelde 12V van uw accessoirestekker die ergens klaarhangt ipv die 12V socket.
Op een GS hangt die in de buurt van de oliekoeler, de kans is groot dat die bij een RT daar ook klaarhangt. Je hebt enkel het stekkertje nodig dat op de plug past (+/- 10€ bij uw dealer).
Bedankt, denk dat dit een prima alternatief is, niet veel werk, kleine kost, ... zal eens opzoek gaan naar dat stekkertje. :D
Hou jullie op de hoogte van resultaat. :grin:
Ksnap het niet goed....
Uwen autocom hangt rechtstreeks op de batterij en trekt uw batterij leeg, zou kunnen, is nooit goed om die dingen rechtstr op batterij te zetten.
Er moet een relais tussen die 12v nodig heeft om de autocom te schakelen.
Er wordt dan voorgesteld om die relais op de acc voeding te hangen die via het contact loopt.
Waarom die relais er nog tussensteken als je de autocom ook rechtstreeks op die acc voeding kan aansluiten, als je contact afstaat kan je autocom toch je batterij toch niet meer leegtrekken? Of is dat te simpel?
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Aansluiten 12V contact R1200Rt

Bericht door Danny »

Dirk Pauwels schreef:
Biker Ivo schreef:
roadster schreef:je kan beter dat relais laten aansturen door de geschakelde 12V van uw accessoirestekker die ergens klaarhangt ipv die 12V socket.
Op een GS hangt die in de buurt van de oliekoeler, de kans is groot dat die bij een RT daar ook klaarhangt. Je hebt enkel het stekkertje nodig dat op de plug past (+/- 10€ bij uw dealer).
Bedankt, denk dat dit een prima alternatief is, niet veel werk, kleine kost, ... zal eens opzoek gaan naar dat stekkertje. :D
Hou jullie op de hoogte van resultaat. :grin:
Ksnap het niet goed....
Uwen autocom hangt rechtstreeks op de batterij en trekt uw batterij leeg, zou kunnen, is nooit goed om die dingen rechtstr op batterij te zetten.
Er moet een relais tussen die 12v nodig heeft om de autocom te schakelen.
Er wordt dan voorgesteld om die relais op de acc voeding te hangen die via het contact loopt.
Waarom die relais er nog tussensteken als je de autocom ook rechtstreeks op die acc voeding kan aansluiten, als je contact afstaat kan je autocom toch je batterij toch niet meer leegtrekken? Of is dat te simpel?
tak gewoon af van de stekker onder het zadel die gaat automatisch uit, geen shit geen miserie... twee minuten solderen :mrgreen:
Biker Ivo
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 mar 2009, 18:01
Woonplaats: Tielt-Winge
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Aansluiten 12V contact R1200Rt

Bericht door Biker Ivo »

Heb uiteindelijk de 12V afgetakt thv het sleutelcontact. Komt een rode draad toe en na contact vertrekt er een groene. Werkt prima, communicatie systeem en druppelaar werken terug daar het canbus systeem niet meer verstoord wordt. Iedereen bedankt voor de info. Greettzz en tot de volgende. :grin:
R1200RT 2008
R1200RT 2013
R1200RT LC 2017
Plaats reactie