Veranderen of oprijden?
Moderator: GVN
Veranderen of oprijden?
In september plannen we een rit van 3500 km naar Franse Alpen, via Zwitserse passen door naar Stelvio en terug via Duitsland.
Het gedeelte op de snelweg bedraagt zo'n 1200 km. Onze rijstijl is normaal, zeker niet supersportief.
Mijn Tourance-banden gaan nu al zo'n 11000 km mee en ik heb achteraan nog een 3 à 4 mm speling.
Mijn dilemma nu : leg ik er nog voor het vertrek een nieuwe set op of rijd ik deze verder op?
Bedankt voor de reacies
Het gedeelte op de snelweg bedraagt zo'n 1200 km. Onze rijstijl is normaal, zeker niet supersportief.
Mijn Tourance-banden gaan nu al zo'n 11000 km mee en ik heb achteraan nog een 3 à 4 mm speling.
Mijn dilemma nu : leg ik er nog voor het vertrek een nieuwe set op of rijd ik deze verder op?
Bedankt voor de reacies
Re: Veranderen of oprijden?
als je op deze km nog maar 3 a 4 mm over hebt dan gaat het krap worden denk ik.
Ik zou dan vervangen...
Ik zou dan vervangen...
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: Veranderen of oprijden?
.
Laatst gewijzigd door alfa op 28 okt 2013, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW R1100R zonder KFR
Re: Veranderen of oprijden?
Duidelijk,nieuwe banden monteren.
Zoals Alfa al duidelijk heeft gemaakt,dat is het allemaal niet waard.
Met die profieldiepte dat je nog hebt gaat de bandenslijtage sneller gaan.
Heb voor onze Noorwegen reis ook nieuwe achterband laten steken,daar neem ik geen risico's in.
Grtz,Geert
Zoals Alfa al duidelijk heeft gemaakt,dat is het allemaal niet waard.
Met die profieldiepte dat je nog hebt gaat de bandenslijtage sneller gaan.
Heb voor onze Noorwegen reis ook nieuwe achterband laten steken,daar neem ik geen risico's in.
Grtz,Geert
Re: Veranderen of oprijden?
Ieder z'n Eigen ding zou ik zeggen, en ze oprijden.
Wel zou ik dat extraatje mee nemen voor het geval dat het niet meer verantwoord is.
Ligt natuurlijk ook wel 'n beetje aan de rijstijl.
Maar je kan ook wel daar 'n lokatie voorzien om te vervangen indien het spannend begint te worden.
Heb dat 3jaar geleden ook gedaan en na die prachtige rit bij thuiskomst meteen vervangen.
Je zit dan in elk geval met 1 dilemma minder en dan is op ook gewoon op.
Op de motor is het niet ff 'n reserve-setje mee nemen voor het geval dat.
Als je echt denk dat ze daar geen banden verkopen, moet je ze vervangen
mvg Nico
Wel zou ik dat extraatje mee nemen voor het geval dat het niet meer verantwoord is.
Ligt natuurlijk ook wel 'n beetje aan de rijstijl.
Maar je kan ook wel daar 'n lokatie voorzien om te vervangen indien het spannend begint te worden.
Heb dat 3jaar geleden ook gedaan en na die prachtige rit bij thuiskomst meteen vervangen.
Je zit dan in elk geval met 1 dilemma minder en dan is op ook gewoon op.
Op de motor is het niet ff 'n reserve-setje mee nemen voor het geval dat.
Als je echt denk dat ze daar geen banden verkopen, moet je ze vervangen
mvg Nico
MG Breva 850
-
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 29 nov 2007, 10:56
- Woonplaats: Diegem City
- Locatie: Vlaams-Brabant
- Contacteer:
Re: Veranderen of oprijden?
Zeker nieuwe banden laten steken.
Desnoods kan je aan de bandenboer vragen om je oude banden mee te krijgen en erna terug te laten op monteren.
Kan je ze oprijden hier terug.
Want in het buitenland kan je soms moeten wachten op banden, afhankelijk van de regio.
Desnoods kan je aan de bandenboer vragen om je oude banden mee te krijgen en erna terug te laten op monteren.
Kan je ze oprijden hier terug.
Want in het buitenland kan je soms moeten wachten op banden, afhankelijk van de regio.
To boldly go where no tasmanian has gone before ...
Re: Veranderen of oprijden?
Sluit ik me hierbij aan...Ieder z'n Eigen ding zou ik zeggen, en ze oprijden.
Wel zou ik dat extraatje mee nemen voor het geval dat het niet meer verantwoord is.
Ligt natuurlijk ook wel 'n beetje aan de rijstijl.
Maar je kan ook wel daar 'n lokatie voorzien om te vervangen indien het spannend begint te worden.
Heb dat 3jaar geleden ook gedaan en na die prachtige rit bij thuiskomst meteen vervangen.
Je zit dan in elk geval met 1 dilemma minder en dan is op ook gewoon op.
Op de motor is het niet ff 'n reserve-setje mee nemen voor het geval dat.
Als je echt denk dat ze daar geen banden verkopen, moet je ze vervangen
mvg Nico
-
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
- Locatie: Gent, België
Re: Veranderen of oprijden?
vervangen ,
als het wat warmer is en geladen met duo en bagage is de sleet ook iets meer. komt nog bij dat het asfalt iets ruwer is ginder en dus de sleet versnelt.
Ik heb ooit eens vertrokken met 4mm en in Italie een dag naar de KL.... om een bandje te laten steken veel ergernis die achteraf vermeden kon worden.
komt nog bij dat de enige beschikbare band in verschillende motorgarages een pure zachte sportband was die na 3000km weg was en 280€ voor een achterbandje heeft gekost .
Ze profiteren serieus van de toerist dan omdat ze weten dat je geen alternatief hebt.
als het wat warmer is en geladen met duo en bagage is de sleet ook iets meer. komt nog bij dat het asfalt iets ruwer is ginder en dus de sleet versnelt.
Ik heb ooit eens vertrokken met 4mm en in Italie een dag naar de KL.... om een bandje te laten steken veel ergernis die achteraf vermeden kon worden.
komt nog bij dat de enige beschikbare band in verschillende motorgarages een pure zachte sportband was die na 3000km weg was en 280€ voor een achterbandje heeft gekost .
Ze profiteren serieus van de toerist dan omdat ze weten dat je geen alternatief hebt.
Re: Veranderen of oprijden?
In Frankrijk is het asfalt ruwer dan bij ons, dus uw banden gaan er vlugger slijten.
Neem daarbij dat het warmer is, warme asfalt, warmere ban dan hier , bochten , extra belading enz.
Wisselen is de enige boodschap.
Al kunnen we enkel maar ons gedacht/ advies geven hé.
De eindbeslissing moet je zelf nemen.
Neem daarbij dat het warmer is, warme asfalt, warmere ban dan hier , bochten , extra belading enz.
Wisselen is de enige boodschap.
Al kunnen we enkel maar ons gedacht/ advies geven hé.
De eindbeslissing moet je zelf nemen.
-
- Berichten: 881
- Lid geworden op: 29 nov 2007, 10:56
- Woonplaats: Diegem City
- Locatie: Vlaams-Brabant
- Contacteer:
Re: Veranderen of oprijden?
Yep dat is zo. Op een congé had een collega motard nieuwe banden gelegd, en na de congé in frankrijk mochten er terug bijna nieuwe op ...Harald schreef:In Frankrijk is het asfalt ruwer dan bij ons, dus uw banden gaan er vlugger slijten.
Neem daarbij dat het warmer is, warme asfalt, warmere ban dan hier , bochten , extra belading enz.
Wisselen is de enige boodschap.
Al kunnen we enkel maar ons gedacht/ advies geven hé.
De eindbeslissing moet je zelf nemen.
To boldly go where no tasmanian has gone before ...
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Veranderen of oprijden?
Vindt je het leuk om het verlof van je vrienden te verpesten door een paar uur in een bandencentrale door te brengen en daar (tenzij je in andorra passeert) veel te veel te betalen voor banden die je mss nog eens niet zo goed vindt....? Vertrek dan gerust met die kale banden....
Heb je een greintje verstand dan leg je nieuwe en vraag je ook aan je maten om dat te doen. Whatever you do, geen banden laten leggen in Frankrijk want daar pluimen ze waar je bij staat, spanje of Andorra is goedkoper dan bij ons, Andorra heel goede service, spanje heb je veel geduld nodig....
Heb je een greintje verstand dan leg je nieuwe en vraag je ook aan je maten om dat te doen. Whatever you do, geen banden laten leggen in Frankrijk want daar pluimen ze waar je bij staat, spanje of Andorra is goedkoper dan bij ons, Andorra heel goede service, spanje heb je veel geduld nodig....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 1162
- Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
- Woonplaats: Oostduinkerke
- Locatie: W-VL
Re: Veranderen of oprijden?
Voor onze 2de Spanje reis, weliswaar met 2 RT's op de remorque, Ik vertrokken met nieuwe banden en men maat met banden waar je hier zeker nog 4500 km kon mee doen (4/5 mm profieldiepte). De derde dag zaten we terug thuis op het terras en ik kijk zo naar zijn achterband. Awel, op sommige plaatsen zat hij al op het canvas. Gelukkig ben ik meestal op het ergste voorbereid en spreek ik behoorlijk wat Spaans, dus even naar BMW gebeld in Reus en de volgende dag andere "neumaticos MPR 3B" gelegd? Waren goedkoper dan in België. Hou er rekening mee dat banden "op het einde" veel sneller gaan slijten en dat Tourance banden niet overal op voorraad zijn en dus ook serieus roet in het eten kunnen gooien.
Wij zijn meestal voor een maand weg dus trekken we ons van dat banden leggen geen moer aan. Om veiligheidsredenen liggen wij alle 3 dagen een dag stil. Dus op die dag kan er gerust een zeeeeeeeeeeeer rustig tochtje vanaf om bandjes te leggen en koffietje te drinken. Nu bel ik daar een weekje op voorhand om banden te bestellen om er zeker van te zijn dat ze er ook zijn. Dus kijk naar je tijdsbestek. Zie waar je na 2500 km ergens bent en kijk naar een BMW dealer (die zijn volgens contract verplicht BMW reizigers als eerste te helpen) of bandencentrale in de buurt en bestel je banden nu reeds.
Heb je geen RDC op je motor, controleer dan zeker alle 2 dagen je bandenspanning. Warm overdag en fris tot koud 's nachts heeft een enorme invloed op je bandenspanning. Neem een goede bandenspanningsmeter mee want die zuilen aan een pompstation durven serieus (tot 200 g) afwijken. Als je hier of op je reis nieuwe banden laat steken niet vergeten van het binnen ventieltje door een nieuw te vervangen. Anders gegarandeerd luchtverlies.
Wij zijn meestal voor een maand weg dus trekken we ons van dat banden leggen geen moer aan. Om veiligheidsredenen liggen wij alle 3 dagen een dag stil. Dus op die dag kan er gerust een zeeeeeeeeeeeer rustig tochtje vanaf om bandjes te leggen en koffietje te drinken. Nu bel ik daar een weekje op voorhand om banden te bestellen om er zeker van te zijn dat ze er ook zijn. Dus kijk naar je tijdsbestek. Zie waar je na 2500 km ergens bent en kijk naar een BMW dealer (die zijn volgens contract verplicht BMW reizigers als eerste te helpen) of bandencentrale in de buurt en bestel je banden nu reeds.
Heb je geen RDC op je motor, controleer dan zeker alle 2 dagen je bandenspanning. Warm overdag en fris tot koud 's nachts heeft een enorme invloed op je bandenspanning. Neem een goede bandenspanningsmeter mee want die zuilen aan een pompstation durven serieus (tot 200 g) afwijken. Als je hier of op je reis nieuwe banden laat steken niet vergeten van het binnen ventieltje door een nieuw te vervangen. Anders gegarandeerd luchtverlies.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Re: Veranderen of oprijden?
Als je zegt dat je 3 à 4 mm speling hebt, en je weet dat de mimimum profieldipte 1.6 mm is,
kan je zelf uittellen dat ge ni te ver zult geraken.
Maar goed, we kunnen hier allemaal ons gedacht neerpoten, de eindbeslissing moet je nog altijd zelf nemen.
het enige wat we vragen, is om na uw verlof wat mooi foto's te plaatsen
kan je zelf uittellen dat ge ni te ver zult geraken.
Maar goed, we kunnen hier allemaal ons gedacht neerpoten, de eindbeslissing moet je nog altijd zelf nemen.
het enige wat we vragen, is om na uw verlof wat mooi foto's te plaatsen
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 18 feb 2010, 21:49
- Woonplaats: Dendermonde
- Locatie: Oost-Vlaanderen - Schoonaarde
- Contacteer:
Re: Veranderen of oprijden?
Ik zat ook met dat dilemma enkele weken terug. 't Zou misschien nét gelukt zijn. Maar mijn gemoedsrust is mij meer waard, 'k heb er voor vertrek nieuwe op gelegd. Weet dat de kans op lek rijden met 3a4mm profiel ook groter is dan met een nieuwe. Ne nieuwe kan nog iets verdragen.
'08 R1200R : BMC luchtfilter + Memjet + Laseruitlaat lijn + Wilberswinkel voor en achter = Feest!
Re: Veranderen of oprijden?
veranderen om ginder geen ambras te hebben
gebruikt setje bijhouden en daarna hier verder oprijden.
gebruikt setje bijhouden en daarna hier verder oprijden.
R1200GS LC
Re: Veranderen of oprijden?
Okay, dan maar nieuwe, moe je zelf weten.
Heb zelf 2x de pech gehad met nieuwe banden, 1x binnen 10km 'n schroef erin.
En eenmaal binnen 100km 'n schroef erin.
Daar waar de profiel-diepte te meten is zitten van die velle-kes, die rapen alles op.
Nu met de nieuwe MPR-3 ook al diverse steentjes moeten verwijderen.
Zit er gelukkig nu al 3000km op, en ja hoor raapt geen steentjes meer
mvg Nico
Heb zelf 2x de pech gehad met nieuwe banden, 1x binnen 10km 'n schroef erin.
En eenmaal binnen 100km 'n schroef erin.
Daar waar de profiel-diepte te meten is zitten van die velle-kes, die rapen alles op.
Nu met de nieuwe MPR-3 ook al diverse steentjes moeten verwijderen.
Zit er gelukkig nu al 3000km op, en ja hoor raapt geen steentjes meer
mvg Nico
MG Breva 850
Re: Veranderen of oprijden?
Bedankt voor de vele reacties.
De mening van het forum is bijna unaniem.
Als ik voorheen nog wat twijfelde, zijn de twijfels nu helemaal weg.
Ik bestel dinsdag mijn Tourancekes en laat ze er een week of 2 voor vertrek opleggen.
De nuttige tips worden eveneens meegenomen.
Merci
De mening van het forum is bijna unaniem.
Als ik voorheen nog wat twijfelde, zijn de twijfels nu helemaal weg.
Ik bestel dinsdag mijn Tourancekes en laat ze er een week of 2 voor vertrek opleggen.
De nuttige tips worden eveneens meegenomen.
Merci
Re: Veranderen of oprijden?
Gij gelukkig , wij ook
-
- Berichten: 1162
- Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
- Woonplaats: Oostduinkerke
- Locatie: W-VL
Re: Veranderen of oprijden?
Er is één nuttige tip die hier in dit draadje nog niet is opgenomen. Oud of nieuw, plat rijden kan je altijd dus naast het setje wieken 6 CO2 bonbonnetjes meenemen. Met de drie kom je maar aan 1.4 bar wat dus wel goed genoeg is op in slakkentempo naar een garage te rijden. Maar liever toch wat meer. Spreek uit ervaring.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Re: Veranderen of oprijden?
Een betere tip is smijt die bonbonnekes op 't containerpark en koop een pompke... dat pakt evenveel plaats in en als je eens 3 maal plat rijd zoals ik (op één weekend) dan ben je blij dat je een pomp bij hebt. Een paar forummers kunnen dat bevestigen want ze waren erbij, ik reed toen met magnetische bandenaantzeetje schreef:Er is één nuttige tip die hier in dit draadje nog niet is opgenomen. Oud of nieuw, plat rijden kan je altijd dus naast het setje wieken 6 CO2 bonbonnetjes meenemen. Met de drie kom je maar aan 1.4 bar wat dus wel goed genoeg is op in slakkentempo naar een garage te rijden. Maar liever toch wat meer. Spreek uit ervaring.
Ik hoop dat je 't nooit moet meemaken maar je word er wel erg handig van in banden repareren
-
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 11:34
- Woonplaats: Kortrijk
- Locatie: W-Vlaanderen
Re: Veranderen of oprijden?
Het beste wat je kan doen is vervangen en met veel overschot aan rubber vertrekken. Je doet dan in je uitstap wat je wil en iets anders dan naar banden zoeken !
Maar je kan ook op voorhand informeren, en ergens halverwege een bandenset aan een goede prijs al vastleggen. Er zijn zo streken die zoiets interessants kunnen bieden. Tsjechië, Duitsland, Andora enz... Misschien ken je wel motorrijders in het buitenland die willen informeren. Ik ken er enkele.
Je moet vooral beseffen, dat weinigen grote stock liggen hebben. De meeste bandenleveranciers hebben zelf geen stock, en laten een set afkomen, die dan na 24 uur geleverd worden. En dat ongeacht waar je bent in Europa !
Mijn bandenervaring, los van alle merken, is dat alle banden goed zijn, ze onderscheiden zich van elkaar vooral in hun tweede helft van hun leven. Als je dus goedkoper aan banden kan geraken (bestellen in D of Oostenrijk bv), gooi je die er af voor ze helemaal op zijn, of vertrek je vrij goedkoop met nieuwe rubber naar het buitenland (prijzen bv 180 euro voor een 1200RT set, niet geplaatst)
Los van buitenlandse ritten, respecteer je als absolute min grens, de 2mm voor en 3mm achter profiel in het middenloopvlak. Als je in een serieus onweer zit, geraak je dan ook niet in de problemen. Niets onaangenamers in de zware regen, je voorwiel voelen zweven omdat je maar 2mm profiel vooraan hebt. Maar dat is de regel voor binnenlandse ritten.
En los daarvan is het nog belangrijker, je bandenspanning periodiek te controleren. Je zou verstomd staan met welke bandendruk sommigen met de motor durven rijden !
Maar je kan ook op voorhand informeren, en ergens halverwege een bandenset aan een goede prijs al vastleggen. Er zijn zo streken die zoiets interessants kunnen bieden. Tsjechië, Duitsland, Andora enz... Misschien ken je wel motorrijders in het buitenland die willen informeren. Ik ken er enkele.
Je moet vooral beseffen, dat weinigen grote stock liggen hebben. De meeste bandenleveranciers hebben zelf geen stock, en laten een set afkomen, die dan na 24 uur geleverd worden. En dat ongeacht waar je bent in Europa !
Mijn bandenervaring, los van alle merken, is dat alle banden goed zijn, ze onderscheiden zich van elkaar vooral in hun tweede helft van hun leven. Als je dus goedkoper aan banden kan geraken (bestellen in D of Oostenrijk bv), gooi je die er af voor ze helemaal op zijn, of vertrek je vrij goedkoop met nieuwe rubber naar het buitenland (prijzen bv 180 euro voor een 1200RT set, niet geplaatst)
Los van buitenlandse ritten, respecteer je als absolute min grens, de 2mm voor en 3mm achter profiel in het middenloopvlak. Als je in een serieus onweer zit, geraak je dan ook niet in de problemen. Niets onaangenamers in de zware regen, je voorwiel voelen zweven omdat je maar 2mm profiel vooraan hebt. Maar dat is de regel voor binnenlandse ritten.
En los daarvan is het nog belangrijker, je bandenspanning periodiek te controleren. Je zou verstomd staan met welke bandendruk sommigen met de motor durven rijden !
-
- Berichten: 5688
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
- Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
- Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.
Re: Veranderen of oprijden?
'k Denk dat 'm na z'n verlof, in september, intussen al een ander setje heeft opgereden...
I respect your opinion. But I don't give shit.
-
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 11:34
- Woonplaats: Kortrijk
- Locatie: W-Vlaanderen
Re: Veranderen of oprijden?
Het is te hopen voor hem !