Zwaar in de remmen met de GS.

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

de Pierre
Berichten: 65
Lid geworden op: 02 aug 2008, 15:23
Woonplaats: Zemst
Locatie: Vl. Brabant
Contacteer:

Zwaar in de remmen met de GS.

Bericht door de Pierre »

Deze ochtend ben ik tamelijk zwaar en onverwachts in de rem moeten gaan met de GS.

Overstekende kinderen ( op een zebrapad ) : ze liepen door de rode lichten heen . Na diep afremmen en toch niet tot stilstand gekomen op de plaats dat ik meende te moeten stil staan , na ontwijken v d kindjes , stel ik mij de vraag :

Had de GS nog korter kunnen remmen moest ik met de rechtse voet ook nog bij geremd hebben ? Ik kneep enkel de rechtse hendel ~~ de ABS sprong niet aan. Niet hard genoeg genepen ?

Ikke,
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: Zwaar in de remmen met de GS.

Bericht door Den Dirk »

Goede vraag, vind ik.
Als ge te hard remt, slaat ABS aan, zou ik denken...
Als ge remt, zo dat het ABS juistekes niet aanslaat ,zijt ge goe bezig...maar wanneer weet ge dat???
Als ge achteraan meeremt, kan het zijn dat het achterste wiel rap in ABS gaat, en dus minder remt, denk ik.

Zo'n situatie kunt ge niet oefenen... maar ne mens zou dat moeten oefenen , op een veilige plaats..
Ga ik toch eens moeten doen! :wink:
I like my bike!!
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Zwaar in de remmen met de GS.

Bericht door Danny »

Theoretisch kan je zelf korter remmen dan met ABS maar een noodstop is alles toe en dan mogen we blij zijn dat de techniek ter hulp schiet.

Als ik echt moet remmen is 't zowel voor als achter alles knal toe, dat is mijn reactie...
zou nie weten waarom achteraan niet mee te remmen, je ABS haalt wel 't maximale eruit wat er op dat moment te remmen valt, de ABS grijpt ook gescheiden in dus trappen op die pedaal... :mrgreen:
mecapuet
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
Woonplaats: Orp
Locatie: Waals-Brabant.

Re: Zwaar in de remmen met de GS.

Bericht door mecapuet »

Zou zeggen...probeert het eens uit op een parking of elders.
Kan nooit kwaad zo een noodstop/uitwijken regelmatig eens uit te voeren...voor als je het echt nodig hebt, zoals vandaag. ;-)

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Zwaar in de remmen met de GS.

Bericht door Danny »

mecapuet schreef:Zou zeggen...probeert het eens uit op een parking of elders.
Kan nooit kwaad zo een noodstop/uitwijken regelmatig eens uit te voeren...voor als je het echt nodig hebt, zoals vandaag. ;-)

Gr, meca.

Mensen doen dat veel te weinig aan 80 a 100 per uur eens alles dicht peren (om te oefenen he :mrgreen: )
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: Zwaar in de remmen met de GS.

Bericht door Den Dirk »

Danny schreef:
mecapuet schreef:Zou zeggen...probeert het eens uit op een parking of elders.
Kan nooit kwaad zo een noodstop/uitwijken regelmatig eens uit te voeren...voor als je het echt nodig hebt, zoals vandaag. ;-)

Gr, meca.

Mensen doen dat veel te weinig aan 80 a 100 per uur eens alles dicht peren (om te oefenen he :mrgreen: )
Zoiets moet wel opgebouwd worden, dwz best aan bv 40/u beginnen etc. :wink:
I like my bike!!
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Zwaar in de remmen met de GS.

Bericht door alfa »

Moet je eens proberen met R1100S zonder ABS en voorvering op soft ??!!?
Dan is oefeningentje gedaan :-? :-?
BMW R1100R zonder KFR
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Zwaar in de remmen met de GS.

Bericht door Danny »

Blijven oefenen dan je hebt het nog niet onder de knie...

:mrgreen:
costerke
Berichten: 613
Lid geworden op: 04 apr 2009, 20:31
Woonplaats: Kortenberg
Locatie: Kortenberg, tussen Leuven en Brussel

Re: Zwaar in de remmen met de GS.

Bericht door costerke »

Ik dacht dat wanneer je de voorrem gebruikt de achterrem mee geactiveerd wordt.

Groetjes Rudy.
zolang mijn baas zegt dat ik teveel verdien doe ik alsof ik hard werk.
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: Zwaar in de remmen met de GS.

Bericht door roadster »

waarom zou je niet op dat pedaaltje gaan staan?
Al kan ik mij wel inbeelden dat je daar in die fractie van een seconde dat je moet beslissen niet bij stilstaat.

Alleszins is af en toe een noodstop oefenen een goed idee... al is het ook psychologisch zeer moeilijk om als een hersenloos rund uw voorrem dicht te knijpen en maar te vertrouwen op het ABS als ze u altijd geleerd hebben, tot treurens toe, om te remmen zoals je een citroen uitperst: eerst geleidelijk en dan opbouwen naar max druk...

Ik probeer altijd met voor- en achterrem te remmen in zo'n situaties, baadt het niet, kwaad zal het wel niet kunnen...
R1200GS LC
mmmmaxxxx
Berichten: 191
Lid geworden op: 12 nov 2006, 23:14
Woonplaats: TEMSE
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Zwaar in de remmen met de GS.

Bericht door mmmmaxxxx »

Ik heb ooit de volgende uitleg gekregen van de instructeur tijden een motorrijvaardigheidscursus.

Bij een noodstop met de motor: de remhendel indrukken maar de kracht opbouwen. De voorband moet eerst tijd krijgen om ingedrukt te worden (door het duikeffect) zodat zijn raakoppervlak toeneemt. Dan de druk blijven opbouwen (zoals je een appelsien uitperst) zodat het raakoppervlak zeer breed blijft en blijven (hard) remmen tot stilstand.

Wat de ABS betreft had hij volgende uitspraak: bij een auto wil ABS zeggen: altijd blijven sturen en bij een motor alles behalve sturen.

Bij een slipcursus (met de wagen) moesten we bovenop ons rempedaal gaan staan. Iedereen dacht: door de ABS moet ik gewoon remmen, maar dat is niet waar. Alles geven en blijven geven tijdens remmen. Hoe meer remdruk hoe groter de remkracht. Bij duurdere luxewagens herkennen een noodstop en voeren dan de remdruk elektronisch op.

Voor wat het waard is.
Grz Max
BMW R1200 GSA 2008
Na regen komt
longontsteking
Afbeelding
WernerVS
Berichten: 298
Lid geworden op: 06 okt 2013, 14:36
Woonplaats: Brasschaat
Locatie: Antwerpen/Brasschaat

Re: Zwaar in de remmen met de GS.

Bericht door WernerVS »

Veel interessante reacties.
Maar voor mij blijft het belangrijkste dat jij , noch de kinderen iets hebben.

Zoals elk jaar doe ik in het begin van het seizoen een opfrissingscursus van MAG mee.
En daar kan je nog is goed oefenen op de noodstop.
R1150GSA
pière boxèr
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 feb 2008, 20:25

Re: Zwaar in de remmen met de GS.

Bericht door pière boxèr »

alfa schreef:Moet je eens proberen met R1100S zonder ABS en voorvering op soft ??!!?
Dan is oefeningentje gedaan :-? :-?
AAAAAH waarom??
stefke2
Berichten: 530
Lid geworden op: 08 nov 2011, 19:19

Re: Zwaar in de remmen met de GS.

Bericht door stefke2 »

de Pierre schreef: Had de GS nog korter kunnen remmen moest ik met de rechtse voet ook nog bij geremd hebben ? Ik kneep enkel de rechtse hendel ~~ de ABS sprong niet aan. Niet hard genoeg genepen ?
Ik denk dat je gewoon krachtig geremd hebt met een degelijke opbouw van de remdruk. Remsysteem is daardoor niet in ABS gegaan. (Misschien remde je uit gewoonte ook maar met twee vinger aan het remhendel?) Bij een echte noodstop, voor mij is dat nog altijd in paniek de hele boel dichthakken, heb je nog een snellere opbouw van de remdruk. Meestal wel tot voorbij de blokkeringsgrens van de wielen waardoor je onderuit gaat (zonder ABS) of het ABS aanslaat. Dus misschien stond je met dichthakken van voor- én achterrem wat sneller stil. :-? Belangrijkste is dat je erger kon voorkomen. 8-)
WernerVS schreef:Zoals elk jaar doe ik in het begin van het seizoen een opfrissingscursus van MAG mee.
En daar kan je nog is goed oefenen op de noodstop.
Dat oefenen kan je altijd, overal. Liefst op een veilige plaats. Dan ben je permanent getraind en kom je ook niet voor verrassingen te staan als het eens echt nodig is.
aeneas
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 okt 2012, 13:02
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Zwaar in de remmen met de GS.

Bericht door aeneas »

de Pierre schreef:Had de GS nog korter kunnen remmen moest ik met de rechtse voet ook nog bij geremd hebben ?
Volgens mij wel ja.
Zelfs al haal je maar 5 of 10% extra remkracht achteraan, het is een beetje extra die je nu niet had.

Heb zelf pas vorig jaar mijn motorrijbewijs gehaald (ervoor 7 jaar met 125cc rondgereden) en bij de noodstop oefenen zei de instructeur gewoon van beide remmen volledig dicht te gooien (en voorste op te bouwen als je kan, zoals anderen hier ook zeggen).
Ik stond op het examen ook sneller stil dan anderen die minder hard durfden remmen..
Je achterste rem geeft normaal ook wat meer stabiliteit tijdens het remmen.
Mijn andere hobby: http://www.flippers.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Zwaar in de remmen met de GS.

Bericht door Dirk Pauwels »

Ik ben geen rijschool instructeur en verre van een kenner of natuurtalent, maar ik weet 1 ding en dat is dat je het soms niet helemaal haalt met remmen alleen, met of zonder ABS. Ik probeer (zeg wel probeer, want het is mij ook niet altijd gelukt :mrgreen: ) in zo'n geval een ontsnappingsroute te zoeken, dus niet naar het obstakel (in dit geval kinderen) te kijken maar naar dus een veilige route. Bij alles dicht gooien kan je niet sturen en ga je recht op je obstakel af, als je op tijd stilstaat geen probleem, anders....

In de rijopleiding bv gooien ze onverwacht een obstakel op je weg (hopelijk geen kinderen :grin: ), ga je dan vol in de remmen, dan rij jer gewoon los over, gebruik je de ontsnappingsroute - techniek, rij je er, vaak met lichtjes remmen - kijken- sturen gewoon omheen. Maar aan gezien kinderen, dieren en politiekers onvoorspelbaar zijn is het makkelijk gezegd dan gedaan.

Toch loont het volgens mij de moeite om hier wat op te oefenen.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Mil
Berichten: 631
Lid geworden op: 26 jul 2011, 15:18
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: Zwaar in de remmen met de GS.

Bericht door Mil »

Dat is ook de techniek die ze je aanleren, eerst zo veel mogelijk afremmen en dan er omheen.
Leven is het meervoud van lef...
wooter
Berichten: 420
Lid geworden op: 28 jan 2010, 16:51
Woonplaats: 3730
Contacteer:

Re: Zwaar in de remmen met de GS.

Bericht door wooter »

aeneas schreef:
de Pierre schreef:Had de GS nog korter kunnen remmen moest ik met de rechtse voet ook nog bij geremd hebben ?
Volgens mij wel ja.
Zelfs al haal je maar 5 of 10% extra remkracht achteraan, het is een beetje extra die je nu niet had.
Zover ik weet heeft ook de GS een geïntegreerd remsysteem waarbij de remhendel op het stuur de voorremmen achterrem activeren.

Bij VRO's wordt inderdaad aangeleerd voor beginners om enkel de remhendel op het stuur uit te knijpen als een citroen. Bij iets geavanceerdere cursussen komt ook de voetrem apart aan bod, maar dat heeft eigenlijk enkel extra nut als je een noodstop moet doen met een motorfiets zonder geïntegreerd remsysteem.
RBee
Berichten: 2201
Lid geworden op: 20 aug 2005, 23:54
Locatie: Wilrijk

Re: Zwaar in de remmen met de GS.

Bericht door RBee »

wooter schreef: Zover ik weet heeft ook de GS een geïntegreerd remsysteem waarbij de remhendel op het stuur de voorremmen achterrem activeren.

Ik denk het niet.


Bij VRO's wordt inderdaad aangeleerd voor beginners om enkel de remhendel op het stuur uit te knijpen als een citroen. Bij iets geavanceerdere cursussen komt ook de voetrem apart aan bod, maar dat heeft eigenlijk enkel extra nut als je een noodstop moet doen met een motorfiets zonder geïntegreerd remsysteem.
Bij de R1150RT dacht ik dat bij het bedienen van de de achterrem, een schijf vooraan mee werd bekrachtigd.
Waar zijn de techniekers?
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Zwaar in de remmen met de GS.

Bericht door Koppel!! »

RT (en denk alle straatmotoren met ABS): full gecombineerd remsysteem, dwz dat vooraan ook achteraan bediend, en achteraan ook vooraan bediend.
GS: semi gecombineerd, dwz dat vooraan ook achteraan bediend, maar achteraan bediend NIET de voorrem
De GS reeks is ook de enige waar je de ABS kan afzetten, op onverhard wil je echt niet met een ABS geconfronteerd worden :eye:

Desondanks dat vooraan ook achteraan bediend vind ik 't sowieso altijd beter om ook de achterrem met de voet te bedienen. Stel dat je straks op een fiets van je makker rijdt, zonder gecombineerd systeem, dan heb je tenminste de reflex om achteraan ook mee te remmen. Al was het dat 90% v.d remkracht vooraan zit, het lijkt me dom om die andere 10% niet te benutten. En zoals hier boven me reeds vermeld, het brengt stabiliteit in de motor tijdens een remmanoeuvre.
Heb trouwens nooit begrepen waarom er tijdens een opleiding een verschil in het aanleren mag zijn tussen beginners en meer ervaren motards. Ten eerste is een slecht aangeleerde techniek bijzonder moeilijk om nog af te leren, ten tweede denk ik net dat een beginner nog meer kan baten bij het gecombineerd remmen (hij dus, niet het systeem op de motor) en aldus stabiliteit in 't geheel te brengen/houden.

Voor de rest ben ik 't compleet eens met Dirk. Remmen is goed en allemaal wel, maar heb al meerdere keren zo'n manoeuvre moeten doen, en telkenmale aan een coming together met de andere partij kunnen ontsnappen omdat ik na een halve seconde al een ontsnappingsroute had bedacht. Daarin ligt de sleutel tot overleven denk ik, heel zelden zal er een situatie zijn dat je echt geen kant meer op kan, dan heb je echt pech. Al die andere keren kon ik ontsnappen met een close call aan 't ergste, net omdat ik altijd zoek naar een alternatief voor het remmen. Heb zelfs al geweest dat ik na de eerste analyse v.d situatie m'n hachje heb kunnen redden door ipv te remmen een goei snok gas te geven, zodoende ik sneller naar m'n ontsnappingsroute ging.

Soit, het komt allemaal neer op het feit dat we nooit mogen panikeren en vooral niet verstarren als er zich zo'n situatie voordoet, een volle seconde (wat eigenlijk niets is) verstarren en je ontsnappingsroute is zoveel kleiner of gewwon onmogelijk geworden, en met remmen alleen haal je 't dan ook niet meer.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
de Pierre
Berichten: 65
Lid geworden op: 02 aug 2008, 15:23
Woonplaats: Zemst
Locatie: Vl. Brabant
Contacteer:

Re: Zwaar in de remmen met de GS.

Bericht door de Pierre »

Wat hebben wij geleerd vandaag , na lezen v al die reacties ? Het rechter pedaaltje ( achter rem ) staat er niet zo maar en is dus niet een overbodige schakel om nog beter te remmen.
Wat mij betreft werd de achterrem som wel eens aangesproken , dan zonder de voorrem aan te raken , bij correctie maken in bochtige en slingerde wegen.
Het is mij duidelijk en dat las ik ook bij deze vele reacties dat de achterrem af en toe eens te beroeren , je de gewoonte opbouwt ,dat het pedaaltje er is.
Wat zie ik wel vrij regelmatig ( in de Ardennen ) dat toch vele motorards hun rechter voet laten rusten op die achterrem : verkeerd natuurlijk - je herkent ze onmiddelijk ~ Hun stoplicht dooft nooit.

Vooruit ikke weldra 71 en toch nog steeds leergierig om beter en veiliger te rijden.

Bedankt voor de goede reacties .

Ikke,
MidlifeCruise
Berichten: 270
Lid geworden op: 27 mar 2011, 18:03
Locatie: Hulshout

Re: Zwaar in de remmen met de GS.

Bericht door MidlifeCruise »

Vraagje voor de GSA1150 zonder rembekrachtiging met ABS.
Hoe zet je de ABS uit? Dat is mij tot heden niet gelukt en ik heb geen handleiding...

Ik test wekelijks mijn ABS, zowel voor- als achter.
Van in het begin vind ik dat de achterrem bij ABS werking door zijn rem gaat, er is een lange periode dat de remkracht weggaat. Is dat normaal?
Bij mijn RS was dat pulserend met schokken, Zelfde voor- als achter.
Ik hou mij hart vast wanneer ik die achterrem wil bij gebruiken en de ABS opkomt want dan remt die volgens mij te lang niet meer mee...

ps heb 2x cursus gevolgd met Johan van VROM, die ik zeer kan aanbevelen.
Just call me Luc
GSMax
Berichten: 1219
Lid geworden op: 30 apr 2009, 12:41
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: Zwaar in de remmen met de GS.

Bericht door GSMax »

Na "Dagen Veilig Motorrijden" gevolgd te hebben bij de flikken van Antwerpen, moet ik zeggen dat ik mijn achterrem véél meer gebruik dan vroeger. Zo dikwijls dat ze rapper slijten dan mijn voorrem blokjes.
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: Zwaar in de remmen met de GS.

Bericht door roadster »

MidlifeCruise schreef: knip

ps heb 2x cursus gevolgd met Johan van VROM, die ik zeer kan aanbevelen.
dat kan ik alleen maar bevestigen 8-)
R1200GS LC
Nick
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 nov 2009, 12:24
Woonplaats: Niet van gisteren
Locatie: Vanwaar ben je? Niet van gisteren.

Re: Zwaar in de remmen met de GS.

Bericht door Nick »

Wat hebben we geleerd vandaag?

Zebrapaden, kinderen en ... NIET ANTICIPEREN VOORAF spaart je heel wat kopzorgen of je nu wel of niet dat voetje had moeten meegebruiken.

Het enige wat je vooraf had moeten gebruiken was het koppetje.

Noodremmen is vaak een gevolg van een verkeerde anticipatie op het omliggende verkeer.
Plaats reactie