Verslag Pyreneeën 2013

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Plaats reactie
Snorry
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:25

Verslag Pyreneeën 2013

Bericht door Snorry »

Motorreis naar de Pyreneeën 2013.

Met: Luc (Snorry) en Sandra & Julle en Lieve

Motoren: Yamaha Super Ténéré 1200 en BMW R1200 GSAdventure

Na vele jaren gereisd te hebben met Stefan en Sandra 1 (die nu 2 kleine kinderen hebben) gaan wij (Julle en Lieve) nu al een 5-tal jaar tot ieders tevredenheid met Snorry en Sandra op vakantie. De voorbij jaren deden we de Franse Alpen (o.a. route des grandes Alpes), Oostenrijk, Zwitserland en Sardinië.

Na onze prachtige reis naar Sardinië van verleden jaar hebben we besloten om dit jaar de Pyreneeën te gaan verkennen. Zoals steeds, en dit is een meenemer/overblijver van Stefan, wordt er niets geboekt. Het moet immers wat avontuurlijks hebben, maar Luc heeft dit jaar wel opgezocht waar er op de eventuele stopplaatsen hotelletjes te vinden zijn. Verder enkel en alleen bollen en genieten van natuur, de vrijheid en vooral het motorrijden.

Als aanrij- en terugrijroute kiezen we steeds voor zo weinig mogelijk autosnelwegen en meestal is dat tot in Luik of Luxemburg en vandaar duiken we de Eifel in, vervolgens Vogezen en de Jura.

Afbeelding
Luc (alias Snorry) en Sandra klaar voor het vertrek


DAG 1: zondag 16 juni 2013

Weer: mooi maar nogal fris ’s morgens, wel tot 28°C in de namiddag.

We spreken af om 7,45 uur aan het tankstation van Bierges op de E411. Zoals gewoonlijk ben ik de laatste en Luc en Sandra hebben hun kopje zwart goud al binnen. Iets na 8 uur vertrekken we, gewapend met routes in de GPS voor 18 of 19 dagen al naargelang de omstandigheden.

Afbeelding
Er moet er ene de laatste zijn ….

We rijden via de autosnelweg tot in Luxemburg waar een eerste maal getankt wordt. Daarna rijden we binnendoor naar de Vogezen want we hebben besloten te overnachten in het motorhotel “Col de Bussang”. Rond 16 uur belt Luc naar Marc, de sympathieke Hollander en eigenaar van de zaak en we hebben geluk. Het hotel zit vol met een groep Duitsers, waarvan er een paar sneller naar huis moesten zodat er twee kamers vrij kwamen voor ons. We rijden over verschllende kleine colletjes (o.a. Bonhomme en Schlucht) en passeren aan Le Lac Noir en Le Lac Blanc om via de route des Crêtes aan het hotel te geraken.

Afbeelding
Afbeelding
Hotel Col de Bussang
Afbeelding
Afbeelding

Marc trakteert gewoontegetrouw op een biertje en dat smaakt. Na een lekkere avondmaaltijd doen we nog een kleine wandeling en de vrouwen besluiten om te gaan slapen. Wij drinken nog een pintje en maken kennis met een koppel van Merksem die hier voor de 14de keer verblijven. Zij komen tot hier met de aanhangwagen en rijden van hieruit door met de dikke XJR.
Er nog bij vertellen dat het weer mooi was, nogal fris ’s morgens maar tot 28°C in de namiddag. Deze eerste dag sleept de Belly Pan van de Ténéré al dusdanig tegen de grond dat de verf op de hoeken helemaal weg is. Sandra is er niet helemaal gerust in tot we haar tonen dat het achteraan is dat de pan de grond raakt en dat ze alleen wat zal moeten schilderen bij thuiskomst.

Afbeelding


DAG 2: maandag 17 juni 2013

Weer: drukkend warm tot 32°C

We ontbijten rond 8,15 uur en laten ons het vers brood, confituur en kaas goed smaken. Dat en het feit dat de rekening meer dan meevalt doet ons besluiten dat we hier zeker nog gaan stoppen. We vlammen direct naar de Ballon d’Alsace waar we gewennen aan de (te) zwaar beladen motoren. Desondanks worden de banden goed rondgereden. In Belfort doe ik teken aan Luc om even halt te houden bij de ingang van de omwalde stad en we schieten plaatjes.

Afbeelding
Afbeelding
Belfort
Afbeelding
De innerlijke mens ook wat versterken

’s Middags eten we alleen een lekker slaatje bij een temperatuur van 32°C, kwestie van niet in slaap te vallen op de motor. We rijgen de kleine colletjes aan mekaar en wanneer we de laatste afdalen worden we tegen gehouden door een fel gesticulerende Fransman. Een Spanjaard heeft in de afdaling van de Col de Faucille de controle verloren over zijn GS en is vrij zwaar van de baan gegaan en aan de andere kant van de weg tegen een rots terecht gekomen. Een geluk dat de impact wat getemperd werd door de struiken. We gaan direct kijken en ik vraag of ik hem met iets kan helpen. Hij zelf heeft niets maar de GS krijg je met minder dan 5000,00€ niet meer straatwaardig. De motor draait echter nog wel en voor we iets kunnen doen vertrekt de man op een zo goed als platte achterband. Wij rijden dan ook maar door maar hebben de man niet meer gezien. Wij vinden een hotelletje op de D167 in Eloise.


DAG 3: dinsdag 18 juni 2013

Weer: warm tot 39°C

We krijgen heel grote croissants bij het ontbijt en die zijn zo lekker dat we de prijs er graag bijnemen. We doen weer verschillende kleine colletjes die daarom niet minder plezant zijn. We gaan tanken in Grenoble en meten een temperatuur van 39°C (iets te warm om met een motor een drukke stad als deze te doorkruisen) Iets verder hoor ik gepingel en wat ik vrees wordt bewaarheid: de Ténéré is na identieke problemen verleden jaar nu ook zijn eerste spaak kwijt. Luc, die ondertussen al een specialist is geworden in het vervangen van spaken fikst de vervanging in een paar minuten. Hij spant alles aan tot 6 Nm. Nu wordt het afwachten tot wanneer de volgende het begeeft. Zo een 25 km. voor het einde van de dagrit stopt Luc nogal bruusk omdat een wesp in Sandra haar broek de nodige schade heeft aangericht. (hoe die daarin is geraakt is nog steeds een raadsel) We rijden verder en Luc rijdt plots over een dikke steen, de Ténéré zet meer dan een stapje opzij maar Luc corrigeert dit perfect en het blijft bij een bangelijk moment zonder gevolgen. Uiteindelijk komen we aan in hotel La Martinière waar we na een hete dag verfrissing zoeken in een zalig zwembad en genieten van een paar frisse pinten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Weliswaar beiden wat pondjes te veel maar toch genieten geblazen

Een vertegenwoordigster spreekt ons aan om te vragen welke nationaliteit we hebben. Ze had van ons dialect namelijk geen letter begrepen. (Schotens en Kapels)

Word vervolgd.
Snorry
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:25

Re: Verslag Pyreneeën 2013

Bericht door Snorry »

DAG 4: woensdag 19 juni 2013

Weer: tussen 20°C en 25°C met soms regen

Vandaag gaan we regen krijgen denk ik. Het wordt een dag met enorm veel bochtplezier, we gaan ons dus zeker amuseren ware het niet dat………….ik vandaag op mijn bek zou gaan . We rijden al een hele poos en zijn op zoek naar een drankgelegenheid. Plots passeer ik een bar, stop en maak rechtsomkeer. Op het moment dat ik de parking wil oprijden zie ik plots een beter plaatsje in de schaduw en met verharde vloer . Ik wil voet aan grond zetten maar die is wat lager dan mijn grijze materie had waargenomen (wegens het greppeltje dat ik niet had opgemerkt) en ik moet de Beemer platleggen. Lieve duikt er af en we hebben op een kras op haar helm na niets, ook aan de motor is niets te zien. Een geluk bij een ongeluk dus maar ik zit wel met een deuk in mijn ego. We drinken iets en na een poosje besluiten we maar verder te rijden. Het weer ziet er echt niet goed uit en na een poosje begint het dan ook te regenen.

Afbeelding
Afbeelding
Regen en mist

We kruisen een paar wielertoeristen die ons zeggen dat het op de top van de berg heel slecht weer is. Dan maar op ons dooie gemak iets eten en we zien daarna wel wat het wordt. Ongelooflijk maar waar, het houdt op met regenen en dat blijft ook zo voor de rest van de dag. Luc had op internet een hotel (Grand hotel du Parc) gevonden in Florac en daar rijden we dan ook naar toe. Het hotel beschikt over een openluchtzwembad maar daar is de temperatuur niet naar en na de douche besluiten we om in het pittoreske stadje een restaurant te zoeken.

Afbeelding
Grand hotel du Parc

We vinden een Italiaans restaurant waar we eten voor twee keer niets. Snorry heeft zijn werk goed gedaan. Bij het rondkuieren in de stad krijg ik een sms binnen. Ik wil de telefoon uit zijn hoesje nemen maar hij ontglipt me. Je mag het duizend keer proberen en het zou niet lukken maar deze keer valt hij tussen de ijzeren gril van een riool. Gelukkig is deze vrij droog en ik slaag erin de gril omhoog te heffen en Sandra kan de gsm er uit nemen. Later zal blijken dat er één en ander mis is met de telefoon en ik ben, eens terug in België, verplicht om hem voor herstelling binnen te brengen.


DAG 5: donderdag 20 juni 2013

We ontbijten op zijn Frans, dus brood met confituur. Rond 9,30 uur vertrekken we met droog weer maar het duurt niet lang of het begint te regenen. We aanzien het even maar na een poosje stoppen we toch om de regenpakken aan te trekken. We rijden ongeveer 90 km in de gietende regen en nemen dan de autostrade die ons over het viaduct van Millau moet leiden.

Afbeelding
Afbeelding
Op weg naar het viaduct van Millau en de péage om er over te mogen

We stoppen op de pechstrook van de oprit en nemen ons geld om de viaduct te betalen. Net als we de vizieren wat droog vegen stopt er een blauwe Mégane RS 250 van de gendarmerie die ons op niet mis te verstane manier aanraadt om 500 m. verder de parking te gebruiken. Een uitbrander rijker (maar zonder boete) vertrekken we en rijden over het viaduct zonder er echter te kunnen van genieten. Het regent immers oude wijven en we besluiten de eerste afrit te nemen en via het dorp Millau onze weg verder te zetten.

Afbeelding
Op het viaduct….
Afbeelding
…..en onder het viaduct (veel indrukwekkender)

We stoppen aan een cafeetje en wanneer we de regenpakken hebben uitgedaan is de zaak omgetoverd in een zwembad. We excuseren ons voor het ongemak maar de baas vindt het helemaal niet erg. We drinken wat warme chocomelk en laten de natte kledij wat drogen. In de namiddag stopt het met regenen maar veel plezier hebben we nog niet, de meeste wegen zijn juist opnieuw begrind met het oog op de nakende Tour de France en je moet dubbel oppassen om niet op je bek te gaan. Na een poosje verandert dit echter en de baan wordt een circuit waardig. Het gas gaat erop en we amuseren ons rot. Luc heeft weer een hotelletje gevonden dat gekend is om zijn vlees dat gegrild wordt op houten takken. Dit en het gebruik van aangepaste kruiden geeft het vlees een aparte, volle en speciale smaak. We stallen de motoren op de binnenkoer en Luc stelt vast dat er weer een spaak weg is uit de Ténéré. Sandra doet de was en hangt een drooglijntje tussen de twee motoren.

Afbeelding
De open haard met de brandende takken waarop het vlees wordt gegrild
Afbeelding
Sandra aan de geïmproviseerde waslijn

Specialist als hij ondertussen is, vervangt hij de spaak en ik zie dat mijn achterband het maar een dag of 5 meer zal uitzingen. We besluiten om de spaken elke dag te controleren en indien nodig met de momentsleutel aan te halen.


DAG 6: vrijdag 21 juni 2013

Weer: vrijwel gans de dag droog maar alle toppen van de cols volop in de mist.

Vandaag rijden we ganse dag binnendoor naar Andorra over kleine witte baantjes (Michelin). Het lijkt er op sommige momenten op dat we terug in Corsica of Sardinië zijn. De koeien en varkens lopen gewoon op straat en er is moeder koe die geen zin heeft om opzij te gaan om ons door te laten. We stoppen en wachten even tot het mevrouw behaagt de weg vrij te maken. We passeren een “Gorges” en al is het niet de Gorges du Verdon of Gorges du Tarn, het is minstens even mooi. We stoppen even om wat foto’s te nemen en horen helemaal beneden jongeren die onder begeleiding aan canyoning doen. Aan hun gekrijs te horen vermaken ze zich goed. Ik maak een praatje met wat mensen van de streek die ons vertellen dat hier veel aan canyoning wordt gedaan. Op de baan naar Andorra zien we dat er een vrachtwagen een bocht heeft gemist en op zijn zij ligt. Blijkt dat er afgelopen dinsdag in dezelfde bocht ook al een vrachtwagen naar beneden is gegaan en hij ligt er nog steeds. We bollen verder en net voor de grens klimmen we naar 2.400 meter; dit in combinatie met laaghangende wolken zorgt ervoor dat we geen meter ver zien. Een geluk dat de wegbelijning perfect is en dat we over GPS beschikken. Eens over de top is de mist ineens weg en rijden we naar een hotelletje dat beschikt over sauna en jacuzzi en Sandra, Luc en Lieve profiteren er optimaal van. We eten ’s avonds in het hotel konijn met worteltjes en erwtjes en dit voor een prikje. Andorra is dan ook een belastingsparadijs en een ware aanrader.

Afbeelding
Wa doede gulle op meine weg!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wel “heeeeeeeeeeeeeel” diep he
Afbeelding
Afbeelding
Mist,mist en nog eens mist
Afbeelding
Afbeelding
We zitten juist voor Andorra

Afbeelding
Oeps, bochtje gemist
Afbeelding
Afbeelding
We zijn bijna in Andorra

Wordt vervolgd.
Snorry
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:25

Re: Verslag Pyreneeën 2013

Bericht door Snorry »

DAG 7: zaterdag 22 juni 2013

Weer: mooi droog weer

We nemen een stevig ontbijt en zetten vanuit Canillo Andorra koers naar Lourdes. Niet dat we op bedevaart willen gaan maar als je in de buurt bent mag je zo een kans niet laten liggen.

Afbeelding

De receptioniste van het hotel raadt ons af om naar Lourdes te rijden want gezien de overstromingen die er geweest zijn de voorbij dagen zouden we er toch niet in geraken, iets wat later op de dag blijkt te kloppen. Iets over de Spaanse grens zien we een paar motoren staan aan een hotel en we stoppen ook om iets te drinken.

Afbeelding
Ook voor hen even rust….

We slaan een babbeltje met een groepje Engelse motards en net als ze willen vertrekken ziet Lieve dat de eerste zijn schijfremslot niet heeft verwijderd. We springen als gekken recht om de man tegen te houden. Hij schrikt zich een aap maar dankt ons (vooral Lieve) uitbundig voor het verwittigen. We rijden naar Betren en de weg is uitzonderlijk mooi.

Afbeelding
Afbeelding

Op sommige plaatsen ligt 2 meter sneeuw maar net als we voor een dorpje komen moeten we vertragen. De weg is hier op twee plaatsen gewoon weggespoeld. Iets verder is een brug door de stroom weggespoeld, verschillende auto’s en caravans zijn tegen de bomen gesmakt en er ligt een roodbruine smurrie van zowat 50cm dikte.

Afbeelding
Afbeelding
De weg naar Lourdes, op sommige plaatsen gewoon weggestroomd
Afbeelding
Hier is het slijk gewoon over de straat gelopen

Iedereen is aan het kuisen en de mensen van de gemeente, bijgestaan door aannemers zijn met bobcats e.a. alles aan het verscheppen. Op sommige muren zie je dat het water tot zeker 1,80 m. hoog heeft gestaan. We stoppen, eten een sandwich en rijden dan door naar de Peyresourde, Col d’Aspin en de Tourmalet. Stuk voor stuk mooie cols maar geef mij toch maar de Izoard, Galibier en andere alpencols. Op de top van de Tourmalet worden we tegen gehouden door mensen van het leger en politie. Er zijn op verschillende plaatsen door het slechte weer aardverschuivingen geweest en daardoor is de weg naar beneden gewoon “weg”. We mogen te voet eens over de top gaan kijken maar doorrijden is niet mogelijk. Dan maar rechtsomkeer maken en via een kleine omweg vinden we een hotel op een 7 km van Lourdes. Lourdes is afgesloten voor alle verkeer. Te voet mag en kan wel maar we willen de motoren niet achterlaten en rijden door naar het hotel. De ravage die we langs de weg zien is niet in woorden uit te drukken.

Afbeelding
Col d’Aspin
Afbeelding
Hier doen we het voor he….


DAG 8: zondag 23 juni 2013

Weer: bewolkt en fris

We hebben een lange rit voor de boeg en na het ontbijt beginnen we er zo snel mogelijk aan. Veel tijd om in het ritme te komen hebben we niet. We beginnen met de Soulor en zo in één trek door naar de Aubisque. Zoals de voorbij dagen zitten we nu op de toppen ook in de mist en de banen liggen nat. Het blijft opletten geblazen en snel uitaccelereren na een haarspeldbocht is er niet bij. We lassen een drank- en plaspauze in net over de Spaanse grens en terwijl we genieten van een warme choco komt de zon eens piepen. Wie weet hebben we straks nog geluk en wordt het misschien nog goed. Mijn telefoon die in een riool is gevallen geeft er helemaal de brui aan, vanavond eens zien of er weer leven in te krijgen is. Net voor de grens tanken we en ik check nog eens de staat van mijn banden. Ongelooflijk maar de achterband is zo goed als profielloos geworden. Eens de slijtage toeslaat gaat het verdomd snel. Ik zal de komende dagen een nieuwe achterslof moeten vinden. We zetten terug aan maar weten nog niet dat het wegje dat Luc op de Garmin heeft gezet verdomd moeilijk te berijden is, enorm smal, losse grind en haarspeldbochten om “U” tegen te zeggen. Het is inmiddels kwart na één en het is pas na 15 uur dat we iets vinden om te eten. Op de top van de col rijden we weer in de mist en ik ben de chauffeur van de Seat dankbaar dat hij voor ons door de mist klieft. Een paar keer zet hij zijn richtingsaanwijzer aan opdat ik hem zou voorbij steken maar daar pas ik uiteraard voor. Het is toch wel straf: we rijden om beurt een dag eerst en telkens als ik eerst bol hebben we mist of regen. Eens over de top komen we weer op vloeiende banen met prachtig asfalt en we zetten koers naar JACA. Het hotel dat Luc had gezien op booking.com heeft nog plaats en we checken in. We zijn van plan om hier twee keer te overnachten en aldus een rustdag in te lassen. Ik vraag aan de receptionist of er een motorgarage is waar ik mijn band kan laten wisselen en hij zal me morgen uitleggen waar ik hem kan vinden. Na de douche gaan we de stad verkennen en vinden een restaurantje waar we verschillende kleine gerechtjes bestellen die fantastisch lekker zijn. ’s Avonds keren we terug naar het hotel, spelen een paar spelletjes pool en duiken onder de wol.

Afbeelding
Op weg naar de Tourmalet
Afbeelding
Mooi, mooi, mooi

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Efkens de billen verwarmen aan een goei warme stoof


DAG 9: maandag 24 juni 2013

Weer: warm en zonnig

Heel lekker ontbijt met veel vers fruit. Daarna ga ik naar de receptionist die me een stadsplan meegeeft op hetwelke ik de motorgarage kan vinden. Luc rijdt met me mee en al van ver zien we dat de winkel dicht is. Eerst denken we dat het vandaag misschien zijn sluitingsdag is maar de zaak is gesloten wegens jaarlijks verlof. Luc ziet in de verte de Guardia Civil afkomen en ik spring de straat op en houd ze tegen. De man spreekt een beetje Engels en vraagt me om hem te volgen tot aan een bandencentrale. We stappen af en de agent legt het probleem uit aan de verantwoordelijke maar deze zegt dat hij geen motorbanden doet. Terug naar af dus maar dat is zonder de Guardia Civil gerekend. De brave man doet wat telefoontjes en vindt uiteindelijk een Hyundai en Toyota garage die ook motorbanden monteert. Hij vraagt me welke band ik wil en geeft de bestelling door. Wij hebben gans de dag tijd en beslissen om eens tot aan de garage te rijden zo een 18 km. verder. We zijn nog niet gestopt of de chef van de garage, een zekere Jesus (what is in a name) komt direct naar ons. Ik stop hem vijf euro toe en Luc zegt dat dat voor de Servicio is. Vanaf dan gaat het snel, hij komt de juiste maat nog eens nakijken en bestelt de band. Morgen wordt de band geleverd met sneltransport vanuit Barcelona en tegen 11 uur mag ik komen om hem te laten plaatsen. Wij hebben voor de volgende dag een rit gepland van een 250 km en dat moet lukken in een namiddag. We snorren terug naar het hotel en gaan een dagje genieten van onze vrije dag. De temperatuur aan het zwembad is uitstekend en we genieten van het zonnen en zwemmen. ’s Middags gaan we iets eten in de stad en stappen rond het omwalde fort dat zich midden de stad bevindt. Ik spreek drie fietsers aan die Nederlanders blijken te zijn. Ze zijn op weg naar Santiago de Compostella en zijn al zes weken onderweg. De ene is 68 jaar en de andere 76 jaar. De jongste van de drie zijn ze onderweg tegen gekomen en hij heeft zich bij hen gevoegd om samen de trip af te werken. Ze zeggen me dat ze nog 950 km moeten doen en aan een gemiddelde van 50 km/dag hebben ze dus nog ……………een lange tijd te fietsen.

Afbeelding
En genieten maar…
Afbeelding
Op stap rond de omwalde burcht (Jaca)
Afbeelding
Just married
Afbeelding
Nog een kletskopke gelijk zijnen baas
Afbeelding
Verdomme de goede niet

Wordt vervolgd.
Snorry
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:25

Re: Verslag Pyreneeën 2013

Bericht door Snorry »

DAG 10: dinsdag 24 juni 2013

Weer: mooi en zonnig

Ik mag tegen 11 uur naar de garage en we pakken alles in om na de bandenwissel door te rijden. We zijn nog maar pas aangekomen en de chef komt ons zeggen dat we een uurtje te vroeg zijn. We besluiten dan maar iets te gaan drinken en keren tegen 12 uur terug. Pech echter, de band is nog niet geleverd omdat in Barcelona San Juan wordt gevierd en er verschillende bedrijven niet werken waaronder de sneltransportdienst die mijn band moet leveren. De poetsvrouw is zowat de enige die Frans spreekt en ze belooft me dat ik tegen 15.30 uur mag komen en dat de band dan zeker zal binnen zijn. Wanneer we de band om 15.30 uur wisselen is het idioot om dan de dagrit van 250 km nog aan te vatten. We keren dan maar terug naar het hotel en de receptionist schrikt zich een bult. We leggen het probleem uit en we krijgen terug onze zelfde kamers. Rond 15.20 uur vertrek ik alleen terug naar de garage en bij aankomst is de band nog steeds niet geleverd. Ik schiet in een franse colère en net op dat moment komt de koerier met de band binnen. Bon, gans de garage wordt zowat opgetrommeld om de band te wisselen want ik zeg dat hij niet mag samendrukken waar de bandendruksensoren zitten en dat de vijzen van de velg moeten worden aangetrokken op 60 Nm. De jongeman doet het uitstekend en een half uurtje later is de klus geklaard, band mooi op druk en wiel juist aangetrokken. De chef, Jesus, is zo gegeneerd dat hij me apart roept en me een pet met de reclame van de garage schenkt. Ik bedank hem voor de dienst en ga betalen. 170€ armer en een band rijker rij ik terug naar Jaca. Ik kom bij het hotel en aan de andere kant van de weg staat Luc me welkom te zwaaien met een glas Sangria in de hand. Ik merk hem nog net op tijd op en roep dat ik direct af kom. Ik parkeer de GSA in de garage en ga ook een Sangria drinken. Hierna keren we terug naar het hotel en drinken iets aan het zwembad. ’s Avonds keren we terug naar de stad en gaan terug naar het restaurantje van gisteren. De baas serveert direct twee halve liters die we als aperitief binnen gieten. Laat de escalopes maar komen, ze zullen smaken. Sandra had ons ook een ijscoupe beloofd maar dat is hier niet te krijgen. We hadden met haar een weddenschapke aangegaan dat ze nooit meer “neije” ging zeggen, iets wat ze een uur later al direct deed.

DAG 11: woensdag 26 juni 2013

Weer: fantastisch weer, zonnig en heet

Het wordt vandaag 30°C en er staat zoals eerder gezegd een rit van 250 km. op het programma. Luc heeft op internet een hotel gevonden met zwembad en gans de reutemeteut maar het staat wel in the middle of nowhere. Bij aankomst blijkt alles prima in orde, alleen het late uur van dineren (20.30 ur) bevalt ons niet zo maar er is geen andere mogelijkheid, dus hebben we geen keuze. De weg naar hier was fenomenaal, asfalt zoals een biljart en bochten à volonté. Op zeker moment zou je denken dat we op Road 66 aan het sjeezen waren want 20 km niets anders te zien dan mooie wegen en dan één pub inclusief tankstation waar een tiental trucks langs de weg geparkeerd stonden. De nieuwe Roadsmart 2 wordt mooi rond gereden en ik merk dat hij ronder is vormgegeven dan de 1. Op hellingshoek moet ik vlugger op het gas want mede door het gewicht valt de GSA sneller naar binnen. Hij kleeft wel en geeft veel vertrouwen. Luc controleert nogmaals de spaken van de Ténéré en deze hebben stand gehouden, hij had gisteren alles nog eens met de momentsleutel vast gezet. Op weg naar hier stoppen we ‘s middags aan een bar, eten een broodje en op dat moment passeert de GS die we zonder ruit in Jaca hebben zien staan. Er stopt ook een Engelsman van zowat 2 meter en 150 kg zwaar op een Kawa 1000 Versys en hij neemt zijn intrek in één van de pasgebouwde chalets die er fantastisch uitzien.
’s Avonds, na een paar frisse pinten opperen we dat we het hier wel een paar dagen langer zouden kunnen uitzingen en Sandra besluit te gaan zien op internet of dit met haar job in orde kan komen. De motoren staan gratis binnen gestald, het zwembad is immens en het uitzicht op de bergen en naastgelegen meer is adembenemend. Wat kan een mens nog meer wensen. Lekker dineren vanavond misschien en genieten van de vijfdubbele ijscoupe die Sandra ons indertussen verschuldigd is. ’s Nachts word ik wakker van een koppel dat dusdanig van jetje aan het geven is dat het tot overal in het hotel te horen is. Ze kunnen er maar van genoten hebben. Ik draai me om en val weer in slaap.

Afbeelding
Right between the eyes
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


DAG 12: donderdag 27 juni 2013

Weer : prachtig zonnig weer

Niet alleen het weer is prachtig, wat ons te wachten staat is nog veel mooier. De wegen en bochten zijn zoveel mooier dan Peyresourde, Aspin en Aubisque samen. De bandjes hebben veel grip en de Ténéré behoudt zijn spaken. Eenmaal hebben we een momentje wanneer een Peugeot 308 over het midden van de weg naar ons toe komt gevlogen. Ik heb gelukkig nog een kwak in huis die voldoende blijkt om een ongeval te vermijden. Verder doen de Ténéré en de GSA waarvoor ze ontwikkeld zijn en die combinatie met de losse rechterpols van de Snorry zorgt voor schuurwerk. Elke scherpe bocht sleept er wel iets van de Yam over het asfalt en het is niet Sandra. De GSA maakt maar sporadisch grondcontact en in de afdalingen voel ik dat hij echt te zwaar beladen is. Uiteindelijk steken we terug de Franse grens over en dat hebben we geweten. Het asfalt is archislecht in vergelijking met de Spaanse. We vinden een hotel met zwembad in Amélie Les Bains en kicken af.

Afbeelding
Afbeelding
Prachtige wegen
Afbeelding
Tanken = teamwork
Afbeelding
De haag snoeien of net iets meer…….

Wordt vervolgd.
Snorry
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:25

Re: Verslag Pyreneeën 2013

Bericht door Snorry »

DAG 13: vrijdag 28 juni 2013

Weer: opgestaan met mooi weer en volgens het weerbericht is het mooi tot Perpignan maar alles erboven zou slecht zijn.

Wanneer wij daar aankomen zou het beter moeten zijn, m.a.w. we nemen het mooie weer mee. Onderweg hebben we soms zoveel wind dat het op sommige momenten gevaarlijk wordt. Wanneer je een vrachtwagen voorbij steekt krijg je soms een dusdanige windsmak dat de motoren een volle meter opzij zetten. Na 260 km. geven we er dan ook de brui aan en vinden hotel de la Paix. Na de motoren in een garage te hebben gestald kunnen we nog even in het zwembad en genieten we van een Affligem (bonne bière Belge dixit de chef). ’s Avonds doen we ons te goed aan al het lekkers dat de chef ons voorschotelt en voldaan kruipen we daarna in bed.

Afbeelding


DAG 14: zaterdag 29 juni 2013

Weer: droog maar eind van de dag zou het kunnen regenen

We beginnen eraan met mooie banen en dito bochten en het valt ons op dat er veel meer motards op de baan zijn (het is immers weekend). We nemen een gezellige tussenstop in een klein dorpje met speciale motorparking. ’s Middags doen we een Quickske, kwestie van onze verloren calorieën terug op peil te brengen. We verlaten het mooie ommuurde Avignon en zetten koers richting Mont Ventoux. We stoppen voor de top aan het cafeetje waar ik verleden jaar de neef van Bjorn (een maat van mijn zoon) heb ontmoet. We zijn nog niet goed afgestapt of het begint te regenen. Dat hebben we ongeveer twee weken (op een paar uitzonderingetjes op de bergtoppen na) niet meer gezien en wat ons betreft mochten ze gerust nog wat langer hebben mee gewacht. Eens over de top van de Mont Ventoux zoeken we een hotelletje maar er is blijkbaar een historic rally van oude wagens aan de gang en de piloten en begeleiders hebben zowat alle hotels in de buurt ingepalmd. We vinden uiteindelijk een kamer van 4 personen maar de receptioniste is een afzetster (ze wou ons met 4 op een zolderkamertje duwen aan de volle prijs) en we verlaten het pand. Om 19.30 uur vinden we een klein, oud hotelleke dat in de week vol zit met wegenwerkers maar waar het goed vertoeven is . We eten fantastisch en de chef (vrouw des huizes) bakt vers geneden frietjes à la Flamande met een kotelet die van een reuzezwijn afkomstig moet zijn. Op de kamer hangt de TV vastgesjord met een riem zodat hij niet naar beneden kan vallen maar hier ook is de beeldkwaliteit heel goed. Al bij al een meevaller na het lange zoeken want de Hollanders die ook in de zaal aan het dineren zijn zijn geweldig opgetogen over de chef haar kookkunsten.

Afbeelding
Op weg naar de Mont Ventoux
Afbeelding
Een gekende plek bij de wielertoeristen
Afbeelding
En maar klimmen…….
Afbeelding
….en keren (zie Luc zijn gps)
Afbeelding
Afbeelding
Simpel maar goed hotelleke zonder franjes, lekker eten en vriendelijke mensen


DAG 15: zondag 30 juni 2013

Weer: droog en zonnig

Pechdag: Luc controleert voor de zoveelste keer zijn spaken en Lieve ziet dat er een stukje van de velg is afgebroken daar waar de spaken worden door gestoken. Waarschijnlijk is dit de oorzaak van de vroegere problemen alsook van het verlies van spaken. Er ontbreekt dus 1 spaak die niet kan terug worden geplaatst en nu maar hopen dat de anderen het houden. Verder hebben we vandaag een mooie rit met heel wat bochten maar er is ook veel verkeer van lokale Rossi’s die de baan onveilig maken, het is immers zondag. Eind van de namiddag komen we aan een meer en vinden een mooi hotelletje.

Afbeelding
Afbeelding
Wat sommigen al niet doen om gewicht te besparen
Afbeelding
Hier stond mijn droom, en de enige waarvoor ik eventueel de motor zou ruilen, tussen
Afbeelding
Afbeelding
Mooi he
Afbeelding
En wij maar zeuren dat we te veel bagage mee hadden
Afbeelding
Afbeelding
Cheeeeeeeeeeeeeeeeese
Afbeelding
De paus een Argentijn, of…….?
Afbeelding
Vrouwen; ongelooflijk toch he. Zelf zo een coupe hebben en dan nog aan die van de Luc zitten
Afbeelding
En maar schrijven aan dit verslag

Wordt vervolgd.
Snorry
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:25

Re: Verslag Pyreneeën 2013

Bericht door Snorry »

DAG 16: maandag 1 juli 2013

Weer: droog en zonnig

Goed geslapen, het weer is nog steeds OK. Luc controleert zijn achterwiel en we zetten aan voor een rit van ongeveer 260 km. Vandaag valt er weinig te vertellen. Op de middag is het snikheet en we vinden een camping annex pizzeriakraam waar we een heel lekkere pizza eten.

Afbeelding
Afbeelding

Van hieruit bollen we naar Malbuisson aan een mooi meertje en boeken in hotel Le Lac. De motoren blijven vannacht buiten slapen tussen de twee gebouwen, de receptioniste vraagt immers 7€/nacht/motor. Hier ben ik verleden jaar toegekomen en een half uur later lag ik in bed te rillen van de kou. Nu is het echter anders en we gaan dineren in restaurant “du Fromage”, één van de vele zaken die toebehoren aan het hotel. We kiezen voor de kaasfondue. Heel lekker en misschien een beetje zwaar maar dit belet ons niet om goed te slapen.

Afbeelding
Afbeelding


DAG 17: dinsdag 2 juli 2013

Weer: droog en zonnig

’s Morgens is er uitgebreid ontbijt en we kunnen ertegen als we vertrekken. Boven het meer hangt een dichte nevel die echter optrekt als we aanzetten. Luc heeft vanochtend contact genomen met zijn dealer die op de hoogte is van het probleem met de achtervelg.

Afbeelding
Stukje door Zwitserland
Afbeelding
….en terug Frankrijk in

De man raadt ons aan om de velg niet te veel te belasten en om het uur te controleren of alles nog OK is. We besluiten vandaag tot in Munster (Vogezen) te rijden en ’s anderendaags via de autosnelweg naar huis te bollen. Op zeker moment flipt de GPS van Luc (die vandaag op kop rijdt). In een bocht rijdt hij bijna in het midden van de baan (weliswaar op zijn rijvak) als er aan de andere kant een witte bestelwagen opduikt. Luc die traag rijdt pitst even in de voorrem en daar liggen Ténéré, Snorry en Sandra. Ongeval met de bestelwagen vermeden maar zelf gevallen. Gelukkig hebben ze beiden niks en aan de Ténéré is behalve een nodig likje verf aan de valbaar ook niets te zien. Eind goed, al goed dus. We komen in Munster aan en vinden nog 2 kamers in een hotel in het centrum van de stad. Op alle hoge gebouwen zien we nesten van ooievaars die er met hun jongen een spektakel vormen voor alle toeristen zoals wij. Je ziet hier echt meer ooievaars dan in Plankendaal. ’s Avonds eten we in een klein Italiaans restaurantje “la dolce vita” en de schotels die bereid zijn met Munsterkaas zijn overheerlijk. Dit wordt onze laatste nacht op vakantie en we slapen dan ook als rozen.

Afbeelding
Afbeelding
Munster: zie de nesten met ooievaars op de daken


DAG 18: woensdag 3 juli 2013

Weer: regen en af en toe wat zon

Zoals afgesproken rijden we vandaag via de autosnelweg terug huiswaarts. We controleren op tijd en stond de achtervelg maar deze blijkt goed te houden.

Terug in Bierges stoppen we, eten een magnum, drinken iets en besluiten dat het goed is geweest. We hebben er weer een prachtige reis opzitten zonder noemenswaardige problemen.

De Brusselse ring zit dicht en ik besluit mee richting Antwerpen te nemen. Ter hoogte van Eppegem zwaaien we mekaar toe en hier komt een einde aan ons Pyreneeënverlof.

Afbeelding
De regenpakken aan en klaar om naar huis te bollen
Afbeelding
Laatste stuk autostrade dus ruitje wat hoger plaatsen om de madame uit de wind te zetten
Afbeelding
Afbeelding
Filefilteren: als dat België niet is…
Afbeelding
Salut en tot volgend jaar



Latere info: Luc krijgt later van zijn dealer Lammens in garantie een nieuwe achtervelg waarmee de problemen in de toekomst opgelost moeten zijn. (als het goed is zeggen we het ook) Hij vervangt ook de belly pan door een originele waardoor de Yam wat meer grondspeling zou moeten hebben. Na 4 maanden blijken de spaakproblemen vvt.

Nu uitkijken naar volgend jaar: Snorry zit al te broeden op een ideetje en het zou wel eens Andalousië kunnen worden al zijn Italië en Portugal ook niet te versmaden.

Alle foto’s in dit verslag zijn genomen door Sandra en Luc. Er zijn er in totaal meer dan 1000. Wil je ze allemaal zien, klik op volgende link.

https://skydrive.live.com/redir?resid=D ... 8ABEBB!259
https://skydrive.live.com/redir?resid=D ... 8ABEBB!260

Hopelijk hebt u een beetje kunnen genieten van dit verslagje. Wilt u meer weten over de route en/of bijvoorbeeld dezelfde gaan doen (of een deel ervan) geef dan een seintje en we helpen u graag op weg.

bclpvj@telenet.be
j.vereertbrugghen@telenet.be

Sandra en Snorry, Lieve en Julle

Voila, mijn pen is leeg :wink:
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Verslag Pyreneeën 2013

Bericht door Relax »

Fijn verslag, prettig leesvoer en dito foto's.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: Verslag Pyreneeën 2013

Bericht door Lukas »

Zo'n uitgebreid verslag zeg.
Leuk!
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
costerke
Berichten: 613
Lid geworden op: 04 apr 2009, 20:31
Woonplaats: Kortenberg
Locatie: Kortenberg, tussen Leuven en Brussel

Re: Verslag Pyreneeën 2013

Bericht door costerke »

Mooi verslag, zeer mooie foto's. :thumleft: :thumright:

Groeten Rudy.
zolang mijn baas zegt dat ik teveel verdien doe ik alsof ik hard werk.
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
janl
Berichten: 376
Lid geworden op: 26 apr 2013, 14:15
Woonplaats: Dilsen-Stokkem
Contacteer:

Re: Verslag Pyreneeën 2013

Bericht door janl »

Merci voor het uitgebreide verslag Snorry.
Leuk! :thumleft:
Bezoek mijn motorblog: http://jeanlemotard.wordpress.com
Like Jean Le Motard op Facebook: https://www.facebook.com/JeanLeMotard.Blog
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: Verslag Pyreneeën 2013

Bericht door tweecilinderke »

krijg weeral goesting om te vertrekken als ge dit mooi verslagje leest :lol:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Eddy1966
Berichten: 55
Lid geworden op: 30 jun 2012, 08:35
Woonplaats: Put
Locatie: Boven op de grens

Re: Verslag Pyreneeën 2013

Bericht door Eddy1966 »

Super verslag....denk weer terug aan mei dit jaar in de Pyreneeën.... :wink:
R1200GSA LC 2015
R erik RT
Berichten: 148
Lid geworden op: 16 mar 2008, 22:54
Woonplaats: lommel
Locatie: limburg

Re: Verslag Pyreneeën 2013

Bericht door R erik RT »

Leuk verslag. Was het maar terug lente. :thumright:
Als je je kont verbrandt heb je geluk dat je niet andersom stond!
robr1150rt
Berichten: 82
Lid geworden op: 25 nov 2004, 22:34
Locatie: Vilvoorde

Re: Verslag Pyreneeën 2013

Bericht door robr1150rt »

Heb genoten van het lezen en bekijken van de foto's.
Enkele plaatsen werden herkend, waar ik ooit eens ben geweest
Fijn initiatief om dit allemaal te delen met ons.
GSrijder
Berichten: 2330
Lid geworden op: 28 mei 2007, 10:42
Woonplaats: 9200
Locatie: Dendermonde
Contacteer:

Re: Verslag Pyreneeën 2013

Bericht door GSrijder »

Heel leuk verslag en dito foto's. Nog van datte..
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
SaP
Berichten: 339
Lid geworden op: 28 dec 2012, 20:39
Woonplaats: Schepdaal
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Verslag Pyreneeën 2013

Bericht door SaP »

Leuk geschreven en toffe foto's.
Honda Hornet => BMW Scarver => BMW F700GS

wat leesvoer? Mijn blog: http://sapvertelsels.blogspot.be/
RBee
Berichten: 2201
Lid geworden op: 20 aug 2005, 23:54
Locatie: Wilrijk

Re: Verslag Pyreneeën 2013

Bericht door RBee »

:thumright:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
willy1100
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 jan 2006, 15:09

Re: Verslag Pyreneeën 2013

Bericht door willy1100 »

Tof verslag, als ik dat allemaal lees en bekijk begint het serieus te kribbelen...
Nog veel reisgenot.

Doei
Willy
Plaats reactie