Reisverslag: One man and his bike, The sequel

Hier worden enkel ter inzage de complete reisverslagen gepost van forumleden.
Voor eventuele vragen, contacteer via PM of e-mail de auteur

Moderator: GVN

GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: Reisverslag: One man and his bike, The sequel

Bericht door GStephen »

:@: Daniel: est nu hoe? :wink:
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
danielGS
Berichten: 617
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:25
Locatie: Zuienkerke

Re: Reisverslag: One man and his bike, The sequel

Bericht door danielGS »

GStephen schreef::@: Daniel: est nu hoe? :wink:
geel goe :lol: veel schoone foto's :wink:
Laatst gewijzigd door danielGS op 17 dec 2013, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
toetindendroai

R1150GS
R80GS basic
G650X Challenge
Philippe
Berichten: 509
Lid geworden op: 30 sep 2004, 22:09
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Reisverslag: One man and his bike, The sequel

Bericht door Philippe »

Stephen het zijn prachtige foto´s, en een prachtige reis dat je nog gedaan hebt die tweede week(voor hetgeen ik tot nu toe al heb kunnen lezen en zien)
R1200GS ´05 & R100R ´93 & Harley Davidson ´12
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: Reisverslag: One man and his bike, The sequel

Bericht door GStephen »

Merci, leuk om dergelijke reacties te lezen :razz:


Dag 12, dinsdag 10 september 2013

Afbeelding

7u10. De zon piept al tussen de bomen. Mooi zo, hier en daar zijn er wat wolken, maar het ziet er naar uit dat het weer een mooie warme dag wordt. Ideaal voor de geplande uitstap en ook ideaal om de kletsnatte tent eens goed te laten drogen.
Eerst op boodschappen. In Sospel vind ik een kleine Spar voor wat frisdrank en een beetje ervoor een bakkerij voor het ontbijt en de picknick.
Na de honger gestild te hebben, richt ik het voorwiel naar Tende. Vandaag staat de laatste offroad uitstap van de vakantie op het programma.

Afbeelding
Maar eerst de toch wel toffe weg daar naartoe. Ik kan me voorstellen dat de lokale buikschuivers zich hier ferm uitleven tijdens de weekends. Nu is het rustig op dat vlak.

Net voor ik een tunnel moet inrijden zie ik dit. Dus in de remmen en fotooke:
Afbeelding
Dit is Saorge.

Afbeelding
Dan verder via de Gorges de Bergue, om dan na de zoveelste bocht Tende te zien opdoemen.

Afbeelding
De doden worden het hoogste punt van het dorp gegund. Nice.

Afbeelding
De GPS dirigeert mij een onooglijk straatje in, en zet me direct op de juiste route naar de eerste piste van de dag: de Baise d'Ourne.

Afbeelding
Ik begin dus met een baantje met slechte asfalt en “ohne randsicherung” zoals de heer Denzel pleegt te zeggen. De haarspeldjes die volgen zijn van het krappe type.

Afbeelding
Hoe hoger, hoe slechter de toestand van het wegdek,

Afbeelding
om dan definitief over te gaan in steenslag.

Tijdens het negotiëren van zo'n krap bochtje, ben ik zodanig geconcentreerd om de juiste rijlijn te vinden, dat ik de herdershond, die op de piste lag te slapen, nooit opmerkte. Tot ie rechtsprong en furieus vlak naast mijn kuit begon te blaffen. :shock: Zelden zo hard geschrokken. Een dot gas was voldoende en hij staakte zijn achtervolging. Pfieuw, de adrenaline kan weer zakken.

Afbeelding
De piste is niet van de eenvoudigste: ruw, dik op elkaar liggende kleine stenen waar het voorwiel moet doorploegen en hier en daar een laagje aarde op de stenen. Gelukkig dat het droog ligt.
Afbeelding

AfbeeldingAfbeelding
Met mooie zichten op de vallei.

Afbeelding
Na het bos kom je dan op deze hoogte. Een bende wandelaars trekt toch maar een vreemd gezicht wanneer ik hen voorbij tuf en een vriendelijke bonjour roep.

Ook dit baantje wordt door de plaatselijke veehouders gebruikt. Ik zie er één in de verte naderen en kies al een spoor om die te kruisen. Wanneer hij aan toch wel een gezwinde snelheid een dode hoek voorbij rijdt mét de zon in de ogen is het zijn beurt om vandaag eens goed te schrikken. Met een onnodige ferme ruk aan het stuur en flink in de remmen reed hij me voorbij.

Afbeelding
Op de Baisse de Peyrefique (en dus het kruispunt met de D91) volg ik de weg verder naar de Col de Tende. Dit is een makkelijker stuk, eerst piste, dan slechte asfalt…
Afbeelding
…en dan terug piste waar er geen losse stenen liggen. Je moet enkel de putten vermijden.

Afbeelding
Voor ik het weet, sta ik voor het Fort de la Marguerie op 1.842 m hoogte. 1 van de 6 forten die hier gebouwd zijn. Al sinds de middeleeuwen ging dit gebied als een pingpong bal tussen Franse en Italiaanse heerschappij. Sinds '47 is het Frans grondgebied. Maar de forten zijn allemaal van Italiaanse makelij van het eind van de 19e eeuw en niet meer gebruikt sinds het einde van de 2e WO.
Hier laat mijn Nikon D70 weten dat ie er genoeg van heeft. :-( De spiegel weigert terug in zijn plaats te klikken na het nemen van een foto. Ik vrees dat het vele schudden op de pistes (ondanks het feit dat ie goed zacht lag in mijn tanktas) de oorzaak is. Gelukkig heb ik mijn waterdichte en schokvrije olympus nog bij. De kwaliteit is wel een stuk minder, maar beter dat dan niks.

Van hieruit heb je een pracht van een zicht op...
Afbeelding
...Col de Tende…

Afbeelding
…en op het Fort Central

Afbeelding
Volgende stop is de cazerne central.

AfbeeldingAfbeelding
Na erdoor gereden te zijn, zet ik me aan de kant in het gras en eet mijn sandwich.

Afbeelding
Er is hier een stuk meer bewolking dan in Sospel. Maar meer dan wat her en der laag hangen valt er geen neerslag. Gelukkig maar.

Na een eind komt er een eenzame Nederlander langs op zijn WR450. Hij kijkt naar mijn nrplaat en denkt dat ik een Luxemburger ben, ondanks de Belgische vlag die erop kleeft :roll: . Wanneer hij hoort dat we dezelfde moedertaal hebben, slaakt ie een zucht van verlichting.
Hij komt van een camping tegen Dolceacqua in Italië en heeft dus omzeggens de volledige Ligurische Grenskamroute gevolgd. Vooral aan Italiaanse kant heeft hij een aantal verbodsborden gepasseerd, wat hem toch wat ongemakkelijk deed voelen. Niettemin is hij een aantal andere enduristen op de route tegengekomen.
Hij bevestigt dat de route er op een aantal plaatsen héél slecht bij liggen. En dat hij veel geluk heeft gehad. Hij geeft toe dat je dit eigenlijk best niet alleen doet.
Op zijn vraag of ik die route ook van plan ben te doen, stel ik hem gerust. Geen denken aan dat ik nu die doe met deze brommer. Know thay limits.
Wanneer hij verneemt dat ik van de Baisses kom, vraagt hij direct hoe die erbij liggen. Ik antwoord hem, met hetgeen ie al achter de rug heeft, dit “a walk in the parc” is.
We nemen afscheid, hij gaat aan de Italiaanse zijde wat eten en ik keer terug naar de camping.

Afbeelding
Dus naar beneden terug richting Tende. Deze col is één van de oudste in de Alpen en maakte deel uit van de “zoutroute”. Tijdens de 18e eeuw passeerde hier ieder jaar tot 6.000 ton zout op ezelsrugjes richting Italië. Niet minder dan 46 haarspeldbochten naar beneden. De eerste bijna 4 km is offroad, de rest is dan verder op asfalt. Ongeveer in het midden van de afdaling passeer je aan “Le Relais de la Cà”, toentertijd rustplaats voor de ezelkaravanen en uitgebaat door Kapucijner monniken. Nu, zoals al de rest, een ruïne.

Voorbij Tende gooi ik de tank nog eens vol en koop een frisse cola. En 't smaakt verdorie.
Tegen 15u30 ben ik terug op de camping. De zon schijnt hier volop met amper bewolking. Op 't gemakske neem ik een douche, was de gedragen kledij en hang ze te drogen in de zon. Ik zet de foto's over op de pc en doe verwoede pogingen om de Nikon terug aan de praat te krijgen, maar helaas drie werf helaas... :cry:
Ik voel de vermoeidheid opkomen en besluit een tukkie te doen. Na een dik uur 'n half word ik gewekt door twee franse motards die de camping oprijden. De siësta heeft jandorie deugd gedaan.
Een beetje lezen, avondmaal eten, filmpje kijken en tegen 22u de slaapzak in.
Alweer een geslaagde dag. Guten nacht.
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: Reisverslag: One man and his bike, The sequel

Bericht door GStephen »

Dag 13, woensdag 11 september 2013

Afbeelding

De dag van de kleine baantjes.
Tegen 9u45 ben ik klaar en op weg richting Barcelonnette.
Eerst in Sospel terug naar de bakker een broodje en mijn ontbijt voor morgen bestellen. Ik verlies hier wat tijd, want er is veel volk en tegen dat ze allemaal hun zegske hebben gedaan... Ach ja, La Douce France é :wink: .

T'is 10 na 10 wanneer ik mijn been over de moto kan zwaaien en aanzetten naar de Col de Braus.
Kort daarna volgt een pietepeuterig baantje D54. Ik ben hier omzeggens alleen. Wanneer er dan een tegenligger komt opdagen, is het wel efkes schrikken. Je moet dus constant op uwen quivif zijn. Is het niet voor tegenliggers, dan is het voor het zand en/of de steentjes op het wegdek.
Aan het kruispunt met de D21 sla ik rechtsaf en volg laatstgenoemde noordwaarts om dan in La Cabanette terug naar het zuiden af te buigen op de D2566. En dan is't weer aan zo'n kneuterbaantje de D73.
Bij Lantosque neem ik de D2565.

Afbeelding
De schone panorama’s zijn ook vandaag op het appel.

Afbeelding
En dan is de beurt aan de Gorges de la Vésubie. Eéntje da'k van de lijst “been there, done that” mag schrappen.

Afbeelding
De D17 doet mij de Var rivier oversteken. Hoe hoger ik klim, hoe mooier het zicht op de vallei. 8-)

In plaats van die baan verder te volgen, neem ik rechts de D27 naar Bonson. Waarom? Zo maar. Ik heb nog niet genoeg bochtjes gereden vandaag. Maar ik heb een beetje pech. Ik zit achter de schoolbus en de weg is net niet breed genoeg om die veilig in te halen. Hij moet zelfs af en toe de claxon laten horen wanneer ie één van de vele blinde bochten nadert. De kinderen die hier wonen moeten een sterke maag hebben: elke dag in die bus naar en van school...
In één van de vele bochten zie ik zowaar de zee in de verte.
Verderop heb ik chance: de bus vervolgt zijn weg terwijl ik terugkeer naar de D17.

Op naar de volgende bezienswaardigheid van de dag: de Clue d'Aiglun. De D10 staat op de Michelin als zijnde een weg in slechte toestand. Dat was misschien zo, maar nu niet meer. Z'is wel smallekes met her en der het nodige steengruis en zand.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
De Clue is niet echt groot, maar wel eens interessant om te zien. Vroeger passeerde de rally van Monte Carlo langs hier.

Het is ondertussen al flink na de middag, dus zet ik me ergens aan de kant, klap mijn stoeltje uit en geniet van mijn broodje, het landschap en een al bij al nog frisse cola.
Na een half uurke zet ik de tocht weer verder. Nu is't langs dezelfde weg zoals verleden jaar:

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
via de Clue de St Auban naar Entrevaux en dan…

Afbeelding
… naar en door de Gorges de Daluis.

Waarom? Omdat het schoon is én het zet mij op weg naar een col die ik nog niet gedaan heb.
Op de D2202 passeer ik een aantal borden die melden dat de Col de la Cayolle afgesloten is voor werken. Gelukkig heb ik die niet nodig.

Afbeelding
In St Martin d'Entraunes pak ik de D78 naar de Col des Champs en passeer deze toch wel indrukwekkende rotsformatie.

Afbeelding
Weer ééntje voor de lijst.

Afbeelding
Best wel indrukwekkend.

Afbeelding
Richting Colmars verandert de baan van een tweevaksbaan naar een smal boerebaantje met veel van die verdiepingen in het wegdek voor het smeltwater. Lager in het bos zie ik een -gelukkig kleine- melktankwagen de weg opworstelen. De haarspelden moet ie in minstens 2 keer nemen.
Best dat er in Colmars een bord staat, want je zou de afslag naar deze col zo voorbij rijden. En dat zou zonde zijn.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Dan is het via de Col d'Allos naar Barcelonnette.

Tegen 17u30 kom ik in camping Le Tampico aan. Er staat hier een redelijk windeke en de wolken aan de bergen zien er ook niet te vriendelijk uit. Hmm, zou het regenen vannacht?
't Zou anders niet verkeerd zijn hoor. De grond is hier keihard. Ik krijg er met moeite de haringen in geklopt. De rubberhamer heeft weer een aantal stukjes verloren.
Dan is het tijd voor persoonlijke hygiëne, foto's overzetten, eigen potje koken, afwassen, beetje lezen, eens zien waar we morgen naartoe gaan en voor j'et weet is het bedtijd.
Slopel.
Laatst gewijzigd door GStephen op 18 dec 2013, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: Reisverslag: One man and his bike, The sequel

Bericht door Den Dirk »

Weeral wreeeeed schooooon !!!! :-o :wink:
I like my bike!!
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Reisverslag: One man and his bike, The sequel

Bericht door Man in Black »

vooral de pistes
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: Reisverslag: One man and his bike, The sequel

Bericht door GStephen »

Dag 14, donderdag 12 september 2013

Afbeelding

Het heeft dus niet geregend. Maar de tent is wel, zoals de voorbije dagen, kletsnat van de dauw.
De hemel is weer staalblauw. Maar het is hier wel wa friskes. Een blik op de thermometer bevestigt mijn vermoeden: 2°C. Brrr. De slaapzak heeft zijn werk goed gedaan, want ik heb er niets van gevoeld.
Tegen 9u20 is alles terug ingepakt en kan ik zoeken naar een benzinepomp en een bakkerij. Eenmaal die noden zijn voldaan volg ik de D900 in westelijke richting. Vandaag kan je dus de dag van de grote wegen noemen.

Afbeelding
Niettemin, als ik alternatieven zie, neem ik ze. Zo blijf ik aan de linkerkant van de Durance om ze pas over te steken ter hoogte van La Saulce. Van daar naar Barcillonnette en de D20 verder volgen.

AfbeeldingAfbeelding
En de landschappen stellen ook vandaag niet teleur. 8-)

Afbeelding
Je passeert hier langs van die vreemd gevormde bergen met weinig of geen vegetatie op.

Dan volgt in Veynes de D994 met aansluitend de D1075 ofte de E712. De D539 redt mij van de drukte met zowaar weer wat haarspeldbochten.

AfbeeldingAfbeelding
Als cadeau krijg ik er zelf de Gorges des Gats bij. :pr:

Vervolgens naar Die om dan in rechte lijn (ahum) naar St Martin en Vercors te rijden. Om daar te geraken, moet ik de Col de Rousset over. En hoe meer ik die nader, hoe natter het wegdek en hoe dreigender de wolkenmassa. Langs de weg vind ik een picknickplek met vlak ernaast een nis van een huis die hier in lang vervlogen tijden heeft gestaan. Ideaal om te schuilen bij eventuele regen tijdens de lunchpauze.

Afbeelding
Op de col heb ik , in zoverre mogelijk, een mooi zicht op de net gevolgde bochten.

Afbeelding
Dan door de tunnel om in de mist terecht te komen. Dat had ik nog niet gehad deze vakantie. :roll:

Afbeelding
Tegen 13u30 kom ik op de camping municipal aan. Da's vroeg ja, maar ik wil nog een toerke doen in de Vercors en dan nog liefst zonder bagage. Dus in een drafje de tent opzetten op de omzeggens verlaten camping en weg tegen 14u20.

Afbeelding

Het is van 2007 geleden dat ik hier nog eens in de streek ben geweest, dus ideaal excuus om die nog eens te doorkruisen.

Afbeelding
Wat volgt is een mooi ritje door dit toch wel prachtige gebied. :thumleft:

Afbeelding
Langs de Petits Goulets…

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
… en Cirque de Combe Laval
Die zo mooi is dat ik dit stuk een paar keer weg en weer rij
AfbeeldingAfbeelding
Diepte is inderdaad moeilijk weer te geven op foto. Toch een paar pogingen.

Afbeelding
Door de bergen is het aan de ene kant zonnig en aangenaam en aan de andere kant miezerig en kil.

Afbeelding
Hier is het zelfs ronduit koud, mistig en winderig.

AfbeeldingAfbeelding
Tussen de wolken door kan ik een paar plaatjes schieten van de lagergelegen gebieden.

Afbeelding
Via de Col de la Chau keer ik naar terug naar iets warmere en zonnigere oorden.

Afbeelding
Langs de Mémorial Nécropole du Vercors met 187 witgeschilderde betonnen kruisen.
In de 2e Wereld Oorlog hield het verzet zich hier schuil, wat niet moeilijk te begrijpen is met al die kloven, valleien, grotten en spelonken. Toch hebben ze serieuze verliezen geleden wanneer de Duitsers het gebied binnen vielen.

Wat opvalt is dat de wegen er heel hobbelig bijliggen.
In La Chapelle en Vercors gooi ik de tank nog eens vol, een zorg minder voor morgen. Trouwens vlakbij de camping is er een benzinestation, maar de prijs voor de brandstof is er aan de hoge kant... :idea:
Her en der passeer ik borden die waarschuwen dat de weg naar de Gorges de la Bourne onderbroken is. En laat dat nu net een deel van de route van morgen zijn :-x . Dus wanneer ik terug ter hoogte van de camping kom, rij ik door en ga eens zien hoever ik geraak. Op de kruising van de D103 met de D531 stoot ik inderdaad op een versperring. Een opzichter komt vragen waar ik naartoe wil. Wanneer ik hem antwoord dat ik richting Pont en Royans wil, raadt hij mij aan terug te keren en de eerstvolgende weg rechts te nemen. Dan kom ik automatisch terug op de goede weg én rij ik toch nog door de Gorges.
Content met deze oplossing en het besef dat ik wat tijd voor morgen heb gewonnen, keer ik terug naar mijn tentje.
Terwijl ik rond 22u nog snel de afwas doe, merk ik dat de hemel volledig is uitgeklaard. Wat ik zie, is iets wat je hier zelden kan waarnemen: ontelbaar vele sterren. Een paar minuten sta ik zo naar boven te staren. Echt wel indrukwekkend.
Buonas noches.
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: Reisverslag: One man and his bike, The sequel

Bericht door p@rick »

In één woord... Waauw !!!
Respect man, respect...
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: Reisverslag: One man and his bike, The sequel

Bericht door Den Dirk »

Amai, gij weet de wegskes wel te vinden!!! :shock:
Ik ben maar een beetje jaloers.... :wink:

Ik wacht op het vervolg!
I like my bike!!
Skin
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 mei 2012, 17:48
Woonplaats: Mechelen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Reisverslag: One man and his bike, The sequel

Bericht door Skin »

Wat een zuivere foto's inderdaad van de lekkere baantjes en de schitterende omgeving! :thumleft:
Met welke camera('s) ga je hier te werk ?

Petje af voor deze mooie trip! ;)
Suzuki Gs450 '83 <> VFR 750 94' <> VFR 800 V-TeC '04 <> Bmw K1300S '12
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: Reisverslag: One man and his bike, The sequel

Bericht door GStephen »

De eerlijkheid gebiedt mij te melden dat omzeggens alle foto's bewerkt zijn via Lightroom.
Dat is ook de reden waarom het zo lang geduurd heeft om dit reisverslag op te maken.
Veel van de foto's waren oorspronkelijk overbelicht en er zat héél véél vuil op de lens.
Het vraagt dus wel wat werk en tijd om tot dergelijke resultaten te komen.
Maar ik ben er wel content van :wink:
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: Reisverslag: One man and his bike, The sequel

Bericht door GStephen »

Dag 15, vrijdag 13 september 2013.

Afbeelding

De routine zit er goed in. Tegen 9u30 is alles terug ingepakt. In het dorp ga ik bij de lokale bakker wat ontbijtkoeken en een broodje voor deze middag scoren.
Het is trouwens een prachtige dag. De zon geeft vollen bak. 8-)

Dan is het de beurt aan de Gorges de la Bourne. Echt wel de moeite om eens door te rijden.
AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding
Vóór Pont-en-Royans neem ik de D292.

AfbeeldingAfbeelding
Een even spectaculair baantje met geregeld prachtige vergezichten.

Afbeelding
En plots is’t gedaan. Je komt op een plateau om dan later terug af te dalen in de vallei van de Isère. Dat moet heel voorzichtig aangekapt worden, want onlangs zijn er verse gravillons gesmeten.

Afbeelding
Ook hier wordt ik getrakteerd op een heel mooi zicht op het hinterland. Ik zie echter dat die verderop onder een wolkendeken ligt. Hmmm. :-?
Nu, zo ver zijn we nog niet. Eerst genieten.

Afbeelding
Langzaamaan verdwijnen de bochtenrijke baantjes en komen de lange rechte stukken van langs om meer in de plaats. Het gaat vlot, de grote steden worden vakkundig vermeden en het is niet zo druk.

Tegen de middag kom ik vanaf Chalamont in een streek die heel veel meertjes telt.

Afbeelding
Aan deze stop ik en hou een lunchpauze om terwijl eens te zien wat er hier aan de hand is.
Afbeelding

De zon is nu definitief ook verborgen achter de wolken, die van langs om dikker worden naarmate ik noordwaarts ga.

Wanneer ik de Morvan binnen kom, ligt het er nat bij :-( . Het miezert zelfs af en toe. Maar de bochtjes zijn terug :-)
Tegen 16u kom ik aan de camping Les Soulins aan die tegen de Réservoire de Pannecière-Chaumard ligt.
Da's veel te vroeg. Ik kan nog minstens 2u rijden. En hoe verder we vandaag geraken, hoe minder km ik morgen moet afleggen. Ik laad dus de rit van morgen in de gps en zie aankomsttijd thuis om 23u.
Interessant. Van dan af wordt het een beetje van een race tegen de tijd.
Het besluit is dus genomen. Ik ruik mijnen stal en ga dus niet meer mijn tentje opzetten. Ik ga zo lang mogelijk de uitgestippelde route volgen tot het donker wordt. Wetende dat het jachtseizoen is (menig jager gezien, vandaar) en dat er toch wat meer wild in deze contreien rondstruint dan bij ons, voel ik er niet veel voor om dan via deze baantjes in de pikkedonkeren verder te rijden.

In Rommilly sur Seine gooi ik de tank nog eens vol. De lange rechte stukken die volgen geven de gelegenheid om het gas eens goed tegen de stuit te draaien. In de dorpen zorgen de verkeersdrempels (die werkelijk overal aanwezig zijn) voor een vertraging. Soms zijn die ook een redding, wanneer er weer zo'n plakker achter me aan zit. Ik ga erover aan 50, hij aan amper 30.

Ergens aan een kruispunt zie ik een controlepost van de Gendarmerie. Wanneer ik er aan kom zie ik dat ik moet oversteken, maar dat er ook een stopteken en volle witte lijn is. Hoewel er geen kat op de baan is (behalve die gendarmes en dus daarom), doe ik alles volgens het boekje: stoppen, voetje op de grond, links en rechts kijken, goeiedag zeggen (da's puur uit beleefdheid, it's always nice to be nice :wink: ), en aanzetten.

In Fère-Champenoise kom ik terug op de route die ik twee weken geleden heb gevolgd.
Hoe dichter ik bij Epernay kom, hoe donkerder en hoe natter. Geregeld zijn er nu buien van dikke, fijne, alles natmakende motregen.
Ik hou het dus voor bekeken en zoek de autosnelweg op. Net voor Reims tank ik eerst nog eens en eet een koffiekoek.
Wat volgt is een saaie, natte, maar toch vlotte étape.

En dan is't gedaan. Tegen 23u ben ik home sweet home. Puur per toeval zie ik Sabientje op tv zeggen dat het er voor morgen niet vet uitziet: nat, natter, natst. Het was dus een goeie beslissing om door te rijden.

Op de teller staan er meer dan 102.000 km, de voorband is aan vervanging toe en zelfs de achterband toont duidelijk wat slijtage, maar die kan er wel nog een eindje tegen.

Totale uitgaven:
brandstof: 363,30 €
eten: 118,65 €
camping: 82,82 €
stickers: 10,60 €

Dikke merci aan de volgende personen: :salut:

• Danny en Swa Brasschaat. Jullie hebben mij doen kennis maken met de Exped slaapmat. Ik heb het 90 cm brede exemplaar met ingebouwde pomp en ben er heel content van. Voor mij is die
beter dan de Thermarest.
• 35#Joeri. Bij deze kan ik niet anders dan bevestigen dat de Rab Ascent 700 een goeie slaapzak is. Alleszins beter dan dat synthetisch ding die ik ooit eens in de Makro heb gekocht.
• Lorenzo. (zit hier niet op het forum, maar leest wel mee). Eindelijk vind ik na 5 jaar rijden met de GS de oplossing om van die vervelende turbulentie af te raken: een MRA spoiler. De vliegen
die dan af en toe eens HARD in aanraking komen met het aangezicht, moet je er dan wel bij nemen.
• En last but certainly not least Koppel!! en P-man. Jullie reisverslagen hebben mij vooral deze laatste week geïnspireerd en curieus gemaakt.


The end.
Laatst gewijzigd door GStephen op 08 jan 2014, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: Reisverslag: One man and his bike, The sequel

Bericht door GStephen »

Tip :idea:

Volgende link is van een groep Australiërs die omzeggens dezelfde streek hebben doorkruist en ook de voorkeur geven aan de kleine baantjes.
Ook dit verslag is doorspekt met heel mooie foto's.

http://www.austouring.com/forum/showthread.php?t=4857
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
Jantje GS
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 okt 2004, 20:24
Locatie: Bij Mufke in de Far West

Re: Reisverslag: One man and his bike, The sequel

Bericht door Jantje GS »

veel te mooi verslag :grin: nu heb ik het weer zitten :!:
IK WIL OP REIS :!: :!: :grin:
gs 1200 LC trippel black
WernerVS
Berichten: 298
Lid geworden op: 06 okt 2013, 14:36
Woonplaats: Brasschaat
Locatie: Antwerpen/Brasschaat

Re: Reisverslag: One man and his bike, The sequel

Bericht door WernerVS »

Ongelooflijk mooi verslag en dito foto's
Geeft je idd zin om direct op je brom te springen en naar daar te bollen.
Heb je hiervan toevallig ook gps bestanden die je dan ook zou willen delen?
R1150GSA
Relax
Berichten: 5686
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Reisverslag: One man and his bike, The sequel

Bericht door Relax »

Die foto's doen een mens idd zin krijgen om direct ook die richting uit te gaan. Mooi.

Mag ik die bestanden ook?
I respect your opinion. But I don't give shit.
de Ron
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:27
Woonplaats: Wuustwezel
Locatie: Antwerpen - Wuustwezel

Re: Reisverslag: One man and his bike, The sequel

Bericht door de Ron »

een 2-tal jaarkes geleden ook naar het Zuiden gereden via de route des grandes alpes, richting Corsica, en verschillende stukken gedaan die ik herken op de foto's. Sommige stukken waren inderdaad wel tricky, zoals de Finestre...Maar deze heb ik gedaan met de R1200Rt en was er nog ene bij met een shopper Honda Shadow ! Met de nodige voorzichtigheid wel te doen dus.
Prachtig gebied dat we spijtig genoeg in ons Belgenland niet hebben. Mooi reisverslag en dito foto's ! :wink:
R1150RT van 2003, betrouwbaar beestje. Nu een 1200RT, hopelijk een even betrouwbaar beestje !
Mil
Berichten: 631
Lid geworden op: 26 jul 2011, 15:18
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: Reisverslag: One man and his bike, The sequel

Bericht door Mil »

GStephen schreef:Tip :idea:

Volgende link is van een groep Australiërs die omzeggens dezelfde streek hebben doorkruist en ook de voorkeur geven aan de kleine baantjes.
Ook dit verslag is doorspekt met heel mooie foto's.

http://www.austouring.com/forum/showthread.php?t=4857
Inderdaad zeer de moeite en vooral doorspekt met typische Australische humor.
Schitterend!
Heb hier tot 2 uur zitten lezen :mrgreen: en geen goesting om te gaan slapen....
Leven is het meervoud van lef...
Skin
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 mei 2012, 17:48
Woonplaats: Mechelen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Reisverslag: One man and his bike, The sequel

Bericht door Skin »

GStephen schreef:De eerlijkheid gebiedt mij te melden dat omzeggens alle foto's bewerkt zijn via Lightroom.
En welke toestellen gebruik je ?
Benieuwd omdat er ook foto's bij zijn van tijdens het rijden...
Suzuki Gs450 '83 <> VFR 750 94' <> VFR 800 V-TeC '04 <> Bmw K1300S '12
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Re: Reisverslag: One man and his bike, The sequel

Bericht door P-man »

Net als het gedaan is,
Als ik m'n boekske wilde opendoen om verschillende plaats (en wegen) in te noteren, voor zeker zelf ook eens op te gaan opzoeken
En net als ik m'n lofbetuigingen nog wilde overmaken over verslag en foto's (geweldig trouwens).
Zie ik daar zelfs m'n naam in je eindgeneriek verschijnen.
Dank je wel.
Fijne feesten trouwens en tot op de baan.
de P-man
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: Reisverslag: One man and his bike, The sequel

Bericht door GStephen »

Merci voor de toffe reacties. ik begin er zowaar van te :oops:

De spiegelreflex die ik mee had was een Nikon D70 met o.a. een zoom breedhoeklens 10-24 mm f1:3.5-4.5 (die ik serieus gemist heb die laatste dagen).
Het andere toestel is een compactje van Olympus, die waterdicht en schokvrij is.

Aan diegenen die de routes hebben gevraagd: stelletje profiteurs
Voor mij is de helft van de vakantie al het voorbereiden ervan: forums afschuimen, turen over de kaarten en de must see's en/of do's aan elkaar verbinden met toffe baantjes.
Maar alla, ze zitten in jullie mailbox :wink:
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
WernerVS
Berichten: 298
Lid geworden op: 06 okt 2013, 14:36
Woonplaats: Brasschaat
Locatie: Antwerpen/Brasschaat

Re: Reisverslag: One man and his bike, The sequel

Bericht door WernerVS »

GStephen schreef: Aan diegenen die de routes hebben gevraagd: stelletje profiteurs
Voor mij is de helft van de vakantie al het voorbereiden ervan: forums afschuimen, turen over de kaarten en de must see's en/of do's aan elkaar verbinden met toffe baantjes.
Maar alla, ze zitten in jullie mailbox :wink:
Beste Stephen ,

Het is verre van mijn bedoeling om te profiteren van uw geleverde werk.
Zoals je zelf al aanhaalde is ook bij mij de voorbereiding van al mijn reizen die ik al gemaakt heb een waar plezier om te doen.
Ik geniet er ook van.
Maar , zoals jij ook forums afschuimt op zoek naar de voor jou ideale reis , zo ben ik ook bij jou verslag terecht gekomen om daar inspiratie op te doen.
Ik ga alvast jou reis niet "klakkeloos" narijden.
Nee , mijn reis zat al voor een groot deel in elkaar . Enkel dank zij jou ga ik enkele kleine aanpassingen doen.
Bij deze , bedankt voor de routes waarvan ik kleine stukjes van ga gebruiken.
:thumleft:
R1150GSA
RBee
Berichten: 2201
Lid geworden op: 20 aug 2005, 23:54
Locatie: Wilrijk

Re: Reisverslag: One man and his bike, The sequel

Bericht door RBee »

WernerVS schreef: Beste Stephen ,
Het is verre van mijn bedoeling om te profiteren van uw geleverde werk.
Je kent hem(en ik denk alle andere hier) duidelijk nog niet.(06/10/13)

"Maar alla, ze zitten in jullie mailbox :wink: "

Heb hier op zo een vraag nog nooit neg. antwoord gezien.
(of het moest over een clubreis gaan :lol: )
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Relax
Berichten: 5686
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Reisverslag: One man and his bike, The sequel

Bericht door Relax »

Ik hoef nu helemaal geen zak meer te doen. Bedankt hé pé.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Gesloten