Cafe Racer - Sproeier ?
Moderator: GVN
Cafe Racer - Sproeier ?
Beste leden,
Sinds april 2013 heb ik een oude R100RS verbouwd naar een cafe racer zoals op de foto hieronder.
Na veel werk, zijn we er zonder al te veel problemen in geslaagd ( met dank aan BoxerToko Nl / Peter D'haese / en mezelf natuurlijk.
Hij rijdt en goed zelf !
Enkel 1 probleem, en daar om ook mijn vraag naar jullie toe :
Ik heb K&N Filters gemonteerd, en het luchtfilterhuis weggelaten.
Starten is geen probleem, maar bij het wegrijden tssn gasstand 0 en 1/8 heeft hij het lastig. Moeilijk om toeren te maken en aan te zetten...
Ik weet dat hier de instel/meng-schroef EN de Pilot of Idle schroef hun invloed hebben.
Dien ik de sproeier te vervangen ?
Nu zit er std een 45 in.
Eenmaal weg rijdt het fantastich.
Alle raad is welkom.
Instellingen :
Naald 3de clip positie ( ipv 2de)
Naald std : 46-341
Needle Std Jet : 2.68
Main Jet : 170
Sinds april 2013 heb ik een oude R100RS verbouwd naar een cafe racer zoals op de foto hieronder.
Na veel werk, zijn we er zonder al te veel problemen in geslaagd ( met dank aan BoxerToko Nl / Peter D'haese / en mezelf natuurlijk.
Hij rijdt en goed zelf !
Enkel 1 probleem, en daar om ook mijn vraag naar jullie toe :
Ik heb K&N Filters gemonteerd, en het luchtfilterhuis weggelaten.
Starten is geen probleem, maar bij het wegrijden tssn gasstand 0 en 1/8 heeft hij het lastig. Moeilijk om toeren te maken en aan te zetten...
Ik weet dat hier de instel/meng-schroef EN de Pilot of Idle schroef hun invloed hebben.
Dien ik de sproeier te vervangen ?
Nu zit er std een 45 in.
Eenmaal weg rijdt het fantastich.
Alle raad is welkom.
Instellingen :
Naald 3de clip positie ( ipv 2de)
Naald std : 46-341
Needle Std Jet : 2.68
Main Jet : 170
RSV Mille voor gesloten omloop
GS12 voor open omloop
R100RS 1977 "kaf' Racer"
GS12 voor open omloop
R100RS 1977 "kaf' Racer"
-
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
- Woonplaats: Oostduinkerke
- Locatie: W-VL
Re: Cafe Racer - Sproeier ?
Een vaste regel bij het monteren van K&N"s ipv het normale luchtfilterhuis is dat je de hoofdsproeier 10% groter moet nemen dan de standaard. Dus als er standaard een 45 in zat nu naar een 50 gaan. Hou er wel rekening mee dat je verbruik gaat stijgen. Met het weglaten van het originele luchtfilterhuis is de air flow naar je carbs anders en dus een andere lucht/benzine verhouding.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Re: Cafe Racer - Sproeier ?
Bedanjt aantzeetje,
Ik zal me verder eens informeren bij Stephan op de Torhoutse steenweg in Brugge, ik heb zijn adres hier ergens in het forum gelezen.
Vermoedelijk zal ik idd naar 50 idle jet (= pilot jet) moeten overstappen , en beginnen met deze aanpassing.
Nadien de kleur van de bougies eens bekijken.
Hoofdsproeier ( main jet ) heeft maar invloed bij 3/4 gasstand tot vollenbak, dit bekijken we later dan wel eens.
See you,
Ik zal me verder eens informeren bij Stephan op de Torhoutse steenweg in Brugge, ik heb zijn adres hier ergens in het forum gelezen.
Vermoedelijk zal ik idd naar 50 idle jet (= pilot jet) moeten overstappen , en beginnen met deze aanpassing.
Nadien de kleur van de bougies eens bekijken.
Hoofdsproeier ( main jet ) heeft maar invloed bij 3/4 gasstand tot vollenbak, dit bekijken we later dan wel eens.
See you,
RSV Mille voor gesloten omloop
GS12 voor open omloop
R100RS 1977 "kaf' Racer"
GS12 voor open omloop
R100RS 1977 "kaf' Racer"
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Cafe Racer - Sproeier ?
De stationair sproeier zou ik niet ineens met 5 maten vergroten, eerder bv naar 47 of 48 gaan als standaard 45 is. Die speelt idd een rol bij het starten, en helemaal onderin. Voor het goed oppakken vanaf 1500tpm of zo, moet je het mss eerder in de naaldstand of vorm vd naald zoeken. zoals je zelf zegt, de maat vd hoofdproeier is eerder voor de top. Toch zou ik een paar runs bij Fredriks in goes aanraden. Kost iets van een 45€, als ze andere sproeiers moeten steken uiteraard meer.
Bij mijne bonneville is de stationair 2 maten vergroot, start goed en pakt perfect aan helemaal onderin.
Bij mijne bonneville is de stationair 2 maten vergroot, start goed en pakt perfect aan helemaal onderin.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: Cafe Racer - Sproeier ?
Beste Dirk,
Bedankt voor het adres in Goes.
Ik denk dat de volgende stationaire sproeier onmiddellijk een 50 is.
Ik heb alvast geen tussenmaat gevonden, niet bij bmw.
Mocht ja anders weten, dan hoor ik het wel van jou.
Thanks.
Bedankt voor het adres in Goes.
Ik denk dat de volgende stationaire sproeier onmiddellijk een 50 is.
Ik heb alvast geen tussenmaat gevonden, niet bij bmw.
Mocht ja anders weten, dan hoor ik het wel van jou.
Thanks.
RSV Mille voor gesloten omloop
GS12 voor open omloop
R100RS 1977 "kaf' Racer"
GS12 voor open omloop
R100RS 1977 "kaf' Racer"
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Cafe Racer - Sproeier ?
Tzou kunnen bij bings dat het ineens met 5 maten omhoog gaat, ik heb eigenlijk enkel ervaring met Mikuni en Keihin, en daar kan je per "1" verkrijgen.
Hoever staat je mengsel schroef uitgedraaid? Simpele instelling is mengselschroef bij warme motor uitdraaien tot stationair begint te verhogen, dan stationair terugzetten.
Heb even teruggelezen en zie dat hij goed start. Dan zou het ook wel eens aan de vorm of stand vd naalden kunnen liggen. Als je een naald neemt die konischer is, als die al te krijgen is voor een Bing, dan neemt de moto direct veel beter op zonder te verzuipen. Bij de bonnie gebruiken ze daar de naalden vd thruxton voor. Ook een andere type bougie kan al iets beter doen, bv eentje die beter tegen een rijk mengsel kan.
Verder is het niet voor niets dat de meesten zonder luchtbox ineens naar dell orto's, mikuni's of keihins gaan, die geven meer afstel mogelijkheden. Ik zou es uitkijken voor een setje VM38's van Mikuni. zijn best betaalbaar. Keihin en dell orto is duurder. Je zou ook een setje dell orto's van een R90s of r100CS of zo kunnen gebruiken, ik dacht dat die indertijd standaard een Dell orto hadden, maar ik ben geen 2v kenner.
BTW, op de bonnie heb ik een support moeten maken om de carbs op hun plaats te houden, zonder de steun van de airbox blaas je bij een backfire zo de carb eraf...
Veel succes.
Hoever staat je mengsel schroef uitgedraaid? Simpele instelling is mengselschroef bij warme motor uitdraaien tot stationair begint te verhogen, dan stationair terugzetten.
Heb even teruggelezen en zie dat hij goed start. Dan zou het ook wel eens aan de vorm of stand vd naalden kunnen liggen. Als je een naald neemt die konischer is, als die al te krijgen is voor een Bing, dan neemt de moto direct veel beter op zonder te verzuipen. Bij de bonnie gebruiken ze daar de naalden vd thruxton voor. Ook een andere type bougie kan al iets beter doen, bv eentje die beter tegen een rijk mengsel kan.
Verder is het niet voor niets dat de meesten zonder luchtbox ineens naar dell orto's, mikuni's of keihins gaan, die geven meer afstel mogelijkheden. Ik zou es uitkijken voor een setje VM38's van Mikuni. zijn best betaalbaar. Keihin en dell orto is duurder. Je zou ook een setje dell orto's van een R90s of r100CS of zo kunnen gebruiken, ik dacht dat die indertijd standaard een Dell orto hadden, maar ik ben geen 2v kenner.
BTW, op de bonnie heb ik een support moeten maken om de carbs op hun plaats te houden, zonder de steun van de airbox blaas je bij een backfire zo de carb eraf...
Veel succes.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: Cafe Racer - Sproeier ?
Dag Dirk,
Bedankt voor de feed back.
Ik steek morgen de brommer met carbs binnen bij Stephan in Brugge om de carbs te reinigen in ultrasoon bad. Vermoedelijk hebben die 17 jaar stilstand een aantal kanaaltjes permanent dicht gemaakt, ondanks het vorige reinigen en vervangen van alle dichtingen en ringen.
Ik was aan het uitkijken naar Dell orto's eerlijk gezegd.
Maar ik hou je op de hoogte van de oorzaak van het probleem.
Thanks
Bedankt voor de feed back.
Ik steek morgen de brommer met carbs binnen bij Stephan in Brugge om de carbs te reinigen in ultrasoon bad. Vermoedelijk hebben die 17 jaar stilstand een aantal kanaaltjes permanent dicht gemaakt, ondanks het vorige reinigen en vervangen van alle dichtingen en ringen.
Ik was aan het uitkijken naar Dell orto's eerlijk gezegd.
Maar ik hou je op de hoogte van de oorzaak van het probleem.
Thanks
RSV Mille voor gesloten omloop
GS12 voor open omloop
R100RS 1977 "kaf' Racer"
GS12 voor open omloop
R100RS 1977 "kaf' Racer"
-
- Berichten: 1586
- Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
- Woonplaats: Opitter
- Locatie: Limburg
Re: Cafe Racer - Sproeier ?
Ik volg met aandacht
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Lid BMW MC VL.
Re: Cafe Racer - Sproeier ?
Welke type K@N filters zit er op?
Re: Cafe Racer - Sproeier ?
Conische K&N : RC-2340
Voor 40mm Bing, ik ken de diameter niet van buiten.
Voor 40mm Bing, ik ken de diameter niet van buiten.
RSV Mille voor gesloten omloop
GS12 voor open omloop
R100RS 1977 "kaf' Racer"
GS12 voor open omloop
R100RS 1977 "kaf' Racer"
-
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
- Woonplaats: Oostduinkerke
- Locatie: W-VL
Re: Cafe Racer - Sproeier ?
Naar welke Dell Orto's ben je op zoek. Zit nog goed in het Guzzi wereldje waar deze bij de klassiekers het standaard merk waren.
Heb je al eens een korte testrit gedaan zonder de K&N er op? Weet je ook meteen of het gebruikte type genoeg lucht laat aanzuigen.
Heb je al eens een korte testrit gedaan zonder de K&N er op? Weet je ook meteen of het gebruikte type genoeg lucht laat aanzuigen.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Re: Cafe Racer - Sproeier ?
Tegen dinsdagavond weet ik of de Bing's nog goed zijn of afgesteld zijn.
Blijkbaar zouden er toch een aantal kleine kanaaltjes verstoptczitten waar ik niet aan of in kon.
Stap per stap, en dan kijken we verder naar oplossingen.
Indien Dell orto's , dan diegene die op 90s std gemonteerd waren : PHM38 mm met adapter naar 40mm
Blijkbaar zouden er toch een aantal kleine kanaaltjes verstoptczitten waar ik niet aan of in kon.
Stap per stap, en dan kijken we verder naar oplossingen.
Indien Dell orto's , dan diegene die op 90s std gemonteerd waren : PHM38 mm met adapter naar 40mm
RSV Mille voor gesloten omloop
GS12 voor open omloop
R100RS 1977 "kaf' Racer"
GS12 voor open omloop
R100RS 1977 "kaf' Racer"
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Cafe Racer - Sproeier ?
Denk dat het probleem is dat hij te veel lucht en te weinig benzine krijgt... maar het is het proberen waard. Maar eerst es proberen of de bings zich ultrasoon laten reinigen.aantzeetje schreef:Naar welke Dell Orto's ben je op zoek. Zit nog goed in het Guzzi wereldje waar deze bij de klassiekers het standaard merk waren.
Heb je al eens een korte testrit gedaan zonder de K&N er op? Weet je ook meteen of het gebruikte type genoeg lucht laat aanzuigen.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
- Woonplaats: Oostduinkerke
- Locatie: W-VL
Re: Cafe Racer - Sproeier ?
Voor zowat ik weet uit het 2 cilinder wereldje van Guzzi. Raar maar waar, meestal is het het omgekeerde. Zet je er te kleine "kelkfilters", type K&N of andere op, wordt het mengsel te arm wegens te weinig lucht. Het is tenslotte de piston die de lucht (lucht/benzine mengsel dus) er als het ware inzuigt. Geen idee hoe het bij een beemer in mekaar zit en of er tussen het originele luchtfilterhuis en de carbs ook nog eens inlaatbuizen zitten en indien ja of er plaats genoeg is om die inlaatbuizen te laten zitten bij overschakelen op K&N's of dien je ze te verwijderen en de K&N's rechtstreeks op de carbs te bevestigen? Indien rechtstreeks op de carbs zoals reeds gezegd verandert je luchtinlaatstroom te veel waardoor de vulling (mengsel) van de carbs te veel wijzigt en je en die sproeieraanpassing van +10% moet doen.
Waarom een PHM 38 als er een PHM 40 bestaat waar je geen adapter nodig hebt? Die werden op de MG V11 gemonteerd
http://www.la-boutique-italienne.com/sp ... doccas=121
http://www.hmb-guzzi.de/shop/product_in ... 1-nd1.html
Waarom een PHM 38 als er een PHM 40 bestaat waar je geen adapter nodig hebt? Die werden op de MG V11 gemonteerd
http://www.la-boutique-italienne.com/sp ... doccas=121
http://www.hmb-guzzi.de/shop/product_in ... 1-nd1.html
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Cafe Racer - Sproeier ?
40 mm zal ook wel kunnen, maar de uitlaatbochten zijn 38 denk ik, gulden regel is meestal inlaat even groot als uitlaat, maar daar weten de tuners meer van dan ikaantzeetje schreef:
Waarom een PHM 38 als er een PHM 40 bestaat waar je geen adapter nodig hebt? Die werden op de MG V11 gemonteerd
http://www.la-boutique-italienne.com/sp ... doccas=121
Er zou kunnen geexperimenteerd worden met langere inlaatbuizen, maar meestal wordt de filter recht op de carb gezet. Ik zou eerst maar eens de reiniging afwachten
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
- Woonplaats: Oostduinkerke
- Locatie: W-VL
Re: Cafe Racer - Sproeier ?
Dan maar ter info en de resultaten van de carb reiniging afwachtend.
Zowel de 38 als de 40 en andere:
http://www.stein-dinse.biz/Dellorto:::15.html
Zowel de 38 als de 40 en andere:
http://www.stein-dinse.biz/Dellorto:::15.html
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
-
- Berichten: 1586
- Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
- Woonplaats: Opitter
- Locatie: Limburg
Re: Cafe Racer - Sproeier ?
Bij mijn scrambler was ik eigenlijk van plan de inlaatbuizen te laten zitten en de K&N daarop.
Om mogelijk toch een extra steun te kunnen zetten op deze buizen.
Om mogelijk toch een extra steun te kunnen zetten op deze buizen.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Lid BMW MC VL.
-
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
- Woonplaats: Oostduinkerke
- Locatie: W-VL
Re: Cafe Racer - Sproeier ?
Als het enigzins mogelijk is ze zeker laten zitten.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Cafe Racer - Sproeier ?
Reden waarom ze die buizen meestal niet laten zitten is dat het geen zicht is...de inlaat buizen lopen in een hoek naar boven Je kan ze natuurlijk wel gebruiken, dan draai je ze in de winter naar binnen en in de zomer naar buiten Deden ze met de Guzzi's ook.
Bij een caferacer primeert toch vooral de looks boven het praktisch gebruik, dus blijven die orig inlaatbuizen meestal achterwege. Je kan uiteraard nog altijd met rechte buizen experimenteren, maar dan heb je eigenlijk een bank en veel runs nodig om het verschil te merken.
Sowieso zou ik aanraden om als de motor redelijk draait, toch es de investering te doen om voor 40-50€ efkes op de bank te gaan. Die van ruud (Frederiks) is vrij optimistisch, maar dat speelt zelfs nog geen rol, het is gewoon omdat je dan ook de mengsel verhouding-grafiek krijgt, wat een goede indruk geeft van te rijk of net goed, wat in de praktijk moeilijk te verwezenlijken is.
Bij een caferacer primeert toch vooral de looks boven het praktisch gebruik, dus blijven die orig inlaatbuizen meestal achterwege. Je kan uiteraard nog altijd met rechte buizen experimenteren, maar dan heb je eigenlijk een bank en veel runs nodig om het verschil te merken.
Sowieso zou ik aanraden om als de motor redelijk draait, toch es de investering te doen om voor 40-50€ efkes op de bank te gaan. Die van ruud (Frederiks) is vrij optimistisch, maar dat speelt zelfs nog geen rol, het is gewoon omdat je dan ook de mengsel verhouding-grafiek krijgt, wat een goede indruk geeft van te rijk of net goed, wat in de praktijk moeilijk te verwezenlijken is.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: Cafe Racer - Sproeier ?
Goedemorgen iedereen,
De Brommer is terug van Brugge en het probleem is opgelost !
- carbs ultrasoon gereinigd.
- 2 nieuwe ORIGINELE membranen gestoken ( en dus de ebay fake die ik gekocht had naar de prullenmand verwezen : rubber was te stug ...)
- Hoofdsproeier 170 maatje hoger.
- ontsteking afgeregeld, contactpuntjes gereinigd.
- carbs syncroniseren.
Wat hebben we geleerd ?
- Als je er weinig van afweet, ga naar een specialist die het kan uitmeten / regelen / afstellen.
- Koop geen fake op ebay ! ( maar dat wist ik dus niet !)
Met dank aan Stefan Van Everbroeck in Brugge. Correct en snel !
De Brommer is terug van Brugge en het probleem is opgelost !
- carbs ultrasoon gereinigd.
- 2 nieuwe ORIGINELE membranen gestoken ( en dus de ebay fake die ik gekocht had naar de prullenmand verwezen : rubber was te stug ...)
- Hoofdsproeier 170 maatje hoger.
- ontsteking afgeregeld, contactpuntjes gereinigd.
- carbs syncroniseren.
Wat hebben we geleerd ?
- Als je er weinig van afweet, ga naar een specialist die het kan uitmeten / regelen / afstellen.
- Koop geen fake op ebay ! ( maar dat wist ik dus niet !)
Met dank aan Stefan Van Everbroeck in Brugge. Correct en snel !
RSV Mille voor gesloten omloop
GS12 voor open omloop
R100RS 1977 "kaf' Racer"
GS12 voor open omloop
R100RS 1977 "kaf' Racer"
-
- Berichten: 1586
- Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
- Woonplaats: Opitter
- Locatie: Limburg
Re: Cafe Racer - Sproeier ?
Merci voor de tips !!
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Lid BMW MC VL.
-
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
- Locatie: Gent, België
Re: Cafe Racer - Sproeier ?
de "fakes " op Ebay zijn membranen van volvo carburateurs.
Ik heb ze ook eens gekocht bij Volvo zelf voor 6€ het stuk .
heb ook moeten vaststellen dat de gasrespons niet OK was wegens te stugge membranen
Ik heb ze ook eens gekocht bij Volvo zelf voor 6€ het stuk .
heb ook moeten vaststellen dat de gasrespons niet OK was wegens te stugge membranen