ik zal effe proberen samen te vatten wat daar op powerboxer.de uitgelegd wordt.
kloppen en pingelen zijn 2 verschillende dingen:
Kloppen: de bougie vonkt te vroeg, en het mengsel ontvlamt al voordat de zuiger bovenaan is. De zuiger heeft dus niet alleen de compressie te overwinnen, maar ook de druk van het ontploffend mengsel.
Gerd heeft in andere artikels op powerboxer.de zijn vermoedens uiteengezet dat de Hall plaatjes gemonteerd worden in de fabriek zonder controle. Dit moet in vele gevallen zorgen voor een te vroege ontsteking.
Een keurige montage van de Hallgevers kan in dit geval voor verbetering zorgen.
Of uiteraard: het gebruik van klop-sensoren, die ervoor zorgen dat later gevonkt wordt als ze kloppen vaststellen. In 11X0 motoren heeft de ontsteking deze feedback niet. moest allemaal zo goedkoop mogelijk zijn.
Klingeln/pingelen: onstaat door twee vlamfronten in de verbrandingskamer: 1 door de bougie, 1 door de zelfontbranding van het mengsel, ver weg van de bougie. Het twin spark principe is dus in feite niet zo eenvoudig als dat het lijkt
Gezien de 1100 en 1150 motoren voor standaard 95oct benzine ontworpen zijn, mogen ze ermee ook niet pingelen. 98oct tanken lost eigenlijk het probleem niet op.
Mogelijke oorzaken: te arm mengsel, koolresten, ...
Remedie: verbrandingskamer reinigen (additieven voor de naft) helpt tijdelijk
Het verschil tussen kloppen en pingelen valt niet of zeer moeilijk te horen.
mijn ervaring:
klinkt gelijk steentjes tegen het spatbord. extreem wordt het wanneer je een luid geknetter hoort.
Met getik van de kleppen heeft dat geluid helemaal niks te maken. je hoort het wel degelijk met de helm op.
wanneer?
bij zware belasting=
bij neig optrekken in elke vitesse,
of bv zesde vitesse, 100km/h, dan veel gas geven.