Ik behoor al geruime tijd tot de eerste groep van motorijders die al gevallen zijn met de motor en dit zal wellicht nog gebeuren. Het vleugeltje op de Pan heeft hier meermaals zijn goudwaarde bewezen en buiten krassen op de bekleding van deze vleugel geen verdere schade achtergelaten. Je gelooft uw eigen ogen niet als je een Pan onderuit ziet gaan en daar na de schade bekijkt. Echt fenomenaal.
Mijn vraag is dan ook wat hier de ervaringen zijn na een val van de K1600GT. Ik heb bij de bestelling geen motorbescherming laten plaatsen maar zou gaan voor de Wunderlich valbescherming. Heeft hier iemand , positieve en/of negatieve ervaring mee Alvast bedankt voor de reactie's
VRIENDELIJKE MOTORGROETEN VAN DE PANNEMAN. BE A MAN RIDE A PAN // BE A DREAMER RIDE A BEEMER Lid van Club Pan European Belgie en BMW Motorclub Vlaanderen ex K1600GT-2014 RIJDER ex R1200GSA/LC-2016 RIJDER ex R1250GSA/LC EXCLUSIVE-2019 RIJDER R1250GSA/LC TROPHY-2023 RIJDER
Een wagen reed achteruit tegen mijn GTL waardoor deze op zijn linkerzijde viel. Niets erg maar wel krassen en schroeven. Een bestek voor verzekering kwam op 1300€.
Hou rekening als je valt met een GT(L) tegen een lage snelheid of een ongeval hebt je motorblok kan beschadigd zijn door de valbaren (BMW model, deze op je foto weet ik niet) en een nieuw motorblok zou je dan 10.000€ kosten (weet ook niet of de motor voor die prijs geplaatst is).
Ik heb de standaard valbaren van BMW op de GT staan.
Heb 'm 1 keer moeten neerleggen. Was stapvoets. Ik verwachte een hoop krassen e.a. aan te treffen na terug recht zetten.
Wonder boven wonder doen die valbaren perfect hun job door hun positie : M.u.v. de spiegel had niets van de moto de grond geraakt. Zelfs de zijkoffers niet. Spiegel was ook geen probleem, want die klapt in ..
Enkel wat krasjes op de valbaren, die je na wat polieren zo goed als niet ziet.
Investing in die optie er dus al dik uitgehaald.
R1100RT(1998) - R1200RT(2005) - R1200RT(2009) - K1600GT(2012) - K1600GT(2015) - K1600GT(2016)
Bmw Nav V - Sena 20S - Lid BMW MC Vlaanderen
PeterGT schreef:Ik heb de standaard valbaren van BMW op de GT staan.
Heb 'm 1 keer moeten neerleggen. Was stapvoets. Ik verwachte een hoop krassen e.a. aan te treffen na terug recht zetten.
Wonder boven wonder doen die valbaren perfect hun job door hun positie : M.u.v. de spiegel had niets van de moto de grond geraakt. Zelfs de zijkoffers niet. Spiegel was ook geen probleem, want die klapt in ..
Enkel wat krasjes op de valbaren, die je na wat polieren zo goed als niet ziet.
Investing in die optie er dus al dik uitgehaald.
Weet van een bevriend dealer dat hij al z'n klanten adviseerd om de Wunderlich valbescherming te nemen, de OEM BMW valbeugel zit op 't blok vast op een te zwakke plek, een schuiver is bijna garantie zeker dat 't blok gescheurd is. Bij de Wunderlich valbescherming zit deze ook op 't blok vast, maar verdeelt over meerdere montagepunten, zodat de krachten mooi verdeelt worden, met minder kans op schade.
Grtz, Philip!
Laatst gewijzigd door Koppel!! op 18 jan 2014, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Zonder twijfel, ga voor de valbescherming van Wunderlich. Vorig jaar mijn GT domweg moeten neerleggen. Met de BMW valbeugels kantelt de moto over met schade op de kuip en krassen op de spiegel, gelukkig klapt de ze naar omhoog. De koffers stonden er toen niet op dus daar kan ik geen idee geven van eventuele schade.
Collega GT-rijder met Wunderlich beugels heeft zijn moto ook eens moeten neerleggen en alleen enkele krasjes op de valbescherming en een deuk in zijn imago, verder niets. Volgens mij zijn de bevestigingspunten van Wunderlich ook beter gekozen dan bij BMW.
Alain GT schreef:Zonder twijfel, ga voor de valbescherming van Wunderlich. Vorig jaar mijn GT domweg moeten neerleggen. Met de BMW valbeugels kantelt de moto over met schade op de kuip en krassen op de spiegel, gelukkig klapt de ze naar omhoog. De koffers stonden er toen niet op dus daar kan ik geen idee geven van eventuele schade.
Collega GT-rijder met Wunderlich beugels heeft zijn moto ook eens moeten neerleggen en alleen enkele krasjes op de valbescherming en een deuk in zijn imago, verder niets. Volgens mij zijn de bevestigingspunten van Wunderlich ook beter gekozen dan bij BMW.
Ik heb ook al verhalen gehoord dat de motor met de BMW beugels gewoon over de beugels rolt/kantelt waardoor de schade groot kan zijn aan spiegels, kuip en koffers.
Ik heb ondertussen ook Wunderlich beugels besteld.
Aan een kennis hebben ze echter bij D'Haese juist het tegenovergestelde beweerd
Deze van Wunderlich zouden bij val veel meer schade teweegbrengen dan de originele
Ik hoop in ieder geval, in eerste plaats van recht te blijven en anders de goede keuze gemaakt te hebben met deze van Wunderlich.
VRIENDELIJKE MOTORGROETEN VAN DE PANNEMAN. BE A MAN RIDE A PAN // BE A DREAMER RIDE A BEEMER Lid van Club Pan European Belgie en BMW Motorclub Vlaanderen ex K1600GT-2014 RIJDER ex R1200GSA/LC-2016 RIJDER ex R1250GSA/LC EXCLUSIVE-2019 RIJDER R1250GSA/LC TROPHY-2023 RIJDER
panneman.be schreef:Aan een kennis hebben ze echter bij D'Haese juist het tegenovergestelde beweerd
Deze van Wunderlich zouden bij val veel meer schade teweegbrengen dan de originele
Ik hoop in ieder geval, in eerste plaats van recht te blijven en anders de goede keuze gemaakt te hebben met deze van Wunderlich.
Ze verdienen natuurlijk meer aan een BMW beugel dan aan een Wunderlich beugel. En als de schade bij een motor met BMW beugels groter is dan bij deze met
een Wunderlich beugel verdienen ze er nog een keer aan.
®win schreef:Is gewoon moeilijk iets van te zeggen. Het ene ongeval is de andere niet en het zijn kleine omstandigheden die een groot verschil kunnen uitmaken.
Als zoiets gebeurt maakt het niet uit wat voor beugel erop zit.
Oeps, iets teveel naar de omgeving gekeken precies.....
Hallo,
ik heb de k 1600GTL al een drietal keren moeten neerleggen en ben éénmaal gevallen met passagier weliswaar uit stilstand maar met de beschermbeugels van Wunderlich geen schade, enkel een beetje verf van de beugels en een klein beetje verwrongen. Terug rechtgezet en alles prima. Zeer goede investering, aan te bevelen en nog mooi ook. Geeft een robuuste indruk.
Voor de BMW rijders, K1600GTL rijders die hun motor blijkbaar véél, neerleggen, komt er binnenkort een nieuw motormerk uit, de wunderlich motor ! Je kan hem zoveel neerleggen als je wil, er komt aan de motor niets aan !
Voor diezelfde rijders die liever bij BMW willen blijven, gaan er in het voorjaar, veel motoropleidingen van start.
Of je kan ook een motor kopen, die minder zwaar is, en beter past bij uw "rijervaring/beheersing".
frederik schreef:Voor de BMW rijders, K1600GTL rijders die hun motor blijkbaar véél, neerleggen, komt er binnenkort een nieuw motormerk uit, de wunderlich motor ! Je kan hem zoveel neerleggen als je wil, er komt aan de motor niets aan !
Voor diezelfde rijders die liever bij BMW willen blijven, gaan er in het voorjaar, veel motoropleidingen van start.
Of je kan ook een motor kopen, die minder zwaar is, en beter past bij uw "rijervaring/beheersing".
Veel succes.
Een K1600GT rijder.
Sja, zelfs de meest ervaren motorrijders maken wel eens een fout. Ik heb ooit mijn RT neergelegd toen ik deze op de middenbok wou zetten, en met gewoon schoeisel de verkeerde druk gaf op de stap van de middenbok, uit pijn lostte en de motorfiets aan linkerkant liet vallen. Per geluk op een struik, maar hij lag toch maar.
frederik schreef:Voor de BMW rijders, K1600GTL rijders die hun motor blijkbaar véél, neerleggen, komt er binnenkort een nieuw motormerk uit, de wunderlich motor ! Je kan hem zoveel neerleggen als je wil, er komt aan de motor niets aan !
Veel succes.
Een K1600GT rijder.
Tsja, zelfs de meest ervaren en voorzichtige rijder kan iets overkomen. De oorzaak hoeft niet altijd bij jezelf te liggen....
... en dan kun je wel 10 verhoogde rijvaardigheidscursussen hebben gevolgd ...
Relax schreef:Voor iemand die hier zoveel info komt halen, doet ie nogal neerbuigend.
Tja, een oproep op het forum om zijn gevallen moto recht te helpen zetten gaat niet veel opbrengen denk ik..
diegenen die het hardst lachen met de miserie van een ander, zijn meestal de volgende die tegen de grond gaan...
patrickvandenbranden schreef:ik dacht dat er twee soorten motorrijders waren: zij die de moto al neergelegd hebben en zij die hem nog zullen neerleggen
Diegene die hem al plat gelegd hebben, weten dat een valbaar niet veel helpt en het soms nog erger maakt.
Als je er dus één opzek, neem je er één, die visueel past bij uwen BMW. Véél helpen doet dat ding toch niet.
Verder veel plezier aan onze ex honda rijder. Hopelijk blijft hij tevreden van zijne BMW, en gaat hij zijne Honda niet missen.
Van de uitzondering wordt al gauw de regel gemaakt...
Ik viel twee keer om:
- één keer door over een hoge trottoirband te rijden zonder dat ik zag dat er een wel héééél erg diepe goot was. Motor ging steigeren en we vielen om. 3 Krasjes op cilinderbescherming.
- één keer bij opbokken afgegleden door sneeuw aan m'n zolen en motor laten omvallen. Niks noppes schade.
En hier hielp ook geen cursus tegen. Die doe ik. Gewoon beter kijken of nadenken.
Ik vermoed (op niks gebaseerd dan waarneming of van-horen-zeggen) dat de meeste motoren vallen bij stilstand of maneuvers en dan kan je stellen dat die dingen hun werk wél doen. Tegen aan een fatsoenlijke snelheid op de OW plat gaan zijn weinig zaken bestand.