Cardanhuis in de soep

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
pzbiker
Berichten: 236
Lid geworden op: 04 okt 2009, 18:15
Locatie: Merchtem

Cardanhuis in de soep

Bericht door pzbiker »

39.000 km en cardanhuis in de soep gedraaid :evil:

Hoewel BMW aangaf dat de cardan (R1200 GS model 2004) onderhoudsvrij was en er zelfs geen olieaflaatdop op staat, toch de olie laten verversen op 30.000 km. Amper 9000 km later, cardanhuis in de soep gedraaid, kostenplaatje 1.650 eurokes.

Op het nieuwe cardanhuis staat wel een olieaflaatdop, olie moet zelfs ververst worden na een inrijperiode van 1.000 km. Hoe, was toch onderhoudsvrij :?:

Dealer neemt contact op met BMW, doet het verhaal, antwoord: ja, pech het is mechaniek he, wij komen tussen in de kosten van de cardan tot de moto 6 jaar is :evil: .
Verslijt de cardan dan van in de garage te staan :?:

Dan maar zelf mailtje gestuurd naar BMW Belgium met mijn bevindingen en bijhorende uitlatingen, toch antwoord gekregen, wat ik niet had verwacht:



Geachte Heer,

Wij verwijzen naar uw e-mail die wij ontvangen hebben op 22-02-2014, waarvoor onze dank. Wij hebben hierbij nota genomen van uw opmerkingen.

Naar aanleiding van dit schrijven hebben wij een dossier geopend dat met de grootste zorg door één van onze medewerkers zal worden behandeld.

Om een zo zorgvuldig mogelijk antwoord te formuleren, zullen wij, in samenwerking met alle betrokken partijen waaronder uw concessiehouder, de noodzakelijke gegevens omtrent uw dossier verzamelen.

U kan erop rekenen dat wij u binnen een termijn van vier weken de nodige feedback zullen bezorgen.

In afwachting danken wij U bij voorbaat voor uw geduld en verblijven, Geachte Heer,

met de meeste Hoogachting,


Ben benieuwd!
Afbeelding
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Cardanhuis in de soep

Bericht door Danny »

Bmw heeft sinds 2006 verschillende aanpassingen gedaan aan het differentieel, zij die hun olie niet alle 10.000 verversen zijn eigenlijk kiekens.
er is denk ik al genoeg over geschreven. :wink:
Hoedanook je pon is aan diggelen en dat kan inderdaad gebeuren 't hoeft niet perse te wijten zijn aan het niet verversen van de olie, een lager kan stuk, de gevolgen zijn er naar...

de nieuwe pon die je kan kopen is eveneens een model 2004 want een andere past niet, ABS ring en sensor anders.
je kan volgens mij gewoon dezelfde plaatsen en dan de zaak in de gaten houden, laat ons zeggen dat je pech had.

Als BMW niet tussenkomt kan je nog altijd voor een tweedehands gaan en preventief hierin de lagers vervangen dan ben je vast een heel pak goedkoper af :mrgreen:

een aflaatdop hoef je niet perse te hebben want de olie kan er langs achteren uit en dan kan je gelijk de spiebanen smeren (altijd nuttig)

we zijn allemaal benieuwd denk ik :wink:
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Cardanhuis in de soep

Bericht door Relax »

Is toch al hersteld door de dealer? Je zal dus geen tweedehands moeten zoeken.

En dat antwoord van BMW: dat krijgt iedereen die een mailtje stuurt, dus reken maar op niks, dan is de ontgoocheling minder groot.
I respect your opinion. But I don't give shit.
pzbiker
Berichten: 236
Lid geworden op: 04 okt 2009, 18:15
Locatie: Merchtem

Cardanhuis in de soep

Bericht door pzbiker »

Tweedehands had ik idd goedkoper af geweest, maar moto staat daar bij de dealer, gedemonteerd voor je weet wat er juist stuk is. Hem terug laten monteren had me ook geld gekost en had ik nog niets verder geweest.


@Relax, van BMW verwacht ik idd niet veel.
Afbeelding
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Cardanhuis in de soep

Bericht door Danny »

Tja ik begrijp je ergernis maar zie ook een fabrikant die een motor verkoopt en natuurlijk geen 10 jaar garantie geeft omdat de motor niet veel heeft gereden of stil staat in de garage... :roll:

IK las een beetje over 't feit dat er al een nieuw op zat, jammer 't zullen vijgen na pasen zijn denk ik :mrgreen:
pzbiker
Berichten: 236
Lid geworden op: 04 okt 2009, 18:15
Locatie: Merchtem

Cardanhuis in de soep

Bericht door pzbiker »

Ok Danny, ze kunnen niet blijven garantie geven natuurlijk, maar het is het proberen waard he.

Als ik het goed begrijp, zit er nu juist dezelfde pont op, met het enige verschil, de aflaatdop?

Ik ben niet zo heel technisch aangelegd op gebied van cardans, maar er zou nu ergens een onderdeel zijn dat wel in de pont zit en dus gesmeerd wordt, wat bij de vorige modellen niet het geval was?
Afbeelding
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Cardanhuis in de soep

Bericht door Danny »

yep dat klopt maar ik denk niet dat ze de pon model 04 hebben aangepast, indien wel dan is dat uiteraard meegenomen.
Hoedanook bij de eerste zat het grote kogellager buiten de pon, net zoals bij je voorwiel eigenlijk en nu draait die weer in de olie binnenin zoals bij een 1150.
Ironisch genoeg zorgt de panne aan dit lager zelden voor brokken in de pon wat nu wel kan met de nieuwe.

Aan zo'n ding kan natuurlijk vanalles stuk gaan daarom zou je 't zelf eens moeten kunnen bekijken want een nieuw steken en verkopen is natuurlijk de eenvoudigste optie (voor een dealer) :roll:

ik zou wel je oude pon opvragen bij de dealer, niet achterlaten altijd meenemen...
pzbiker
Berichten: 236
Lid geworden op: 04 okt 2009, 18:15
Locatie: Merchtem

Cardanhuis in de soep

Bericht door pzbiker »

Bedankt, ga ik doen, als hij al ni hier of daar in de container steekt bij het oud ijzer.
Afbeelding
pzbiker
Berichten: 236
Lid geworden op: 04 okt 2009, 18:15
Locatie: Merchtem

Re: Cardanhuis in de soep

Bericht door pzbiker »

Allee, BMW maakt er precies toch werk van :roll: . Vandaag mailtje gehad van mijn dealer, dat ik op vraag van BMW Belgium mijn ingevuld onderhoudsboekje wou inscannen en doormailen.

Hoop doet leven.
Afbeelding
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Cardanhuis in de soep

Bericht door Danny »

Alsof dat een kardan die zij als onderhoudsvrij bestempelden daar beter van wordt...
Dat is dus je reinste larie wat ze daar vragen maar goed ik duim met je mee :mrgreen:
pzbiker
Berichten: 236
Lid geworden op: 04 okt 2009, 18:15
Locatie: Merchtem

Re: Cardanhuis in de soep

Bericht door pzbiker »

Danny schreef:Alsof dat een kardan die zij als onderhoudsvrij bestempelden daar beter van wordt...
Dat is dus je reinste larie wat ze daar vragen maar goed ik duim met je mee :mrgreen:

Volledig mee eens Danny!
Afbeelding
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Cardanhuis in de soep

Bericht door willy »

Danny schreef:Alsof dat een kardan die zij als onderhoudsvrij bestempelden daar beter van wordt...
Klopt, maar een niet afgestempeld onderhoudsboekje kan altijd dienen als middel om
zich aan een "claim" te onttrekken, of beter gezegd om een klant af te wimpelen :cry:
patrick k100
Berichten: 2189
Lid geworden op: 09 nov 2010, 00:11
Woonplaats: wondelgem
Locatie: wondelgem oost-vl

Re: Cardanhuis in de soep

Bericht door patrick k100 »

deze geeft zo veel chance nie Afbeelding
R1200GS-K100RT-Peugeot 407SW
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Cardanhuis in de soep

Bericht door Dirk Pauwels »

patrick k100 schreef:deze geeft zo veel chance nie Afbeelding
Kwistnie dat BMW ook al choppers maakt.... :grin: Staat daar maar met uwe "adventure", in the middle of nowhere.... Zou de BMW assistentie iets opgeleverd hebben? :mrgreen:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
JohanDB
Berichten: 639
Lid geworden op: 30 dec 2005, 12:42
Locatie: Schellebelle
Contacteer:

Re: Cardanhuis in de soep

Bericht door JohanDB »

Wat zijn de symptomen eigenlijk ?

Op mijn GS is het grootlager achteraan vervangen nadat ik een gonzend geluid vaststelde (effectief speling op achterwiel), na amper 15k km.
Het gonzend geluid is nu wel beter maar is er na de vervanging van het lager nog steeds ...
pzbiker
Berichten: 236
Lid geworden op: 04 okt 2009, 18:15
Locatie: Merchtem

Re: Cardanhuis in de soep

Bericht door pzbiker »

Bij mij ook ondervonden door speling op het achterwiel. Aangezien ikzelf er niet zo veel verstand van heb, binnengedaan bij de dealer en volgens hem, kogellager en cardanhuis om zeep.
Afbeelding
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Cardanhuis in de soep

Bericht door Dirk Pauwels »

Beste is regelmatig (net zoals je "regelmatig" verondersteld wordt om je bandenspanning te checken en bij te pompen :mrgreen: ) je achterwiel te controleren op speling, lekken en geluid. Wrik even met de remklauw, die is "zwevend" en door te wrikken geef je net voldoende speling aan de blokken om ze niet te laten aanlopen. Normaal mag er geen krakend, raspend of ander onaangenaam geluid te horen zijn. Normaal ook geen speling. Klein beetje speling is nog niet onmiddelijk erg, maar wel in de gaten houden. Een lek hoeft geen kapot lager te betekenen, maar vaak zie je eerst een lek daarna lagerproblemen.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
pzbiker
Berichten: 236
Lid geworden op: 04 okt 2009, 18:15
Locatie: Merchtem

Re: Cardanhuis in de soep

Bericht door pzbiker »

Vandaag beleefde brief van onze vrienden gekregen. Alhoewel uw onderhoudsboekje perfect in orde is kunnen wij niet tussenkomen in de kosten aangezien uw motor 10 jaar oud is. Alle, we hebben het toch geprobeerd, magere troost.




Mvg JP
Afbeelding
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Cardanhuis in de soep

Bericht door Danny »

Je hebt toch een boekje dat mooi in orde is, enkel de motor niet... :roll:
Voor de motoren die ik heb hanteer ik de omgekeerde strategie, boekje in de vuilbak, motor technisch perfect in orde! :mrgreen:
pzbiker
Berichten: 236
Lid geworden op: 04 okt 2009, 18:15
Locatie: Merchtem

Re: Cardanhuis in de soep

Bericht door pzbiker »

Gelukkig is de motor nu ook weer in orde Danny. Maar gelijk heb je, boekje hoort na garantie in de vuilbak.


Mvg JP
Afbeelding
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Cardanhuis in de soep

Bericht door Relax »

Tot je besluit je moto te verkopen...
I respect your opinion. But I don't give shit.
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: Cardanhuis in de soep

Bericht door Harald »

Relax, laat het.
Hij is nu juist rustig geworden :lol:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Cardanhuis in de soep

Bericht door Relax »

:lol: :lol: :lol:

Allé dan...
I respect your opinion. But I don't give shit.
pzbiker
Berichten: 236
Lid geworden op: 04 okt 2009, 18:15
Locatie: Merchtem

Re: Cardanhuis in de soep

Bericht door pzbiker »

:bsspam:
Afbeelding
Plaats reactie