rugpijn!

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Ca4Ya
Berichten: 240
Lid geworden op: 09 mar 2005, 16:42
Woonplaats: Wetteren

rugpijn!

Bericht door Ca4Ya »

rugpijn !

Gedurende 5j had ik nooit rugpijn!
5j geleden verkocht ik m'n moto (K100rs)... 'k wil maar zeggen dat ik op zich geen rugklachten heb. Nooit.... tot ....

Nu rijd ik opnieuw sinds 2 weken met een K1100RS SE mét verlaagd zadel. ik zit daar 'perfect' op, voetjes kunnen plat op de grond,....
Maar ik voel het al enkele dagen opkomen.... m'n rug doet echt zeer...
Links onderrrug naar het midden van de rug toe... met uitstralingen naar de voorkant. Raar gevoel.

Bijgevolg zit ik nu wat te zoeken naar de beste (minst pijnlijke) houding tijdens het rijden. Rug kaarsrecht. Tegen de tank aan zitten, ... extreem naar achter zitten, enz...
Iemand tips?
Dit is echt niet leuk..... :-(
Ca4Ya
K100RS - K1100RS Special Edition - Honda XL250 Motosport
janl
Berichten: 376
Lid geworden op: 26 apr 2013, 14:15
Woonplaats: Dilsen-Stokkem
Contacteer:

Re: rugpijn!

Bericht door janl »

Heb je al 's een niergordel geprobeerd?
Bezoek mijn motorblog: http://jeanlemotard.wordpress.com
Like Jean Le Motard op Facebook: https://www.facebook.com/JeanLeMotard.Blog
Freddie
Berichten: 381
Lid geworden op: 25 nov 2004, 17:40
Locatie: Budel (NL)

Re: rugpijn!

Bericht door Freddie »

Ik had dat ook toen ik overstapte van een K1200 LT naar een K1600 GT.
Ging dus van een rechtop positie naar een iets voorover positie. Maar na verloop van tijd is dat vanzelf over gegaan. Maar dat heeft toch wel erg lang geduurd.
Kan het nu uren volhouden op de GT. Zou misschien iets met gewenning te maken kunnen hebben?
In uw geval ga je eigenlijk naar een toch ongeveer dezelfde positie. Of zit dat verlaagde zadel er voor iets tussen?
Misschien moet ge er nog aan wennen. Zie het nog eens een paar maanden aan. Zijn er dan nog altijd klachten, dan uw arts eens raadplegen.
K1600 GT - 2012 - 215.000 km
Flat Twin Power

Re: rugpijn!

Bericht door Flat Twin Power »

Ca4Ya schreef:rugpijn !

Gedurende 5j had ik nooit rugpijn!
5j geleden verkocht ik m'n moto (K100rs)... 'k wil maar zeggen dat ik op zich geen rugklachten heb. Nooit.... tot ....

Nu rijd ik opnieuw sinds 2 weken met een K1100RS SE mét verlaagd zadel. ik zit daar 'perfect' op, voetjes kunnen plat op de grond,....
Maar ik voel het al enkele dagen opkomen.... m'n rug doet echt zeer...
Links onderrrug naar het midden van de rug toe... met uitstralingen naar de voorkant. Raar gevoel.

Bijgevolg zit ik nu wat te zoeken naar de beste (minst pijnlijke) houding tijdens het rijden. Rug kaarsrecht. Tegen de tank aan zitten, ... extreem naar achter zitten, enz...
Iemand tips?
Dit is echt niet leuk..... :-(
Ga eens naar een chiropractor, misschien zit ergens een zenuwtje gekneld. Het kan iets poepsimpel zijn maar het kan verdomd zeer doen.
Ik heb al van mijn 18 jaar last van mijn rug. Ik ga regelmatig (een keer of 6 per jaar) naar de chiropractor en dat helpt goed. Ik heb vooral last wanneer ik lang in dezelfde houding
lig, zit, sta, dan begint het op te spelen. Ik kan bijvoorbeeld nooit langer dan 7 uur aan een stuk in mijn bed liggen. Hoe meer ik beweeg, hoe minder last ik heb.
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: rugpijn!

Bericht door Man in Black »

Ik vantzelfde, 4 dagen achter elkaar op de GS-LC gereden ( met verlaagd zadel ) en zeer aan mijn gat en pijn in de onderrug. Of het ligt aan een tijdje niet meer gereden of een andere zithouding dan mijn vorige. Straks eens aankijken of het blijft duren en anders eens kijken voor een bv Wunderlich ergo-zadel.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: rugpijn!

Bericht door Relax »

Stuurverhogers kunnen wonderen doen bij pijn in nek, schouders en rug. Mijn 3de motor die ik met die dingen uitrust omwille van rugpijn net onder linkerschouder met uitstraling naar nek.
Maar je zal het pas weten als je de juiste oplossing vindt.
I respect your opinion. But I don't give shit.
baha
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 okt 2013, 23:57
Woonplaats: Hasselt
Locatie: Limburg

Re: rugpijn!

Bericht door baha »

Man in Black schreef:Ik vantzelfde, 4 dagen achter elkaar op de GS-LC gereden ( met verlaagd zadel ) en zeer aan mijn gat en pijn in de onderrug. Of het ligt aan een tijdje niet meer gereden of een andere zithouding dan mijn vorige. Straks eens aankijken of het blijft duren en anders eens kijken voor een bv Wunderlich ergo-zadel.
Heb je al eens geprobeerd om de stand van je zadel te wijzigen?
Bijvoorbeeld laag van voor en hoog achteraan? Of andersom?

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar volgens de dealer zou dat gaan.
Hij gaf het als tip voor lange vermoeiende ritten.
Je krijgt dan andere drukpunten op het zitvlak en een andere zithouding.

Klinkt misschien belachelijk, maar het moest maar eens helpen ;)
Suzuki GSR600 -> BMW R1200GS/LC
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: rugpijn!

Bericht door ®win »

Man in Black schreef:Ik vantzelfde, 4 dagen achter elkaar op de GS-LC gereden ( met verlaagd zadel ) en zeer aan mijn gat en pijn in de onderrug. Of het ligt aan een tijdje niet meer gereden of een andere zithouding dan mijn vorige. Straks eens aankijken of het blijft duren en anders eens kijken voor een bv Wunderlich ergo-zadel.
Te zacht zadel, daardoor pijn in het zitvlak. Dan ga je anders / verkrampt zitten en krijg je pijn in de onderrug op de koop toe ..
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: rugpijn!

Bericht door Danny »

Een K100 pastte je voorheen goed dus aan de motor zal 't niet liggen want K100 of K1100 zijn qua ergonomie 't zelfde.
Je stuur is nu wat breder, aangezien je een verlaagde zit nodig hebt vermoed ik dat je niet echt de grootste bent en je allicht een beetje -laat ik 't gerokken noemen- zit op de motor.

't Zal toch aan je rug liggen en niet aan de motorpositie, je hebt lange tijd niet meer gereden en ondertussen allicht wat sleet links of rechts aan de rug en deze houding roept wat pijntjes op...
stuuroverhogers, zadelaanpassingen zijn een makkelijk op de motoren van tegenwoordig maar op een K1100 die je niet wat je wil, zelfs de aangebrachte zadelverlaging is eerder een psychische dan fysiek resultaat brengende ingreep. de kader is te breed om er met de voeten aan de grond echt resultaat van te hebben en de zithouding wordt er enkel slechter van omdat nog anders achter 't stuur terecht komt en beenhoek ook weer aangpast word....

eerst maar eens effe rijden en onderweg wat zoeken wat evt de spieren iets ontspant en je relaxer laat rijden, daarna pas ingrijpen (als 't überhaupt kan)

ik gok erop dat je stuur dichter naar je toe moet of je kont de originele hoogte in en je wat naar voor komt (of beide) :mrgreen:

sucses.....
Flat Twin Power

Re: rugpijn!

Bericht door Flat Twin Power »

Je kunt er eventueel ook een stuur van een K 1100 LT op zetten. Ik heb dat indertijd laten monteren op mijn 1100 RS met zijspan en de zithouding was stukken beter.
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: rugpijn!

Bericht door Man in Black »

baha schreef: Heb je al eens geprobeerd om de stand van je zadel te wijzigen?
Bijvoorbeeld laag van voor en hoog achteraan? Of andersom?

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar volgens de dealer zou dat gaan.
Hij gaf het als tip voor lange vermoeiende ritten.
Je krijgt dan andere drukpunten op het zitvlak en een andere zithouding.

Klinkt misschien belachelijk, maar het moest maar eens helpen ;)
Heb ik geprobeerd, achteraan hoger gezet, dit was helemaal fout en na 10min alweer terug gezet. Andersom nog niet geprobeerd.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Plaats reactie