ABS verschil?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Maud
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 jan 2014, 11:19
Woonplaats: Gent

ABS verschil?

Bericht door Maud »

Hallo,
Ik ben nieuw in gs land, na jaren met een R60/5 gereden te hebben vond ik het tijd worden voor wat anders!
Na wat rondlezen hier en wat rondvraag kwam ik dus uit bij een gs!
Het is een r 1200 gs adventure van 2012 geworden!
Er zit ABS op zoals op bijna alle moderne motoren.
Maar als je nu een noodstop uit voort, voel je dat dan?
Moet je "anders" remmen dan bij een motor zonder ABS?
(Mijn vorige had geen ABS bj '72)
ALvast bedankt!
Groetjes Maud
Je bent wijs als je weet dat je van iedereen kan leren.
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: ABS verschil?

Bericht door Danny »

vroeger moest je wat anders doen, nu kan je dus gewoon alles dichtknallen zonder dat je wielen gaan blokkeren en je jezelf onderuit remt...

Een aasistent als het ware die in noodgevallen of een niet bemerkte vettige ondergrond 't verschil kan maken tussen vallen of rechtop blijven. zonder ABS kan je in theorie korter remmen dan met ABS maar een noodstop is meestal zo onverwacht dat de technische assistentie toch van dien aard is dat de nadelen helemaal niet opwegen tegen de voordelen. :mrgreen:
Maud
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 jan 2014, 11:19
Woonplaats: Gent

Re: ABS verschil?

Bericht door Maud »

ALs ik noodstop doe met mijn R60/5 (niet dat ik dat graag doe, maar als oefening zo soms)
IS da inderaad goed opletten wat als je alles toeslaat...
Slaat ABS rap in gang of is dat alleen echt als je wielen helemaal blokkeren?
Je bent wijs als je weet dat je van iedereen kan leren.
RBee
Berichten: 2201
Lid geworden op: 20 aug 2005, 23:54
Locatie: Wilrijk

Re: ABS verschil?

Bericht door RBee »

Je wielen gaan juist niet blokkeren. :wink:
Gewoon eens doen(hard remmen dus), dan weet je hoe het voelt.
Laatst gewijzigd door RBee op 08 mar 2014, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Maud
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 jan 2014, 11:19
Woonplaats: Gent

Re: ABS verschil?

Bericht door Maud »

RBee schreef:Je wielen gaan juist niet blokkeren. :wink:
Gewoon eens doen(hard remmen dus), dan is weet je hoe het voelt.
Ja inderdaad ik bedoelde als je wielen zouden gaan blokkeren
Heb vandaag een rustig toertje in de buurt gereden en het is toch wel iets helemaal anders!
Noodstop zou ik inderdaad eens moeten doen.
Je bent wijs als je weet dat je van iedereen kan leren.
ZWIEP 01
Berichten: 204
Lid geworden op: 20 okt 2013, 14:01
Woonplaats: deurne
Locatie: ANTWERPEN
Contacteer:

Re: ABS verschil?

Bericht door ZWIEP 01 »

normaal zou je abs nooit moeten ingrijpen, om je wielen te laten blokkeren met de hedendaagse banden moet je al heel lomp remmen, remdruk opbouwen en remmen zoals zonder abs
bij gladde en of panieksituaties zal het abs je wielen niet laten blokkeren, als het abs ingrijpt zal je dat ervaren als een getril in je hendel, gewoon blijven doorremmen is de boodschap

in het kort, abs is een stok achter de deur in onverwachte omstandigheden
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: ABS verschil?

Bericht door Den Dirk »

Ge kunt ABS uitproberen door enkel achterste rem hard in te drukken op bv onverhard, of `gravier`, dan voelt ge `m werken... :wink:
Op het droge : nog nooit in werking getreden als ik voorrem intrek...
I like my bike!!
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Re: ABS verschil?

Bericht door Synchro Bob »

Hmmm. Van een 60/5 naar een 1200GS ? Wat een overgang !
Een 60/5 heeft eigenlijk ook al een vorm van ABS. Om dat voorwiel te blokkeren moet ge al aardig nijpen :wink:

Hopelijk blijf je in de toekomst nog genieten van je baar-vijf.
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Maud
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 jan 2014, 11:19
Woonplaats: Gent

Re: ABS verschil?

Bericht door Maud »

Synchro Bob schreef:Hmmm. Van een 60/5 naar een 1200GS ? Wat een overgang !
Een 60/5 heeft eigenlijk ook al een vorm van ABS. Om dat voorwiel te blokkeren moet ge al aardig nijpen :wink:

Hopelijk blijf je in de toekomst nog genieten van je baar-vijf.
Ik vond het eens tijd voor compleet iets anders, maar ik blijf ook rijden met de R60 hoor!
En je moet daarvoor inderdaad hard nijpen, maar ik heb het al eens mogen meemaken...
Je bent wijs als je weet dat je van iedereen kan leren.
props-n-blades
Berichten: 367
Lid geworden op: 23 sep 2008, 10:07
Woonplaats: Aalst
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: ABS verschil?

Bericht door props-n-blades »

Eén ding waar je wel rekening moet mee houden wanneer je met ABS rijdt is wanneer je bij het remmen over een (hoekig) bultje rijdt.
Het kan dan zijn dat het wiel even los komt van het wegdek (fractie van een seconde) en bijgevolg met de aanwezige remdruk sneller vertraagt dan enkele milliseconden voordien.
Het ABS systeem denkt dan dat het wiel blokkeert en gaat remdruk verlagen waardoor de motor even minder hard remt en de neiging heeft om naar voor te schieten. Uiteraard loopt de remdruk automatisch weer op wanneer het wiel weer goed de grond raakt.
Ik kom het af en toe tegen en ben het nu gewoon, maar de eerste keer doet het wel raar.
XR600R-'87, CB360T-'76, VF750C-'83, CMX450-'90, VF750F-'83, R1150GS-'03, R1200GS-'05 (RIP), R1200GS-'05, R1200GSA -'07
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: ABS verschil?

Bericht door Koppel!! »

Nog iets waar veel mensen niet bij stilstaan, bij auto's staat ABS ook gekend als zijnde "Altijd Blijven Sturen".

Bij de motor moet je dit veranderen naar "Alles Behalve Sturen". Dwz. remmen zo hard je wil, maar eens je besluit uit te wijken moet je quasi stoppen met remmen. De grip van je banden is niet eindeloos, en als die grip op z'n maximum gebruikt wordt om te remmen, al dan niet met ABS, dan rest er je nog weinig grip over om links of rechts een kwak aan je stuur te geven :wink:

Grtz, Philip.
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
sjezer
Berichten: 200
Lid geworden op: 18 feb 2010, 21:49
Woonplaats: Dendermonde
Locatie: Oost-Vlaanderen - Schoonaarde
Contacteer:

Re: ABS verschil?

Bericht door sjezer »

ABS op ne moto is niet zaligmakend. Sturen en remmen gaan inderdaad nooit samen op 2 wielen.
't heeft als groot voordeel dat je in een noodsituatie met gerust hart vol in de remmen kunt duiken. Daar waar je op een ABSloze moto toch altijd met de schrik voor onderuitremmen in je achterhoofd zit. De huidige systemen zijn ook zodanig goed dat een gewone mens het niet kan verslaan, de systemen van 20 jaar geleden waren wel door ne geoefend remmen nog te verslaan.
'08 R1200R : BMC luchtfilter + Memjet + Laseruitlaat lijn + Wilberswinkel voor en achter = Feest!
JohanDB
Berichten: 639
Lid geworden op: 30 dec 2005, 12:42
Locatie: Schellebelle
Contacteer:

Re: ABS verschil?

Bericht door JohanDB »

Ge moet zo ver niet terug gaan om abs systemen te vinden die je "met de hand" probleemloos kunt kloppen :grin:

Op het nieuwe ABS systeem van Bosch dat nu al in de nieuwe KTM 1190 Adventure modeljaar 2014 zit, en allicht binnen afzienbare tijd in nog wel meer modellen zal voorkomen, gaan abs remmen en sturen trouwens ineens wel samen. Door een nieuw logaritme in de abs software houdt het systeem ook rekening met de hellingshoek. "Uncrashable" zoals de titel van het filmpje is allicht overdreven maar het systeem is zonder meer revolutionair te noemen.

https://www.youtube.com/watch?v=2h9MVbkpLZQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Ga je nu op de 1200GSA het abs voelen? Waarschijnlijk wel. In het remhendel amper, maar bij een moto als de GSA waar het gewicht toch redelijk hoog gepositioneerd zit ga je het abs systeem voelen zoeken naar grip. Het is niet het modernste systeem dus dat gebeurt niet gelijkmatig en aan de lastwissels die tijdens die zoektocht naar grip plaatsvinden zal je het dus wel voelen.
Ik heb er zo op cursus al tientallen zien passeren en bij allemaal zie je tijdens remmanoeuvres dat de achterkant toch wat op en neer gaat (de voorkant duikt bij een GSA amper) naargelang de voorband - of het abs systeem- grip vindt. Niets om je zorgen in te maken zolang je rechtdoor gaat.
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: ABS verschil?

Bericht door Danny »

Misschien kan je de techniek wel kloppen zoals velen denken maar er is een hemelsbreed verschil tussen eens remmen (met voorbedachte rade) voor de lol of zitten rondgapen en alles onverwacht moeten dichtkletsen.
Dan is de meest geoefende remmer niet gewaagd aan bijstand van de techniek... dan gaat het net iets te snel :mrgreen:
stefke2
Berichten: 530
Lid geworden op: 08 nov 2011, 19:19

Re: ABS verschil?

Bericht door stefke2 »

Danny schreef:Misschien kan je de techniek wel kloppen zoals velen denken maar er is een hemelsbreed verschil tussen eens remmen (met voorbedachte rade) voor de lol of zitten rondgapen en alles onverwacht moeten dichtkletsen.
Dan is de meest geoefende remmer niet gewaagd aan bijstand van de techniek... dan gaat het net iets te snel :mrgreen:
Dat is nog eens verstandige klap zie! :-)
Plaats reactie