Routes laden in zumo 350

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: Routes laden in zumo 350

Bericht door p@rick »

MrGPS schreef:Na tanken terug naar de route kun je het beste handmatig doen. Zie http://youtu.be/WjkZfP2LxiU" onclick="window.open(this.href);return false; voor uitleg.

Qua viapunten:
Ik heb het meestal over 'hard' en 'soft'. Een hard punt wordt uitgesproken en is verplicht te bezoeken (wordt dus niet automatisch overgeslagen - prima voor een lunchlocatie maar verder vooral lastig). Een 'soft' punt ('niet waarschuwen') wordt niet uitgesproken en wèl automatisch overgeslagen als je verderop weer op de route zit. Ook relevant na het tanken.

Je toestel kan 30 harde punten aan en tussen twee harde punten telkens weer 125 softe punten. Heb je meer dan 30 harde punten dan wordt de route opgesplitst, en dat wil je niet. Dat hoeft ook niet want In theorie kunnen er dus duizenden (softe) via's in je route zitten.

In de praktijk heb je meestal voldoende aan die 125.

Advies:
Dubbelklik op de routenaam, klik op het tweede viapunt en shift-klik op het één na laatste - rechtermuisknop => kies voor 'niet waarschuwen.
Mocht je meer dan 125 punten hebben: maar dan een puntje ergens halverwege op dezelfde manier 'hard'. Start en eindpunt zijn altijd 'hard'.
Filmpje ondertussen ook nog eens aandachtig bekeken, 'k ga proberen om me next weekend jouw werkwijze gewoon te maken, met misschien (koppig als ik soms ben :wink: ) toch één kleine wijziging : jij maakt je nieuwe waypoint (naar hetwelk je navigeert na het tanken om daar de oorspronkelijke route opnieuw op te nemen) pas na het tanken, voor mezelf denk ik dat het misschien handiger is om een waypointje 'X" al aan te maken op het moment dat ik nog op de actieve route aan de kant sta om een tankstation te zoeken, ik hoef dan gewoon even op het voertuigicoontje te klikken en de locatie op te slaan, en dat lijkt me sneller en eenvoudiger dan wanneer je de kaart moet gaan verschuiven verschuiven, inzoomen, net op de roze lijn tikken enz... enz...
Hoef ik trouwens ook maar één keer mijn leesbrilletje onder mijn helm te wringen :wink:
Als ik dan na het tanken toch even een eindje terug tegen de richting in naar waypoint X gestuurd zou worden, dan zal ik dat wel merken aan de roze lijn die splitst, en dan zal ik op dat moment wel de "goeie" richting kiezen.
En nog iets dat ik zeker onthouden heb : zoveel mogelijk gebruik maken van softe viapunten !
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
aantzeetje
Berichten: 1163
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Routes laden in zumo 350

Bericht door aantzeetje »

Bij de 350/390/Navi V echter moet je in de reisplanner eerst de gewenste route terug opstarten en daarna het eerstvolgende harde punt op je route ingeven. En als je dan ergens midden in onbekend gebied staat (neem nu ergens hartje Wales of zo), dan weet je vaak nog niet bij benadering of het punt dat de Navigator dan voorstelt ook het goeie is (heb ik geleerd uit de video van Hans :wink: ). En als het punt dààrna kiest ga je misschien een heel stuk van je mooie route overslaan...
Wat ik uit het filmpje van Hans begrepen heb (super uitleg trouwens). Steeds voor soft kiezen en zoals jij - en ik - dan doen een waypoint maken daar waar je de route verlaten hebt. Eten tanken, ... Terug rijden naar opgeslagen waypoint en daar de soft route opstarten en hem gewoon laten doen. Je weet welke richting je uit moet en je rijdt maar. Stuurt hij je op een gegeven moment de andere richting uit (omdat hij dat zo berekend heeft) dan wat je oorspronkelijke route zou gedaan hebben zie je dat doordat de "herberekende" route licht paars is en de "oorspronkelijke" donker paars is. Dus gewoon de donker paarse volgen en je zit terug op de oorspronkelijke route met navigatie begeleiding. Dan nog kan je route wat afwijken van deze die je in Basecamp gemaakt had. Vandaar steeds met snelste en kortste te laten berekenen in basecamp. Onafhankelijk of je 350 dan op snelste of kortste staat zal de route minimaal afwijken (waarom minimaal? De reken algorithmes in de gps en in basecamp zijn niet dezelfde)
is inderdaad een hele heisa tov de Zumo 550 of de SP. Daar ga je gewoon verder met je route. Moet hierboven even knopje omdraaien dus, maar zolang je weet hoe de gps reageert (zie filmpje van Hans hierboven) toch nog vrij eenvoudig op te lossen.


Edit: zie dat je me voor was. "Great minds think a like"
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
MrGPS
Berichten: 451
Lid geworden op: 05 feb 2014, 14:57
Woonplaats: 7642nd

Re: Routes laden in zumo 350

Bericht door MrGPS »

p@rick schreef:wordt dan voor die optimalisatie rekening gehouden met alle (zowel harde en softe) punten, of enkel met de harde punten die verplicht bezocht moeten worden ?
Alleen de harde punten. Heeft alles te maken met de logica van de navigatiefabrikant. Deze optie moet je niet zien als specifieke optie voor de motorrijder, maar veeleer als 'algemene navigatieoptie' voor wie efficient wil navigeren. Bijvoorbeeld de vertegenwoordiger die op een bepaalde dag meerdere adressen wil bezoeken. En dan is het logisch dat die adressen 'hard' zijn.

Overigens een vraag waarop je vanzelf het antwoord krijgt als je het probeert. Niet alleen omdat de route verandert, maar ook omdat het toestel waarschuwt dat 'vormingspunten' (= de softe via's) na optimalisatie verwijderd worden - wilt u doorgaan?
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: Routes laden in zumo 350

Bericht door p@rick »

MrGPS schreef:
p@rick schreef:wordt dan voor die optimalisatie rekening gehouden met alle (zowel harde en softe) punten, of enkel met de harde punten die verplicht bezocht moeten worden ?
Alleen de harde punten. Heeft alles te maken met de logica van de navigatiefabrikant. Deze optie moet je niet zien als specifieke optie voor de motorrijder, maar veeleer als 'algemene navigatieoptie' voor wie efficient wil navigeren. Bijvoorbeeld de vertegenwoordiger die op een bepaalde dag meerdere adressen wil bezoeken. En dan is het logisch dat die adressen 'hard' zijn.

Overigens een vraag waarop je vanzelf het antwoord krijgt als je het probeert. Niet alleen omdat de route verandert, maar ook omdat het toestel waarschuwt dat 'vormingspunten' (= de softe via's) na optimalisatie verwijderd worden - wilt u doorgaan?
Is overduidelijk. Niet optimaliseren dus :wink:
Ik kreeg gisteren tijdens het proberen idd een mededeling ivm die zogenaamde vormingspunten, maar die term was me op dat moment niet helemaal duidelijk. Maakte voor de gebruikte korte testroute trouwens ook geen verschil, vermits enkel vier harde punten (begin, einde, en dan nog twee tussenin).
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: Routes laden in zumo 350

Bericht door p@rick »

Gisterenavond op de terugweg naar huis tweemaal een tankbeurt gesimuleerd, en daarna de route terug hervat op de manier zoals Hans ze aanbeveelt op 't einde van zijn filmpje. :thumleft:
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Routes laden in zumo 350

Bericht door Man in Black »

p@rick schreef:Gisterenavond op de terugweg naar huis tweemaal een tankbeurt gesimuleerd, en daarna de route terug hervat op de manier zoals Hans ze aanbeveelt op 't einde van zijn filmpje. :thumleft:
Dus gewoon een tank zoeken, eventueel naartoe navigeren buiten de route, en dan terug richting route rijden op de kaart en terug oppikken?
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: Routes laden in zumo 350

Bericht door p@rick »

Man in Black schreef:
p@rick schreef:Gisterenavond op de terugweg naar huis tweemaal een tankbeurt gesimuleerd, en daarna de route terug hervat op de manier zoals Hans ze aanbeveelt op 't einde van zijn filmpje. :thumleft:
Dus gewoon een tank zoeken, eventueel naartoe navigeren buiten de route, en dan terug richting route rijden op de kaart en terug oppikken?

Ben gestopt langs de weg, van die locatie heb ik een waypointje X gemaakt (gewoon even op het voertuigicoontje op het scherm klikken, dan "sla op"), dan via "waarheen" een tankstation in de buurt gezocht (gekozen voor "nieuwe route"), een eindje die richting uitgereden (hoefde niet te tanken, het had dus geen zin om helemaal tot daar te rijden), dan gestopt en mijn waypoint X terug geselecteerd als bestemming, naar X gereden, en daar via de reisplanner de route terug geactiveerd en verder gereden. Aangezien de route in de gps bestond uit twee harde punten (begin en einde) en daartussen enkel een paar softe punten moet je bij het her-activeren gewoon het eindpunt aanduiden.
Daarna nog eens gestopt, maar ipv dan al een waypoint aan te maken eerst een tankstation opgezocht en erheen gereden. Aan het tankstation de route terug geactiveerd, ingezoomd en verschoven op het scherm tot ik een geschikte plaats vond om terug in te pikken. Op die plaats gedrukt op de roze lijn, en dan op GA gedrukt (navigeren naar de locatie die je net hebt aangeduid op het scherm). Zodra aangekomen op die locatie wordt de route automatisch verder gevolgd.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Routes laden in zumo 350

Bericht door Man in Black »

Het GPS-leven kan zo simpel zijn he :grin:
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: Routes laden in zumo 350

Bericht door Lukas »

Voor een gps-leek als ik is dit boeiend leesvoer. Ik vertrek binnenkort voor een dikke 5 dagen naar Engeland. Er zitten al wat routes klaar in gps.
Geldt wat hierboven uitgelegd wordt voor alle (garmin-)toestellen? Ik heb een 2820.

Sent from my RM-825_eu_belgium_393 using Tapatalk
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: Routes laden in zumo 350

Bericht door p@rick »

Lukas schreef:Voor een gps-leek als ik is dit boeiend leesvoer. Ik vertrek binnenkort voor een dikke 5 dagen naar Engeland. Er zitten al wat routes klaar in gps.
Geldt wat hierboven uitgelegd wordt voor alle (garmin-)toestellen? Ik heb een 2820.

Sent from my RM-825_eu_belgium_393 using Tapatalk
Wellicht ga je bij het terug activeren van de route de vraag krijgen of je al dan niet naar het beginpunt van de route wil navigeren. Daar moet je néé op antwoorden (je bent immers al een heel eind onderweg op die route), en dan wordt je naar het op dat moment voor jou meest logische punt op de route geleid, om ze van daaruit dan gewoon te vervolgen.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
panneman.be
Berichten: 263
Lid geworden op: 01 okt 2013, 10:29
Woonplaats: MORTSEL
Locatie: MORTSEL-ANTWERPEN-BELGIE
Contacteer:

Re: Routes laden in zumo 350

Bericht door panneman.be »

De 2820 vraagt dit niet.
Deze zal zeggen dat je van de route bent en (indien zo ingesteld) vragen dat hij moet herberekenen. Indien hij ingesteld staat "automatisch herberekenen" zal hij u altijd terug naar de route sturen. Als je de route stop en ergens buiten de route opnieuw opstart moet je naar het punt op de kaart rijden waar je terug wil aanpikken.
Als je het mij vraagt is dat toch wel makkelijker dan nu op de BMW V (maar die heeft uiteraard ook wel zijn voordelen)
VRIENDELIJKE MOTORGROETEN VAN DE PANNEMAN.
BE A MAN RIDE A PAN // BE A DREAMER RIDE A BEEMER
Lid van Club Pan European Belgie en BMW Motorclub Vlaanderen
ex K1600GT-2014 RIJDER
ex R1200GSA/LC-2016 RIJDER
ex R1250GSA/LC EXCLUSIVE-2019 RIJDER
R1250GSA/LC TROPHY-2023 RIJDER
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Routes laden in zumo 350

Bericht door Man in Black »

Hoezo Panneman? als ik in de V een route start en rij gewoon op de kaart ergens naar de route toe dan zit er ook terug op hoor
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
MrGPS
Berichten: 451
Lid geworden op: 05 feb 2014, 14:57
Woonplaats: 7642nd

Re: Routes laden in zumo 350

Bericht door MrGPS »

panneman.be schreef:De 2820 vraagt dit niet.
Indien hij ingesteld staat "automatisch herberekenen" zal hij u altijd terug naar de route sturen.
Je haalt wat zaken door elkaar; wat je hier omschrijft doet de zumo ook.

Wat er echter vaak gebeurt is dan iemand een tankstation opzoekt en dan op de vraag 'toevoegen aan route?' 'JA' zegt. En dat moet je niet doen, want dan wordt de route in het toestel herberekend. Het is lang geleden, maar ik meen dat de 2820 op dat moment alleen vraagt of je de huidige route wilt stoppen; en dan heb je dat risico dus niet.

Terug naar de route is de Zumo/nav5 wat 'nukkiger' met de viapunten en is er ook verschil tussen harde en softe punten. Dat onderscheid kent de 2820 niet.

Bottom line komt het er op neer dat de (althans door mij) geadviseerde werkwijze is:
- zoek het tankstation op en laat daar een nieuwe route naar toe berekenen
- na het tanken de route activeren zodat je de roze lijn in beeld hebt. Toets op het scherm waar je de route wilt starten en laat daar een route naar berekenen (als het ver weg is; anders kun je ook gewoon naar de roze lijn rijden).
- ter plekke alsnog de route activeren.
Deze werkwijze geldt eigenlijk voor àlle garmin-toestellen, dus ook de 2820
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: Routes laden in zumo 350

Bericht door Lukas »

Duidelijk. Bedankt!
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
Hobgoblin
Berichten: 833
Lid geworden op: 16 nov 2004, 21:26
Locatie: Piringen

Re: Routes laden in zumo 350

Bericht door Hobgoblin »

Stel je volgende 3 situaties voor:

1- Je bent je route aan het rijden. Plots is er een omleiding. Je volgt die omleiding en komt terug op je route terecht (herberekenen staat uit). Ondertussen heb je enkele soft points gemist. Pakt je 350 de route dan gewoon terug op? Met navigatie begeleiding (vakje met richtingaanduiding en aantel km tot de volgende afslag)?
Wat als je een hard point gemist hebt door de omleiding?

2- Je hebt twee hard points (start en finish) in je route. Je rijdt je route en onderweg zet je je 350 af om iets te gaan eten. Normaal gezien als je je 350 terug opstart gaat ie automatisch terug naar de route. Maar als je je route nu afgesloten hebt en je ze terug opstart vraagt ie naar welk punt hij moet navigeren. Er staan dus maar twee punten in (start en finish). Wanneer je dan de finish kiest, dan zoekt hij toch de kortste/snelste weg naar dat punt en gaat hij niet meer via de route die je wil rijden?

3- Wanneer je een route krijgt van een vriend, moet je die dan eerste bewerken (alle hard points soft maken) alvorens ze in te laden in je 350? Want ik hoor hier dat je best met soft points werkt op de 350.

Tov mijn 550 vind ik de 350 een onhandig ding. Echt een achteruitgang.
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
MrGPS
Berichten: 451
Lid geworden op: 05 feb 2014, 14:57
Woonplaats: 7642nd

Re: Routes laden in zumo 350

Bericht door MrGPS »

ad 1: een soft punt wordt automatisch overgeslagen, een hard punt zul je handmatig moeten skippen. Da's één van de redenen om de voorkeur te geven aan softe punten

ad 2: het verstandigst is om eerst terug te rijden naar de route en ter plekke de route opnieuw te activeren. Ook bij de 550/660 werkte ik overigens meestal zo. Werk je met softe via's dan wordt de draad gewoon weer opgepakt. Ik heb een aparte video specifiek over dit thema.

ad 3: yep; dat adviseer ik inderdaad. Ook omdat, als de route meer dan 30 via's heeft, de route bij het laden anders opgesplitst wordt.

Kijk echter ook naar de video over het gebruik van de track als routebasis - dat vind ik zelf een vrij ideale werkwijze.

De 350 is vooral 'anders'; je moet 'm deels even opnieuw leren kennen.
Hobgoblin
Berichten: 833
Lid geworden op: 16 nov 2004, 21:26
Locatie: Piringen

Re: Routes laden in zumo 350

Bericht door Hobgoblin »

thx voor het snelle antwoord.

Toch nog enkele vraagjes:

jouw ad1: hoe weet je hoeveel hard points je gemist hebt gedurende de omleiding? dus hoeveel moet je er skippen?

jouw ad2: moet je je route ook opnieuw opstarten als je met soft points werkt? of pakt ie automatisch de route weer op als je erop komt? want als je je route terug moet opstarten dan vraagt de 350 naar welk punt je wil!

Heb je ook een antwoord op mijn punt 2?

Alvast hartelijk bedankt!
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Routes laden in zumo 350

Bericht door Man in Black »

Hobgoblin schreef:thx voor het snelle antwoord.

Toch nog enkele vraagjes:

jouw ad1: hoe weet je hoeveel hard points je gemist hebt gedurende de omleiding? dus hoeveel moet je er skippen?

jouw ad2: moet je je route ook opnieuw opstarten als je met soft points werkt? of pakt ie automatisch de route weer op als je erop komt? want als je je route terug moet opstarten dan vraagt de 350 naar welk punt je wil!

Heb je ook een antwoord op mijn punt 2?

Alvast hartelijk bedankt!
op ad1: denk skippen tot hij niet meer vraagt van terug te draaien? ik zou zeker alles soft zetten, of zoals ik al gedaan heb, van tevoren gezocht waar ik wilde gaan tanken en één punt hard gezet zodat ik wist waar ik even moest afwijken van de route. Dan terug gereden en zonder probleem de route weer opgepakt.

op ad2: als je de route gestopt hebt, en je activeert ze later terug, dan heb je inderdaad enkel hard begin en hard eindpunt bij alles softe punten, in dat geval kies je voor het eindpunt.
Gisteren nog gedaan, ergens middenin een route gestart, werkt perfect.
Enkel als je perse naar het begin van de route wil rijden kies je het startpunt.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: Routes laden in zumo 350

Bericht door p@rick »

Hobgoblin schreef:Tov mijn 550 vind ik de 350 een onhandig ding. Echt een achteruitgang.
Ze hebben daar een mooi woord voor : evolutie. Als je echter van een 550 komt lijkt de huidige generatie toestellen echter eerder een révolutie :wink:
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Routes laden in zumo 350

Bericht door Dirk Pauwels »

Eerlijk gezegd wordt ik er een beetje moe van als ik dat hier allemaal zo lees. Zo ingewikkeld kan het toch nooit bedoeld zijn?

Stel ik rij een route, herberekenen uit zoals altijd. Als ik moet tanken en er is niets in de buurt langs de route, zet ik de route uit en laat de GPS naar een tankstation zoeken. Het dichtste kies ik uit en dus wijst de GPS mij daarheen. Na tanken activeer je terug de oorspronkelijke route, zonder naar begin te navigeren natuurlijk. Dan rijd je terug op de track tot je terug op de route zit, of je navigeert naar het eerstvolgende waypoint op de route. Dit lijkt me veel makkelijker toch? Bij een Zumo 220 is het geen probleem.

Ik heb geen zin om uren te experimenteren met allerlei gadgets, functies, work-arounds etc... ik wil gewoon mijn route kunnen rijden zonder te veel bij te moeten nadenken. Dan is het geen fun meer. Volgens mij verlangen sommigen gewoon te veel van de GPS, maar ik ben dan ook nogal old skool, ik heb meestal zelfs nog een (papieren) kaart bij, stel je voor, zo'n fossiel.... :grin:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Hobgoblin
Berichten: 833
Lid geworden op: 16 nov 2004, 21:26
Locatie: Piringen

Re: Routes laden in zumo 350

Bericht door Hobgoblin »

Blijkbaar werkt een 220 anders dan een 350. Op de 350 kan je niet simpelweg de route selecteren zonder een bepaald waypoint aan te klikken. Kon dat maar (net als op de 550).
Dirk Pauwels schreef:Eerlijk gezegd wordt ik er een beetje moe van als ik dat hier allemaal zo lees. Zo ingewikkeld kan het toch nooit bedoeld zijn?

Stel ik rij een route, herberekenen uit zoals altijd. Als ik moet tanken en er is niets in de buurt langs de route, zet ik de route uit en laat de GPS naar een tankstation zoeken. Het dichtste kies ik uit en dus wijst de GPS mij daarheen. Na tanken activeer je terug de oorspronkelijke route, zonder naar begin te navigeren natuurlijk. Dan rijd je terug op de track tot je terug op de route zit, of je navigeert naar het eerstvolgende waypoint op de route. Dit lijkt me veel makkelijker toch? Bij een Zumo 220 is het geen probleem.

Ik heb geen zin om uren te experimenteren met allerlei gadgets, functies, work-arounds etc... ik wil gewoon mijn route kunnen rijden zonder te veel bij te moeten nadenken. Dan is het geen fun meer. Volgens mij verlangen sommigen gewoon te veel van de GPS, maar ik ben dan ook nogal old skool, ik heb meestal zelfs nog een (papieren) kaart bij, stel je voor, zo'n fossiel.... :grin:
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
Vanguard
Berichten: 843
Lid geworden op: 28 sep 2004, 06:40
Woonplaats: Ranst
Locatie: Antwerpen

Re: Routes laden in zumo 350

Bericht door Vanguard »

Dirk, zelfde voor mij, en wees gerust zo zijn er meer..
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
Hobgoblin
Berichten: 833
Lid geworden op: 16 nov 2004, 21:26
Locatie: Piringen

Re: Routes laden in zumo 350

Bericht door Hobgoblin »

op ad2: dus je selecteert het eindpunt en hij stuurt je naar het eindpunt via alle softpunten van de route (de rest van de route dus)? En niet rechtstreeks via de snelste/kortste weg naar dat eindpunt?
Man in Black schreef:
Hobgoblin schreef:thx voor het snelle antwoord.

Toch nog enkele vraagjes:

jouw ad1: hoe weet je hoeveel hard points je gemist hebt gedurende de omleiding? dus hoeveel moet je er skippen?

jouw ad2: moet je je route ook opnieuw opstarten als je met soft points werkt? of pakt ie automatisch de route weer op als je erop komt? want als je je route terug moet opstarten dan vraagt de 350 naar welk punt je wil!

Heb je ook een antwoord op mijn punt 2?

Alvast hartelijk bedankt!
op ad1: denk skippen tot hij niet meer vraagt van terug te draaien? ik zou zeker alles soft zetten, of zoals ik al gedaan heb, van tevoren gezocht waar ik wilde gaan tanken en één punt hard gezet zodat ik wist waar ik even moest afwijken van de route. Dan terug gereden en zonder probleem de route weer opgepakt.

op ad2: als je de route gestopt hebt, en je activeert ze later terug, dan heb je inderdaad enkel hard begin en hard eindpunt bij alles softe punten, in dat geval kies je voor het eindpunt.
Gisteren nog gedaan, ergens middenin een route gestart, werkt perfect.
Enkel als je perse naar het begin van de route wil rijden kies je het startpunt.
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Routes laden in zumo 350

Bericht door Man in Black »

Inderdaad Hobgoblin, waar je ook op de route terecht komt, zodra je erop zit krijg je weer aanwijzingen, net als bij de andere zumo's
Enige verschil is volgens mij dat je bij het starten van de route één van de twee punten moet kiezen, begin of einde.

@Dirk, zo doe ik het ook altijd zowel op de 660 als nu op de nav V, geen probleem, er wordt alleen veel te veel over gezeverd. :wink:
Verschil met de nieuwere toestellen is dat je zelf kan kiezen voor harde of softe tussenpunten.
Grootste probleem blijft volgens mij dat er nog veel zijn die het automatisch herberekenen niet afzetten.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
MrGPS
Berichten: 451
Lid geworden op: 05 feb 2014, 14:57
Woonplaats: 7642nd

Re: Routes laden in zumo 350

Bericht door MrGPS »

Precies:
- maak, afgezien van start en eindpunt, alle via's 'soft
- schakel het autoherberekenen uit

En vervolgens heb je geen problemen met wegafzettingen en kun je gewoon terugrijden zoals je dat gewend was. Je moet het allleen even weten.

De track als routebasis maakt het leven imho nòg simpeler, probeer dat eens uit: http://youtu.be/AtS3UV5moCg" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie