Benzine peil vlotter

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
props-n-blades
Berichten: 367
Lid geworden op: 23 sep 2008, 10:07
Woonplaats: Aalst
Locatie: Oost-Vlaanderen

Benzine peil vlotter

Bericht door props-n-blades »

De vlotter van m'n GSA (2007) blijft af en toe hangen. ik vermoed dat er wat corrosie op het scharnier zit of iets dergelijks. Heeft hier iemand die vlotter al gedemonteerd? Volgens de shop manual heb je speciaal gereedschap nodig om de pomp met vlotter uit de tank te halen. Ik vroeg me af of dit ook niet zonder die tool kan?
XR600R-'87, CB360T-'76, VF750C-'83, CMX450-'90, VF750F-'83, R1150GS-'03, R1200GS-'05 (RIP), R1200GS-'05, R1200GSA -'07
Knarf
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 jul 2011, 18:23
Woonplaats: Bertem
Locatie: Vlaams-brabant

Re: Benzine peil vlotter

Bericht door Knarf »

Dit is duidelijk een probleem bij de GSA's(vorig model) en goed gekend bij Bmw zelf. De benzinemeter van mijn Gsa van 2008 bleef 2 jaar geleden ook al hangen op een halve tank. Bmw is tussengekomen in de herstelling(stukken), ikzelf heb de werkuren betaald, vond ik wel een mooie geste van Bmw. Moest wel via een officiële dealer gebeuren, aanvraag en zo. Hopelijk kan dit je verder helpen :-)
Nepal
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 jul 2005, 16:35
Locatie: Tongeren

Re: Benzine peil vlotter

Bericht door Nepal »

Op mijn GSA 2006 is BMW tweemaal tussengekomen, maar het probleem stelt zich nog steeds. Nu ja als je het weet, kan je uiteraard tijdig anticiperen.
Maar soms erger ik me er toch nog aan.
Michelleke
Berichten: 162
Lid geworden op: 11 nov 2013, 14:22
Woonplaats: Tienen
Locatie: Vl-Brabant

Re: Benzine peil vlotter

Bericht door Michelleke »

Voor het meten van het benzine peil wordt geen vlotter gebruikt maar een soort folie of lint (onderdeel 10 in onderstaande link) dat elektrisch aangesloten is.
Een bepaald peil geeft een bepaalde elektrische weerstand en dus aanduiding.
Als de aanduiding defect is moet de folie vervangen worden en opnieuw gekalibreerd worden door de dealer.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=16&fg=14
R1200GSLC / K1200RS
Walter Gaas
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:26

Re: Benzine peil vlotter

Bericht door Walter Gaas »

Mmmm de benzinemeter van de GS is zo al niet erg betrouwbaar, ik zou zelf toch geen geld aan een reparatie geven... Net zoals vroeger, zet ik nog steeds de tripmeter op 0
GSBerre
Berichten: 99
Lid geworden op: 14 okt 2004, 21:16
Locatie: Balder

Re: Benzine peil vlotter

Bericht door GSBerre »

Michelleke schreef:Voor het meten van het benzine peil wordt geen vlotter gebruikt maar een soort folie of lint (onderdeel 10 in onderstaande link) dat elektrisch aangesloten is.
Een bepaald peil geeft een bepaalde elektrische weerstand en dus aanduiding.
Als de aanduiding defect is moet de folie vervangen worden en opnieuw gekalibreerd worden door de dealer.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=16&fg=14
BMW in zijn alwetende wijsheid heeft zowel vlotters als meetlinten geprobeerd op de GS-en.
Vb op de 1150 => vlotters, op de 1200 => linten op de DOHC 1200 weer vlotters etc…
Het is een beetje afhankelijk van welk jaar en is idd via realoem op te zoeken.
Nu zijn beide systemen niet altijd even nauwkeurig en over deze problemen vind je hopen info op het web.
Voor de 1150 o.a. hier http://advwisdom.hogranch.com/Wisdom/R1 ... gauge.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor de 1200 hier http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic ... enzinepeil" onclick="window.open(this.href);return false;
etc…
Bernard
R100GS
R1200GS
props-n-blades
Berichten: 367
Lid geworden op: 23 sep 2008, 10:07
Woonplaats: Aalst
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Benzine peil vlotter

Bericht door props-n-blades »

Dank voor de reacties.

Als ik het dus goed begrijp heeft het weing zin de boel te demonteren om mechanisch in orde te brengen. Er moet gewoon een nieuwe niveau peil sensor inkomen.
XR600R-'87, CB360T-'76, VF750C-'83, CMX450-'90, VF750F-'83, R1150GS-'03, R1200GS-'05 (RIP), R1200GS-'05, R1200GSA -'07
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Benzine peil vlotter

Bericht door willy »

Misschien dit (en gelijkaardige info) eens lezen:
http://www.i-bmw.com/showthread.php?t=45499" onclick="window.open(this.href);return false;
Alpineovi
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 jun 2013, 13:41
Woonplaats: Keerbergen
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Benzine peil vlotter

Bericht door Alpineovi »

Vooral op het nederlands BMW RT forum veel info te vinden over dat rotding dat normaal gezien het brandstofpeil zou moeten doorgeven en ze geven zelfs enkele oplossingen die je zelf kan uitvoeren dus helemaal toppie! :thumbright:
Ik heb hier wat met de zoekfunctie bezig geweest maar met weinig succes.
De meeste Belgen geven nu eenmaal wat minder graag toe dat er aan hun BMW iets scheelt of waren dat enkel de BMW autorijders? :mrgreen:

De vorige eigenaar van mijn RT 1200 van 2008 had van int begin al problemen met de digitale benzinemeter! Ik had dus getest (stilgevallen dus!!! :oops: ) dat als hij nog 125 km aangeeft en er inderdaad ook nog 1/4 aangegeven staat hij volledig leeg is.
Vorig weekend viel hij plots stil terwijl ik volgens hem nog 210 km kon rijden??? :-?
Ik had dus vol getankt en vanaf dan besloten om gewoon terug op mijn dagteller te kijken wanneer het tijd is om te gaan tanken en mij van heel die benzenemeter niets meer aan te trekken!
Gisteren start ik hem en ondanks dat hij nog voor 3/4 vol is geeft hij nu aan dat hij helemaal leeg is en zit er continu een waarschuwing te pinken???
Heeeeeel vervelend en dat moet dus zo snel mogelijk opgelost worden want al dat geknipper is om gek te worden!
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: Benzine peil vlotter

Bericht door ®win »

http://forums.bmwgsclub.nl/topic/56081- ... ar-gedaan/" onclick="window.open(this.href);return false;
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
props-n-blades
Berichten: 367
Lid geworden op: 23 sep 2008, 10:07
Woonplaats: Aalst
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Benzine peil vlotter

Bericht door props-n-blades »

Ik heb uiteindelijk de peilstok bij de dealer laten vervangen ... probleem opgelost.
XR600R-'87, CB360T-'76, VF750C-'83, CMX450-'90, VF750F-'83, R1150GS-'03, R1200GS-'05 (RIP), R1200GS-'05, R1200GSA -'07
ferme
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 nov 2007, 18:41
Locatie: Bree

Re: Benzine peil vlotter

Bericht door ferme »

Yep, 180 euro... :twisted: volgende keer probeer ik toch de oplossing aangegeven op het forum in Nederland, met evenveel succes!
Alpineovi
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 jun 2013, 13:41
Woonplaats: Keerbergen
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Benzine peil vlotter

Bericht door Alpineovi »

props-n-blades schreef:Ik heb uiteindelijk de peilstok bij de dealer laten vervangen ... probleem opgelost.
Yep, een typische Belgische oplossing! :roll:
Ik ga maandag de tuck met de zipper uivoeren want ondertussen op verschillende Nederlandse forums gelezen dat dit echt wel werkt! :grin:
Plaats reactie