ABS-module stuk na onderhoud bij dealer...

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

ABS-module stuk na onderhoud bij dealer...

Bericht door Den Dirk »

Vandaag moto (GS1200 '07 - 44000 kms) binnen voor klein onderhoud, niets aan de hand, remolie wordt ook vervangen... Ondertussen de GS-LC mogen testen, dus de dag kon nimeer stuk... :wink:
Ik rij 192€ later buiten en merk dat lampje van ABS blijft branden, ik keer na 100m terug, wordt dadelijk geholpen ,moto wordt uitgelezen en wat blijkt : ABS-module kapot!!!
Ze spreken direct van > 1000€ aan stukken :shock: :cry: , ikke ni blij, maar ze gaan BMW trachten tussen te komen in de kosten , wat ik natuurlijk erg apprecieer!

Iemand ervaring in zo'n situatie?
I like my bike!!
Maud
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 jan 2014, 11:19
Woonplaats: Gent

Re: ABS-module stuk na onderhoud bij dealer...

Bericht door Maud »

Zelf geen ervaring in deze nare situatie, maar ik snap niet waarom zou BMW zelf tussenkomen in de kosten? Vraag me wel af hoe plots die ABS-module kapot kan zijn?! Hopelijk wordt het geen te dure affaire.
Je bent wijs als je weet dat je van iedereen kan leren.
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: ABS-module stuk na onderhoud bij dealer...

Bericht door Dirk Pauwels »

Van de >2006 modellen heb ik nog geen kapot gehad, ik doe/deed trouwens meer oudere modellen, maar bij alles wat daarvoor zat verschiet ik elke keer nog als de boel geen fout geeft na spoelen :mrgreen:
Soms is het al genoeg dat je de remblokken terugduwt zonder het reservoir te open(waar ik wel op let) en je hebt al prijs...
Ik zou eerst nog eens proberen goed door te spoelen. en niet zomaar aannemen wat ze zeggen, een revisie module of een 2dehandsje is nog altijd een pak goedkoper, plaatsen is vrij goed te doen.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: ABS-module stuk na onderhoud bij dealer...

Bericht door Danny »

Yep

tegenwoordig krijg je al bang om aan die prullen te werken, de motoren in omloop met die soort van rembekrachtiging worden een dagje ouder en die spullen een dagje gevoeliger. Vooral die met weinig km's gaan sneller kapot dan die al goed gebold hebben.

residu, oxydatie in de module, vastzittende O ringen en de zaak gaat in storing.

Bij 't terugduwen van de remblokken draai ik tegenwoordig altijd de nippels open opdat er geen smeerlapperij terug richting module geduwd wordt !

je module hoeft niet perse stuk te zijn, eerst maar eens uitlezen welke de exacte storing is!!!
wil ik wel voor je doen, is de module stuk dan is 't bij je dealer 1720€ zonder plaatsingskosten (ong 2000€ dus) :shock: :shock:

Ingeval van echt kaduuk dan is 't demonteren en laten reviseren met twee jaar garantie, kost een 690€, nog veel geld maar toch wat aantrekkelijker dan voorgaande oplossing.

Als je een onafhankelijke diagnose wil kan je zeker bij mij of Dirk terecht...

wat las ik daar van ze gaan trachten BMW te laten tussen komen... ik ben benieuwd wat er uit de bus komt... :roll: 8-)
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: ABS-module stuk na onderhoud bij dealer...

Bericht door Den Dirk »

OK, ik laat 't wel weten....
Alvast dank voor de raad en steun :wink: .

Want gisteren kwam daarbij dat bij mijn auto (ook een BMW van 2007 met 140.000 km), achteraan de 'roulementen' en handremsysteem kapot zijn gegaan , dus ook > 1000€ ....
Ik zou de luxe moeten hebben alle 4 jaar ne nieuwe te kopen, maar dat kan mijne bruine niet 'trekken'... :wink:

"Als we maar gezond zijn" :-)
I like my bike!!
aantzeetje
Berichten: 1166
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: ABS-module stuk na onderhoud bij dealer...

Bericht door aantzeetje »

remolie wordt ook vervangen
Slecht en misschien op verkeerde manier ontlucht. Een luchtbel bij de kleppen in de ABS module levert een fout op.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: ABS-module stuk na onderhoud bij dealer...

Bericht door Danny »

bij remolie vervangen wordt er niks ontlucht he, 't systeem wordt ook niet leeggemaakt enkel doorgepompt en dat doet de pomp zelf...
mecapuet
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
Woonplaats: Orp
Locatie: Waals-Brabant.

Re: ABS-module stuk na onderhoud bij dealer...

Bericht door mecapuet »

Ik zou eerst maar eens naar die mensen gaan die u hier al raad gegeven hebben...dat gaat u een hoop Euro's besparen.
Verschiet nog altijd van de prijzen die ik soms te horen krijg...1000 Euro, dat geef ik op een jaar nog niet uit aan onderhoud wat ik heb van rollend materiaal
(3 auto's en een hoopje moto's)

Ben ik blij dat ik ooit voor mechanica heb geleerd en mijn handen zelf kan vuil maken.
Was 12 jaar toen ik met mijn vader de eerste keer mee naar de garage ging...plots kreeg ik het idee...dat wil ik later ook doen, werd me toen ten stelligste afgeraden, geluk dat ik toen niet geluisterd heb. :grin:


Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: ABS-module stuk na onderhoud bij dealer...

Bericht door Den Dirk »

Deze morgen ging het lampje uit !! :grin: Ikke blij, maar 10 km later toen ik aankwam, ging het ineens weer branden???
Kan dat een 'beetje' kapot zijn?
Ik dacht van niet?
Straks nog nekeer kijken als ik vertrek....
I like my bike!!
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: ABS-module stuk na onderhoud bij dealer...

Bericht door Danny »

Laat dat ding nu eens uitlezen en bepaal de storing eens, uitlezen en als resultaat hebben de module is kapot kan niet, de diagnose geeft altijd een code met uitleg weer...
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: ABS-module stuk na onderhoud bij dealer...

Bericht door Pol »

Den Dirk schreef:Deze morgen ging het lampje uit !! :grin: Ikke blij, maar 10 km later toen ik aankwam, ging het ineens weer branden???
Kan dat een 'beetje' kapot zijn?
Ik dacht van niet?
Straks nog nekeer kijken als ik vertrek....
Heb je net een PB gestuurd en Danny denkt er net 't zelfde over zal je merken.
miers
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 nov 2005, 19:32

Re: ABS-module stuk na onderhoud bij dealer...

Bericht door miers »

zal de motor zijn op de pomp,heb er zoal enkele gemaakt
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: ABS-module stuk na onderhoud bij dealer...

Bericht door willy »

Den Dirk schreef:Kan dat een 'beetje' kapot zijn?
Ik dacht van niet?
Ik denk van wel, een systeem is dan "onbetrouwbaar" of "onberekenbaar".
Beroepshalve kom ik zo'n situaties geregeld tegen, ze zijn een bron van ergernis.
Daarnaast kom ik ook mensen tegen die hetzelfde gedrag vertonen, zij zijn een bron van nog grotere ergernis...
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: ABS-module stuk na onderhoud bij dealer...

Bericht door Den Dirk »

Gisteren ging het even uit, om 20m verder weer te blijven branden...
Het enige voordeel is dat ik nu weer nekeer een 'streepke' kan trekken met met achterband.... :wink: , was lang geleden...
Ik wacht even op de reactie van dealer/BMW, die heeft wel een bepaalde code gegeven na het uitlezen, 5DF1 EN 5DF0 ,denk ik....
I like my bike!!
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: ABS-module stuk na onderhoud bij dealer...

Bericht door Den Dirk »

Gisteren ging het eerst branden na 20 km!? :shock:
Nekeer bellen of dat iets wil zeggen? Slecht contact?

We 'll see :wink:
I like my bike!!
Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: ABS-module stuk na onderhoud bij dealer...

Bericht door Werner Von C. »

5DF0 (pump)
5DF1 (control module)

Wss ABS pomp...
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: ABS-module stuk na onderhoud bij dealer...

Bericht door Den Dirk »

Hij is binnen voor vervanging, BMW betaalt module, ik de werkuren....
I like my bike!!
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: ABS-module stuk na onderhoud bij dealer...

Bericht door Den Dirk »

Voila, hij is gemaakt, wel 240€ werk betaald, maar BMW heeft de stukken betaald :grin:
I like my bike!!
sjezer
Berichten: 200
Lid geworden op: 18 feb 2010, 21:49
Woonplaats: Dendermonde
Locatie: Oost-Vlaanderen - Schoonaarde
Contacteer:

Re: ABS-module stuk na onderhoud bij dealer...

Bericht door sjezer »

Proper opgelost naar mijn gedacht...
'08 R1200R : BMC luchtfilter + Memjet + Laseruitlaat lijn + Wilberswinkel voor en achter = Feest!
Herman1200RT
Berichten: 199
Lid geworden op: 10 feb 2008, 20:26
Woonplaats: Holsbeek
Locatie: Vlaams Brabant

Re: ABS-module stuk na onderhoud bij dealer...

Bericht door Herman1200RT »

Mijn remblokken zijn aan vervanging toe. Zou dit zelf willen doen. Zijn er zaken waar ik speciaal moet op letten? Zo te zien kan er blijkbaar toch vanalles misgaan. Is een RT van 2011.
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: ABS-module stuk na onderhoud bij dealer...

Bericht door Dirk Pauwels »

Herman1200RT schreef:Mijn remblokken zijn aan vervanging toe. Zou dit zelf willen doen. Zijn er zaken waar ik speciaal moet op letten? Zo te zien kan er blijkbaar toch vanalles misgaan. Is een RT van 2011.
Potje openzetten, als er al eens bijgevuld is,( hopelijk niet), beetje olie eruittrekken, ongeveer 1/4de of zo, stuur recht houden (blokkeren), dan met remmenreiniger raakvlak pistons/remklauw reinigen en de blokken terugduwen. (enkel indien potje openstaat!) Nieuwe blokken erin, geleide pennen proper maken, heel lichtjes wat kopervet aan de pennen en terug monteren. daarna eventueel nieuwe remolie bijvullen (als er te weinig in zit); persoonlijk vervang ik meestal remolie samen met blokken, maar als ze er nog geen jaar inzit hoeft dit niet.
Daarna remhendel/pedaal paar keer indrukken tot je terug druk hebt. Als potje openstaat niet remmen, vloeistof kan er uitspuiten...
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
dxamet
Berichten: 408
Lid geworden op: 24 jan 2005, 21:18
Woonplaats: wachtebeke
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: ABS-module stuk na onderhoud bij dealer...

Bericht door dxamet »

Dirk Pauwels schreef:Als potje openstaat niet remmen, vloeistof kan er uitspuiten...
Heel herkenbaar :oops:
Een muntstuk op de bodem van het potje leggen kan dit voorkomen :wink:
:salut:dxamet
Herman1200RT
Berichten: 199
Lid geworden op: 10 feb 2008, 20:26
Woonplaats: Holsbeek
Locatie: Vlaams Brabant

Re: ABS-module stuk na onderhoud bij dealer...

Bericht door Herman1200RT »

Dirk Pauwels schreef:
Herman1200RT schreef:Mijn remblokken zijn aan vervanging toe. Zou dit zelf willen doen. Zijn er zaken waar ik speciaal moet op letten? Zo te zien kan er blijkbaar toch vanalles misgaan. Is een RT van 2011.
Potje openzetten, als er al eens bijgevuld is,( hopelijk niet), beetje olie eruittrekken, ongeveer 1/4de of zo, stuur recht houden (blokkeren), dan met remmenreiniger raakvlak pistons/remklauw reinigen en de blokken terugduwen. (enkel indien potje openstaat!) Nieuwe blokken erin, geleide pennen proper maken, heel lichtjes wat kopervet aan de pennen en terug monteren. daarna eventueel nieuwe remolie bijvullen (als er te weinig in zit); persoonlijk vervang ik meestal remolie samen met blokken, maar als ze er nog geen jaar inzit hoeft dit niet.
Daarna remhendel/pedaal paar keer indrukken tot je terug druk hebt. Als potje openstaat niet remmen, vloeistof kan er uitspuiten...
Ok, bedankt. Zal morgen het er maar op wagen.
Plaats reactie