ABS-module stuk na onderhoud bij dealer...
Moderator: GVN
ABS-module stuk na onderhoud bij dealer...
Vandaag moto (GS1200 '07 - 44000 kms) binnen voor klein onderhoud, niets aan de hand, remolie wordt ook vervangen... Ondertussen de GS-LC mogen testen, dus de dag kon nimeer stuk...
Ik rij 192€ later buiten en merk dat lampje van ABS blijft branden, ik keer na 100m terug, wordt dadelijk geholpen ,moto wordt uitgelezen en wat blijkt : ABS-module kapot!!!
Ze spreken direct van > 1000€ aan stukken , ikke ni blij, maar ze gaan BMW trachten tussen te komen in de kosten , wat ik natuurlijk erg apprecieer!
Iemand ervaring in zo'n situatie?
Ik rij 192€ later buiten en merk dat lampje van ABS blijft branden, ik keer na 100m terug, wordt dadelijk geholpen ,moto wordt uitgelezen en wat blijkt : ABS-module kapot!!!
Ze spreken direct van > 1000€ aan stukken , ikke ni blij, maar ze gaan BMW trachten tussen te komen in de kosten , wat ik natuurlijk erg apprecieer!
Iemand ervaring in zo'n situatie?
I like my bike!!
Re: ABS-module stuk na onderhoud bij dealer...
Zelf geen ervaring in deze nare situatie, maar ik snap niet waarom zou BMW zelf tussenkomen in de kosten? Vraag me wel af hoe plots die ABS-module kapot kan zijn?! Hopelijk wordt het geen te dure affaire.
Je bent wijs als je weet dat je van iedereen kan leren.
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: ABS-module stuk na onderhoud bij dealer...
Van de >2006 modellen heb ik nog geen kapot gehad, ik doe/deed trouwens meer oudere modellen, maar bij alles wat daarvoor zat verschiet ik elke keer nog als de boel geen fout geeft na spoelen
Soms is het al genoeg dat je de remblokken terugduwt zonder het reservoir te open(waar ik wel op let) en je hebt al prijs...
Ik zou eerst nog eens proberen goed door te spoelen. en niet zomaar aannemen wat ze zeggen, een revisie module of een 2dehandsje is nog altijd een pak goedkoper, plaatsen is vrij goed te doen.
Soms is het al genoeg dat je de remblokken terugduwt zonder het reservoir te open(waar ik wel op let) en je hebt al prijs...
Ik zou eerst nog eens proberen goed door te spoelen. en niet zomaar aannemen wat ze zeggen, een revisie module of een 2dehandsje is nog altijd een pak goedkoper, plaatsen is vrij goed te doen.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: ABS-module stuk na onderhoud bij dealer...
Yep
tegenwoordig krijg je al bang om aan die prullen te werken, de motoren in omloop met die soort van rembekrachtiging worden een dagje ouder en die spullen een dagje gevoeliger. Vooral die met weinig km's gaan sneller kapot dan die al goed gebold hebben.
residu, oxydatie in de module, vastzittende O ringen en de zaak gaat in storing.
Bij 't terugduwen van de remblokken draai ik tegenwoordig altijd de nippels open opdat er geen smeerlapperij terug richting module geduwd wordt !
je module hoeft niet perse stuk te zijn, eerst maar eens uitlezen welke de exacte storing is!!!
wil ik wel voor je doen, is de module stuk dan is 't bij je dealer 1720€ zonder plaatsingskosten (ong 2000€ dus)
Ingeval van echt kaduuk dan is 't demonteren en laten reviseren met twee jaar garantie, kost een 690€, nog veel geld maar toch wat aantrekkelijker dan voorgaande oplossing.
Als je een onafhankelijke diagnose wil kan je zeker bij mij of Dirk terecht...
wat las ik daar van ze gaan trachten BMW te laten tussen komen... ik ben benieuwd wat er uit de bus komt...
tegenwoordig krijg je al bang om aan die prullen te werken, de motoren in omloop met die soort van rembekrachtiging worden een dagje ouder en die spullen een dagje gevoeliger. Vooral die met weinig km's gaan sneller kapot dan die al goed gebold hebben.
residu, oxydatie in de module, vastzittende O ringen en de zaak gaat in storing.
Bij 't terugduwen van de remblokken draai ik tegenwoordig altijd de nippels open opdat er geen smeerlapperij terug richting module geduwd wordt !
je module hoeft niet perse stuk te zijn, eerst maar eens uitlezen welke de exacte storing is!!!
wil ik wel voor je doen, is de module stuk dan is 't bij je dealer 1720€ zonder plaatsingskosten (ong 2000€ dus)
Ingeval van echt kaduuk dan is 't demonteren en laten reviseren met twee jaar garantie, kost een 690€, nog veel geld maar toch wat aantrekkelijker dan voorgaande oplossing.
Als je een onafhankelijke diagnose wil kan je zeker bij mij of Dirk terecht...
wat las ik daar van ze gaan trachten BMW te laten tussen komen... ik ben benieuwd wat er uit de bus komt...
Re: ABS-module stuk na onderhoud bij dealer...
OK, ik laat 't wel weten....
Alvast dank voor de raad en steun .
Want gisteren kwam daarbij dat bij mijn auto (ook een BMW van 2007 met 140.000 km), achteraan de 'roulementen' en handremsysteem kapot zijn gegaan , dus ook > 1000€ ....
Ik zou de luxe moeten hebben alle 4 jaar ne nieuwe te kopen, maar dat kan mijne bruine niet 'trekken'...
"Als we maar gezond zijn"
Alvast dank voor de raad en steun .
Want gisteren kwam daarbij dat bij mijn auto (ook een BMW van 2007 met 140.000 km), achteraan de 'roulementen' en handremsysteem kapot zijn gegaan , dus ook > 1000€ ....
Ik zou de luxe moeten hebben alle 4 jaar ne nieuwe te kopen, maar dat kan mijne bruine niet 'trekken'...
"Als we maar gezond zijn"
I like my bike!!
-
- Berichten: 1166
- Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
- Woonplaats: Oostduinkerke
- Locatie: W-VL
Re: ABS-module stuk na onderhoud bij dealer...
Slecht en misschien op verkeerde manier ontlucht. Een luchtbel bij de kleppen in de ABS module levert een fout op.remolie wordt ook vervangen
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Re: ABS-module stuk na onderhoud bij dealer...
bij remolie vervangen wordt er niks ontlucht he, 't systeem wordt ook niet leeggemaakt enkel doorgepompt en dat doet de pomp zelf...
-
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
- Woonplaats: Orp
- Locatie: Waals-Brabant.
Re: ABS-module stuk na onderhoud bij dealer...
Ik zou eerst maar eens naar die mensen gaan die u hier al raad gegeven hebben...dat gaat u een hoop Euro's besparen.
Verschiet nog altijd van de prijzen die ik soms te horen krijg...1000 Euro, dat geef ik op een jaar nog niet uit aan onderhoud wat ik heb van rollend materiaal
(3 auto's en een hoopje moto's)
Ben ik blij dat ik ooit voor mechanica heb geleerd en mijn handen zelf kan vuil maken.
Was 12 jaar toen ik met mijn vader de eerste keer mee naar de garage ging...plots kreeg ik het idee...dat wil ik later ook doen, werd me toen ten stelligste afgeraden, geluk dat ik toen niet geluisterd heb.
Gr, meca.
Verschiet nog altijd van de prijzen die ik soms te horen krijg...1000 Euro, dat geef ik op een jaar nog niet uit aan onderhoud wat ik heb van rollend materiaal
(3 auto's en een hoopje moto's)
Ben ik blij dat ik ooit voor mechanica heb geleerd en mijn handen zelf kan vuil maken.
Was 12 jaar toen ik met mijn vader de eerste keer mee naar de garage ging...plots kreeg ik het idee...dat wil ik later ook doen, werd me toen ten stelligste afgeraden, geluk dat ik toen niet geluisterd heb.
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Re: ABS-module stuk na onderhoud bij dealer...
Deze morgen ging het lampje uit !! Ikke blij, maar 10 km later toen ik aankwam, ging het ineens weer branden???
Kan dat een 'beetje' kapot zijn?
Ik dacht van niet?
Straks nog nekeer kijken als ik vertrek....
Kan dat een 'beetje' kapot zijn?
Ik dacht van niet?
Straks nog nekeer kijken als ik vertrek....
I like my bike!!
Re: ABS-module stuk na onderhoud bij dealer...
Laat dat ding nu eens uitlezen en bepaal de storing eens, uitlezen en als resultaat hebben de module is kapot kan niet, de diagnose geeft altijd een code met uitleg weer...
Re: ABS-module stuk na onderhoud bij dealer...
Heb je net een PB gestuurd en Danny denkt er net 't zelfde over zal je merken.Den Dirk schreef:Deze morgen ging het lampje uit !! Ikke blij, maar 10 km later toen ik aankwam, ging het ineens weer branden???
Kan dat een 'beetje' kapot zijn?
Ik dacht van niet?
Straks nog nekeer kijken als ik vertrek....
Re: ABS-module stuk na onderhoud bij dealer...
zal de motor zijn op de pomp,heb er zoal enkele gemaakt
Re: ABS-module stuk na onderhoud bij dealer...
Ik denk van wel, een systeem is dan "onbetrouwbaar" of "onberekenbaar".Den Dirk schreef:Kan dat een 'beetje' kapot zijn?
Ik dacht van niet?
Beroepshalve kom ik zo'n situaties geregeld tegen, ze zijn een bron van ergernis.
Daarnaast kom ik ook mensen tegen die hetzelfde gedrag vertonen, zij zijn een bron van nog grotere ergernis...
Re: ABS-module stuk na onderhoud bij dealer...
Gisteren ging het even uit, om 20m verder weer te blijven branden...
Het enige voordeel is dat ik nu weer nekeer een 'streepke' kan trekken met met achterband.... , was lang geleden...
Ik wacht even op de reactie van dealer/BMW, die heeft wel een bepaalde code gegeven na het uitlezen, 5DF1 EN 5DF0 ,denk ik....
Het enige voordeel is dat ik nu weer nekeer een 'streepke' kan trekken met met achterband.... , was lang geleden...
Ik wacht even op de reactie van dealer/BMW, die heeft wel een bepaalde code gegeven na het uitlezen, 5DF1 EN 5DF0 ,denk ik....
I like my bike!!
Re: ABS-module stuk na onderhoud bij dealer...
Gisteren ging het eerst branden na 20 km!?
Nekeer bellen of dat iets wil zeggen? Slecht contact?
We 'll see
Nekeer bellen of dat iets wil zeggen? Slecht contact?
We 'll see
I like my bike!!
-
- Berichten: 4288
- Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
- Woonplaats: Grimbergen
- Locatie: Vlaams Brabant
- Contacteer:
Re: ABS-module stuk na onderhoud bij dealer...
5DF0 (pump)
5DF1 (control module)
Wss ABS pomp...
5DF1 (control module)
Wss ABS pomp...
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Re: ABS-module stuk na onderhoud bij dealer...
Hij is binnen voor vervanging, BMW betaalt module, ik de werkuren....
I like my bike!!
Re: ABS-module stuk na onderhoud bij dealer...
Voila, hij is gemaakt, wel 240€ werk betaald, maar BMW heeft de stukken betaald
I like my bike!!
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 18 feb 2010, 21:49
- Woonplaats: Dendermonde
- Locatie: Oost-Vlaanderen - Schoonaarde
- Contacteer:
Re: ABS-module stuk na onderhoud bij dealer...
Proper opgelost naar mijn gedacht...
'08 R1200R : BMC luchtfilter + Memjet + Laseruitlaat lijn + Wilberswinkel voor en achter = Feest!
-
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 10 feb 2008, 20:26
- Woonplaats: Holsbeek
- Locatie: Vlaams Brabant
Re: ABS-module stuk na onderhoud bij dealer...
Mijn remblokken zijn aan vervanging toe. Zou dit zelf willen doen. Zijn er zaken waar ik speciaal moet op letten? Zo te zien kan er blijkbaar toch vanalles misgaan. Is een RT van 2011.
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: ABS-module stuk na onderhoud bij dealer...
Potje openzetten, als er al eens bijgevuld is,( hopelijk niet), beetje olie eruittrekken, ongeveer 1/4de of zo, stuur recht houden (blokkeren), dan met remmenreiniger raakvlak pistons/remklauw reinigen en de blokken terugduwen. (enkel indien potje openstaat!) Nieuwe blokken erin, geleide pennen proper maken, heel lichtjes wat kopervet aan de pennen en terug monteren. daarna eventueel nieuwe remolie bijvullen (als er te weinig in zit); persoonlijk vervang ik meestal remolie samen met blokken, maar als ze er nog geen jaar inzit hoeft dit niet.Herman1200RT schreef:Mijn remblokken zijn aan vervanging toe. Zou dit zelf willen doen. Zijn er zaken waar ik speciaal moet op letten? Zo te zien kan er blijkbaar toch vanalles misgaan. Is een RT van 2011.
Daarna remhendel/pedaal paar keer indrukken tot je terug druk hebt. Als potje openstaat niet remmen, vloeistof kan er uitspuiten...
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 24 jan 2005, 21:18
- Woonplaats: wachtebeke
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Re: ABS-module stuk na onderhoud bij dealer...
Heel herkenbaarDirk Pauwels schreef:Als potje openstaat niet remmen, vloeistof kan er uitspuiten...
Een muntstuk op de bodem van het potje leggen kan dit voorkomen
:salut:dxamet
-
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 10 feb 2008, 20:26
- Woonplaats: Holsbeek
- Locatie: Vlaams Brabant
Re: ABS-module stuk na onderhoud bij dealer...
Ok, bedankt. Zal morgen het er maar op wagen.Dirk Pauwels schreef:Potje openzetten, als er al eens bijgevuld is,( hopelijk niet), beetje olie eruittrekken, ongeveer 1/4de of zo, stuur recht houden (blokkeren), dan met remmenreiniger raakvlak pistons/remklauw reinigen en de blokken terugduwen. (enkel indien potje openstaat!) Nieuwe blokken erin, geleide pennen proper maken, heel lichtjes wat kopervet aan de pennen en terug monteren. daarna eventueel nieuwe remolie bijvullen (als er te weinig in zit); persoonlijk vervang ik meestal remolie samen met blokken, maar als ze er nog geen jaar inzit hoeft dit niet.Herman1200RT schreef:Mijn remblokken zijn aan vervanging toe. Zou dit zelf willen doen. Zijn er zaken waar ik speciaal moet op letten? Zo te zien kan er blijkbaar toch vanalles misgaan. Is een RT van 2011.
Daarna remhendel/pedaal paar keer indrukken tot je terug druk hebt. Als potje openstaat niet remmen, vloeistof kan er uitspuiten...