Wraatsporen

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Pinker
Berichten: 149
Lid geworden op: 21 mar 2005, 20:17
Locatie: Limburg

Wraatsporen

Bericht door Pinker »

Mijn GS is nu 1 jaar en 2 maanden en 35.000km gereden. Ik zie gisteren dat ik afbladderende verf (wraatsporen) heb aan de afdekplaat van de distributieriem, voorkant motorblok.

Ik heb wat zitten zoeken op het forum en Chiepe had dat indertijd ook. Weet nog iemand hoe de dealer dit opgepakt heeft. Onder garantie of niet?

In principe is de motor nog onder garantie.
Ik reed weg en kwam aan bij de weg. De weg was weg. Sjans, ik zat op mijne GS... neen GS ook weg nu op KTM!!
Sjeezen doe ik ook met R1200S, liefst op circuit en niet in de grindbak, ook niet meer, R1200S ook weg
HP2 Sport vanaf 2009, nog efkes..., geannuleerd...
Lid sinds 11/11/06
http://www.lostroads.eu - ism. SOS Kinderdorpen
Shulty
Berichten: 1447
Lid geworden op: 06 okt 2004, 23:55
Woonplaats: Gooreind / Wuustwezel
Locatie: Gooreind / Wuustwezel

Bericht door Shulty »

Uiteraard garantie....heb dit ook voorgehad en alles netjes onder garantie vervangen.

http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... t=corrosie

Grts,
Peter
R1150GSA '04
R1200GSA '10
pee1200gs
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jan 2006, 15:37
Locatie: OUD-TURNHOUT

Bericht door pee1200gs »

Hoi pinker,

Had laatst hetzelfde (gekende) probleem en alles werd, zonder morren, vervangen onder garantie; heb zelfs een gratis vervangmoto gehad van mijn dealer.

zie topic op "Distributiedeksel" op page 2 van GS Forum.

No worries;-))))))))

Pee
ONE LIFE - LIVE IT
RUSOR
Berichten: 2326
Lid geworden op: 18 jan 2005, 14:56

Bericht door RUSOR »

Hoi
Bij mij ook vervangen onder garantie alsook een afbladerend achterwiel.
Bij mij was dit alwel na een week of maw een kleine 3000km

GRTS Danny
pierre-pieter-pierrot
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 dec 2004, 16:22
Locatie: Zemst

aankomende roest....

Bericht door pierre-pieter-pierrot »

Hij is - of hij is NIET onder waarborg : Jij kan het weten natuurlijk.Onder waarborg heb ik ook dit laten vervangen = Geen gezeur over ditjes en datjes bij de dealer:Het werd correct vervangen zonder meer,na afspraak.

Pierrot Elewijt.
khwb851
Berichten: 120
Lid geworden op: 11 mei 2005, 22:17

voorkomen afbladderen

Bericht door khwb851 »

... en na vervanging door nieuw deksel, het spul zelf demonteren en de rubberachtige spons er tussenuit halen.

deze houdt het vocht (water) binnen ... wat zeker voor een deel de oorzaak is van het euvel

heb dit onderdeel er uit gehaald en tot nog toe nog niets gemerkt
wuf
Berichten: 93
Lid geworden op: 07 mei 2006, 19:34

Bericht door wuf »

heeft iemand al ervaring wanneer je gs uit garantie is en dit probleem zich voor doet
wat gebeurd er dan met het prijskaartje
Pinker
Berichten: 149
Lid geworden op: 21 mar 2005, 20:17
Locatie: Limburg

Bericht door Pinker »

Alles werd bij mij keurig vervangen onder garantie en ik heb natuurlijk niet gevraagd wat het me zou kosten.
Dat van die spons begrijp ik niet. De wraatsporen waren zichtbaar aan de schroeven van de afdekplaat, niet onder dat zwart ding.
Ik reed weg en kwam aan bij de weg. De weg was weg. Sjans, ik zat op mijne GS... neen GS ook weg nu op KTM!!
Sjeezen doe ik ook met R1200S, liefst op circuit en niet in de grindbak, ook niet meer, R1200S ook weg
HP2 Sport vanaf 2009, nog efkes..., geannuleerd...
Lid sinds 11/11/06
http://www.lostroads.eu - ism. SOS Kinderdorpen
Toedel
Berichten: 621
Lid geworden op: 19 nov 2005, 23:17

Bericht door Toedel »

Mijne GS had ook corrosie, en dat is door de dealer onder garantie vervangen. Het is een bekend probleem.

Tussen plastieken deksel en alu motordeksel zit, van beneden tot op halve hoogte, een stuk schuim, dat het lawaai van het motorblok inperkt. Dat schuim heeft weliswaar voorgevormde gootjes, om water af te voeren.
Maar : ELKE keer als er water achter het plastieken deksel komt, blijft dat rondom dat schuim, en in inkepingen in het motordeksel staan. Heb het zelf meegemaakt : moto gewassen, na 2 weken stilstand ermee gereden, en er zat nog water ! Als je in de winter op droge (maar wel met zoutpoeier bedekte) wegen rijdt, dan blijft dat zout (na afspoelen) dus in die warme omgeving, waar het lustig kan invreten.

Op buitenlandse fora stond dan nog te lezen dat de bouten en het motor deksel uit verschillend materiaal bestaan, en dat dat tot corrosie kan leiden.

Vóór het terugplaatsen werd het motordeksel ingespoten met WD40. Uit preventie heb ik dat schuimstuk niet meer laten terugplaatsen. De motor 'roffelt' nu wat meer, maar dat vind ik niet storend.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Stoffel
Berichten: 2356
Lid geworden op: 28 sep 2004, 17:54
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

Toedel als ik me niet vergis is dat schuim niet meer aanwezig op de modellen vanaf begin 2005. Chiepe had destijds hetzelfde voor. Heb toen die van mij laten nazien en het schuim was toen al reeds van fabriek af niet meer aanwezig.

Stoffel
Afbeelding
Toedel
Berichten: 621
Lid geworden op: 19 nov 2005, 23:17

Bericht door Toedel »

Hoi Stoffel,
de mijne is van juni 2005, en die mousse zat daar nog...
Alles geregeld bij 30000 km onderhoud.
Tot nog es ! :wink:
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Stoffel
Berichten: 2356
Lid geworden op: 28 sep 2004, 17:54
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

Oeps je moto is er waarschijnlijk eentje die door de mazen van het net is geglipt. Net zoals mijn GS Adv met zijn remblokken achteraan. 8)

Stoffel
Afbeelding
Nepal
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 jul 2005, 16:35
Locatie: Tongeren

Re: Wraatsporen

Bericht door Nepal »

Lap,

Altijd nauwlettend in het oog gehouden of mijn distributiedeksel vrij was van oxydatie.
Bij de laatste poetsbeurt gisteren waren de blisters plots prominent aanwezig.
Na 70.000 km en 8 jaar dacht ik dat dit aan mij voorbij zou gaan, altijd goed gekuist en zeker niet in de pekel gereden.
Bovendien een bij BMW gekend probleem. Nu lees ik op
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... fg=14&hl=2" onclick="window.open(this.href);return false;
dat bij omruiling er 'statiegeld' zou worden terugbetaald voor de oude.

Heeft iemand een remedie hiertegen. Gewoon een nieuwe laten plaatsen ?
GTz,

André
gianni
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 aug 2009, 13:48

Re: Wraatsporen

Bericht door gianni »

Heb ook prijs
GSA van 2008 120k op teller
dus geen garantie

overweeg die af te schuren en te herspuiten
zit daar een dichting achter die bij demontage vervangen moet worden?

Of is dat gewoon losschroeven en terug vast zetten
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Wraatsporen

Bericht door Dirk Pauwels »

gianni schreef:Heb ook prijs
GSA van 2008 120k op teller
dus geen garantie

overweeg die af te schuren en te herspuiten
zit daar een dichting achter die bij demontage vervangen moet worden?

Of is dat gewoon losschroeven en terug vast zetten
Denk dat er wat silicone pakking tussenzit. Hou er wel rekening mee dat er iets meer bij komt kijken dan loschroeven en terug vast zetten....oa dat de bourage rond de krukas ook moet vervangen worden, is toch wel belangrijk dat die niet lekt, en dat het makkelijker werken is als de telelever verwijderd is.

Die van mij had er ook last van destijds, ik heb niets gedemonteerd maar wel de corrosie eraf gehaald, zinkspray op, lak erop en dan een fake carbon sticker op maat gesneden en er als bescherming opgeplakt, omdat de corrosie opnieuw begint eens je steenslag hebt...

Het ergste is dat die domme mousse die er destijds inzat helemaal niets deed, met of zonder was er evenveel mechanisch lawaai. Domme zet van BMW toen....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
de klei'n
Berichten: 196
Lid geworden op: 23 okt 2008, 21:39
Locatie: Mannekensvere

Re: Wraatsporen

Bericht door de klei'n »

de mijne van 2010 al na enkele maanden afbladerende verf en condens in led achterlicht. Volgens dealer in rudder....... geen garantie. Bij een dealer in oost...... wel garantie. Blijkbaar beslissen de dealers wat al of niet garantie is. Voor mij was het na nog wat prutsen einde BMW. Enkel mijn airhead kan me nog bekoren, de rest is voor mijn Guzzi.
R100RT 1980 met zijspan
Moto Guzzi Griso 1200 8v SE
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Re: Wraatsporen

Bericht door J »

mijn Pan European is van 2002 en heeft dit nog niet :-?

had dit met mijn gsa ook al voor na 2 maand. snap ik toch niet goed hoor.

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
Nepal
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 jul 2005, 16:35
Locatie: Tongeren

Re: Wraatsporen

Bericht door Nepal »

Ik ga ze na het motorseizoen laten zandstralen en poederlakken. Kostprijs met demontage en montage erbij ongeveerd 170 euro. Nieuw mag je d'r ongeveer 100 euro bijtellen.
Plaats reactie