Wat betekent luchtcirculatie? zie foto nummer 8 BMW 1 SERIE

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Ati61
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 apr 2014, 00:26
Woonplaats: Maasmechelen

Wat betekent luchtcirculatie? zie foto nummer 8 BMW 1 SERIE

Bericht door Ati61 »

Ik heb binnenkort praktijkexamen en ik ga met de auto van mijn begeleider ik vroeg me af wat ze met "luchtcirculatie" bedoelen op foto nummer 8? bedoelen ze daarmee de "voorruitverwarming? en als dat het niet is zou ik graag willen weten wat luchtcirculatie betekent en waar de voorruitverwarmingknop gelegen is.(IK WIL NOG EVEN ZEGGEN DAT NUMMER 9 ACHTERRUIVERWARMINGKNOP IS)
Ik ga rijden met een BMW 1 SERIE 4 deurs

Afbeelding
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Wat betekent luchtcirculatie? zie foto nummer 8 BMW 1 SERIE

Bericht door willy »

Een (wilde) gok: enkel circulatie van de lucht in het voertuig wat kan gebruikt worden indien
de buitenlucht niet te doen is zoals in een tunnel het geval kan zijn.
Ati61
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 apr 2014, 00:26
Woonplaats: Maasmechelen

Re: Wat betekent luchtcirculatie? zie foto nummer 8 BMW 1 SERIE

Bericht door Ati61 »

willy schreef:Een (wilde) gok: enkel circulatie van de lucht in het voertuig wat kan gebruikt worden indien
de buitenlucht niet te doen is zoals in een tunnel het geval kan zijn.
Waar licht de voorruitverwarming dan?
MotoMD
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 nov 2012, 19:30
Woonplaats: Wilrijk
Locatie: Antwerpen

Re: Wat betekent luchtcirculatie? zie foto nummer 8 BMW 1 SERIE

Bericht door MotoMD »

knop 6 naar boven draaien = voorruitverwarming :) en wat reeds gezegd is, is juist. luchtcirculatie is het hercirculeren van de lucht in de cabine om geen buitenlucht in de cabine te krijgen.
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Wat betekent luchtcirculatie? zie foto nummer 8 BMW 1 SERIE

Bericht door Relax »

Staat toch allemaal in het boekje dat meestal bij de wagen hoort?
I respect your opinion. But I don't give shit.
Ati61
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 apr 2014, 00:26
Woonplaats: Maasmechelen

Re: Wat betekent luchtcirculatie? zie foto nummer 8 BMW 1 SERIE

Bericht door Ati61 »

Dr. Benzo schreef:knop 6 naar boven draaien = voorruitverwarming :) en wat reeds gezegd is, is juist. luchtcirculatie is het hercirculeren van de lucht in de cabine om geen buitenlucht in de cabine te krijgen.
OOHHHHH DANKUWEL DAT ZIE IK NU PAS :cyclopsani:
Maar zou u mij meer uitleg willen geven wanneer u luchtcirculatie moet gebruiken bij welke toestanden want ik begrijp het nog steeds niet.... wat bedoelt u met hercirculeren wat betekent dat? sorry..
MotoMD
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 nov 2012, 19:30
Woonplaats: Wilrijk
Locatie: Antwerpen

Re: Wat betekent luchtcirculatie? zie foto nummer 8 BMW 1 SERIE

Bericht door MotoMD »

Ati61 schreef:
Dr. Benzo schreef:knop 6 naar boven draaien = voorruitverwarming :) en wat reeds gezegd is, is juist. luchtcirculatie is het hercirculeren van de lucht in de cabine om geen buitenlucht in de cabine te krijgen.
OOHHHHH DANKUWEL DAT ZIE IK NU PAS :cyclopsani:
Maar zou u mij meer uitleg willen geven wanneer u luchtcirculatie moet gebruiken bij welke toestanden want ik begrijp het nog steeds niet.... wat bedoelt u met hercirculeren wat betekent dat? sorry..
Naar mijn weten wordt dat vooral gebruikt in lange tunnels waar de uitlaatgassen een beetje blijven hangen (denk dat dit minder is dan vroeger met de verluchtingsinstallaties in de tunnels).
Of als je ergens langs een stinkende wei passeert kan je dat ook opzetten om te voorkomen dat de geur je auto binnen komt
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Wat betekent luchtcirculatie? zie foto nummer 8 BMW 1 SERIE

Bericht door willy »

Zoals hierboven al correct (en beleefd) werd uitgelegd dient die knop om enkel de binnenlucht te laten
circuleren als de buitenlucht stinkt 8-) Het kan ook anders.
Mijn tuffer heeft een snuffelsysteem en gaat, als die stank snuffelt, zelf op recirculatie over.
Dat gebeurt zelden, want er zit een luchtfilter in het interieur met "actieve koolstof".
Als ik bijvoorbeeld door de tunnel onder de Elbe te Hamburg rijdt dan ruik ik helemaal niks zonder dat
recirculatie nodig is. Bij die BMW moet je dus je eigen snuffel gebruiken en manueel op recirculatie
overgaan (kan ik ook in 't geval de electronische snuffel faalt).
Je dient die recrculatie niet te lang te gebruiken zoniet gaan de ramen aandampen.
aantzeetje
Berichten: 1161
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Wat betekent luchtcirculatie? zie foto nummer 8 BMW 1 SERIE

Bericht door aantzeetje »

Niet alleen voor slechte lucht in tunnels ( je drukt die knop in ipv wat de meesten doen - ventilatie helemaal uitschakelen - dan dampen je ruiten aan, met die ingedrukte knop blijft de lucht in het voertuig zelf voort circuleren zodat e ruiten niet aandampen), ook voor de airco minder hard te doen werken als het te warm is binnenin het voertuig. De lucht binnen het voertuig zelf wordt dan sneller afgekoeld tot de ingestelde waarde dan wanneer er verse buitenlicht dient afgekoeld te worden.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: Wat betekent luchtcirculatie? zie foto nummer 8 BMW 1 SERIE

Bericht door ®win »

@ Ati61: volgens mij zit je op het verkeerde forum. Ik ik ben op een motor nog nooit een recirculatieknop tegengekomen. :roll:
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Wat betekent luchtcirculatie? zie foto nummer 8 BMW 1 SERIE

Bericht door willy »

Ik ook niet, maar ik heb al wel in luchtjes gereden dat ik er eentje had kunnen gebruiken...
Plaats reactie