Garmin zumo of tom-tom Rider

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: Garmin zumo of tom-tom Rider

Bericht door p@rick »

wooter schreef:of zelf je route fatsoenlijk voorbereiden.
Is mijn favoriete werkwijze :wink:
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Mil
Berichten: 631
Lid geworden op: 26 jul 2011, 15:18
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: Garmin zumo of tom-tom Rider

Bericht door Mil »

wooter schreef:Zumo 660 en Navigator V. Beiden geen noemenswaardige problemen, maar zeker de Navigator V werkt een beetje anders. Om van A naar B te rijden zijn ze allen even eenvoudig als een iPhone, maar als je er specifieke routes mee gaat rijden moet je ofwel 100% vertrouwen hebben in het toestel en het niet in vraag stellen, of zelf je route fatsoenlijk voorbereiden.
Komaan Wooter, als je de 660 gebruikt met alle toeters en bellen zijn er eerder vroeg dan laat dikke problemen.
Ik ben wel akkoord dat je een gps moet gebruiken waarvoor hij dient, nl de weg wijzen.
MAAR dan moeten ze er ook geen reclame over maken en hem duur verkopen wegens al die opties.
Ik heb er twee mogen omwisselen, en daarna enkel gebruikt om de weg te wijzen.
En dan nog waren er probs bij het updaten.
Dan stel ik mij wél de vraag waarom ik zo'n duur toestel moet kopen als er maar 1/5 behoorlijk van werkt.
De software en kaartupdate's trekken op geen bal bij garmin.

Mijn rider pro heeft nog nooit een probleem vertoond en ik doe elke kaartupdate.
Bluetooth, gsm én route-indicaties werken steeds feilloos.
Update van een volledige kaart van Europa duurt hooguit een half uur.
Bij garmin kan dat oplopen tot 3 uur :shock:
Leven is het meervoud van lef...
VDS
Berichten: 46
Lid geworden op: 02 dec 2009, 16:41
Locatie: Geraardsbergen

Re: Garmin zumo of tom-tom Rider

Bericht door VDS »

Ik heb reeds 3 jaar een tripy 2, daarvoor zumo 550 garmin. Moet zeggen dat ik niet meer zou willen wisselen!! Tripy is gebruiksvriendelijk en route rijden gebeurt 100% juist volgens de originele route, en ja je kan er ook van A naar B met navigeren behalve op huisnummer....
Service van Tripy is top!!!!!!!! Heb nu voor de 1ste keer een vastloper gehad, toestel dinsdagavond op de post en maandag had ik het toestel al hersteld terug!!! Duurt normaal 10 dagen maar had gezegd dat het dringend was. Blijkbaar een zo goed als nieuw toestel gekregen behalve de achterkant van het toestel, blijkt een uitzonderlijk geval te zijn vertelde ze mij.... Dit alles is uitgevoerd in garantie (5 jaar garantie).
Tripy geeft een grote prioriteit aan het route rijden, zelfs al zet je de herberekening aan dat gaat hij je als je van de route afrijd je naar het dichtsbijzijnde punt terug op de originele route zetten en niet zoals bij garmin naar het eindpunt. Duur toestel maar een aanrader, als je twijfels hebt huur er dan 1 en geniet! Al die verhuurde vespakes in de Limburg rijden met tripy, zal niet voor niks zijn... Ook een groot voordeel is dat je geen houder hebt zoals garmin of tomtom maar gewoon een ram bevestiging, het toestel werkt met batterijen voor zo'n 15 uur en is vrij snel opgeladen.
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: Garmin zumo of tom-tom Rider

Bericht door p@rick »

Mil schreef:
wooter schreef:Zumo 660 en Navigator V. Beiden geen noemenswaardige problemen, maar zeker de Navigator V werkt een beetje anders. Om van A naar B te rijden zijn ze allen even eenvoudig als een iPhone, maar als je er specifieke routes mee gaat rijden moet je ofwel 100% vertrouwen hebben in het toestel en het niet in vraag stellen, of zelf je route fatsoenlijk voorbereiden.
Komaan Wooter, als je de 660 gebruikt met alle toeters en bellen zijn er eerder vroeg dan laat dikke problemen.
Ik ben wel akkoord dat je een gps moet gebruiken waarvoor hij dient, nl de weg wijzen.
MAAR dan moeten ze er ook geen reclame over maken en hem duur verkopen wegens al die opties.
Ik heb er twee mogen omwisselen, en daarna enkel gebruikt om de weg te wijzen.
En dan nog waren er probs bij het updaten.
Dan stel ik mij wél de vraag waarom ik zo'n duur toestel moet kopen als er maar 1/5 behoorlijk van werkt.
De software en kaartupdate's trekken op geen bal bij garmin.

Mijn rider pro heeft nog nooit een probleem vertoond en ik doe elke kaartupdate.
Bluetooth, gsm én route-indicaties werken steeds feilloos.
Update van een volledige kaart van Europa duurt hooguit een half uur.
Bij garmin kan dat oplopen tot 3 uur :shock:

Of dat nu 30 minuten duurt of drie uur, daar lig ik nog geen 3 seconden wakker van... Gebeurt toch op momenten dat ik de gps niet dringend nodig heb. Voornaamste is dat het goed gebeurt, en met Garmin Express ben ik daar vrij gerust in.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
aantzeetje
Berichten: 1161
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Garmin zumo of tom-tom Rider

Bericht door aantzeetje »

Toen ik men zumo 590 update naar NTU 2015.1 was hij via Express in een half uurtje klaar voor pc en gps :razz:
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
MotoMD
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 nov 2012, 19:30
Woonplaats: Wilrijk
Locatie: Antwerpen

Re: Garmin zumo of tom-tom Rider

Bericht door MotoMD »

GSrijder schreef: Stop met redeneren dat een toestel jouw redenering moet volgen, het is eerder omgekeerd. Leer te denken en te begrijpen hoe het toestel werkt en een wereld zal opengaan.
Daar ben ik het nu 'ns niet mee eens. De bedoeling van een product dat je op de markt brengt (zeker als het om elektronica gaat) is dat dit zo intuitief mogelijk bediend kan worden door de gebruiker. Als garmin er niet in slaagt om een gps toestel te maken met bijhorende software voor de routes te creëren dat intuitief werkt, zal de eindgebruiker niet content zijn van het product. Ik ben zelf iemand die mijn weg meer dan goed kent als het gaat om computers en ik heb toen met de zumo 660 ook verscheidene momenten gehad dat ik het ding gewoon het raam door wou smijten omdat het zo een frustrerend systeem was.
GSMax
Berichten: 1219
Lid geworden op: 30 apr 2009, 12:41
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: Garmin zumo of tom-tom Rider

Bericht door GSMax »

Dr. Benzo schreef:
GSrijder schreef: Stop met redeneren dat een toestel jouw redenering moet volgen, het is eerder omgekeerd. Leer te denken en te begrijpen hoe het toestel werkt en een wereld zal opengaan.
Daar ben ik het nu 'ns niet mee eens. De bedoeling van een product dat je op de markt brengt (zeker als het om elektronica gaat) is dat dit zo intuitief mogelijk bediend kan worden door de gebruiker. Als garmin er niet in slaagt om een gps toestel te maken met bijhorende software voor de routes te creëren dat intuitief werkt, zal de eindgebruiker niet content zijn van het product. Ik ben zelf iemand die mijn weg meer dan goed kent als het gaat om computers en ik heb toen met de zumo 660 ook verscheidene momenten gehad dat ik het ding gewoon het raam door wou smijten omdat het zo een frustrerend systeem was.
Awel en ik heb dat soms met mijn computers....
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
wooter
Berichten: 420
Lid geworden op: 28 jan 2010, 16:51
Woonplaats: 3730
Contacteer:

Re: Garmin zumo of tom-tom Rider

Bericht door wooter »

Dr. Benzo schreef:
GSrijder schreef: Stop met redeneren dat een toestel jouw redenering moet volgen, het is eerder omgekeerd. Leer te denken en te begrijpen hoe het toestel werkt en een wereld zal opengaan.
Daar ben ik het nu 'ns niet mee eens. De bedoeling van een product dat je op de markt brengt (zeker als het om elektronica gaat) is dat dit zo intuitief mogelijk bediend kan worden door de gebruiker. Als garmin er niet in slaagt om een gps toestel te maken met bijhorende software voor de routes te creëren dat intuitief werkt, zal de eindgebruiker niet content zijn van het product. Ik ben zelf iemand die mijn weg meer dan goed kent als het gaat om computers en ik heb toen met de zumo 660 ook verscheidene momenten gehad dat ik het ding gewoon het raam door wou smijten omdat het zo een frustrerend systeem was.
Het is moeilijk om de functieset van een 660 'intuïtief' te maken, want intuïtief pak je een kaart, een fluo stift, kleur je zo je route in, zoek je tape om het op je tank te plakken en merk je na een half uur dat je al 3 afslagen gemist hebt, en geen flauw idee hebt waar je eigenlijk bent.

Ik vind BaseCamp op Mac intuïtief genoeg dat ik inderdaad het gevoel heb dat ik met fluorstift een route aan het maken ben. Maar je moet ook beseffen dat de software met een paar manieren die route navigeert. Zo moet je je opleggen om waypoints van een route altijd na een afslag te leggen - niet ervoor of erop want dan slaan de stemcommando's tilt omdat je eerst het waypoint nadert, dan pas de afslag wil nemen. En eigenlijk is dat de enige grote regel als het op routes maken aan gaat. Als je dan nog het verschil tussen 'harde' en 'zachte' waypoints begrijpt (hard zijn verplichte passages, zacht kan je voorbij rijden langs een andere route en je toestel zal het waypoint vervolgens negeren en naar een volgend waypoint sturen) en erkent dat je navigatietoestel zo goed kan navigeren zo goed je kaartinfo is, dan is zo een Garmin een walk in the park.

En ernaast heb je natuurlijk de truken zoals van een track een route maken (en herberekenen afzetten want je hebt geen waypoints), maar als je dat gaat mixen en bv zo een route gaat afrijden terwijl herberekenen aan staat, moet je niet komen klagen als je van de route bent geraakt en je de snelste weg naar het eindpunt hebt genomen.
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Garmin zumo of tom-tom Rider

Bericht door Man in Black »

:bsstupid:
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
wooter
Berichten: 420
Lid geworden op: 28 jan 2010, 16:51
Woonplaats: 3730
Contacteer:

Re: Garmin zumo of tom-tom Rider

Bericht door wooter »

VDS schreef:Ik heb reeds 3 jaar een tripy 2, daarvoor zumo 550 garmin. Moet zeggen dat ik niet meer zou willen wisselen!! Tripy is gebruiksvriendelijk en route rijden gebeurt 100% juist volgens de originele route, en ja je kan er ook van A naar B met navigeren behalve op huisnummer....
Service van Tripy is top!!!!!!!! Heb nu voor de 1ste keer een vastloper gehad, toestel dinsdagavond op de post en maandag had ik het toestel al hersteld terug!!! Duurt normaal 10 dagen maar had gezegd dat het dringend was. Blijkbaar een zo goed als nieuw toestel gekregen behalve de achterkant van het toestel, blijkt een uitzonderlijk geval te zijn vertelde ze mij.... Dit alles is uitgevoerd in garantie (5 jaar garantie).
Tripy geeft een grote prioriteit aan het route rijden, zelfs al zet je de herberekening aan dat gaat hij je als je van de route afrijd je naar het dichtsbijzijnde punt terug op de originele route zetten en niet zoals bij garmin naar het eindpunt. Duur toestel maar een aanrader, als je twijfels hebt huur er dan 1 en geniet! Al die verhuurde vespakes in de Limburg rijden met tripy, zal niet voor niks zijn... Ook een groot voordeel is dat je geen houder hebt zoals garmin of tomtom maar gewoon een ram bevestiging, het toestel werkt met batterijen voor zo'n 15 uur en is vrij snel opgeladen.
Tripy... Bij ons in de club is er ook een hevige Tripy-supporter, en waarlijk hij heeft geen problemen met herberekenende routes, maar waar ie minder luid over is is het feit dat ie voor elke rit zelf zijn route moet converteren van gpx naar een hem werkbaar formaat, en er inderdaad enkel een route mee kan rijden.

De voordelen (accuduur, daardoor eenvoudige bevestiging want geen kabel naar de accu nodig, ...) worden gehaald door features van een Garmin niet over te nemen (bluetooth, mogelijkheid om te bellen, kleurenscherm, touch screen, je kan de bijbehorende software enkel gebruiken als de Tripy aangesloten is aan de computer, beperkte kaartweergave, ...)

Als je occasioneel een route wilt rijden lijkt me een Tripy zeker aangeraden, maar als je een GPS zoekt zoals in je auto, zou ik kijken naar een TomTom, en als je beiden wilt kom je bij Garmin uit.
kulens
Berichten: 48
Lid geworden op: 25 aug 2010, 12:50

Re: Garmin zumo of tom-tom Rider

Bericht door kulens »

GSrijder schreef:Stop met redeneren dat een toestel jouw redenering moet volgen, het is eerder omgekeerd. Leer te denken en te begrijpen hoe het toestel werkt en een wereld zal opengaan.
Volledig mee oneens :-) Een toestel is jou assistent, jij bent niet de "slaaf" van een toestel. Een toestel moet intuïtief en hulpvaardig zijn naar zijn/haar gebruiker en geen dagen lange studie vereisen om alleen maar de planner onder de knie te krijgen. Ik vind Garmin veel te duur en overroepen. Zelf rij ik met een Garmin 660 en heb er West-Europa mee getoerd. Ik gebruik hem nog omdat ik hem "heb", maar ik zal nooit nog een Garmin kopen. Het enige goede aan het toestel is de degelijke bouw van het toestel, maar de software is een ramp!!
MrGPS
Berichten: 451
Lid geworden op: 05 feb 2014, 14:57
Woonplaats: 7642nd

Re: Garmin zumo of tom-tom Rider

Bericht door MrGPS »

wooter schreef:
En ernaast heb je natuurlijk de truken zoals van een track een route maken (en herberekenen afzetten want je hebt geen waypoints), maar als je dat gaat mixen en bv zo een route gaat afrijden terwijl herberekenen aan staat, moet je niet komen klagen als je van de route bent geraakt en je de snelste weg naar het eindpunt hebt genomen.
Andersom: je maakt van de route een track ;)

Zie voor uitleg http://youtu.be/AtS3UV5moCg" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik zou echt iedereen die, zoals 'kulens' een wat moeizame relatie heeft met het toestel aanraden om die methode zeker te proberen. Je moet even weten hoe, maar het is een werkwijze die je makkelijk onthoudt en het leven een stuk eenvoudiger maakt.
Laat onverlet dat zorgvuldig werken van belang blijft. Gisteren tijdens een training heb ik dat nog weer gedemonstreerd:
Je kunt in basecamp het kaartdetail op hoogst zetten en daarmee behoorlijk ver uitgezoomd werken. Ga je dan de viapunten ver ingezoomd controleren dan blijken er een hele hoop nèt een zijweggetje in te staan. En dat levert dat de problemen onderweg van 'omkeren' en 'hij laat me rondjes rijden'.
Maar dat heeft niets te maken met de kwaliteit van Garmin, maar alles met de kwaliteit van het bronbestand.

Als iemand vals zingt geef je ook niet de schuld aan de microfoon.
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Garmin zumo of tom-tom Rider

Bericht door Man in Black »

MrGPS schreef:...Als iemand vals zingt geef je ook niet de schuld aan de microfoon.
:grin: :thumleft:
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Garmin zumo of tom-tom Rider

Bericht door alfa »

MrGPS schreef: Als iemand vals zingt geef je ook niet de schuld aan de microfoon.
Dat van die micro kan je ook doortrekken
Een goede TT GPS die een symbolische uitwerking heeft als een stemvervormer , dan zing je als een nachtegaal :grin:
BMW R1100R zonder KFR
kulens
Berichten: 48
Lid geworden op: 25 aug 2010, 12:50

Re: Garmin zumo of tom-tom Rider

Bericht door kulens »

MrGPS schreef:Als iemand vals zingt geef je ook niet de schuld aan de microfoon.
Dank voor de feedback, en ik heb al veel gehad aan al je filmpjes en demo's die je op youtube plaatst.
Maar om je vergelijking door te trekken, ik wens niet de partituren van de aria "De Notenkraker" te zingen want ik kan ze ook niet "aan", dat is voor andere "doeleinden" geschreven. Ik wens de partituren van een vlotte pop-song te zingen ;-)

Zelf heb ik vroeger, voor dat TomTom bestond, test-software ontwikkeld op de eerste iPaq's (was toen nog van compac, niet van hp, en draaide op windows CE 3.0) voor navigatie. Dit was volgens het ESRI-model met Teleatlas-data (in Gent). Dit geeft me ook de ervaring om te zien hoe Garmin zijn geo-data benadert en merk ik hoe in grote lijnen hun software de problemen benadert. En ik moet gewoon ontdekken dat ze hun ervaring uit andere domeinen (zoals luchtvaart en tracking) toepassen op auto- en motor-navigatie. Dit zijn gewoon verschillende domeinen met verschillend gebruikers-type/-profielen. Kijk eens hoe makkelijk en flexibel vb. google zijn maps-applicatie aan de man kan brengen... Dit is, naar mijn oordeel, wat Garmin moet doen.

ps.: komt er nog een vervolg-review voor de TomTom Rider 5? Viel blijkbaar stil na de eerste preview meer dan een jaar geleden ;-)
wooter
Berichten: 420
Lid geworden op: 28 jan 2010, 16:51
Woonplaats: 3730
Contacteer:

Re: Garmin zumo of tom-tom Rider

Bericht door wooter »

kulens schreef:Kijk eens hoe makkelijk en flexibel vb. google zijn maps-applicatie aan de man kan brengen... Dit is, naar mijn oordeel, wat Garmin moet doen.
Ik werk met de Mac versie van Basecamp, maar ik kan al pakweg 2-3 jaar werken met BaseCamp zoals je in Google Maps kan werken, met dit verschil dat Basecamp geen limiet heeft van 10 waypoints.
MrGPS
Berichten: 451
Lid geworden op: 05 feb 2014, 14:57
Woonplaats: 7642nd

Re: Garmin zumo of tom-tom Rider

Bericht door MrGPS »

Garmin verdient zeker geen schoonheidsprijs als het gaat om intuitief gebruik; helemaal mee eens.
kulens schreef: ps.: komt er nog een vervolg-review voor de TomTom Rider 5? Viel blijkbaar stil na de eerste preview meer dan een jaar geleden ;-)
Was ik inderdaad van plan en komt misschien nog wel eens. Heb dat aanvankelijk uitgesteld omdat ik een forse fout had ontdekt bij de route-import op track-basis. Op uitnodiging van TT heb ik eea in hun HQ in A'dam met ze besproken. Het ging daarbij om de trackimport in de TT. In mijn ogen een fundamentele stap vooruit (waardoor routes ook in de TT zonder herberekening geïmporteerd zouden kunnen worden), in mijn ogen het verschil tussen een 7 en 9 als 'eindcijfer' dus ik heb de uitkomst daarvan willen afwachten. Daar ging uiteindelijk zodanig veel tijd overheen dat de review z'n actualiteit zou gaan missen - waardoor eea nog wat verder wegzakte..

Uitkomst is uiteindelijk dat ze de fout ten volle (h)erkennen, de oplossing (want het is eigenlijk heel simpel) al op de plank hebben liggen. Maaarrr... toch niet zullen repareren 'omdat roll-out van een update teveel resources kost'. Vanuit mijn 'professie' vind ik dat een zeer, zeer slechte zaak en zou ik dat in een review ook nadrukkelijk laten blijken. Maarrrr.. in de markt hoor ik er volstrekt niets over. Wat enerzijds laat zien dat de TT gebruiker duidelijk minder 'diep' gaat in gebruik van de mogelijkheden. Anderzijds dat ik misschien niet zo moet drammen over zaken die voor anderen misschien helemaal niet belangrijk zijn.. Zeg het maar.
Maar ik vind het vooral jammer omdat track als universeel uitwisselingsformat bruikbaar is; met dus één route voor zowel Garmin als TomTom die bovendien in minstens 95% van de gevallen tot een gelijke route leidt.

Als je wilt weten waar ik het over heb:
TomTom belooft tot op de dag van vandaag dat je tot 10.000 routepunten kunt gebruiken. Dat betreft dus die trackimport.
Maar stop maar eens een track in de rider 5 en ga die rijden. Dat weet je na afloop precies wat het probleem is.
Plaats reactie