XENON verlichting verboden in Duitsland

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over accessoires en toebehoren voor de motorfiets
zoals verhoogd scherm, binnentassen, valbeugels, enz.

Moderator: GVN

Plaats reactie
phil99
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 nov 2010, 16:00

XENON verlichting verboden in Duitsland

Bericht door phil99 »

Dit bericht juist gelezen op de Nederlandse site http://www.bmwrtforum.nl/forum/viewtopi ... =31&t=9133" onclick="window.open(this.href);return false;
Weze gewaarschuwd.

grt Phil
Beemerke Beem
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 feb 2012, 17:35
Woonplaats: Aartselaar
Locatie: Antwerpen, Vlaanderen

Re: XENON verlichting verboden in Duitsland

Bericht door Beemerke Beem »

Ik heb jaren gewerkt bij "Opel Belgium" in de "IKZ" "Integrale Kwaliteits Zorg" Toen de lampen op de eerste wagens gemonteerd werden moest er op de achteras een schakelaaar staan die automatisch de lichten regelde, naar gelang de belading. Zodat deze nooit konden verblinden. Het kan nu zijn dat dit elektronisch gebeurd.
Mil
Berichten: 631
Lid geworden op: 26 jul 2011, 15:18
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: XENON verlichting verboden in Duitsland

Bericht door Mil »

phil99 schreef:Dit bericht juist gelezen op de Nederlandse site http://www.bmwrtforum.nl/forum/viewtopi ... =31&t=9133" onclick="window.open(this.href);return false;
Weze gewaarschuwd.

grt Phil
Als je het hebt over motoren, is het maar deels juist.
Touratech verkoopt een xenon die TUV gekeurd is.
Als je de vervangingsxenon die in de koplamp gemonteerd wordt zonder projector bedoelt heb je gelijk.
En ik vind dat terecht, zonder projector geeft dat veel te veel strooilicht.
Mét projector is er geen enkel probleem.
Leven is het meervoud van lef...
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: XENON verlichting verboden in Duitsland

Bericht door Koppel!! »

Is ook weer afhankelijk van welk type van lamp/glas je hebt. In m'n 1150GSA zit ook een xenon, en die geeft nooit strooilicht omdat het glas zelf als projector dient. In een R1200/800GS etc. heb je geen projector meer in 't glas, daar wordt de lichtstraal gevormd door de spiegel, en die zorgt dan weer voor strooilicht :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: XENON verlichting verboden in Duitsland

Bericht door Den Dirk »

Ik heb over 4 jaar xenon door dealer laten plaatsen ... Zou dat dan een legale zijn?
I like my bike!!
Flat Twin Power

Re: XENON verlichting verboden in Duitsland

Bericht door Flat Twin Power »

Den Dirk schreef:Ik heb over 4 jaar xenon door dealer laten plaatsen ... Zou dat dan een legale zijn?
Waarschijnlijk niet. Het is niet omdat de dealer een bepaald onderdeel (een xenon kit, een bleerpijp) plaatst dat het plots legaal is.
Obiwan
Berichten: 579
Lid geworden op: 25 feb 2007, 01:04
Locatie: Gouda

Re: XENON verlichting verboden in Duitsland

Bericht door Obiwan »

Zouden ze gewoon op Europees niveau moeten verbieden.
Ik ben een alpinist.
Ik zie overal als een berg tegenop!
Mil
Berichten: 631
Lid geworden op: 26 jul 2011, 15:18
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: XENON verlichting verboden in Duitsland

Bericht door Mil »

Das er nu ook weer dik over.
En dan maar gelijk alles uit de auto's gooien... :roll:
Als dat met projector geplaatst wordt zie ik geen enkele reden om het te verbieden.
Leven is het meervoud van lef...
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: XENON verlichting verboden in Duitsland

Bericht door willy »

Er zijn voor een aantal weggebruikers wel degelijk (medisch vastgestelde) problemen met HID verlichting
Zie bijvoorbeeld hier: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1771460/" onclick="window.open(this.href);return false;
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: XENON verlichting verboden in Duitsland

Bericht door Den Dirk »

Obiwan schreef:Zouden ze gewoon op Europees niveau moeten verbieden.
Ik vind nochtans dat ik veel beter gezien wordt!
Maar 100% wordt het nooit, een paar 'close encouters' ( = juist ontsnapt aan aanrijding) met veel angst bewijzen dat je soms toch niet gezien wordt....
I like my bike!!
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: XENON verlichting verboden in Duitsland

Bericht door willy »

Allicht, voor nogal wat mensen bent u wellicht verblindend mooi (te zien) 8-)
Het idee hebben beter gezien te worden zet misschien aan tot een vals gevoel van veiligheid, uw
ervaringen tonen aan dat men daar niet op kan/mag hopen/rekenen (zoals we allemaal wel weten).
wooter
Berichten: 420
Lid geworden op: 28 jan 2010, 16:51
Woonplaats: 3730
Contacteer:

Re: XENON verlichting verboden in Duitsland

Bericht door wooter »

Ik heb op mijn K1600GT met af-fabriek adaptieve xenon een LED strip bijgezet net omdat ik overdag merk dat ik minder opval. De RT LC heeft ringen die als DLR's worden gebruikt, maar de K1600GT niet.

Ik merk duidelijk het verschil nu overdag, met simpelweg een LED-strip onder de koplamp. Had ik 'correct' moeten gaan had ik eigenlijk de LED verstralers moeten laten monteren, maar ik vind die niet mooi...
MotoMD
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 nov 2012, 19:30
Woonplaats: Wilrijk
Locatie: Antwerpen

Re: XENON verlichting verboden in Duitsland

Bericht door MotoMD »

willy schreef:Er zijn voor een aantal weggebruikers wel degelijk (medisch vastgestelde) problemen met HID verlichting
Zie bijvoorbeeld hier: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1771460/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zoals zovele malen eerder vermeld: de xenon installaties in auto's hebben projector's, als je het lichtbeeld van zo'n projector kent, weet je dat die GEEN strooilicht geven.
Voor de mensen die xenonlampkes in een gewoon koplamphuis steken (met reflector dus, bedoeld voor halogeen): haal die rommel eruit, niemand heeft daar voordeel bij, uw lichtbundel trekt op niets meer en de massa's strooilicht verblinden enorm.
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: XENON verlichting verboden in Duitsland

Bericht door willy »

Het gaat in de medische literatuur niet enkel over slecht uitgevoerde of afgestelde HID verlichting.
Flat Twin Power

Re: XENON verlichting verboden in Duitsland

Bericht door Flat Twin Power »

wooter schreef:Ik heb op mijn K1600GT met af-fabriek adaptieve xenon een LED strip bijgezet net omdat ik overdag merk dat ik minder opval. De RT LC heeft ringen die als DLR's worden gebruikt, maar de K1600GT niet.

Ik merk duidelijk het verschil nu overdag, met simpelweg een LED-strip onder de koplamp. Had ik 'correct' moeten gaan had ik eigenlijk de LED verstralers moeten laten monteren, maar ik vind die niet mooi...
Ik ook de adaptieve xenon en de verstralers en die zorgen ervoor dat je echt wel opvalt. Bij mij staan de verstralers altijd op.
MotoMD
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 nov 2012, 19:30
Woonplaats: Wilrijk
Locatie: Antwerpen

Re: XENON verlichting verboden in Duitsland

Bericht door MotoMD »

willy schreef:Het gaat in de medische literatuur niet enkel over slecht uitgevoerde of afgestelde HID verlichting.
Tjah, als je al zo oud bent dat je last hebt van perfect afgestelde xenons met projectoren dan is het in mijn ogen niet meer veilig om de baan op te gaan.
Als je zo 'slim' bent om erin te gaan kijken zal je er meer last van hebben, ja. Snap dat hele gedoe niet, hoor, vinden ze nieuwe technologie die beter is, kraken jullie de boel af omdat het oudere mensen meer 'last' geeft bij het rijden. :-/
Plaats reactie