Panne in France

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Plaats reactie
Motard de l'Allier
Berichten: 545
Lid geworden op: 19 mar 2007, 13:50
Woonplaats: Auvergne (Fr.)
Locatie: Auvergne (Fr.)
Contacteer:

Panne in France

Bericht door Motard de l'Allier »

De zaterdag 21ste juni vertrokken richting Deux-Alpes, op een 35km van onze aankomst nog ne keer gestopt en wat zie ik, er loopt
koelvloeistof op de grond van de F650GS, alles bekeken maar nergens een lek te bespeuren :shock:
Motor laten afkoelen en reservoir gecontroleerd, der zat nog genoeg in.
Terug verder gereden en na een 15 tal km vloog de koelvloeistof tot in mijn vrouwke haar gezicht, moto terug laten afkoelen
en dan de laatste km's maar verder gereden, het rare is dat er geen waarschuwingslampje brandde van te hoge temperatuur.
De maandag de verzekering gebeld en ze kwamen dinsdag (maandag dealers hier ook dicht) de moto ophalen om naar BMW-Grenoble
te brengen. Dinsdag stipt om 10.00 was de depannage er, eerst belde hij Grenoble op en er was een wachttijd tot EIND juli om de moto
te herstellen, den deze niet akkoord. Verzekering terug gebeld en gingen de moto naar Lyon brengen, wachttijd 15 dagen.
De depannagedienst liet ons verstaan dat hij in het weekend naar Clermont-Ferrand moest en wij hebben hem gevraagd of hij de moto
kon afzetten daar, en is ook gebeurd (is wel maar 100km van ons)
Vrouwke de reis verder gezet bij mij achterop en is terug naar huis gekeerd met een huurwagen, moet zeggen onze assistentie was top, niets op aan te merken!!!
Denkpiste van de panne, temperatuur-censor geeft verkeerde waarde ??? Is deze gekoppeld aan het aanslaan van de ventilator, dat weet ik niet,
want zo zou de koelvloeistof te hoog in temperatuur komen (geen waarschuwing geven), stoom opwekken en naar buiten vliegen, via opening in reservoir-dop ?????
Nu heb ik de moto gaan ophalen in Clermont-Ferrand en daar was ook een wachttijd tot eind juli ??? :shock:
Ondertussen motorblok gereinigd en geen lek te vinden, en olie ziet er ok uit, oef!!!
Ludwig gebeld en ga hem meebrengen volgende week woensdag om hem te laten herstellen.
Moraal van het verhaal, met uw BMW-assistentie ben je niets (of voor een platte band) want der is hier een wachttijd van 15 dagen tot 5 weken en je
moet nog huiswaarts zien te keren en nadien nog de moto gaan ophalen.
Dus maak dat je zelf een goede assistentie hebt bij je verzekering.
Het zal je maar tegenkomen.

Ps; wat denken de techneuten van de panne ???

Mvg Motard de l'Allier :wink:
CZ400 -> YZ125 -> KLX250 -> R100RT -> GS1100 '94 -> GS1100 '98 + CB500 -> F650 GS '10 (T)-> 0
Flat Twin Power

Re: Panne in France

Bericht door Flat Twin Power »

En, als je in France uw moto moet laten repareren gaan die mannen voor een toerist er zeker een dik bedrag bijlappen.
panneman.be
Berichten: 262
Lid geworden op: 01 okt 2013, 10:29
Woonplaats: MORTSEL
Locatie: MORTSEL-ANTWERPEN-BELGIE
Contacteer:

Re: Panne in France

Bericht door panneman.be »

Tegen wie zeg je het :-?
Ook een band (moeten) laten plaatsen bij BMW in Corsica.
Goud betaald en blijkt nadien ook nog dat de band omgedraaid op de velg ligt en de velg op verschillende plaatsen schade heeft :-( :-(
VRIENDELIJKE MOTORGROETEN VAN DE PANNEMAN.
BE A MAN RIDE A PAN // BE A DREAMER RIDE A BEEMER
Lid van Club Pan European Belgie en BMW Motorclub Vlaanderen
ex K1600GT-2014 RIJDER
ex R1200GSA/LC-2016 RIJDER
ex R1250GSA/LC EXCLUSIVE-2019 RIJDER
R1250GSA/LC TROPHY-2023 RIJDER
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Panne in France

Bericht door Dirk Pauwels »

Pechverhelping in italie (met auto) was anders schitterend, slechts 1 uurtje moeten wachten. Pluim voor VAB en italiaanse pechverhelping.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
demito
Berichten: 930
Lid geworden op: 29 aug 2005, 09:07
Woonplaats: Overijse
Contacteer:

Re: Panne in France

Bericht door demito »

Motard de l'Allier schreef: Denkpiste van de panne, temperatuur-censor geeft verkeerde waarde ??? Is deze gekoppeld aan het aanslaan van de ventilator, dat weet ik niet,
want zo zou de koelvloeistof te hoog in temperatuur komen (geen waarschuwing geven), stoom opwekken en naar buiten vliegen, via opening in reservoir-dop ?????
Ik denk eerder aan een luchtbel in je koelcircuit, eventueel afkomstg van een klein lekje of slecht ontluchten. Lucht zet vele malen meer uit dan vloeistof.
Ook geen lek te bespeuren als de dop van de radiator af is?
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
aantzeetje
Berichten: 1161
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Panne in France

Bericht door aantzeetje »

Klacht indienen bij BMW in Bornem en liefst ook bij de hoofdzetel in Duitsland. De algemene politiek is dat mensen op reis eerst moeten geholpen worden om zodat ze hun reis kunnen voortzetten. Zijn het in Luxemburg ook eens tegengekomen. Er was geen personeel aanwezig op een zaterdag morgen om een nieuwe achterband te leggen. Band was voorradig. Moesten dus wachten tot dinsdag want ja maandag waren ze dicht. Hebben een sigaar gesmoord van hier tot ginder en terug en een deel van hun bonus kwijt en al onze kosten vergoed.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Panne in France

Bericht door Dirk Pauwels »

demito schreef:
Motard de l'Allier schreef: Denkpiste van de panne, temperatuur-censor geeft verkeerde waarde ??? Is deze gekoppeld aan het aanslaan van de ventilator, dat weet ik niet,
want zo zou de koelvloeistof te hoog in temperatuur komen (geen waarschuwing geven), stoom opwekken en naar buiten vliegen, via opening in reservoir-dop ?????
Ik denk eerder aan een luchtbel in je koelcircuit, eventueel afkomstig van een klein lekje of slecht ontluchten. Lucht zet vele malen meer uit dan vloeistof.
Ook geen lek te bespeuren als de dop van de radiator af is?
Luchtbel kan, maar eens je de dop eraf hebt zou dat opgelost moeten zijn.
sensor zou defect kunnen zijn, dan slaat fan niet aan en begint de vloeistof te koken. Oudere vloiestof kookt sneller. thermostaat zal wel ok zijn, anders zou je heel snel onderweg ook al te hoge temperatuur krijgen.
Ik weet niet of je hebt kunnen constateren of de fan aansloeg?
Er is speciale koelvloeistof op de markt die geen water meer bevat en die dus ook een veel hoger kookpunt heeft (dacht 170 of 180°), kost wel een pak meer dan de gewone.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
demito
Berichten: 930
Lid geworden op: 29 aug 2005, 09:07
Woonplaats: Overijse
Contacteer:

Re: Panne in France

Bericht door demito »

Dirk Pauwels schreef: Luchtbel kan, maar eens je de dop eraf hebt zou dat opgelost moeten zijn.
Waarom? Een luchtbel in je circuit haal je er niet uit gewoon door je dop er even af te halen.
Purgeren en bijvullen.
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Panne in France

Bericht door alfa »

Ik kan het weten voor een voorband vroegen ze zaterdag voormiddag 260 euro???? In den France.
Daar heb ik er hier twee voor.
Was goed weer en ben dan maar met een kletskop naar huis gereden.
BMW R1100R zonder KFR
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Panne in France

Bericht door Dirk Pauwels »

demito schreef:
Dirk Pauwels schreef: Luchtbel kan, maar eens je de dop eraf hebt zou dat opgelost moeten zijn.
Waarom? Een luchtbel in je circuit haal je er niet uit gewoon door je dop er even af te halen.
Purgeren en bijvullen.
Purgeren en bijvullen is prima, maar dat kan je moeilijk onderweg soms, dus dop open en in de slangen knijpen, 9 op 10 luchtbel eruit. Lucht wil omhoog. Mss dat je heel zelden moet purgeren, als de bel op een moeilijke plaats zit. bij een auto is er meer kans dat de luchtbel op een moeilijke plaats zit gezien het langere circuit denk ik. Maar bij een moto moet je al veel pech hebben wil een luchtbel zodanige problemen veroorzaken.
Ik denk dat de boel gekookt heeft, een moto |(met een vrij klein koelcircuit) bij warm weer, mss traag verkeer en mss oude koelvloeistof gaat al snel boven de 105°. a;s de fan dan niet aanslaat, kookt de boel en dat moet er uit....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Motard de l'Allier
Berichten: 545
Lid geworden op: 19 mar 2007, 13:50
Woonplaats: Auvergne (Fr.)
Locatie: Auvergne (Fr.)
Contacteer:

Re: Panne in France

Bericht door Motard de l'Allier »

Dirk Pauwels schreef:
demito schreef:
Motard de l'Allier schreef: Denkpiste van de panne, temperatuur-censor geeft verkeerde waarde ??? Is deze gekoppeld aan het aanslaan van de ventilator, dat weet ik niet,
want zo zou de koelvloeistof te hoog in temperatuur komen (geen waarschuwing geven), stoom opwekken en naar buiten vliegen, via opening in reservoir-dop ?????
Ik denk eerder aan een luchtbel in je koelcircuit, eventueel afkomstig van een klein lekje of slecht ontluchten. Lucht zet vele malen meer uit dan vloeistof.
Ook geen lek te bespeuren als de dop van de radiator af is?
Luchtbel kan, maar eens je de dop eraf hebt zou dat opgelost moeten zijn.
sensor zou defect kunnen zijn, dan slaat fan niet aan en begint de vloeistof te koken. Oudere vloiestof kookt sneller. thermostaat zal wel ok zijn, anders zou je heel snel onderweg ook al te hoge temperatuur krijgen.
Ik weet niet of je hebt kunnen constateren of de fan aansloeg?
Er is speciale koelvloeistof op de markt die geen water meer bevat en die dus ook een veel hoger kookpunt heeft (dacht 170 of 180°), kost wel een pak meer dan de gewone.
Dirk,
De fan heeft aangeslaan, maar kan dat bij een te hoge temperatuur?
De temp-sensor kan deze een te lage waarde aangeven, of is deze ok ofwel defect?
Lucht in het circuit zou me verbazen, maar dan twee maal na elkaar vloeistof naar buiten blazen?
Gisteren niveau nog eens gecontroleerd en deze zit tussen min en max, dus nog ok :shock:
Nu ze zullen hem eerst uitlezen en zodoende wel de fout vinden.
Laat het hier zeker weten.

Mvg Motard de l'Allier :wink:
CZ400 -> YZ125 -> KLX250 -> R100RT -> GS1100 '94 -> GS1100 '98 + CB500 -> F650 GS '10 (T)-> 0
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Panne in France

Bericht door Dirk Pauwels »

Motard de l'Allier schreef:
Dirk,
De fan heeft aangeslaan, maar kan dat bij een te hoge temperatuur?
De temp-sensor kan deze een te lage waarde aangeven, of is deze ok ofwel defect?
Lucht in het circuit zou me verbazen, maar dan twee maal na elkaar vloeistof naar buiten blazen?
Gisteren niveau nog eens gecontroleerd en deze zit tussen min en max, dus nog ok :shock:
Nu ze zullen hem eerst uitlezen en zodoende wel de fout vinden.
Laat het hier zeker weten.

Mvg Motard de l'Allier :wink:
De fan werkt dus wel, maar sloeg mss te laat aan? Heb ik ooit voorgehad met een ducati.
die temp sensor werkt wss als een RTD, een ohmse waarde die vertaald wordt naar temp. door kalkafzetting, beschadigde bekabeling ed kan dat wel eens een te lage waarde geven vermoed ik, maar ik heb geen ervaring met dit model, dus het is gissen. uitlezen fouten of de temp waarde vergelijken met een laser meting of andere referentie is wel nuttig, en een druktest vh circuit doen. Dit laatste geeft uitsluitsel over mogelijke lekken (joint de culasse) etc...
een mogelijke oplossing (als de temp meting ok is of om dit tijdelijk op te lossen) is een schakelaar monteren waardoor je bij warm weer en traag verkeer zelf de fan start, alvorens de temp oploopt.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: Panne in France

Bericht door Wiedewa »

Nog 'n verhaal dan, mischien zit er wel 'n link tussen :shock:

Enkele weken terug de koel/olie-pomp stuk gehad, lekte vloeistof.
Tja hoe kom je daarachter, tijdens het rijden bleef de ventilator aan en ging niet meer uit.
Aan het tankje was niks te zien, als altijd halfvol, dus geen probleem, wel dus.

Zijkap eraf en de tank naar achter, anders kan je niet bij die vuldop, en ja, daar stond het droog.
Bijna een liter nagevuld, en verder gereden en lag er vloeistof in de onderkuip, dus ja fout ondekt.

Kan inderdaat als er te weinig vloeistof in het systeem zit dat het kan gaan koken wegens overdruk.

mvg Nico
MG Breva 850
demito
Berichten: 930
Lid geworden op: 29 aug 2005, 09:07
Woonplaats: Overijse
Contacteer:

Re: Panne in France

Bericht door demito »

Motard de l'Allier schreef: Gisteren niveau nog eens gecontroleerd en deze zit tussen min en max
Als je een lek hebt zegt het niveau in het expansievat werkelijk niks over hoe veel koelvloeistof je in je radiator hebt. Radiator vuldop eraf en kijken is de enige oplossing.
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
pirre105
Berichten: 245
Lid geworden op: 04 okt 2004, 17:09
Woonplaats: Overijse
Locatie: Vlaams-Brabant
Contacteer:

Re: Panne in France

Bericht door pirre105 »

Verleden week bij BMW in Dublin de achterband van mijn RT 1200 laten vervangen voor de prijs van 134 euro. Dacht dat ik mis verstaan had maar het was wel degelijk de prijs.
Ter info gisteren eens naar mijn dealer gebeld waar de prijs voor dezelfde band 213 euro bedroeg!!!!
Ik hou van Lut en mijn GSA.
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Panne in France

Bericht door Man in Black »

Zo hoort dat, eerlijke behandeling voor een eerlijke prijs, dan maak je ook reclame dat je met een gerust gemoed daar kunt rondreizen.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Panne in France

Bericht door Koppel!! »

Moet eerlijk zeggen, twee jaar geleden problemen op de GSA gehad met de starter. Zat toen enkele dagen op camping in Briançon. Op eigen houtje naar Gap gereden, bij BMW Bayard, daar de GSA binnengestoken. Heeft wel een volledige dag geduurd, stond een GS op de brug (de enige motorbrug daar aanwezig) maar eens die gedaan mocht mijn GSA er direct op. Mechanieker heeft toen alles gecheckt, met als resultaat dat de starter aan 't falen was. Nieuwe starter was een week wachten, dat ging dus niet, GSA terug in mekaar gestoken, ergens rond de 50€ betaald voor de werkuren, en wanneer ik de GSA uit de werkplaats mocht rijden bleek hij zelfs compleet gewassen :shock:

Heb me die dag eigenlijk niet verveeld, boven in de showroom naar de Tour gekeken in een lederen zetel, met fris water gratis ter beschikking. Heb al slechtere dagen doorgekomen.

Soit, ondanks dat ze daar geen starter liggen hadden, en dat een week wachten op een nieuwe al te gek is (hier hebben ze 't de dag erna indien in stock) was ik best wel tevreden over de service en hulpvaardigheid v.d mensen van BMW Bayard. Je ziet maar, 't kan verkeren :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
joe
Berichten: 126
Lid geworden op: 22 nov 2004, 17:56
Locatie: stekene

Re: Panne in France

Bericht door joe »

soms simpel: vervangen radiatordop
steekt alleen water in expansiereservoir en trekt er geen water uit bij afkoeling
groetjes joe
Motard de l'Allier
Berichten: 545
Lid geworden op: 19 mar 2007, 13:50
Woonplaats: Auvergne (Fr.)
Locatie: Auvergne (Fr.)
Contacteer:

Re: Panne in France

Bericht door Motard de l'Allier »

Vervolg,
Moto gisteren opgehaal bij Ludwig.
Uitgelezen geen storing, geen lek te vinden, temp-censor werkt normaal en correct.
Ze hebben de moto warm laten lopen, en alles doet zijn werk naar behoren, dus niets gevonden :shock:
Wel raar, verleden jaar in Spanje bij 36° gereden en niks abnormaal, nadien binnen geweest voor onderhoud
daarna slechts 1000km gereden en dit jaar bij 28° vliegt er koelvloeistof uit, dit tot tweemaal toe??
Op werkfiche van verleden jaar geen koelvloeistof bijgevuld (ik ook niets bijgevuld) en dus ook niks op de factuur.
Wreed bisar ??
Vrijdag ne keer een toerke gaan doen, ze voorspellen +30°, we zullen wel zien wat er gebeurd.

Mvg Motard de l'Allier :wink:
CZ400 -> YZ125 -> KLX250 -> R100RT -> GS1100 '94 -> GS1100 '98 + CB500 -> F650 GS '10 (T)-> 0
jo
Berichten: 138
Lid geworden op: 29 sep 2004, 11:45
Locatie: leuven

Re: Panne in France

Bericht door jo »

Mijn vorige motor, k 1100 RS heeft jaren een bizar koelingsproblemen gehad.
Het reservoir van de koelvloeistof liep telkens en alleen over als ik een col van formaat opreed. In andere omstandigheden nooit problemen.
De dealer dacht een verstopte radiator. Het bleek evenwel een defecte radiatordop te zijn. Wel een heel stuk goedkoper natuurlijk.
Daardoor kon het systeem niet op druk komen en verhoogde het kookpunt niet wat overkoken op hoogte verklaarde.
Is de enige uitleg die we konden bedenken.
Nadien in elk geval nog heel wat alpencols gedaan zonder de minste last.
Motard de l'Allier
Berichten: 545
Lid geworden op: 19 mar 2007, 13:50
Woonplaats: Auvergne (Fr.)
Locatie: Auvergne (Fr.)
Contacteer:

Re: Panne in France

Bericht door Motard de l'Allier »

Dus de vrijdag (18/07) bij 33° een toerke gedaan door de stad (geen pretje),
en alles bleek normaal te functioneren, zoveel te beter.
Niveau vloeistof bij koude motor tussen min en max,
niveau bij aanslaan koelventilator op max.
Volgende week naar Annecy en vandaar door de bergen naar Draguignan.
We zullen wel zien.

Mvg Motard de l'Allier :wink:
CZ400 -> YZ125 -> KLX250 -> R100RT -> GS1100 '94 -> GS1100 '98 + CB500 -> F650 GS '10 (T)-> 0
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: Panne in France

Bericht door Jo De Paepe »

Motard de l'Allier schreef:Dus de vrijdag (18/07) bij 33° een toerke gedaan door de stad (geen pretje),
en alles bleek normaal te functioneren, zoveel te beter.
Niveau vloeistof bij koude motor tussen min en max,
niveau bij aanslaan koelventilator op max.
Volgende week naar Annecy en vandaar door de bergen naar Draguignan.
We zullen wel zien.

Mvg Motard de l'Allier :wink:

pakt een fleske water mee :-P
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Plaats reactie