Hoe krijg je een Richa C-Change terug waterdicht?

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond kledij, handschoenen, laarzen, helmen en veiligheidsuitrusting.

Moderator: GVN

FrankV
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 okt 2012, 16:14

Re: Hoe krijg je een Richa C-Change terug waterdicht?

Bericht door FrankV »

Nadat ik mijn streetguard in de wasmachine gestoken heb lekt hij. Ik zal nooit nog een pak in de wasmachine steken. Het begin van alle miserie als je het wast. Helaas een dure les want de streetguard is verloren.
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Hoe krijg je een Richa C-Change terug waterdicht?

Bericht door Koppel!! »

Frank, hoe heb je 'm gewassen? En gedroogd?

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Hoe krijg je een Richa C-Change terug waterdicht?

Bericht door willy »

Een tijdje geleden heb ik eens bij de fabrikant van C-Change geïnformeerd hoe je het dient te behandelen,
wassen en onderhouden. Nooit antwoord gekregen, als je het mij vraagt is dat geen goed teken :-?
Dus ook voor mij, althans totdat nieuwe technologieën iets bewezen hebben, is het GTX (of een waterdichte koe :razz: )
De keren dat ik een GTX kledingsstuk gewassen heb is het nadien altijd waterdicht en ademend gebleven,
ik gebruik wel wasmiddelen die daar voor dienen (Nikwax)
Karel m
Berichten: 133
Lid geworden op: 30 sep 2005, 09:23
Locatie: Malderen

Re: Hoe krijg je een Richa C-Change terug waterdicht?

Bericht door Karel m »

FrankV schreef:Nadat ik mijn streetguard in de wasmachine gestoken heb lekt hij. Ik zal nooit nog een pak in de wasmachine steken. Het begin van alle miserie als je het wast. Helaas een dure les want de streetguard is verloren.
Frank, in de wasinstructies staat nochthans vermeld dat machinewas niet mag... :-(
R 1150 GS - Honda XT 1000 Varadero - R 1200 RT - R 1200 GSA
jan caers
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 aug 2013, 19:25
Woonplaats: 2850
Locatie: antwerpen/boom
Contacteer:

Re: Hoe krijg je een Richa C-Change terug waterdicht?

Bericht door jan caers »

Ik had een Richa C-change, na een jaar was het al niet meer waterdicht, ik ben er terug mee naar de verkoper geweest deze vertelde mij dat hij het terug naar de fabriek ging sturen.
Twee weken later een sms , ik kon mijn pak terug afhalen, uitleg van de verkoper, ik weet niet of ze er veel aan gedaan hebben.
Resultaat, hetzelfde als voorheen, de regen kwam er gewoon door.
In januari naar het salon in Brussel naar de Richa stand.
Daar kreeg ik te horen dat ik een pak van de eerste generatie had en dat ze ondertussen veel verbeterd waren, alsook de Nederlandse politie rijd nu met de C-Change.
Ook werd mij verteld dat het pak slechts voor drie jaar goed is, met de mededeling '' de meeste motorrijders schrijven hun kledij na drie jaar af ''
Bij aankoop van een nieuw pak werd mij een korting van 40% beloofd, waar ik hartelijk voor bedankt heb.
Ik rijd nu met een Rev'it defender jas en broek, terug met een drie lagen systeem en ben hier tot nu toe tevreden over.
Voor mij geen Richa produkten meer, ongeacht ze van Belgische makelij zijn.
ZWIEP 01
Berichten: 204
Lid geworden op: 20 okt 2013, 14:01
Woonplaats: deurne
Locatie: ANTWERPEN
Contacteer:

Re: Hoe krijg je een Richa C-Change terug waterdicht?

Bericht door ZWIEP 01 »

mijn c-change is ondertussen drie jaar geworden, dagelijks gebruik, nog nooit water binnengehad !
alsook geen jas van een paar kilootjes zwaarder na een fikse regenbui wat je met drielagige jassen wel hebt.
volgende wordt terug een c-change zoveel is zeker.
geen alternatief op de markt die betaalbaar is
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Hoe krijg je een Richa C-Change terug waterdicht?

Bericht door willy »

ZWIEP 01 schreef:alsook geen jas van een paar kilootjes zwaarder na een fikse regenbui wat je met drielagige jassen wel hebt.
Dat hangt ervan af waar de vochtwerende laag zit.
Is die aan de binnenkant van de buitenkant gekleefd dan wordt de jas niet of nauwelijks zwaarder.
Is dat C-Change pak vaak gewassen?
KeeS16
Berichten: 295
Lid geworden op: 18 sep 2013, 19:54
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Hoe krijg je een Richa C-Change terug waterdicht?

Bericht door KeeS16 »

ZWIEP 01 schreef:geen alternatief op de markt die betaalbaar is
Krasse uitspraak !
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: Hoe krijg je een Richa C-Change terug waterdicht?

Bericht door Harald »

KeeS16 schreef:
ZWIEP 01 schreef:geen alternatief op de markt die betaalbaar is
Krasse uitspraak !
Ik rij met en Klim vest.
Een badlands Pro.
Ok iets duurder, maar waterdicht, ook bij lange ritten en hevige regen.
Tot nu toe het beste wat ik ooit kocht.
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
on6bvk
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 jul 2013, 20:54
Woonplaats: Oudenburg
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Hoe krijg je een Richa C-Change terug waterdicht?

Bericht door on6bvk »

Heb ook al meer dan 3 jaar een c-change en tevreden over de waterdichtheid.
Deze wordt ook dagelijks gebruikt.
Alleen bij een zeer hevige bui kan het gebeuren dat er een paar druppels door de binnenkant van de elleboog sijpelt, en als je niet regelmatig het water op het zadel de vrije loop laat kan het kruis wat frisser aanvoelen.
De reflecterende stickers bladeren wel af, maar ik mag die laten vernieuwen in garantie, moet wel in Geraardsbergen geraken.
Er wordt afgeraden om de c-hange in de wasmachine te steken, want dan wordt de vochtwerende laag beschadigd.
Dus de mijne heeft de binnenkant van de wasmachine nog niet gezien.
Maar rondrijden in het Belgisch weer is een wasmachine op zichzelf [WHITE SMILING FACE]
De volgende zal waarschijnlijk terug dezelfde of een nieuw model worden.
Honda Deauville NT700VA 2008 (voor als er zout is gestrooid en als de RT pas gewassen is)
BMW R1200RT 2013
BMW R1200R 2015 (den bike van het vrouwke)
ZWIEP 01
Berichten: 204
Lid geworden op: 20 okt 2013, 14:01
Woonplaats: deurne
Locatie: ANTWERPEN
Contacteer:

Re: Hoe krijg je een Richa C-Change terug waterdicht?

Bericht door ZWIEP 01 »

willy schreef:
ZWIEP 01 schreef:alsook geen jas van een paar kilootjes zwaarder na een fikse regenbui wat je met drielagige jassen wel hebt.
Dat hangt ervan af waar de vochtwerende laag zit.
Is die aan de binnenkant van de buitenkant gekleefd dan wordt de jas niet of nauwelijks zwaarder.
Is dat C-Change pak vaak gewassen?

nog nooit gewassen, is ook niet nodig.

enne, hoeveel jassen heb je met gelamineerde buitenlaag? die niet zwaar worden en en na een fikse bui zo goed als direct droog zijn?
als toemaatje vind ik de pasvorm van de c-change dan ook nog eens uitstekend, geen geflapper rond de mouwen, voorgevormde armhoek. Enige nadeel is dan weer dat je handschoenen heel moeilijk onder de mouw kunnen worden gedragen, echter op de gs heb ik daar geen last van omdat het water niet in mn handschoenen loopt
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Hoe krijg je een Richa C-Change terug waterdicht?

Bericht door willy »

Het probleem met C-Change zit hem nu net in het feit dat het na een wasbeurt niet goed meer werkt.
Uw ervaring is mbt tot de vraag dus niet relevant. Ik kan u bijtreden ivm wassen, doe het zo weinig mogelijk.
Maar als het niet kan zonder de funcionaliteit mee door te spoelen dan klopt er iets niet, of de fabrikant
dient dat te vermelden op zijn produkten, hetgeen hij nooit zal doen denk ik :shock:
Bij alle GTX kledij van "beter niveau" is volgens mij het membraan tegen de buitenlaag gelamineerd.
Daar hoor of lees ik ook niet van dat de kledij na (meermals) wassen lekt.
Je hoeft trouwens geen textiel te dragen om geen last te hebben van zware natte kleren,
sommige lederpakken hebben daar ook geen last van.
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Hoe krijg je een Richa C-Change terug waterdicht?

Bericht door Dirk Pauwels »

Alles is relatief, Als je zegt dat de boel waterdicht is bij woon-werk, hoeveel km is dit dan en doe je ook langere ritten in de regen? Ik heb een oude HG vest die nog altijd waterdicht is bij korte ritten <20-30km in de regen, maar op lange ritten begon te lekken, mijne stadler is echter ook waterdicht na een hele dag in de regen.
Als in de C change niet expliciet staat dat ze niet mag gewassen worden, mag je ze wassen volgens de richtlijnen en moet ze waterdicht zijn. Als Richa daar dan geen garantie opgeeft zijn ze bedriegers... Stadler geeft 10 jaar garantie trouwens.
Wat gelamineerde goretex betreft, zoals bv mijn stadler): heeft voor en nadelen, voordeel is dat de boel zeer snel droogt, nadeel is dat je in de regen zeer snel een koud gevoel krijgt, tuurlijk kun je er een fleece onder dragen, maar dat doe je niet in de zomer...
ik heb de C change destijds niet gekocht vanwege de slechte pasvorm (in mijn geval), daar waar de stadler onmiddelijk gemakkelijk zat.

dus hoe krijg je ze terug waterdicht: Teruggeven en een andere vragen onder garantie.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
props-n-blades
Berichten: 367
Lid geworden op: 23 sep 2008, 10:07
Woonplaats: Aalst
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Hoe krijg je een Richa C-Change terug waterdicht?

Bericht door props-n-blades »

Ik heb een C-change en die is na mijn rit naar zuid-Frankrijk toch wel heel waterdicht gebleken (tot in Lyon onafgebroken in de regen gereden :mrgreen: ).
Maar hoe dan ook, het waterdicht zijn van textiel (of het nu C-change is of een andere membraan stof) hang af van een aantal factoren:
- temperatuur binnen en buiten de kledij.
- Hoeveelheid water dat het textiel dient te "verwerken"
- producten waarmee het textiel behandeld is.
- uiteraard slijtage ...

Wassen met producten voor normale textiel is uit den boze, die wasproducten tasten de vezels aan. Hoogstens in een koud (lauw) sopje steken met speciaal product voor membraan stoffen is aan te raden (Richa heeft zo'n product in voorraad).

Je kan het een beetje vergelijken met een waterdicht tentzeil. Eens dat zeil verzadigd is begint dat ook te lekken en als je het wast is het zeker om zeep ...
XR600R-'87, CB360T-'76, VF750C-'83, CMX450-'90, VF750F-'83, R1150GS-'03, R1200GS-'05 (RIP), R1200GS-'05, R1200GSA -'07
Peter Z
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 feb 2013, 18:20
Woonplaats: Vorselaar
Locatie: Vorselaar

Re: Hoe krijg je een Richa C-Change terug waterdicht?

Bericht door Peter Z »

Voor wat het waard is: ik rij al 3 jaar rond met een C-Change ( woon-werk + vakanties ), die al meermaals gewassen is ( speciale Nike-zeep voor Gore-Tex & wolprogramma zonder zwieren ) en nog steeds perfect water dicht ! Wat doen jullie toch verkeerd ? :lol:

Onlangs een KLIM Badlands Pro gekocht en die is (uiteraard) ook waterdicht. Vorige week nog getest in die fantastische "showers" in Cornwall....
Alleen nog kijken wat die na enkele jaren intensief gebruik zegt maar ik ben er zeker van dat dat geen probleem gaat geven.

Maar om op het originele onderwerp terug te komen: hoe krijg je een C-Change terug waterdicht ? Antwoord is simpel: kan je zelf NIET !
Het kan door een nieuwe coating aan de binnenkant van de jas / broek aan te brengen en dat kan alleen de fabrikant.

MUSTO heeft in z'n zeilkledij een gelijkaardig systeem: de "goedkopere" pakken zijn waterdicht door een coating ( type BR ), de duurdere pakken krijgen een Gore-Tex membraan tegen de buiten-shell gekleefd ( type MPX en HPX ). Membranen zijn beter maar duurder.

Succes,
Peter Z
"The Road goes ever on and on ..."( JRR Tolkien )
de Pierre
Berichten: 65
Lid geworden op: 02 aug 2008, 15:23
Woonplaats: Zemst
Locatie: Vl. Brabant
Contacteer:

Re: Hoe krijg je een Richa C-Change terug waterdicht?

Bericht door de Pierre »

mecapuet schreef:Niet wassen is de boodschap...of nog slimmer, niet kopen. :wink:

Gr, meca.
Of niet in de regen rijden ?
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Hoe krijg je een Richa C-Change terug waterdicht?

Bericht door willy »

Peter Z schreef:Het kan door een nieuwe coating aan de binnenkant van de jas / broek aan te brengen en dat kan alleen de fabrikant.
Ik denk dat C-Change op het dennenappeltjesprincipe werkt en dat het een membraan is, geen coating, zie:
http://www.schoeller-textiles.com/en/technologies.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Er staat dat BMW het ook gebruikt, dat wist ik niet.
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Hoe krijg je een Richa C-Change terug waterdicht?

Bericht door Relax »

Ja, sinds ze buiten geflikkerd werden bij Gore.
I respect your opinion. But I don't give shit.
wooter
Berichten: 420
Lid geworden op: 28 jan 2010, 16:51
Woonplaats: 3730
Contacteer:

Re: Hoe krijg je een Richa C-Change terug waterdicht?

Bericht door wooter »

De BMW Streetguard 3 is ook C-Change. Ik heb 2 jaar met zo een Richa rondgereden en na een jaar was dat lek. Mouwen, kruis, buik, 't was allemaal nat. De Streetguard 3 kost redelijk wat meer, maar voelt steviger aan en is nog altijd waterdicht. Verschil zit 'm naast het al dan niet lekken dat de mouw-uiteinden, de hals en rits die broek aan jas verbinden veel beter het water afstoten dan in de C-Change van Richa.
wolfrider
Berichten: 145
Lid geworden op: 28 feb 2011, 06:51
Woonplaats: in de kempen
Locatie: antwerpen

Re: Hoe krijg je een Richa C-Change terug waterdicht?

Bericht door wolfrider »

Heb ook een c-change.
Absoluut niet tevreden van.
De duurste vest die ik ooit kocht, maar ook de slechtste... :cry:
R1150GS 2002 ( + bandit 1250 + harley dyna wide )
https://www.facebook.com/wolfrider999?__nodl" onclick="window.open(this.href);return false;
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Hoe krijg je een Richa C-Change terug waterdicht?

Bericht door Bob »

Hier een heel tevreden gebruiker. Nat - droog - warm - koud - ... Nooit problemen ondervonden. Pak heeft samen met mij al een deel van Europa en de VS doorkruist en blijft het goed doen. Als 't morgen nodig zou zijn, koop ik er weer eentje. Zo zie je maar : evenveel meningen als gebruikers.

**EDIT** : Eerlijkheidshalve bijvermelden dat ik een smeerbos ben en het pak dus nog nooit gewassen werd :mrgreen:
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Hoe krijg je een Richa C-Change terug waterdicht?

Bericht door willy »

"t Lijkt er hoe langer hoe meer op dat C-Change het goed doet zolang het niet gewassen wordt.
Als dat klopt is dat geen goed teken voor de BMW kledij gezien het feit dat die duur betaald moet worden...
Plaats reactie