Hoe goed rijdt de f800gs(a)

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW F-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
the riding man
Berichten: 224
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:21
Woonplaats: aant zeetje
Locatie: West vlaanderen

Hoe goed rijdt de f800gs(a)

Bericht door the riding man »

Als je via youtube filmpjes bekijkt, zie je dat het bijna allemaal off-road filmpjes zijn als het met de f800gs te maken heeft. Leuk natuurlijk, voor de avonturiers onder ons.
Maar hoe rijdt een f800gs nu eigenlijk op de weg? Zijn de veringen geschikt om je een dagje te amuseren op bochtig parcour en er ook je motormakkers mee bij te houden als het wat sneller gaat?
Het lijkt me een enorm hoge moto (heb er al opgezeten en ik kon met mijn 1.83m niet met 2 voeten aan de grond). De "'gewone" gs kan met verlaagde ophanging besteld worden (doet dit iets negatiefs aan de wegligging?) bij de adventure versie is dit niet mogelijk wegens andere veercomponenten blijkbaar, aldus de bmw dealer.

Kortom, is dit eigenlijk een moto hoofdzakelijk bestemd voor echt off-road mee te rijden, of kan je er evengoed lekker bochten mee gaan pikken?
- R1200rt 2015 voor de toerritjes, daguitstappen en vakantie's
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Hoe goed rijdt de f800gs(a)

Bericht door Relax »

'k Heb er nog nooit m'n vette reet op geplant, maar ik ben er wel zeker van dat je met die motor als de beste kan scheuren op verhard. BMW weet dat die in erg weinig % van de aankopen op onverhard gebruikt worden en daar is hij naar gemaakt.
Gewoon 'ns een testrit vragen van een dagje en uitproberen...
I respect your opinion. But I don't give shit.
Flat Twin Power

Re: Hoe goed rijdt de f800gs(a)

Bericht door Flat Twin Power »

Ik heb er eens eentje meegekregen als vervangmotor en ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was. Het ding reed echt heel goed en ondanks het relatief kleine windscherm een goede windbescherming.
WILBIKE
Berichten: 251
Lid geworden op: 29 dec 2008, 17:58
Woonplaats: Wommelgem
Locatie: Antwerpen

Re: Hoe goed rijdt de f800gs(a)

Bericht door WILBIKE »

Had ook eens als vervangmotor mee... ik reed er steeds te snel mee en het geluid is verslavend te noemen. Stuurt wel schichtiger als een GS en rijdt bijgevolg als een fiets.

Wilbike :pr:
Lid BMW MC Vlaanderen...
SaP
Berichten: 339
Lid geworden op: 28 dec 2012, 20:39
Woonplaats: Schepdaal
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Hoe goed rijdt de f800gs(a)

Bericht door SaP »

Tuurlijk zijn je makkers bij te houden. Lukt zelfs met een 700 aardig is enkel wat 'harder' werken. Natuurlijk kom je op snelle rechte baan tekort als ze er echt vollenbak vandoor gaan.
Verder zoals Relax zei: testrit
Honda Hornet => BMW Scarver => BMW F700GS

wat leesvoer? Mijn blog: http://sapvertelsels.blogspot.be/
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: Hoe goed rijdt de f800gs(a)

Bericht door roadster »

Ik heb daar toch andere dingen over gehoord :-(
Zwalpen in de bochten enz, kameel-toestanden...

En het was een rij-instructeur zijn privé motor, dus aan't manneke zal het niet gelegen hebben....
Hij heeft hem trouwens ondertussen verkocht en ingeruild voor een 1200GS...

Testrijden en zien of je er mee kan leven
R1200GS LC
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Hoe goed rijdt de f800gs(a)

Bericht door Relax »

Misschien net omdat het een rijinstructeur was, die de motor op z'n grens ging rijden?

Soit, ik blijf erbij: zelf testen. Wat voor mij ok is, is het voor een ander niet of omgekeerd....
I respect your opinion. But I don't give shit.
Flat Twin Power

Re: Hoe goed rijdt de f800gs(a)

Bericht door Flat Twin Power »

roadster schreef:Ik heb daar toch andere dingen over gehoord :-(
Zwalpen in de bochten enz, kameel-toestanden...

En het was een rij-instructeur zijn privé motor, dus aan't manneke zal het niet gelegen hebben....
Hij heeft hem trouwens ondertussen verkocht en ingeruild voor een 1200GS...

Testrijden en zien of je er mee kan leven
Als je ermee gaat rijden zoals je met een Panigale zou rijden zal hij inderdaad wat zwalpen, duiken tijdens het remmen, enz.
Maar daarvoor is het ding niet gemaakt. Als je gewoon vlot-sportief rijdt geen enkel probleem.
Swa Brasschaat
Berichten: 130
Lid geworden op: 12 dec 2004, 13:39
Woonplaats: Brasschaat
Locatie: Antwerpen

Re: Hoe goed rijdt de f800gs(a)

Bericht door Swa Brasschaat »

ik rij nu met de f800gs (2009).Nu ongeveer 17 dkm.
Het is anders als je het vergelijkt met een K1100lt sp, of een r100gs, maar elke motor heeft zijn voor en nadelen en die zijn verschillend voor elke persoon.
K1100lt ------> F800gs ; hemel van verschil, K- minder wendbaar en logger, maar ge zit uit de wind, hoge snelheden bij wijze van spreken met 1 hand.Hoog koppel bij lage toeren
r100gs ------> F800gs ; R - zithouding en hoogte is anders en lager, verbruik is pak hoger maar rij er graag mee.
F800gs----> K & R ; voorvering is niet zo denderend,achterveer is ok.Geen cardan.Persoonlijk vind ik het niet zo erg.Een ketingfiets vraagt meer onderhoud, maar er zijn ook voordelen aan (iedereen kan je helpen als je in pan staat,een rollager of een ketting is gemeengoed.Ook kun je alles opvolgen).
Windbescherming is pover bij hoge snelheden.Na een rit van 1100km eind september(Alpen -Antwerpen geen peage)was het tijd dat ik er was.Nu overweeg ik zelfs niet meer om een hoger scherm te plaatsen.Snelheden rond 130km/h vormen geen probleem.Voorwiel soms wat schichtig zeggen ze maar persoonlijk eigenlijk weinig hinder van.
De hoge zithouding was in het begin een echt probleem niet alleen om op te stappen maar ook bij traag keren of terugdraaien. De motor heeft bij lage toeren de nijging om te kaleren (stilvallen bij belasting op lage toeren)de K en de R hebben meer koppel onderin, gevolg "ge ligt er". Nu vormt dat geen probleem meer ,door het beter gebruik van de koppeling.
De zithouding op de standaard zaal was in het begin ook maar niets, nu ben ik het gewoon en kan ik perfect uren rijden (nu en dan eens rechtstaan.) Wonderwel zit mijn vrouw goed op de moto als passagier Beter dan op de K !
Off road met de karoo 3 banden er op kun je al wat aan.Ook makkelijker op te rapen in vergelijking met de r100gs)
Snelheid; gevoel is anders op de F dan op de K. Persoonlijk hou ik niet zo van snelheid , maar de F geeft mij enorme voldoening wat de wendbaarheid betreft. De F kan ook snel, maar daar kan ik geen ervaringen over neerschrijven 145km/hr was het meeste en dat viel eigenlijk nog mee.
Swa Brasschaat
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: Hoe goed rijdt de f800gs(a)

Bericht door roadster »

Relax schreef:Misschien net omdat het een rijinstructeur was, die de motor op z'n grens ging rijden?

Soit, ik blijf erbij: zelf testen. Wat voor mij ok is, is het voor een ander niet of omgekeerd....
Met top- en zijkoffers en duo erop was het zeker niet op de limiet
ik kon hem op de GS makkelijk bijhouden :mrgreen:

Mat bagage/duo of zonder maakte trouwens weinig verschil uit...
R1200GS LC
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Hoe goed rijdt de f800gs(a)

Bericht door Dirk Pauwels »

ik heb een paar f800GS'en in aktie kunnen zien op de passenparades en die gingen behoorlijk goed vooruit, reden zeker niet in de weg, als de weg slechter werd of de asfalt ophield was het eerder ik die in de weg reed :mrgreen:
Je moet alles in zijn perspectief zien, wendbaarder wil automatisch ook zeggen schichtiger. Hogere off road vering wil ook zeggen dat je meer beweging hebt in de motor in lange hoge snelheid bochten. De F is lichter, fijner en kleiner dan een R en dat heeft zowel voor als nadelen. Er zit een 21" wiel in en dat stuurt volledig anders dan de 19" van een R GS. Zowel de voorvering als de achtervering is voor sportief weggebruik wat aan de slappe kant, (zeker met bagage en duo), daar is wel iets aan te doen. Je moet er gewoon een andere rijstijl op toepassen dan op een boxer.
Autostrade lijkt me wel vermoeiend met een F800GS. Kleine, bochtige wegen (met of zonder asfalt) lijken me eerder zijn terrein.
Ik ben al een tijdje aan het uitkijken voor ne goeie met weinig kms, maar tot hiertoe nog wat te duur. Diegene die wel betaalbaar zijn hebben vaak al wat meer kms.
Als je een F800GS overweegt moet je zeker ook eens testrijden met de tiger 800 XC van Triumph.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Swa Brasschaat
Berichten: 130
Lid geworden op: 12 dec 2004, 13:39
Woonplaats: Brasschaat
Locatie: Antwerpen

Re: Hoe goed rijdt de f800gs(a)

Bericht door Swa Brasschaat »

hier een testverslagje
http://www.youtube.com/watch?v=wjWSYCWXQz0" onclick="window.open(this.href);return false;

goed filmke gemaakt over de F800gs
http://www.youtube.com/watch?v=hAEaI32aqzE" onclick="window.open(this.href);return false;

ps; de r(100)gs heeft een 21" voorwiel
Swa Brasschaat
the riding man
Berichten: 224
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:21
Woonplaats: aant zeetje
Locatie: West vlaanderen

Re: Hoe goed rijdt de f800gs(a)

Bericht door the riding man »

van meer frans schreef:
goed filmke gemaakt over de F800gs
http://www.youtube.com/watch?v=hAEaI32aqzE" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat is het beste en grappigste testverslag dat ik ooit ben tegengekomen en tegelijk ook gewoon eerlijk en informatief. Bedankt voor de link.
- R1200rt 2015 voor de toerritjes, daguitstappen en vakantie's
Shulty
Berichten: 1447
Lid geworden op: 06 okt 2004, 23:55
Woonplaats: Gooreind / Wuustwezel
Locatie: Gooreind / Wuustwezel

Re: Hoe goed rijdt de f800gs(a)

Bericht door Shulty »

Ik heb er Öhlins ondersteken voor en achter, en heb er afgelopen zomer de Alpen en de Pyreneeën mee afgevlamd.......geloof me, ge kunt er mee scheuren :-)
Die vering is wel een hele verbetering, die originele zijn maar softe dingeskes.....
R1150GSA '04
R1200GSA '10
Walter Gaas
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:26

Re: Hoe goed rijdt de f800gs(a)

Bericht door Walter Gaas »

Ik denk dat dit wel de samenvatting is: leuke motor, slappe vering. Vering is aanvaardbaar zolang je alleen rijdt en niet met het mes tussen de tanden. Anders is een upgrade noodzakelijk. Maar de kostprijs van een setje Ohlins voor en achter in vergelijking tot de waarde van de volledige moto... moeilijk verdedigbaar. Vandaar dat velen ook eens richting Triumph kijken en wellicht ook naar de aankomende KTM 1050 Adventure. Wakker worden BMW! De basis is er maar de concurrentie is stevig.
Shulty
Berichten: 1447
Lid geworden op: 06 okt 2004, 23:55
Woonplaats: Gooreind / Wuustwezel
Locatie: Gooreind / Wuustwezel

Re: Hoe goed rijdt de f800gs(a)

Bericht door Shulty »

Ik heb de Öhlins 2de hands gevonden, dus wel verdedigbaar. Er zijn trouwens genoeg goedkopere, en zeker ook goede, alternatieven...
De Rotax motor is quasi onverwoestbaar als je hem soigneert. :wink:
R1150GSA '04
R1200GSA '10
Walter Gaas
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:26

Re: Hoe goed rijdt de f800gs(a)

Bericht door Walter Gaas »

Ik denk dat we het er over eens kunnen zijn dat BMW best wat degelijker veermateriaal onder de f800GS mag steken. Goed voor jou Shulty dat je de Öhlins tweedehands gevonden hebt en misschien ook zelf hebt gemonteerd. En ik ben er redelijk gerust in dat de combinatie heerlijk rijdt.
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Hoe goed rijdt de f800gs(a)

Bericht door Dirk Pauwels »

Vooraan valt het wel mee om de vering aan te passen. Een setje progressieve veren en andere olie doet al zeer veel, of gewoon het standaard spul wat meer veervoorspanning geven dmv andere (extra) bussen en meer demping door dikkere olie. Achteraan heb je meestal een 4-600€ nodig. Al bij al denk ik dat er voor pakweg 800€ veel verbetering gaat zijn, op een totaal van meer dan 10.000€ gaat dat nog denk ik. Aan de XC 800 van Triumph is ook nog wel wat te verbeteren als je lang genoeg zoekt :grin:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Shulty
Berichten: 1447
Lid geworden op: 06 okt 2004, 23:55
Woonplaats: Gooreind / Wuustwezel
Locatie: Gooreind / Wuustwezel

Re: Hoe goed rijdt de f800gs(a)

Bericht door Shulty »

Een collega heeft een Triumph, en is ook helemaal niet tevreden over de wegligging, zeker al niet met bagage.....zwalpend voorwiel, zei hij...
R1150GSA '04
R1200GSA '10
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Hoe goed rijdt de f800gs(a)

Bericht door Dirk Pauwels »

Shulty schreef:Een collega heeft een Triumph, en is ook helemaal niet tevreden over de wegligging, zeker al niet met bagage.....zwalpend voorwiel, zei hij...
Vering achter te zacht.
Nu moet ik wel zeggen dat het mij elke keer nog verbaasd hoe zwaar beladen sommigen op reis vertrekken en de meeste dan nog zonder de vering aan te passen....Dat ze dan zwalpen ligt soms niet altijd aan de motor.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
the riding man
Berichten: 224
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:21
Woonplaats: aant zeetje
Locatie: West vlaanderen

Re: Hoe goed rijdt de f800gs(a)

Bericht door the riding man »

Shulty schreef: De Rotax motor is quasi onverwoestbaar als je hem soigneert. :wink:
Ktm zijn lc8 blokken ook hoor en dan steken er ook wp veringen onder :wink:
Maar ik vind de bmw gewoon een pak mooier en de esa een absolute meerwaarde.
- R1200rt 2015 voor de toerritjes, daguitstappen en vakantie's
stefke2
Berichten: 530
Lid geworden op: 08 nov 2011, 19:19

Re: Hoe goed rijdt de f800gs(a)

Bericht door stefke2 »

Walter Gaas schreef: Maar de kostprijs van een setje Ohlins voor en achter in vergelijking tot de waarde van de volledige moto... moeilijk verdedigbaar.
Dat vind ik dan weer geen goede vergelijking. Zelfs al is het een ketel van 5000 euro, dan nog is pakweg 1200 euro voor vering niet eens overdreven als je de komende 5 jaar vlotjes 200000km meer op de teller zal zetten. 8-) Hetzelfde geld investeren voor slechts 2 jaar en 20000km is dan weer redelijk onnozel... :roll:
the riding man
Berichten: 224
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:21
Woonplaats: aant zeetje
Locatie: West vlaanderen

Re: Hoe goed rijdt de f800gs(a)

Bericht door the riding man »

Het veranderen van vering, gaat dat ook in combinatie met ESA?
- R1200rt 2015 voor de toerritjes, daguitstappen en vakantie's
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: Hoe goed rijdt de f800gs(a)

Bericht door roadster »

the riding man schreef:Het veranderen van vering, gaat dat ook in combinatie met ESA?
Wilbers heeft zo'n setje voor de 1200GS, hebben ze WESA genoemd...
geen idee of dat ook voor de 800GS bestaat :oops:
R1200GS LC
V
Berichten: 375
Lid geworden op: 21 feb 2010, 13:09
Woonplaats: Landen
Locatie: Vlaams Brabant, Landen

Re: Hoe goed rijdt de f800gs(a)

Bericht door V »

http://www.wilbers-bmw-racing.de/pdf_fi ... g-2013.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
Plaats reactie