Routes laden in zumo 350

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Hobgoblin
Berichten: 833
Lid geworden op: 16 nov 2004, 21:26
Locatie: Piringen

Re: Routes laden in zumo 350

Bericht door Hobgoblin »

Even terugkomen op dit topic:

Ik ben een route aan het maken doorheen Schotland.
Ik werk enkel met soft punten, tss begin en eindpunt.

Nu zijn er plaatsen die ik wil bezoeken onderweg.
Daar heb ik een waypoint gezet in BC.

Mag ik die waypoints laten staan of moet ik daar ook soft punten van maken?
Als ik daar softpunten van maak, geeft de Zumo ze dan nog weer als ik de route aan het rijden ben?
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: Routes laden in zumo 350

Bericht door p@rick »

Hobgoblin schreef:Even terugkomen op dit topic:

Ik ben een route aan het maken doorheen Schotland.
Ik werk enkel met soft punten, tss begin en eindpunt.

Nu zijn er plaatsen die ik wil bezoeken onderweg.
Daar heb ik een waypoint gezet in BC.

Mag ik die waypoints laten staan of moet ik daar ook soft punten van maken?
Als ik daar softpunten van maak, geeft de Zumo ze dan nog weer als ik de route aan het rijden ben?

Neen, de punten waar je absoluut wil passeren laat je best staan als waypoint (hard punt), dan zal Truus je verplichten om langs dat punt te rijden, zoniet blijf je de rest van die dagrit geconfronteerd met haar gezaag.
Off topic, ben zelf ook al een tijdje aan't dromen van een vier- tot vijftal dagen Schotland. Ik heb ondertussen al wat ideetjes bijeengesprokkeld en verwerkt in BC, maar alle info is welkom, indien je er geen probleem mee hebt mag je me altijd jouw routes ook eens doorsturen ( silver1200gs at telenet punt be), waarvoor nu reeds mijn dank.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Routes laden in zumo 350

Bericht door Man in Black »

Wat ik ook al gedaan heb is alles soft zetten, maar zo'n waypoint bewust mee overzetten op de GPS en dan als POI importeren.
Dan komt dit punt ook op de kaart voorbij met een symbooltje, je moet het wel in de gaten houden maar als dit bv een kasteel is dan is dat zeker geen probleem.
De route loopt nog steeds langs deze punten, maar hoeft je niet perse te "raken". Want als zo'n punt per ongeluk midden in een kasteel ligt, raak je daar nooit aan natuurlijk.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
aantzeetje
Berichten: 1163
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Routes laden in zumo 350

Bericht door aantzeetje »

Neen, eens soft worden ze niet meer weergegeven, noch afgeroepen.
Wat ik doe met stops die ik toch wil aandoen en er ook nog op attent op wordt gemaakt is: ik zet ze allemaal in een apart bestand, maak er een POI bestand van en zet deze in de POI folder met een melding vanaf 500m. Kom ik dus in de buurt van deze "stop" wordt deze weergegeven op de gps en komt er een ping-geluidje dat er je attent op maakt dat er "iets" in de buurt is. Eens terug van reis verwijder ik het POI bestandje dan van de gps. Werkt prima.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Hobgoblin
Berichten: 833
Lid geworden op: 16 nov 2004, 21:26
Locatie: Piringen

Re: Routes laden in zumo 350

Bericht door Hobgoblin »

Dat lijkt me heel erg interessant.
Alleen weet ik niet hoe een bestand en POI bestand moet worden aangemaakt
:-(
Ben daar niet sterk in...


aantzeetje schreef:Neen, eens soft worden ze niet meer weergegeven, noch afgeroepen.
Wat ik doe met stops die ik toch wil aandoen en er ook nog op attent op wordt gemaakt is: ik zet ze allemaal in een apart bestand, maak er een POI bestand van en zet deze in de POI folder met een melding vanaf 500m. Kom ik dus in de buurt van deze "stop" wordt deze weergegeven op de gps en komt er een ping-geluidje dat er je attent op maakt dat er "iets" in de buurt is. Eens terug van reis verwijder ik het POI bestandje dan van de gps. Werkt prima.
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
MrGPS
Berichten: 451
Lid geworden op: 05 feb 2014, 14:57
Woonplaats: 7642nd

Re: Routes laden in zumo 350

Bericht door MrGPS »

Voor de helderheid: qua soft en hard maakt het niet uit of sprake is van een 'gewoon' viapunt danwel van een waypoint. Verschil tussen beiden is dat je een gewoon viapunt niet apart op kunt zoeken bij favorieten, een waypoint wel.

Maar beide types kun je in je route op hard danwel soft zetten.

Als het gaat om een kasteel dat je beslist onderweg wilt bezoeken dan adviseer ik daar gewoon een hard punt van te maken. Dat is immers precies waarvoor die harde punten bedoeld zijn. Ze worden niet overgeslagen bij afwijken van de route plus ze worden uitgesproken.

Voor dat laatste hoef je zelfs niet eens een waypoint te maken. Je kunt ook op een 'gewoon' viapunt dubbelklikken en daarvan de naam wijzigen in 'kasteel' oid.
Hobgoblin
Berichten: 833
Lid geworden op: 16 nov 2004, 21:26
Locatie: Piringen

Re: Routes laden in zumo 350

Bericht door Hobgoblin »

Dus als ik het goed begrijp maak ik alles soft behalve het start en eindpunt van de route.
De waypoints die ik wil bezoeken laat ik ook hard.

En op het moment dat ik de route ga rijden klik ik gewoon op het eindpunt (net zoals bij een route zonder waypoints) en trek ik me niks aan van de waypoints.

Klopt dat? Want ik heb een Zumo 350.
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Routes laden in zumo 350

Bericht door Man in Black »

Nee in dat geval moet je het eerstvolgende punt in de lijst kiezen, dus niet direct het eindpunt. (of het beginpunt als je van ergens anders eerst naar het beginpunt moet rijden)
Dat is ook soms een probleem als je een route wil hervatten na bv een eetpauze buiten de route, daarom lijkt het mij beter alles op soft te houden.
Gewoon de waypoints op de GPS zetten en importeren, of hoe aantzeetje het doet is ook een goed idee, er een POI-bestand van maken. De precieze werkwijze moet ik je even schuldig blijven.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Hobgoblin
Berichten: 833
Lid geworden op: 16 nov 2004, 21:26
Locatie: Piringen

Re: Routes laden in zumo 350

Bericht door Hobgoblin »

Man in Black schreef:Nee in dat geval moet je het eerstvolgende punt in de lijst kiezen, dus niet direct het eindpunt.
Persoonlijk vind ik dit erg onhandig. Als je dan een vijftiental punten hebt tss vertrek en aankomst weet je toch niet meer welk punt je moet selecteren onderweg? (Daarom dus om met soft punten te werken)

Begrijp niet goed waarom men op dit system is overgeschakeld. Met de 550/660 gaat alles veel makkelijker.
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Routes laden in zumo 350

Bericht door Man in Black »

juist, ik heb daar ook al mee zitten sukkelen onderweg, ik was nochtans overtuigd dat ik goed zat :mrgreen:
Alles soft of enkele hard (geplande tankstop of eten) en geen probleem meer.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Hobgoblin
Berichten: 833
Lid geworden op: 16 nov 2004, 21:26
Locatie: Piringen

Re: Routes laden in zumo 350

Bericht door Hobgoblin »

Man in Black schreef:juist, ik heb daar ook al mee zitten sukkelen onderweg, ik was nochtans overtuigd dat ik goed zat :mrgreen:
Alles soft of enkele hard (geplande tankstop of eten) en geen probleem meer.
Idd. Maar volgens een collega zou je, als je enkele hards (minder dan 29) tss vertrek en aankomst hebt, toch direct op aankomst mogen klikken.
Klopt dit?
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Routes laden in zumo 350

Bericht door Man in Black »

Volgens mij niet, want dan gaat de GPS een route berekenen direct naar dat eindpunt toe en niet via de viapunten, correct Hans MrGPS ?
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Hobgoblin
Berichten: 833
Lid geworden op: 16 nov 2004, 21:26
Locatie: Piringen

Re: Routes laden in zumo 350

Bericht door Hobgoblin »

Man in Black schreef:Volgens mij niet, want dan gaat de GPS een route berekenen direct naar dat eindpunt toe en niet via de viapunten, correct Hans MrGPS ?
Wanneer je een route hebt met enkel vertrek en aankomst als hardpoint dan klik je op de aankomst en gaat de GPS toch langs al de soft punten die je hebt gezet op je route in BC.
Daarom lijkt het me toch logisch dat ie dat ook doet als er enkele hardpoints tss vertrek en aankomst staan? Waarom zou de GPS dan de hardpoints overslaan en rechtstreeks naar het aankomstpunt gaan?
Heeft er al iemand dit uitgetest mss?
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Routes laden in zumo 350

Bericht door Man in Black »

bv een route van A naar B met alles soft, dan zijn er twee mogelijkheden:
-ofwel wil je van je locatie naar A, dan activeer je de route en selecteer je het startpunt A, je wordt dan naar punt A genavigeerd, bij aankomst wordt je route gestart.
-ofwel wil je van je locatie ergens naar de route rijden en dan oppikken, dan activeer je de route en selecteer je het eindpunt B, je krijgt dan geen aanwijzingen en je rijdt op de kaart tot je de route ergens oppikt.

bv route van A naar D, met hard B en hard C ertussen, twee mogelijkheden:
-ofwel wil je van je locatie naar A, dan activeer je de route en selecteer je het startpunt A, je wordt dan naar punt A genavigeerd, bij aankomst wordt je route gestart.
-ofwel wil je van je locatie ergens naar de route rijden en dan oppikken, dan activeer je de route en selecteer je een viapunt B of C naargelang waar je ergens bent en wat het volgende viapunt is B of C. Je krijgt dan aanwijzingen naar het gekozen viapunt van waaruit de route verder oppikt.
Dat is nu net de moeilijkheid als je vele harde viapunten hebt en je weet niet wat het dichtsbijzijnde volgende punt is.
-als je vanuit je positie echter direct het eindpunt D kiest, dan wordt je ook direct naar het eindpunt genavigeerd zonder de rest van de viapunten (B en C) te volgen, maw de route wordt niet gevolgd.

bv route van A naar B, op basis van een geïmporteerde track en omgezet naar een route, (is dit mogelijk in de 350?):
Hierbij zijn dezelfde startmogelijkheden als bij alles softe punten, echter bij een track zijn geen tussenpunten, dus als je onderweg zou mis rijden en zou laten herberekenen, dan wordt je direct naar het eindpunt genavigeerd en is de route weg.

Ik hoop een beetje duidelijk, en moest het niet kloppen dan wordt ik hier wel gecorrigeerd :wink:
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
J@n
Berichten: 347
Lid geworden op: 10 sep 2010, 09:29
Woonplaats: Baal
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Routes laden in zumo 350

Bericht door J@n »

Man in Black schreef: ... en moest het niet kloppen dan wordt ik hier wel gecorrigeerd :wink:
Omdat je het zelf vraagt. :mrgreen:
Het is 'word ik', zonder t.
Hobgoblin
Berichten: 833
Lid geworden op: 16 nov 2004, 21:26
Locatie: Piringen

Re: Routes laden in zumo 350

Bericht door Hobgoblin »

bedankt voor het duidelijke antwoord.
maar eigenlijk ben ik er niet zo blij mee dat je moet zitten klungelen met die harde tussenpunten.
daarom lijkt me die POI wel interessant.
kan me iemand uitleggen hoe dat werkt?
thx
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
Daniel Tempelaere

Re: Routes laden in zumo 350

Bericht door Daniel Tempelaere »

Ik heb nu wel geen Z350, maar een Z590. Naar verluidt werken die toestellen volgens hetzelfde concept.
Hierbij mijn bevindingen met de Z590 (hopelijk dus ook relevant voor de Z350).

o) Een route kan bestaan uit één of meerdere etappes.
Een etappe bestaat uit het harde via-punt op ’t einde en alle voorliggende softe via-punten totaan het vorige harde via-punt, dit laatste niet inbegrepen.
o) Er moet dus steeds een hard via-punt opgegeven worden bij het activeren van een route.
o) Er wordt een aanlooproute gemaakt indien de huidige lokatie ongeveer meer dan 450m van het via-punt afgelegen is.
Hoe dit juist bepaald wordt is me een raadsel, soms krijg ik wel eens een aanlooproute wanneer ik er geen verwachtte.
De aanlooproute wordt samen met de actieve etappe berekend, dus naar het eerste softe via-punt na het vorige harde via-punt!
==> Veel transparanter ware de mogelijkheid om bij het opstarten/ activeren van een route de mogelijkheid te hebben om ‘geen’ (aanlooproute) te kiezen, nu steeds verplicht een hard punt op te geven. Hopelijk komt die optie in een firmware upgrade?
o) Bij opgave van het BEGIN van de route, dan wordt er STEEDS een aanlooproute gemaakt, ook al is die maar enkele 10-tallen meter.
o) Wanneer een aanlooproute berekend wordt:
 wordt meteen ook de actieve etappe (her)berekend, wat dus NIET wenselijk is!!
 De vorige etappes worden overgeslagen (komen niet meer in de route voor)
 De volgende etappes blijven als origineel opgeladen (dus niet herberekend)
o) Eens terug op de route (controle op track) moet de route dus best opnieuw nogmaals opgeladen worden (dit keer zonder aanlooproute)
o) Dus is controle op een eventuele aanlooproute een must, die zou er gewoon niet mogen zijn!
 Route mag niet vertrekken vanaf je huidige locatie tenzij je er werkelijk pal op staat .
 Route moet overal het 'doorslagspoor' volgen.
 KM van het “totaal” segment moet = aan KM van totaal van de originele route. Dit is enkel zo voor routes met slechts een etappe.
 Let wel, de aanlooproute kan er wel degelijk zijn waarbij het eerste gedeelte over dezelfde weg loopt als de spoordoorslag om later van de route af te wijken! Mogelijks zelfs in omgekeerde richting!
 Kontroleer of het nog te gane aantal km daalt, indien het stijgt rij je in omgekeerde richting en krijg je geen routeaanwijzingen.
 Een ‘off-road’ bericht komt er evidenterwijs niet omdat je de route volgt (als is ze fout) of omdat herrekenen op ‘neen’ staat.
 Je ziet het euvel soms niet zomaar meteen.
o) Zumo herrekent enkel de actieve etappe en niet de andere (vorige worden immers opgekuist en nog resterende blijven intact) etappes:
 Bij aanlooproute
 Bij wijzig route (en b.v. omrijden over afstand ....)
- Bij afwijken v/d route en recalc = Yes
o) Zumo herrekent steeds de volledige route, dus alle etappes en niet enkel de actieve (dit steeds op basis van de instellingen van de zumo natuurlijk):
 Bij toevoegen van een POI (of waypoint) aan een route (V.b. naar een benzinestation)
 wanneer er een via-punt (zowel hard als soft) ‘geskipped’ wordt.
 wanneer het profiel (transportmodus of profiel zelf) gewijzigd wordt
 ==> Dit lijkt me niet steeds (eerste twee gevallen) logisch, benieuwd of dit niet wijzigd bij updates??
 Dus ze best terug opnieuw opladen (zonder aanlooproute) eens terug op de track.
o) Een waypoint welke opgenomen is als via-punt in een route kan zowel hard als zacht zijn.
o) POI bestanden maak je aan en laad je op in de zumo met het Garmin programma POI-loader.
De inhoud kan b.v. komen uit een .GPX bestand met Waypoints erin al dan niet met een proximity alert gespecifieerd.

Zelf werk ik thans steeds als volgt:
o) Slechts één etappe in een route (dus alle via-punten zacht), wat de zaak veel vereenvoudigd.
o) Niet te missen punten, daar maak ik een waypoint van welke je dan tenminste al ziet (je moet het WP wel importeren; het staat al dan niet in de route; het is hard of zacht).
o) Indien het de moeite loont (bezienswaardigheden, flitspalen, benzinestations .....) dan maak ik een POI bestand aan zodat ik ook auditief gewaarschuwd wordt.
Hobgoblin
Berichten: 833
Lid geworden op: 16 nov 2004, 21:26
Locatie: Piringen

Re: Routes laden in zumo 350

Bericht door Hobgoblin »

Heb gisteren een test route gemaakt en gereden.
Route bestond uit: hardpoint begin en einde en daartussen twee harde waypoints.
Al de rest soft points.
Resultaat:
- als je direct op eindpunt drukt dan stuurt de zumo je direct naar daar, zonder de waypoints te passeren.
- als je het eerste waypoint aanklikt dan stuurt de zumo je naar dat waypoint en eens daar aangekomen vervolgt hij automatisch de route naar waypoint twee en vervolgens naar het eindpunt.
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
Daniel Tempelaere

Re: Routes laden in zumo 350

Bericht door Daniel Tempelaere »

Bij een Z590 geeft je bij opstart van de route aan met welke etappe je wil starten door het einde ervan (= harde via-punt) op te geven. Alle voorafgaande softe shapingpoints tot aan 't vorige harde via-punt (= einde vorige etappe) worden in rekening gebracht.
Dit is dus kennelijk anders dan bij de Z350!?
Voor alle duidelijkheid, hoeveel zachte via-punten zijn er in je testroute tussen de laatste twee harde via-punten die overgeslagen worden?
Hobgoblin
Berichten: 833
Lid geworden op: 16 nov 2004, 21:26
Locatie: Piringen

Re: Routes laden in zumo 350

Bericht door Hobgoblin »

geen enkel
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
Daniel Tempelaere

Re: Routes laden in zumo 350

Bericht door Daniel Tempelaere »

Ah ja, je start je route op bij de laatste etappe die geen shaping points bevat en gezien alle voorliggende etappes overgeslagen worden heb je inderdaad een punt tot punt route van je huidige lokatie naar 't einde. Plaats eens enkele zachte punten in de laatste etappe van je testroute, je zal merken dat deze wel degelijk in rekening gebracht worden (en dan is Z350 terug = Z590 gedrag).
Plaats reactie