MAROKKO

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Plaats reactie
Rikkes
Berichten: 129
Lid geworden op: 07 okt 2004, 22:00
Locatie: Hechtel

MAROKKO

Bericht door Rikkes »

Na het lezen van M&T van deze maand leek ons een trip naar Marokko wel iets. 8) Vermits mijn compagnon enkel kan tijdens schoolvakanties denken we eraan om tijdens de Paasvakantie richting zuiden te trekken.

Heeft er iemand al een trip naar ginder gedaan? Is dat land te doen met een RT en een LT?

Alvast bedankt voor enige info
R1150RT 10/2004
Frank K
Berichten: 1692
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:53

Bericht door Frank K »

Ben nog niet in Marokko geweest, wel in Tunesïë.

Ik veronderstel dat die landen qua wegennet wel te vergelijken zijn.

Lijkt me meer iets om met een GS te doen, maar alles kan natuurlijk.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Rikkes
Berichten: 129
Lid geworden op: 07 okt 2004, 22:00
Locatie: Hechtel

Bericht door Rikkes »

Ja, dat leek me ook een beetje na het lezen van het artikel. Zeker als je de foto's in de Sahara bekijkt.
Anderzijds lijkt me een tochtje door de Dadelkloof ook wel iets hebben. 8)

Zouden er geen Marokkaanse "bmwbroeders zijn" zijn in Vlaanderen of België? Heb al eens gezocht op internet, maar m'n arabisch is helemaal niet up to date :oops:

Graag een oproep aan iemand die iemand kent die iemand kent die iemand kent die ......

Alvast bedankt!

Rik
R1150RT 10/2004
Mark
Berichten: 114
Lid geworden op: 06 okt 2004, 08:22

Bericht door Mark »

Hey Rikkes,

Doen zou ik zeggen. Ben een 8-tal jaar geleden met een R100GS in Marokko geweest. Was een fantastische reis. Prachtig landschappen maar met de bevolking moet je wat meeval hebben (van wuivende kinderen tot stenen werpende kinderen meegemaakt -en de ouderen stonden er bij en keken er naar :x ).

Is met een RT heel goed te doen. Het wegennet was toen al vrij goed uitgebouwd en dat zal er ondertussen niet op verslechterd zijn veronderstel ik. Wel uitkijken met asfalt dat op sommige plekken nogal heeft afgezein van de zon (vooral in bochten) en daar spekglad van geworden is.
Uiteraard moet je niet gaan zandstuiven met een RT maar dat is een open deur die ik hier intrap. Pistes zal nog net gaan als je je snelheid wat aanpast. Wel zal al het "plastiek" aan uw RT serieus rammelen op die wasborden :P .

Overnachten kan je zowel op campings als in hotelletjes. Wel neem je best een zo nieuw mogelijke camping, want mijn ervaring is dat hoe nieuwer, hoe properder en hoe minder zaken (zoals douches enz.) er stuk zijn. In onderhoud zijn ze daar ginds namelijk niet zo goed had ik toen de indruk :roll: .

In elk geval, goede reis!
groeten,
Mark
Rikkes
Berichten: 129
Lid geworden op: 07 okt 2004, 22:00
Locatie: Hechtel

Bericht door Rikkes »

Marc,

alvast bedankt! Hoe langer we er over bezig zijn, hoe groter de "goesting" om de oversteek te wagen. We gaan het gewoon DOEN :D

Als je adresjes e.d. hebt die je wilt delen, graag a.u.b.

Rik
R1150RT 10/2004
Mark
Berichten: 114
Lid geworden op: 06 okt 2004, 08:22

Bericht door Mark »

Rikkes,

Adresjes kan ik je helaas niet meer geven. Het is al 8 jaar geleden en heb niets meer bijgehouden van toen.

De beste raad die ik je kan geven is, koop jezelf een Michelin kaart en Trotter of Lonely Planet van Marokko en uitstippelen maar. Gewoon zoveel mogelijk "groene" routes aaneen rijgen. En reken maar, als ze in Marokko met een groen lijntje vermeld staan, zijn ze ook effectief de moeite waard :!: Wel oppassen in het Rif gebergte dat je je motor niet te veel onbewaakt achterlaat. Acht jaar geleden -weet niet of dat nu nog het geval is - werd er daar nogal eens drugs in/ onder auto's en motoren verstopt om ze zo het land te laten uitsmokkelen :shock: .

Steden die ik zeker zou aandoen als je wat couleur locale wil opsnuiven, zijn Fes en Marrakech. Rabat en Casablanca daarentegen zijn naar het schijnt -daar ben ik toen niet zelf geweest dus heb ik maar van horen zeggen- minder de moeite waard.
groeten,
Mark
AdventureQ
Berichten: 202
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:58

Bericht door AdventureQ »

Over verre reizen (vaak met BMW's) moet je Possi's website ne keer bekijken,
is in 't duits,
maar daar vind je zowat alles wat je ooit zou willen zien en meemaken...

http://www.possi.de

of de directe link naar zijn marokko reis:

http://www.possi.de/marokko/marokko1.html


als je toch bezig zijt, bekijk ineens de prachtige foto's van zijn transafrika expeditie :wink:

ik zou niet met een RT gaan, maar met een brommer die tegen een stootje en een krasje kan :twisted:
Frank K 1200LT
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 sep 2004, 19:45
Locatie: Kortrijk-Aalbeke

Marokko

Bericht door Frank K 1200LT »

ik ben zelf al drie maal naar Marokko gereden en heb daar het land grondig doorkruist. De laatste reis dateert van juli 2003. Ik moet er wel bijzeggen dat ik dit doe met mijn trouwe Yamaha XJ 900F.
Met mijn 1200LT zou ik veel mooie streken en baantjes links moeten laten liggen.

Ik denk dat dit perfect doenbaar is met een RT. Mijn XJ weegt volgepakt 345kg wat volgens mij niet veel zal schelen van de RT.

Zolang je op de doorgaande wegen blijft is er geen enkele aanpassing aan de motor nodig en is het zelfs met een LT te doen. De wegen liggen er goed tot zeer goed bij.

Wanneer men echter meer de typische en karakteristieke gebieden wil bezoeken dan stuit men toch op problemen.

De Todrakloof en de vallei van de Dadels is tot op zekere hoogte te bezoeken. Ikzelf heb in de Todrakloof herhaaldelijk een rivier moeten doorkruisen. De laatste keer (2003) stonden die beddingen zogoed als droog maar ik heb het ook anders meegemaakt. Dat was wel in de zomer. Ik neem dus aan dat tijdens het voorjaar, wanneer het smeltwater van de Hoge Atlas zich naar beneden een weg baant dit wel even anders kan zijn.

Houdt er ook rekening mee dat in de woestijn bvb de weg Erfoud -Ouarzazate (prachtweg) ook wel de Kasbahroute dat daar geen bruggen zijn en bij de minste regenval het water als stromen over het wegdek stroomt.

Verleden voorjaar is er een asfaltweg (50km) van Rissani naar Marzouga aangelegd. Hiermee is het nu met elk voortuig (ook LT) mogelijk om de zandduinen van Erg Chebbi te bezoeken.

Wil je het avontuurlijker dan kan je de psite nemen net buiten Erfoud naar Erg Chebbi. Dit was tijdens de zomer -in 1998 - goed haalbaar met een zware wegmotor. De piste is goed verhard en met stenen afgezoomd.
Zijn daar toen trouwens doorheen de set van de film 'The mummy" gefietst.

Wil je dit doen, evenals de beide kloven (Todra en Dadès) dan raad ik aan om het onderdeel van de kuip te demonteren en een carterbeschermen te monteren.

Met een K1200 LT zou ik hieraan niet beginnen. Te weinig grondspeling en véééél te zwaar.

Nog eens, blijf je op de doorgaande wegen, geen enkel probleem.

Ikzelf ben doorheen Spanje getrokken en heb overnacht op campings.

De overtocht naar Marokko ging van Algeciras naar Ceuta. Dit is veel rustiger én sneller. Het gebeurt met snelle catamarans waar de motoren goed verzekerd zijn aan allerlei bevestigingsogen ed.

Ook is de overtocht goedkoper dan de trage naar Tanger. Algeciras en Ceuta zijn beiden Spaans grondgebied en de overtocht is dus een binnenlandse veerdienst. Bijkomend voordeel is dat Ceuta een belastingsparadijs is en dat de benzine daar € 0,55 kostte (07/03).

De grensovergang gebeurt op z'n Afrikaans ttz. chaotisch maar laat je vooral niet opnaaien en scheep vriendelijk maar kordaat al de vriendelijke en spontane hulp af. Alleen lukt het ook best.

De benzineprijs was toen ongeveer € 1,00. In Spanje is de benzine met zijn ca. € O,860/ liter ook best aangenaam.

In Marokko zelf ben ik steeds op hotel geweest met de motor veilig binnen of bewaakt door een parkingwachter. Deze blijven de hele nacht naast de motor zitten en met een fooi is dit een van de gelukkigste mensen die je waarschijnlijk al bent tegengekomen.

Veiligheid. Geen probleem. Alleen een tocht doorheen het Rifgebergte kan wat vervelende zijn met hash handelaren langs de baan. Al Barka is een te vermijden overnachtingsplaats wegens het Mekka van deze types.

Zo, ik hoop dat ik je wat op weg heb kunnen helpen. Indien je nog vragen zou hebben, dan kan je steeds bij me terecht voor tips. Ook over Tunesië, Libië, Griekenland, Turkije, Iran, Syrië, Jordanië, Israël, Egypte.

Groeten Frank Stevens
Rikkes
Berichten: 129
Lid geworden op: 07 okt 2004, 22:00
Locatie: Hechtel

Bericht door Rikkes »

Frank


van harte dank voor de info
R1150RT 10/2004
Plaats reactie