K 1600gt problemen

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
lie
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 okt 2014, 21:33
Woonplaats: schoten

K 1600gt problemen

Bericht door lie »

Hallo iedereen,

Graag had ik van jullie gehoord wat jullie zouden doen in mijn geval. Mijn K1600Gt is blijkbaar op een maandag gemaakt. Na tal van storingen, weliswaar in garantie vervangen, kwam het volgende aan het licht : de verf van het motorblok schilfert af en ook die van de versnellingsbak begint te lossen. Ik meld dit aan mijn verdeler die contact opneemt met BMW Bornem. Na lang wachten komt hun besluit : de crankcase alsook de meeste onderdelen worden vervangen, met name lagers, nieuwe zuigers en tal van andere onderdelen. Enkel de krukas en de nokkenas worden behouden. Bornem neemt de kosten van de onderdelen op zich maar de werkuren zou ik zelf moeten betalen ( ik vermoed toch minimum 1000 euro ). Hun redenering is dat ik een nagenoeg nieuw motorblok krijg ( ik heb nu 53.000km ) en dat zij daarom niet alle kosten op zich dienen te nemen. Ik hoef niet perse een nieuw motorblok , wil enkel een motorblok waar de verf niet van loskomt .De verdeler geeft toe dat het een fabrieksfout is , dus waarom zou ik moeten betalen voor een fout die niet bij mij ligt? Ik heb ten slotte betaald voor verlengde garantie en ben het daarom niet eens met hun voorstel. De motor is nu 2,5 jaar oud.
Graag jullie mening...
Lie
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: K 1600gt problemen

Bericht door Harald »

Neem is contact met Test aankoop.
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Flat Twin Power

Re: K 1600gt problemen

Bericht door Flat Twin Power »

Heb je dit op papier dat ze toegeven dat het een productiefout is ? Heb je een uitgebreide (aparte) rectsbijstand. Misschien kun je daar terecht.
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: K 1600gt problemen

Bericht door Dirk Pauwels »

lie schreef:Hallo iedereen,

Graag had ik van jullie gehoord wat jullie zouden doen in mijn geval. Mijn K1600Gt is blijkbaar op een maandag gemaakt. Na tal van storingen, weliswaar in garantie vervangen, kwam het volgende aan het licht : de verf van het motorblok schilfert af en ook die van de versnellingsbak begint te lossen. Ik meld dit aan mijn verdeler die contact opneemt met BMW Bornem. Na lang wachten komt hun besluit : de crankcase alsook de meeste onderdelen worden vervangen, met name lagers, nieuwe zuigers en tal van andere onderdelen. Enkel de krukas en de nokkenas worden behouden. Bornem neemt de kosten van de onderdelen op zich maar de werkuren zou ik zelf moeten betalen ( ik vermoed toch minimum 1000 euro ). Hun redenering is dat ik een nagenoeg nieuw motorblok krijg ( ik heb nu 53.000km ) en dat zij daarom niet alle kosten op zich dienen te nemen. Ik hoef niet perse een nieuw motorblok , wil enkel een motorblok waar de verf niet van loskomt .De verdeler geeft toe dat het een fabrieksfout is , dus waarom zou ik moeten betalen voor een fout die niet bij mij ligt? Ik heb ten slotte betaald voor verlengde garantie en ben het daarom niet eens met hun voorstel. De motor is nu 2,5 jaar oud.
Graag jullie mening...
Lie
Die verlengde garantie is eigenlijk een verzekering die bij een derde partij is afgesloten vermoed ik, da's bij alle andere merken (ook auto's) meestal zo al laten ze het zo niet uitschijnen, en daar beslist die 3de al te vaak om geen wekuren te betalen, mss zit daar de angel... Bekijk toch maar de clausules vd verlengde garantie nog maar eens.
Verder ben ik natuurlijk met je eens dat als je garantie hebt en het overduidelijk een fabrieksfout is dat BMW niet moet zagen over de werkuren. Dit horen ze integraal te vergoeden. Mss eens opnemen met je rechtsbijstand?
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
ZWIEP 01
Berichten: 204
Lid geworden op: 20 okt 2013, 14:01
Woonplaats: deurne
Locatie: ANTWERPEN
Contacteer:

Re: K 1600gt problemen

Bericht door ZWIEP 01 »

zou zelfs zonder garantie moeten hersteld worden als het een fabrieksfout is
the riding man
Berichten: 224
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:21
Woonplaats: aant zeetje
Locatie: West vlaanderen

Re: K 1600gt problemen

Bericht door the riding man »

Zoals al gezegd, bij verlengde garantie zitten gewoonlijk de werkuren niet inbegrepen. Heb het zelf voorgehad bij verlengde garantie van witgoed, oké dat is nu geen serieus vergelijk, maar het principe blijft wel hetzelfde: externe partij die werkuren niet in hun clausule opneemt. Soms wordt er zelfs een kilometerbeperking opgelegd, waardoor je wel betaald voor je verlengde garantie maar hier geensinds aanspraak kan op maken, hier kom je natuurlijk pas achter wanneer je het nodig hebt en je dus al wel betaald hebt. Oplichterij is het :-x

Maar voor alle zekerheid: bekijk eens eerst aandachtig de voorwaarden, wie weet is het bij jou toch gedekt en zijn ze wel verplicht om ze te betalen.

Weet wel dat zelfs al is een garantietermijn verstreken en er kan zwart op wit worden aangetoond dat het een fabricagefout betreft, je dan alsnog aanspraak op je standaard garantie kan maken, daarvoor hoef je zelfs niet eens een verlengde garantie te hebben afgesloten :wink:

Indien niet, zal je zelf moeten uitmaken of je die 1000€ kan en wil ophoesten. Je krijgt er dan natuurlijk wel een bijna compleet nieuw blok voor in de plaats. Al is dat toch echt geen referentie voor Bmw hoor, ze zijn niet meer wat ze ooit geweest zijn :cry:
- R1200rt 2015 voor de toerritjes, daguitstappen en vakantie's
Plaats reactie