Fout ESA

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
maxie
Berichten: 94
Lid geworden op: 25 feb 2014, 16:52
Woonplaats: Brasschaat
Locatie: Antwerpen

Fout ESA

Bericht door maxie »

Gisteren een klein toerke gaan doen, geel driehoekje, fout !ESA. :twisted:
dacht is maar demping, dus kan ik nu gerust doorrijden.
Maar ondertussen zit je wel te denken, nieuw gekocht in 2014 gs lc met 15000km en nu dit al.
Onderweg bij kennissen gestopt en daar op internet maar eens gaan zoeken of er nog mensen zijn met dit probleem.
Wat bleek heeel wat mensen met de GS LC hebben dit probleem al mogen ervaren, zekers bij onze Nederlandse GS'ers.
Wat was hun oplossing, terug naar garage en laten resetten, blijkbaar kwam dit ook soms voor met vochtig weer, zoals de laatste dagen
Hier nog niemand dit probleem gehad?
Toen ik terug doorreed bleek alles terug normaal te werken. :grin:
United we conquer
maxie
Berichten: 94
Lid geworden op: 25 feb 2014, 16:52
Woonplaats: Brasschaat
Locatie: Antwerpen

Re: Fout ESA

Bericht door maxie »

Ben ik dan echt de enige? :shock:
United we conquer
RBee
Berichten: 2201
Lid geworden op: 20 aug 2005, 23:54
Locatie: Wilrijk

Re: Fout ESA

Bericht door RBee »

Ikke tot nu toe nog niet gehad, maar jij woont dan ook wel veel dichter tegen NL. :wink:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Fout ESA

Bericht door Man in Black »

Ik anders ook tegen de grens maar nog geen besmetting :mrgreen:
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Hunter6
Berichten: 226
Lid geworden op: 28 feb 2007, 19:14

Re: Fout ESA

Bericht door Hunter6 »

Heb ik nu al twee keer gehad. In de BC zit ook een foutmelding maar die is vrij algemeen en daar kan men niks mee.
Storing blijft bij contact uit, en weer aan zetten. Laat ik het contact langer uit (half uur) dan is de fout wel weg.

Dealer weet ook niet waar het vandaan komt. En om de boel preventief te gaan vervangen, daar is het net wat te duur voor, en daar heb ik dan ook wel begrip voor.
Feit blijft dat er iets niet goed is, maar wat. En wat gaat het in de toekomst doen als de motor uit de garantie is!
Flat Twin Power

Re: Fout ESA

Bericht door Flat Twin Power »

Hunter6 schreef:. En wat gaat het in de toekomst doen als de motor uit de garantie is!
Waarschijnlijk helemaal kapot gaan.
ZWIEP 01
Berichten: 204
Lid geworden op: 20 okt 2013, 14:01
Woonplaats: deurne
Locatie: ANTWERPEN
Contacteer:

Re: Fout ESA

Bericht door ZWIEP 01 »

heb ik ook ene keer gehad, contact uit en weer aan hielp niet, na een nachtje slapen was het lampje dan toch uit
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Fout ESA

Bericht door Dirk Pauwels »

Hunter6 schreef:.... En om de boel preventief te gaan vervangen, daar is het net wat te duur voor, en daar heb ik dan ook wel begrip voor.
Feit blijft dat er iets niet goed is, maar wat. En wat gaat het in de toekomst doen als de motor uit de garantie is!
Akkoord, maar je hebt wel nog garantie. Nu kun je hopen dat de boel volledig defect gaat in garantie, maar zou ook best kunnen dat dit gedrag nog een paar jaar aansleept. Buiten garantie kan het een dure zaak worden, en een motor met defect ESA verkoopt moeilijk, dus ik zou toch maar de dealer aan zijn mouw trekken en beleefd vragen om het probleem op te lossen voor de garantie afloopt.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Fout ESA

Bericht door Relax »

:bsstupid:
I respect your opinion. But I don't give shit.
the riding man
Berichten: 224
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:21
Woonplaats: aant zeetje
Locatie: West vlaanderen

Re: Fout ESA

Bericht door the riding man »

Hunter6 schreef:
Dealer weet ook niet waar het vandaan komt. En om de boel preventief te gaan vervangen, daar is het net wat te duur voor, en daar heb ik dan ook wel begrip voor.
Heel sympathiek dat je zo met je dealer inzit, hij doet ook maar zijn best om zijn boterham te verdienen. Maar jij hebt wel heel veel geld betaald voor een moto, een deel van dat geld is betaald omdat je "garantie koopt" en dat hoort er nu eenmaal bij als je dealer van een bepaald merk wil zijn dat je je verantwoordelijkheid opneemt als er iets fout loopt. Ook al heb je niet onmiddellijk voelbare problemen tijdens het rijden, er zit duidelijk iets fout en dat moet gewoon opgelost worden.
- R1200rt 2015 voor de toerritjes, daguitstappen en vakantie's
Hunter6
Berichten: 226
Lid geworden op: 28 feb 2007, 19:14

Re: Fout ESA

Bericht door Hunter6 »

Daar heb je ook 100% gelijk in. Ik zit zelf ook met die gedachte.
Maar als ik probeer om er met een onafhankelijke inkijk er naar te kijken: één maal in de 15.000 km is er een storing welke opgelost kan worden door de motor een half uur uit te zetten. Dat betekent dat je na een preventieve onderdeel vervanging minimaal 20.000 km moet rijden om te kunnen constateren of het vervangen onderdeel ook de boosdoener was.

Dat is natuurlijk niet reëel, deze motor zou dan op 60.000 km staan en waarschijnlijk ruil ik toch eerder in.

Eigenlijk zou je dan het gehele ESA moeten vervangen, kostprijs = duizenden euro's en dat voor een probleem wat met een pauze van een half uur opgelost is.
In mijn ogen is het dan eerlijker dat klant en dealer afspreken dat er een goede afspraak komt voor als het ESA serieus defect gaat na de garantie.
Dan moet je er wel van uit kunnen gaan dat je dealer doet wat hij zegt.

Aangezien de importeur de garantie gevallen grotendeels betaald kon dat nog wel eens een probleem worden.

Blijft lastig ;-(
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Fout ESA

Bericht door Bob »

In theorie heel correct, die kijk op garantie van sommigen onder ons. Maar als ik die visie in het vreleden strikt had moeten opvolgen, dan had ik al elke PC, laptop, kabelmodem, GSM, smartphone en alle andere elektronische apparaten die ik kocht, weer moeten terugbrengen naar de verkoper binnen de garantieperiode. Als een laptop een onverklaarbare hapering vertoont, vindt iedereen het normaal van het ding eens terug op te starten, en daarna business as usual. Wat is het verschil met het waarschuwingslampje van de ESA ? Kortom : ik begrijp de handelswijze van Hunter6 even goed.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
maxie
Berichten: 94
Lid geworden op: 25 feb 2014, 16:52
Woonplaats: Brasschaat
Locatie: Antwerpen

Re: Fout ESA

Bericht door maxie »

Ondertussen geen probleem meer met de fout melding.
Toch eens contact met verkoper genomen.
"Het kan zijn dat als je de motor te snel start dat het lampje blijft branden.
Dit wordt echter gereset als de motor herstart wordt.
Als het lampje continu blijft branden moeten je er mee langs komen om de storing met de computer te resetten.
Het kan effe geen kwaad om er zo mee te rijden."
United we conquer
maxie
Berichten: 94
Lid geworden op: 25 feb 2014, 16:52
Woonplaats: Brasschaat
Locatie: Antwerpen

Re: Fout ESA

Bericht door maxie »

RBee schreef:Ikke tot nu toe nog niet gehad, maar jij woont dan ook wel veel dichter tegen NL. :wink:
:lol:
United we conquer
Plaats reactie