achterste Schijfrem/wiel flens R1200

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

achterste Schijfrem/wiel flens R1200

Bericht door Dirk Pauwels »

Ondanks dat ik wel een paar R1200's in onderhoud heb, nog nooit de beruchte scheurtjes in de flens (nr 2) vastgesteld. Helaas de eerste keer was bij eentje van mezelf :-( bjr 2007 en 65k, dus geen tegemoetkoming van BMW. so be it, effe slikken, wat kerstcadeautjes geschrapt en stukken betalen want we moeten verder...

alu flens is ondertussen vervangen door smallere stalen flens + afstandsring. De ring is voorzien van een soort koolstof achtig raakvlak dat aan de kant vd dichting komt. Die beschermt dan meteen de dichting, wat op de oude flens niet aanwezig was.

Flens ging er vlot af, verwarmen naar 100°, bouten van M10x1.25 op de wielgaten, speciaal gedraaid dopje als afzetpunt (wegens holle naaf) en de bovenste brug van een lagertrekker, voorbereiding duurde langer dan het eigenlijke werk :-)

Naaf proper gemaakt, dichting geinspecteerd, ondertussen lag de stalen flens in de oven, de verhaaltjes van "die schuif jer zo op" waren wat overdreven, ding schoof maar net een paar mm op de naaf. dus oude flens gebruikt om de nieuwe met een tise door de naaf erop te trekken, in etappes, telkens met verwarmen tussendoor. Dit bleek met mijn "tools" de beste techniek. Het oude type alu flens zal er waarschijnlijk makkelijker op gaan, alu zet mss wat meer uit en heeft minder hoge temp nodig waarschijnlijk.
Al bij al , met verwarmen en de nodige hulpstukken bijeenzoeken , toch een klus van een paar uur.

Ondertussen ook gezien dat de buitenste kleine dichting (nr 15) lichtjes lekt, dus die moet ook nog vervangen worden, maar ondertussen wacht er nog een 1100 klusje.

Moraal vh verhaal, bij een pre 2011, kijk bij het afwassen of bandenwissel even naar de bevestiging ad achterkant vd schijfrem, als je scheurtjes ziet, vervangen. Bij mij was bijna elk gat ingescheurd en zelfs 1 wielbout gat was ook volledig ingescheurd. controle duurt 2 minuten en dan ben je safe...


Afbeelding
Laatst gewijzigd door Dirk Pauwels op 22 dec 2014, 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
jovdt
Berichten: 287
Lid geworden op: 15 jan 2006, 21:22
Woonplaats: gegeraardsbergen

Re: achterste Schijfrem/wiel flens R1200

Bericht door jovdt »

"Moraal vh verhaal, bij een pre 2011, kijk bij het afwassen of bandenwissel even naar de bevestiging ad achterkant vd schijfrem, als je scheurtjes ziet, vervangen. Bij mij was bijna elk gat ingescheurd en zelfs 1 wielbout gat was ook volledig ingescheurd. controle duurt 2 minuten en dan ben je safe..."

Dirk waarom bij een pré 2011? Is de bevestiging anders bij de latere modellen? Ik dacht vanaf 2010 dat er verandering was?
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: achterste Schijfrem/wiel flens R1200

Bericht door Dirk Pauwels »

jovdt schreef:"Moraal vh verhaal, bij een pre 2011, kijk bij het afwassen of bandenwissel even naar de bevestiging ad achterkant vd schijfrem, als je scheurtjes ziet, vervangen. Bij mij was bijna elk gat ingescheurd en zelfs 1 wielbout gat was ook volledig ingescheurd. controle duurt 2 minuten en dan ben je safe..."

Dirk waarom bij een pré 2011? Is de bevestiging anders bij de latere modellen? Ik dacht vanaf 2010 dat er verandering was?
2010 of 2011 veranderd, ik weet niet juist wanneer. Ik weet wel dat er 2 versies vd alu modellen zijn. En nu kan je enkel nog de stalen versie kopen.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
jovdt
Berichten: 287
Lid geworden op: 15 jan 2006, 21:22
Woonplaats: gegeraardsbergen

Re: achterste Schijfrem/wiel flens R1200

Bericht door jovdt »

Bedankt voor de info Dirk. :wink:
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: achterste Schijfrem/wiel flens R1200

Bericht door Pol »

merci (vroeger al eens bekeken maar ondertussen weer vergeten) ,morgen terug is nazien.
moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: achterste Schijfrem/wiel flens R1200

Bericht door moh_fan »

Voor deze was het al te laat...

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
sjezer
Berichten: 200
Lid geworden op: 18 feb 2010, 21:49
Woonplaats: Dendermonde
Locatie: Oost-Vlaanderen - Schoonaarde
Contacteer:

Re: achterste Schijfrem/wiel flens R1200

Bericht door sjezer »

Das 't eerste dat ik daar van hoor. Nog nooit aandacht aan geschonken dus.
'k heb nen 2008 met 46000km. Goed om weten dat ik dat in 't oog moet houden. Merci voor de tip.
'08 R1200R : BMC luchtfilter + Memjet + Laseruitlaat lijn + Wilberswinkel voor en achter = Feest!
moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: achterste Schijfrem/wiel flens R1200

Bericht door moh_fan »

Op het NL RT-forum werd daar in oktober melding over gedaan door een garagist; KLiK
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
Michelleke
Berichten: 162
Lid geworden op: 11 nov 2013, 14:22
Woonplaats: Tienen
Locatie: Vl-Brabant

Re: achterste Schijfrem/wiel flens R1200

Bericht door Michelleke »

Mijne vorige GS van 2006 had rond 50000 km ook een scheur in de flens in een van de bevestigingen.
Toen ik begin dit jaar bij de dealer stond te wachten bracht er iemand zijn RT binnen met afgebroken remschijf.
R1200GSLC / K1200RS
Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: achterste Schijfrem/wiel flens R1200

Bericht door Werner Von C. »

R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: achterste Schijfrem/wiel flens R1200

Bericht door Relax »

Dirk, kan jij geen aanspraak op tussenkomst maken, in dit geval? Wat toen een probleem buiten garantie was, is nu een recall, zonder kosten voor gebruiker...

En toch maar weer de schuld bij externen leggen hé. "'t Zijn de anderen die geen momentsleutel gebruiken, wij niet."
I respect your opinion. But I don't give shit.
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: achterste Schijfrem/wiel flens R1200

Bericht door Wiedewa »

Ook ik wil jullie helpen, heb zelfs 'n andere motor dan deze.

Lees even op http://www.visordown.com/motorcycle-new ... 26384.html" onclick="window.open(this.href);return false;

mvg Nico
MG Breva 850
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: achterste Schijfrem/wiel flens R1200

Bericht door Dirk Pauwels »

Relax schreef:Dirk, kan jij geen aanspraak op tussenkomst maken, in dit geval? Wat toen een probleem buiten garantie was, is nu een recall, zonder kosten voor gebruiker...

En toch maar weer de schuld bij externen leggen hé. "'t Zijn de anderen die geen momentsleutel gebruiken, wij niet."
Heb het al doorgestuurd naar de Ludwig, ben benieuwd. Als ik niets krijg, pers ik die gescheurde er terug op en kunnen ze er op de terugroep actie een nieuwe opzetten, dan hebben ze er toch iets voor mogen doen.... :lol:
Die flens was enkel gescheurd van aan de schijfrem boutjes, en het was de originele schijf nog, was er nog nooit afgeweest, laat staan aangedraaid zonder momentsleutel, maar ze kunnen moeilijk zeggen dat het aan hun gierigheid ligt dat de boel scheurt hé..... :grin:
Wel raar dat je dan steevast het antwoord krijgt (bij andere dealers volgens de reacties op divere fora) van "tiens, da's de eerste keer dat we dat voorhebben" terwijl er ondertussen blijkbaar zoveel gevallen zijn dat ze toch, veel te laat en onder druk van mogelijke rechtszaken waarschijnlijk, dus een terugroep aktie doen.... Beetje 't zelfde met de servo ABS al is daar enkel de check gratis denk ik. Als het nooit voorvalt moet je ook geen terugroepacites doen hé... :roll:

Hoe is met uwe GSA ondertussen?
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: achterste Schijfrem/wiel flens R1200

Bericht door Relax »

Hou ons op de hoogte, ik volg tegenwoordig graag zo'n dingen op. Mss maar een carrière beginnen als BMW-vervolgingsambtenaar.

De GSA staat, na vervanging van 4 sensoren bij Mabbe, in Bornem. Mabbe viel tijdens testrijder 1 keer stil en voor verder onderzoek en de zekerheid is ie overgebracht naar Belux. Customer service informeerde mij woensdag dat er niets gevonden wordt en alles in orde lijkt, na veel testen. Toch willen ze verder blijven testen. Ze weten dat dit de laatste kans is voor buy back.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: achterste Schijfrem/wiel flens R1200

Bericht door Dirk Pauwels »

Dat ze die moto gewoon es aan ne medewerker geven die dagdagelijks met de moto komt werken, hij zal het snel genoeg ondervinden, maar ja, ze rijden daar allemaal met BMW 5 reeks, want ne moto da's voor 't gewoon volk zeker :wink:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Plaats reactie