[R1100GS] olielek zijsteun

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
LNNRT

[R1100GS] olielek zijsteun

Bericht door LNNRT »

Deze morgen als ik op het werk toekwam hing er olie aan mijn laarzen. Op de middag eens gaan kijken waar die vandaan kwam en toen zag ik dat eigenlijk een groot deel van mijn middenbok en mijn carterplaat onder de olie zat. Ook lagen er op de grond enkele druppels olie.
Toen ik 's morgens thuis vertrok, was de garage vloer nog proper, daar heeft ze dus niet gelekt.

Ik heb nu juist de carterplaat er eens af gehaald en het lijkt er op dat de olie van achter dat plaatje komt waar de zijsteun aan vast hangt.
Om daar achter te kijken, moet de middenbok en die zijsteun eraf. Vermit ik geen brug of iets dergelijks heb, kan ik die hier thuis niet demonteren om er eens achter te kijken. Voor zover ik op realoem kan zien zitten daar geen dichtingen achter die kunnen lekken, behalve misschien die as van de middenbok die door het blok loop.

Even snel op google kijken heeft mij niet echt vrolijk gemaakt; http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=260350" onclick="window.open(this.href);return false;
Die kerel had een lek in dezelfde regio en daar bleek er een barst in het carter te zitten door een zijsteun die los stond.

Ik vind dat mijn zijsteun ook redelijk los staat, maar die lijkt vooral rond die vijs/as waarmee die vast zit te bewegen. Terwijl ik daar naar die zijsteun aan het kijken was, zag ik ook dat die plaat van de middenbok, waar de zijsteun aanhangt, aan het scheuren is. Daar zit een barst van een aantal centimeter in rond het punt waar de bevestiging van de zijsteun staat.

(afbeelding staat ondersteboven, geen idee waarom ...)
Afbeelding

Ik vind precies dat dit allemaal niet zo goed klinkt ...
Heeft er al iemand iets gelijkaardig meegemaakt?
tweecilinderke

Re: [R1100GS] olielek zijsteun

Bericht door tweecilinderke »

:shock: nie ok dus!
Als ge iemand kent die alu kan lassen, lijkt het herstelbaar.
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
alfa

Bericht door alfa »

De bevestiging plaat zorgt bij zijpikkel uit voor gelijk matige druk op motorblok.
Nu die gebroken is zorgt die met hefboomeffect druk op één punt aan blok en zal daar mogelijk een scheurtje onder zitten.
Motor mss. dikwijls veel te veel geladen en op zijpikkel gezet? of opgezeten met zijpikkel uit?
So what , herstelling zal wel meevallen bij een goede lasser/soldeerder.
Hoe zou "ik" te werk gaan, iemand houd de motor vast en demonteer zijsteun met midden bok.
Op werk moet ik ook soms olie fitten dichtlassen en dat doe ik altijd met olie peil boven de fit, eronder of leeg zou een prachtige knal kunnen geven :!: :!:
Kap de blok maar bomvol. en laat met TIg de breuk lassen zo kan je zien dat barstje echt dicht is.

Wat ook mogelijk is bij een klein barstje , een plaatje met oliedichtingsmiddel onder bevestig steun steken .
BMW R1100R zonder KFR
LNNRT

Bericht door LNNRT »

Nee Tweecilinderke, da lijkt mij zeker niet ok.

Ik ben op zoek naar iemand die alu kan lassen om dat eens te tonen. Eens horen wat die zijn gedacht is. Als iemand mij een alu lasser in de wijde omgeving van Aalst kan aanraden ...

Morgen nog 1 dag werken, daarna heb ik tijd om op mijn gemak die middenbok er af te halen. Dan zullen we pas weten wat er echt aan de hand is.
Het idee is om de GS onder een palletrek te zetten en die met riemen daaraan vast te maken zodat die recht blijft staan zonder middenbok.
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

gewoon schuin tegen de muur met rechtse stuurhelft (stuur naar links draaien) kan ook. of spanbanden links en rechts ergens aan vastmaken, mogelijkheden genoeg.

Zeker van dat de olie niet van het kijkglasje komt?
Kheb ze aan de steun nog niet weten scheuren, wat niet wil zeggen dat het niet kan natuurlijk.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
LNNRT

Bericht door LNNRT »

@Dirk
Ik wou dat ik je gelijk kon geven ... :(

Deze morgen de tijd genomen om de middenbok er af te halen.
Afbeelding
Afbeelding
Persoonlijk vind ik dat zelfs een redelijk grote barst. Verder ken ik niet veel van lassen en metaalbewerking maar die barst lijkt mij zelfs op een moeilijke plek te zitten om te lassen of te dichten zoals alfa voorstelde.

Daarnaast heb ik ook gezien dat die plaat waar de zijsteun opzit, precies wat geplooid is. Als ik die vlak op de grond leg, wipt die wat.
Afbeelding
Ik vermoed dat die normaal vlak moet zijn?
alfa

Bericht door alfa »

Ik had al een vemoeden dat dit de dader was.
"Ik" zou het niet lassen, omdat er geen oliedruk op zit.
ijzeren pikkesteun rechten en lassen over bastje een paking/dichting zetten dat onder druk van steun alles goed afdicht.
Waarom niet lassen?Verschillende (las)materialen gaan op elkaar werken bij motorwarmte en zal terug fitten.
BMW R1100R zonder KFR
tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

Iemand die een ervaren lasser is op gebied van aluminium kan dit perfect!
Die zal eerst een gleuf slijpen in de barst en daarna vakkundig oplassen.
Helaas ken ik niet direct iemand!
lassen over bastje een paking/dichting zetten dat onder druk van steun alles goed afdicht.
dit is oplappen en niet herstellen!
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
jovdt

Bericht door jovdt »

Ik ken wel iemand die dat kan lassen maar dan zal het wel moeten losgemaakt worden...ik denk niet dat hij ter plaatse zal komen. Zal ne keer gaan luisteren wat de mogelijkheden zijn.
Ik beloof wel nog niets,morgen zal ik eens gaan luisteren .
Grt; Jo
Dirk Pauwels

Losmaken is niet zo evident, dan moet het hele blok uiteen. BMW deelt het carter verticaal en niet horizontaal zoals de meeste merken.
Ik zou het met een fijn dremel slijpsteentje wat in een V slijpen, opervlak wat ruw maken, goed ontvetten en voorlopig eerst eens met koudlas (chemisch lassen) of 2 componenten kneedbaar metaal proberen. Lijkt mij in eerste instantie de goedkoopste en makkelijkste oplossing.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
LNNRT

Bericht door LNNRT »

Ik heb hier ondertussen in de buurt iemand gevonden die ervaring heeft met het lassen van aluminium. Idealiter zou volgens heb het metaal aan beide zijden ontvet moeten worden. Dat houdt dus in dat het blok gesplitst moet worden.
Het alternatief is een las er op leggen aan de buitenkant, ik vermoed dat hij dan ook even gaat inslijpen ofzo.

Ik heb die kerel enkel nog maar viavia aan de telefoon gesproken. Ik zou willen proberen deze week er nog eens langs te gaan met mijn moto om hem het probleem eens voor te leggen. Dan zien wat hij zegt.

Die koudlas of 2 componenten kneedbaar materiaal, welke sterkte geeft dat eigenlijk? Is dat genoeg om die zijsteun daar op te laten leunen?
alfa

Bericht door alfa »

Uitéén halen zou ik niet doen.(meer kwaad dan het oliekwaaltje)
Bij wijze van spreken kan een plakker al dichten , er zit geen olie druk op .
Zou kiezen voor de koudlas en daarover nog een dichting plakken die onder steun alles degelijk afdicht.
Pikkel steun houd alles onder druk als die terug is vastgevezen.
Belangrijk is dat steun is gerecht en terug vlak op motor steunt.
BMW R1100R zonder KFR
Dirk Pauwels

Die scheur is wss onstaan omdat de grondplaat vd pikkel verbogen was, dan krijg je teveel druk op 1 punt en daar is het dus gescheurd. zoals Alfa zegt, grondplaat steun eerst rechten, moet sowieso. De druk vd pikkel moet gelijkmatig verdeeld worden.
koudlas en kneedbaar metaal zijn 2 verschillende producten/technieken.
Kneedbaar metaal is stevig genoeg om draad in te trekken, als je goe spul koopt( bv van 3M of zo) houdt dit geweldig goed. ik gebruik het bv oa om beschadigde kleppendeksels te herstellen, komt nooit meer los.
Koudlas is een chemisch proces, epoxylijm eigenlijk, ideaal om kleine scheurtjes/barstjes te herstellen. Is er van veel merken en veel prijsverschil. De loctite (+/- 15€) werkt prima.
Zou voorstellen de motor schuin tegen een muur te zetten in een poging om zo weinig mogelijk olie aan de scheur te hebben, opruwen of lichtjes inslijpen en goed ontvetten.
Lekt het daarna nog kan je alsnog laten oplassen, maar vrees een beetje dat de meeste lassers niet zullen willen lassen zonder dat het deel aan beide kanten ontvet is en vrij van olie.
Dirk Pauwels

Er is nog een ander procede dat mss wel interessant is voor U, da's lassen met een soldeertoorts, (zo eentje met een opvulbaar gas reservoir) en alu lasbagette. De temp moet minstens 450° graden zijn. Oppervlak wat uitvijlen, ontvetten, opwarmen en dan alu in de scheur laten vloeien. ik heb het ooit op een beurs gezien maar nooit zelf gebruikt. Effe googlen op alu welding of alu repair geeft mss een idee waar die bagetjes te koop zijn.
LNNRT

Bericht door LNNRT »

Dirk Pauwels schreef: Lekt het daarna nog kan je alsnog laten oplassen, maar vrees een beetje dat de meeste lassers niet zullen willen lassen zonder dat het deel aan beide kanten ontvet is en vrij van olie.
Dat is dus inderdaad het verhaal dat ik vandaag heb gehoord. Er gewoon een las opleggen om het lek te dichten zou ook moeilijk zijn omdat aluminiumlassen onregelmatig zijn en ze dan afgeslepen zou moeten worden om die plaat van de zijsteun er weer tegen te zetten. Daarnaast bestaat dan nog het risico dat de uiteinden van de barsten na verloop van tijd weer verder beginnen te barsten en er weer een lek komt. Een tweede probleem is dat de boel dan ook niet deftig ontvet kan worden waardoor er olie in de nieuwe las kan komen en die broos wordt.
Het blok splitsen zie ik niet zitten omwille van het werk dat dit met zich meebrengt (ik heb ook geen ervaring met werkende blokken open doen) en zoals alfa al aangaf, lijkt het mij ook wat overdreven voor een lekje. Als dat blok dan open ligt, hoeveel werk komen we dan nog tegen. Voor de prijs dat een 1100gs tegenwoordig kost ...

Ik ga de koudlas of het kneedbaar metaal eens proberen. Kijken wat ik in de buurt kan vinden en het best bruikbaar is voor mij.

In elk geval al bedankt voor de reacties en het meedenken!
stefke2

Bericht door stefke2 »

Ik heb al eens een scheurtje succesvol gedicht met kneedbaar metaal. Dus ik zou dat durven proberen. Een ander lek aan een koppelingsdeksel heb ik ook zo eens voorlopig gedicht met een koppakkingskit. Boel een beetje ontvet, zaterdag een vette streep kit erover en maandag weer de baan op! Dat is ondertussen ook al weer 100000km geleden... 8-)
LNNRT

Bericht door LNNRT »

Ik bedenk mij net dat ik nog eens moest terugkomen met een update over dit probleem.

De barst in het motorblok heb ik lichtjes ingeslepen en daarna opgeruwd, de verf verwijderd en dan grondig ontvet. Daarna heb ik met kneedbaar metaal van Loctite de barst weer opgevuld.
De plaat waar de zijsteun op gemonteerd staat bleek niet meer recht te plooien omdat die op een moeilijke plaats geplooid was, maar ook omdat die licht getorst was. Ik heb die dan maar nieuw besteld, dat was iets van een 100 euro geloof ik.

Ondertussen rij ik al weer 2-3 weken dagelijk naar het werk met de moto en ik heb nog altijd geen olie zien lekken daar. Voorlopig lijkt het probleem dus opgelost! :cheers:

De zijsteun heb ik nog niet gemonteerd omdat ik vond dat daar redelijk veel speling op zit. Het lijkt er op dat die boven aan (daar waar die aan de moto bevestigd zit) wat is open geplooid. Daar ben ik nu nog een oplossing voor aan het zoeken omdat ik ergens vrees dat dit wel eens de oorzaak van dit probleem zou kunnen zijn. Morgen gaan we eens proberen of we daar wat nieuw materiaal op kunnen lassen zodat op zijn minst de binnenkant van die bevestiging weer wat smaller is zodat die op zijn minst weer beter aansluit op de moto.
Dirk Pauwels

Voor 30€ heb je een okkasie zijpikkel. Speling hebben ze allemaal wel, het is blijkbaar de bedoeling dat als je de pikkel uitzet en vervolgens belast dat die dan een beetje klikt/doorzakt en zo steviger staat. Als de speling te veel is kan je mss uitshimmen?
Plaats reactie