Autocom Active-Rider + Cobra-MT925

Hier kan je alle vragen, tips & tricks kwijt over Bike-to-bike, Bluetooth, Intercom systemen, GSM,... kortom alle communicatie perikelen

Moderator: GVN

Plaats reactie
Caje RT
Berichten: 32
Lid geworden op: 21 mei 2005, 19:50
Locatie: Gooik
Contacteer:

Autocom Active-Rider + Cobra-MT925

Bericht door Caje RT »

Ik ben sinds anderhalf jaar een (tevreden) gebruiker van het Autocom Active-Rider systeem op mijn r1150rt.
Ik gebruik deze intercom momenteel uitsluitend als "rider-to-duo", en het systeem is ook aangesloten op de beemer radio.

Nu had ik het systeem graag uitgebreid met "bike-to-bike" en denk eraan om hiervoor een Cobra MT925 aan te kopen.
Ik had dan ook graag geweten of iemand op het forum ervaring heeft met zo'n combinatie, en welke kabel(s) ik nodig heb. Een push-to-talk knop aan het stuur lijkt me onmisbaar.

De MT925 kost momenteel zo'n 75€, wat toch een stuk goedkoper is dan de Kenwood PMR die Autocom aanraadt.
dirk bruijns
Berichten: 432
Lid geworden op: 02 feb 2005, 07:53
Locatie: 2845 Niel
Contacteer:

Bericht door dirk bruijns »

2 extra kabels :
* de VOX-unit , d.i. het knopje aan het stuur, met extra keuzeschakelaar.
* de zender-kabel , afhankelijk van het type zender die je gebruikt.
(er zijn 3 of 4 verschillende kabelaansluitingen).

Alle kabels zijn plug and play.
Succes !
Caje RT
Berichten: 32
Lid geworden op: 21 mei 2005, 19:50
Locatie: Gooik
Contacteer:

Bericht door Caje RT »

Dank je voor de snelle reactie Dirk.

Begrijp ik het goed dat je niets meer kan vertellen over de kwaliteit van de Cobra-MT925 zelf? Bereik, verstaanbaarheid...

Thanks
dirk bruijns
Berichten: 432
Lid geworden op: 02 feb 2005, 07:53
Locatie: 2845 Niel
Contacteer:

Bericht door dirk bruijns »

Bereik : alle PMR's hebben een max. uitgangsvermogen van 500mWatt, da's de enige vaste factor om rekening mee te kunnen houden.

Men maakt reclame, als zou dat een bereik van 3km geven.
Reken er niet op, hou het maar bij 500 meter.
3 kilometer is onder zeer gunstige omstandigheden, zoals open vlakte, de éne ontvanger in de hoogte, geen storende elementen etc.
Wat wel een optie is, is een externe antenne. Op dit type niet zo evident plug&play, maar het is mogelijk. Dat vergroot het zend- en ook ontvangstgedeelte met een factor 5 gegarandeerd.

Verstaanbaarheid : hangt van 2 grote factoren af.
*verstaanbaarheid doordat men een juiste afstelling heeft van microfoon en luidsprekers, zéér belangrijk.
*verstaanbaarheid door electronische filtering.
het verschil tussen een PMR-toestel en wat draad met kabel en microfoon, is dat dit werkt zolang er géén storende geluiden zijn, zoals wind ... op de motor. Op de keukentafel werken deze dingen als uitzonderlijk zuiver en helder ... totdat je boven de 40km/u komt, en 't is om zeep. 't Zou al een hele goede moeten zijn, die goed verstaanbaar is, zonder vervelende bijgeluiden. Om van de automatische VOX nog maar te zwijgen, bijzonder irriterend.
Een PMR-toestel dat via een kwalitatief goede intercom aangesloten is, heeft dezelfde hoogstaande audio-filtering als de intercom zelf. Een goede intercom is niet enkel wat draden met micro en luidsprekers, maar bevat een aantal filters, die alle storende geluiden boven en onder de 1kHz zoveel mogelijk proberen te dempen. 1kHz is de gemiddelde menselijke stem (doe de test, heb je thuis zo'n audio-equalizer met allemaal zo'n ledjes die op en neer gaan per bandfilter, kijk maar eens wat je ziet als men het Nieuws voorleest, en als men een plaat of CD speelt, dan begrijp je waarom filters zo belangrijk zijn).
Een kwalitatief goede intercom à la Autocom, Starcom of Beahr ... die kost wat centen, maar geloof me vrij, liever wat méér pingping geven voor iets dat goed is, dan blijven sukkelen met brol, waarvan je uiteindelijk toch overstapt naar eerstegenoemden.
Succes met de installatie !
Plaats reactie