achteraf monteren van alarmlichten

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
menno lesterhuis

achteraf monteren van alarmlichten

Bericht door menno lesterhuis »

Beste allemaal,

Bij het tussen de file doorrijden vind ik het prettig om alle 4 knipperlichten gelijkertijd aan te hebben. Je kunt maar beter gezien worden, is het niet?
Is dit achteraf eenvoudig te monteren op een k 100 RS uit 1986? Of moet je daar heel handig voor zijn. Wie heeft een indicatie omtrent de kosten?

bvd

Menno
LucVH

Bericht door LucVH »

Ik ga nie meer verwijzen naar moto2000 in gent want nie iedereen blijkt daar content van te zijn :wink:
ONE LIFE.....LIVE IT!!

Luc,

BMW R1200GSA LC - R100RT
Eelco

Bericht door Eelco »

Actually, the hazard flasher is no add-on, it´s standard -but the switch is not included. Therefore, you have to buy it as a “accessory kit”, including the wire harness. For retrofitting, the switch has to be inserted into the handlebar cover. The three-pin connector is located on the left side, underneath the gas tank -so connecting is “plug and play”. The function is great: activating the hazard flasher is possible only when the ignition is turned on (to avoid sabotage). Thereafter, you may take the key with you, the flasher keeps activated. The switch must not be a BMW type, but it is easier and looks professional. If you´d like to help yourself: The connector is only allocated on the outer pins, they are shortened by the switch.
Afbeelding
dirk bruijns
Contacteer:

Bericht door dirk bruijns »

Ik ben géén voorstander van 4 alarmlichten te gebruiken, om tussen de file te laveren.
"Beter gezien worden", daar zijn andere manieren die veel doeltreffender zijn.
Een belangrijke reden om de 4 alarmlichten niet te gebruiken is dat de communicatie met andere weggebruikers gestoord wordt. Hoe signaleer je dat je terug invoegt, of zelf van rijstrook veranderd ?

"Beter gezien worden" ... wil eigenlijk zeggen dat men plaats maakt voor je als motorrijder. Da's heel fijn, maar er zijn een aantal automobilisten die zelfs voor blauw licht en sirene niet "willen" wijken, dus het zit tussen de oren. Een goede aanrader is het gebruik van het grootlicht overdag.
(wat ook niet echt legaal is, net zoals het gebruik van de 4 alarmlichten :wink: )
Danny

Bericht door Danny »

Ik begrijp dat je vier pinkers wil maar dat dat moet dienen om tussen de file te laveren??? druk je twee pinkers tegelijk in en ingedrukt houden dan heb je bij evt. file naderen ook vier pinkers...
door de file rijd je gewoon rustig en probeert in te schatten, de weinige keren dat ik op de Brusselse ring kom in de spits kijk ik altijd de ogen uit mijn kop als ik zie hoe die ergens tussendoor knallen, onzinnig, vier pinkers op en tegen 80/90 per uur tussen verkeer door dat 50 rijd...

als je 't dan persé wil dan heeft Eelco 't al vermeld :wink:
menno lesterhuis

rijd je 4 pinkers aan harder ?

Beste Dirk en Danny,

Ik heb eens nagedacht over jullie opmerkingen. De associatie van mensen die hun alarmlichten (4 pinkers) gebruiken en (te) hard tussen de file doorrijden deel ik niet. Het zal voorkomen en wellicht te vaak, maar het gaat zeker niet op voor iedereen. In Nederland rijd ik vaak tussen de file door (er staan er bij ons nog al wat) Daarnaast sta ik ook als automobilist (helaas) regelmatig in de file. Zichtbaar zijn is voor motorrijders een pré.
Als ik door de file rijd heb ik mijn linkerhand bij de claxon, en de rechter bij de rem. Als daarbij de alarmlichten er voor zorgen dat je je zo zichtbaar en veilig voelt dat je automatisch weer harder gaat rijden werkt het natuurlijk niet. Toch wil ik graag alarmlichten. Ik heb het mailtje van EElco niet helemaal goed begrepen? Ik moet alleen een schakelaar kopen en aansluiten?

vr gr

Menno
pvde
Contacteer:

Bericht door pvde »

Yep,
Een pathBlazer, misschien is dit wel wat je zoekt :?:
Afbeelding
Zie, http://www.moto2000.be/# (en dan bij Kisan)
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
Danny

Bericht door Danny »

Hoi Menno

gelukkig ben jij een deftige filerijder :wink: dat mag ik wel
de files tussen Utrecht en A'dam zijn mij zeker niet onbekend en de file mentaliteit van de Nederlander is zeker de Belgische niet... ik vind dat je er als motorrijder een tikje beter behandeld word...
hoedanook, de Voer pinkers zitten standaard in 't BMW kabelboompje voorzien en een stekker aanschaffen en de zaak inpluggen is meestal voldoende... alles ligt in vrijwel alle gevallen kant en klaar onder de tank :lol:
Eelco

Re: rijd je 4 pinkers aan harder ?

Bericht door Eelco »

menno lesterhuis schreef:Ik heb het mailtje van EElco niet helemaal goed begrepen? Ik moet alleen een schakelaar kopen en aansluiten?
self service
Die Warnblinkanlage ist eigentlich schon vorhanden, was fehlt, ist der Schalter. Dieser wird mit fest angelötetem Kabelstrang als “Nachrüstsatz” verkauft. Zur Montage wird der Schalter in die Lenkerprallplatte gesteckt. Unter dem Tank ist linksseitig ein Anschluss für den dreipoligen Stecker vorgesehen -plug & play also.
Frank Van Herck

Bericht door Frank Van Herck »

BMW heeft een setje bestaande uit de schakelaar en een andere pinkerrelais. De rest van de bekabeling is reeds voorzien. Het monteren is dus vrij simpel. Tank demonteren , schakelaar plaatsen en inpluggen, releis vervangen en klaar is kees.
desertfreak
Contacteer:

Bericht door desertfreak »

ben je nog geintreseerd in 4 pinkers?
ik ken een eenvoudig truukje en zeer goedkoop
greeetingzzz
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

desertfreak schreef:ben je nog geintreseerd in 4 pinkers?
ik ken een eenvoudig truukje en zeer goedkoop
greeetingzzz
zwier dat truukje met de volledige uitleg dan maar op het tip en trick of techniek forum.
thx :wink:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
menno lesterhuis

Ik ben zeker geinteresseerd, maar ik ben niet overdreven handig (of misschien wel helemaal niet handig)
Bij een goede uitleg, stap voor stap, lukt het wel, anders niet.

Try me

vr gr

Menno
Jefke
Contacteer:

Re: achteraf monteren van alarmlichten

Bericht door Jefke »

menno lesterhuis schreef:Beste allemaal,
Bij het tussen de file doorrijden vind ik het prettig om alle 4 knipperlichten gelijkertijd aan te hebben. Je kunt maar beter gezien worden, is het niet?
Is dit achteraf eenvoudig te monteren op een k 100 RS uit 1986? Of moet je daar heel handig voor zijn. Wie heeft een indicatie omtrent de kosten?
bvd
Menno
Ik heb op mijne K10RT (1988) een jaar terug zo'n extra schakelaar en relais laten monteren bij bmwgarage RadLatem.
stukken: 95 €
werk: 27 €
(prijs zonder BTW)
Geeft me wel een veilig gevoel hoor!
Maar wat mag je nu doen om je te laten zien tussen de autorijen? Gevaarknipperlichten dienen om gevaar te signaleren (en dat ben je hopelijk niet zelf als je inhaalt tussenin) en groot licht (heeft wel duidelijk effect, heb ik 1 keer ondervonden) is evenmin bedoeld voor dit file-inhalen. O.K. maar wat dan wel???
nb ik ben een milde rijder, zeker als er file is, en veiligheid voor alles.
blijf jezelf en geniet van de natuur, het platteland en de mensen...
lid
Frank Van Herck

Bericht door Frank Van Herck »

Ik heb al wel gemerkt dat als je motor voorzien is van een aantal opvallende en "politieachtige" reflecterende stickers in combinatie met knipperlichten en het is een "juiste type" motor (in veel gevallen dus een K BMW) de files iets ruimer worden om er door te gaan. Ik gebruik mijn alarmknipperlichten elke keer.
John
Contacteer:

Bericht door John »

We gaan dat hier eens héél simpel oplossen hé!
Je neemt dus een schakelaartje, en dat mag een héél simpel aan-uit schakelaartje zijn. Hoeft helemaal geen BMW ding te zijn! Plaats dat ergens binnen handbereik en voer die twee draadjes tot onder je tank. Op één van die losse stekkertjes onder je tank hangt al het goed is een labeltje dat verwijst naar je alarmlichten. Hangt dat labeltje er niet aan dan brengt een simpele multimeter uitkomst. Verbind nu die twee draadjes met dat stekkertje onder je tank en je hebt die fameuze alarmknipperlichten! Meer moet dat niet zijn zekers hé :wink:
Plaats reactie