Onvetten, plamuren,schuren, ... benzinetank
Moderator: GVN
Onvetten, plamuren,schuren, ... benzinetank
Na enige tijd gelukkig tank er kunnen afhalen van mijn K100RS. Bij het afhalen van de kuip opgemerkt dat tank beschadigd was door de kuip. Zou dit graag rechtzetten m.a.w. tank weer in orde zetten. Ontvetten, plamuren, schuren en primer aanbrengen. Hoe ga ik best te werk en in welke volgorde. Kan ik een plamuurkit aanschaffen en voor te schuren welke korrel of op welke manier. Iemand hier ervaring mee ? Alvast bedankt voor verdere info. Opgelet ben wel een leek, is de eerste keer dat ik dit ga doen. Bedoeling is tank in orde zetten om hem daarna te laten spuiten bij een kennis.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Onvetten, plamuren,schuren, ... benzinetank
Als uw kennis wat ervaring heeft op dat gebied zal hij het waarderen als je de tank gewoon zo afgeeft. Tenminste ik zou dat toch doen. Als je te grof geschuurd of te slecht geplamuurd hebt (als het de eerste keer is, is dat geen schande) moet hij toch alles opnieuw doen. Als hij toch beslist om op slecht plamuurwerk te spuiten is 't genen echten en gaat het resultaat heel slecht zijn. Sorry dat ik je uit je dromen haal, maar ik spreek uit ervaring
Wil je toch zelf aan de slag, benzine dop er volledig af, emblemen eraf, daar waar het beschadigd is schuur je lichtjes met een 240 (nat), dan plamuren, weer schuren met 240 nat, dit ga je nog wel een paar keer mogen herhalen, dan schuren met 400, nadien met 600, beiden nat. Eventueel wat spuitplamuur erop als er nog lichte krasjes moesten inzitten en weer schuren. Je kan die 240 ook zo laten en een 400 gebruiken, maar als je een goede hechting voor de plamuur wil kan je best voor een ruwere ondergrond zorgen.
De rest vd tank zet je mat met een 600, is meestal voldoende. De spuiter zal toch nog bijschuren etc...
Niet tot op blank metaal schuren, want dan moet heel de tank blank of je moet daar waar je erdoor zit paar lagen spuitplamuur zetten. Alles met de hand, dus niet zoals op national geo of discovery met de molen erop, dan zit je direct door de lagen heen.
Truukje om te weten of je plamuur/schuurwerk ok is, zet er een dun laagje zwarte verf op uit d espuitbus, enkel op het behandeld gedeelte, vervolgens schuur je dat nat (ik bedoel nat schuren, wel wachten tot de verf droog is natuurlijk...) er voorzichtg terug af met een 600, overal waar er oneffenheden zitten ga je dat direct zien, zowel putjes als bultjes....
Je hoeft de tank niet in grondverf te zetten, dat doet de spuiter wel.
Succes
Wil je toch zelf aan de slag, benzine dop er volledig af, emblemen eraf, daar waar het beschadigd is schuur je lichtjes met een 240 (nat), dan plamuren, weer schuren met 240 nat, dit ga je nog wel een paar keer mogen herhalen, dan schuren met 400, nadien met 600, beiden nat. Eventueel wat spuitplamuur erop als er nog lichte krasjes moesten inzitten en weer schuren. Je kan die 240 ook zo laten en een 400 gebruiken, maar als je een goede hechting voor de plamuur wil kan je best voor een ruwere ondergrond zorgen.
De rest vd tank zet je mat met een 600, is meestal voldoende. De spuiter zal toch nog bijschuren etc...
Niet tot op blank metaal schuren, want dan moet heel de tank blank of je moet daar waar je erdoor zit paar lagen spuitplamuur zetten. Alles met de hand, dus niet zoals op national geo of discovery met de molen erop, dan zit je direct door de lagen heen.
Truukje om te weten of je plamuur/schuurwerk ok is, zet er een dun laagje zwarte verf op uit d espuitbus, enkel op het behandeld gedeelte, vervolgens schuur je dat nat (ik bedoel nat schuren, wel wachten tot de verf droog is natuurlijk...) er voorzichtg terug af met een 600, overal waar er oneffenheden zitten ga je dat direct zien, zowel putjes als bultjes....
Je hoeft de tank niet in grondverf te zetten, dat doet de spuiter wel.
Succes
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 1586
- Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
- Woonplaats: Opitter
- Locatie: Limburg
Re: Onvetten, plamuren,schuren, ... benzinetank
Ik denk ook dat bv een tank niet het ideale startproject is om mee te beginnen proberen.
Ik zal mij aan het plamuur en spuitwerk van mijne scrambler in wording ook zeker niet zelf wagen, ik en verf dat pakt niet
Ik zal mij aan het plamuur en spuitwerk van mijne scrambler in wording ook zeker niet zelf wagen, ik en verf dat pakt niet
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Lid BMW MC VL.
-
- Berichten: 270
- Lid geworden op: 27 mar 2011, 18:03
- Locatie: Hulshout
Re: Onvetten, plamuren,schuren, ... benzinetank
Ik sluit me bij de vorige aan, afblijven als leek is de boodschap.
Als je je stoort aan zo'n meetje, kan je dat beter aan iemand uitbesteden die kan schuren en spuiten.
En de kwaliteit van dat spuitwerk dat je ziet is alleen maar te benaderen door een specialist lakker.
Zelf ga je meer schade maken dan dat stom meetje...
Ik heb ook al wel wat geschuurd en gespoten als hobby tot ganse auto's toe met schade en schande.
Gisteren demonteerde ik nog de middenbok van de 1200, even zandstralen dacht ik.
Hier en daar was er nog een wolkje oude verf, rest was blank metaal.
OK dacht ik , grondverf er op, wel die reageerde met die ligt aanwezige originele verf.
Nu voor de middenbok was dat geen probleem; er kwam toch zware hamerslag verf met de borstel op.
Maar zo herinner ik me ook nog benzinetanken van brommers die enorm goed gelukt waren en na een tiental minuten begonnen te reageren met de onderlagen...
Als je je stoort aan zo'n meetje, kan je dat beter aan iemand uitbesteden die kan schuren en spuiten.
En de kwaliteit van dat spuitwerk dat je ziet is alleen maar te benaderen door een specialist lakker.
Zelf ga je meer schade maken dan dat stom meetje...
Ik heb ook al wel wat geschuurd en gespoten als hobby tot ganse auto's toe met schade en schande.
Gisteren demonteerde ik nog de middenbok van de 1200, even zandstralen dacht ik.
Hier en daar was er nog een wolkje oude verf, rest was blank metaal.
OK dacht ik , grondverf er op, wel die reageerde met die ligt aanwezige originele verf.
Nu voor de middenbok was dat geen probleem; er kwam toch zware hamerslag verf met de borstel op.
Maar zo herinner ik me ook nog benzinetanken van brommers die enorm goed gelukt waren en na een tiental minuten begonnen te reageren met de onderlagen...
Just call me Luc
-
- Berichten: 245
- Lid geworden op: 03 sep 2009, 20:16
- Woonplaats: Outer - Ninove
- Locatie: Oost vl Outer Ninove
Re: Onvetten, plamuren,schuren, ... benzinetank
Korrel 600 is nog te grof om enkel mat te zetten , daarvoor neem je minstens het dubbele !!
Nooit te oud om met een GS lc te rijden !!
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Onvetten, plamuren,schuren, ... benzinetank
mat zetten was mss verkeerd uitgedrukt. je moet wel door de vernis denk ik. ik gebruik nooit meer dan een 600 nat. 1200 zou je kunnen gebruiken tussen de lagen door, mr zelf dat doe ik met 600. mr ben ook mr een hobbyist. de specialisten gebruiken mss heel andere methodes. ongelooflijk wat ne goeie carosserier allemaal kan.melis luc schreef:Korrel 600 is nog te grof om enkel mat te zetten , daarvoor neem je minstens het dubbele !!
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 04 apr 2009, 20:31
- Woonplaats: Kortenberg
- Locatie: Kortenberg, tussen Leuven en Brussel
Re: Onvetten, plamuren,schuren, ... benzinetank
Plamuur of mastiek wordt nooit met water geschuurd! Plamuur is poreus en slorp water op en zo roest de blanke plaat eronder. Plamuur schuren doet men met schuurkorrels P120, dan P240 en als laatste voordat men grondverf spuit P320. Twee tot drie lagen grondverf, drogen, schuurgids of vernevelen met een spuitbus zwarte verf, schuren met P600, daarna een P800 en als laatste P1000. Kan zowel droog of nat geschuurd worden met voorbestemd schuurpapier. En dan kan men lakken.
Groetjes Rudy
Groetjes Rudy
zolang mijn baas zegt dat ik teveel verdien doe ik alsof ik hard werk.
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
Re: Onvetten, plamuren,schuren, ... benzinetank
Geef de Rudy helemaal gelijk.
Vergeet ook niet na iedere handeling, de volgende handeling te doen met ontvetten.
Niet dat je vingers er op zouden staan, maar verf, primer, ondergrond zijn allemaal andere samenstellingen.
Zo heb ik ook nooit geweten dat Vaseline de grootste vijand van verf was, het zet de poriën dicht, dus afstotend.
Om het zelf te doen wordt daardoor bijna onmogelijk gemaakt, en geduld is 'n schoone zaak.
mvg Nico
Vergeet ook niet na iedere handeling, de volgende handeling te doen met ontvetten.
Niet dat je vingers er op zouden staan, maar verf, primer, ondergrond zijn allemaal andere samenstellingen.
Zo heb ik ook nooit geweten dat Vaseline de grootste vijand van verf was, het zet de poriën dicht, dus afstotend.
Om het zelf te doen wordt daardoor bijna onmogelijk gemaakt, en geduld is 'n schoone zaak.
mvg Nico
MG Breva 850
-
- Berichten: 245
- Lid geworden op: 03 sep 2009, 20:16
- Woonplaats: Outer - Ninove
- Locatie: Oost vl Outer Ninove
Re: Onvetten, plamuren,schuren, ... benzinetank
Oei !! Dan heb ik het 37 jaar lang verkeerd gedaan !!Dirk Pauwels schreef:mat zetten was mss verkeerd uitgedrukt. je moet wel door de vernis denk ik. ik gebruik nooit meer dan een 600 nat. 1200 zou je kunnen gebruiken tussen de lagen door, mr zelf dat doe ik met 600. mr ben ook mr een hobbyist. de specialisten gebruiken mss heel andere methodes. ongelooflijk wat ne goeie carosserier allemaal kan.melis luc schreef:Korrel 600 is nog te grof om enkel mat te zetten , daarvoor neem je minstens het dubbele !!
Trouwens voor de schade aan deze tank is het zelfs niet nodig dat je hem helemaal herschilderd !! Zoiets of die methode noemen ze "spot repair" maar dat is inderdaad voor specialisten
Nooit te oud om met een GS lc te rijden !!
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Onvetten, plamuren,schuren, ... benzinetank
Dat zeg ik toch niet? Ik ben maar ne knutselaar en zeker geen kenner. Ik leer ook bij van de commentaar. maar ik laat het verder aan de specialisten overmelis luc schreef:
Oei !! Dan heb ik het 37 jaar lang verkeerd gedaan !!
Trouwens voor de schade aan deze tank is het zelfs niet nodig dat je hem helemaal herschilderd !! Zoiets of die methode noemen ze "spot repair" maar dat is inderdaad voor specialisten
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 04 apr 2009, 20:31
- Woonplaats: Kortenberg
- Locatie: Kortenberg, tussen Leuven en Brussel
Re: Onvetten, plamuren,schuren, ... benzinetank
Spot-repair wordt inderdaad veel gedaan in koetswerkherstellingen, maar als je de juiste kleur hebt zou ik de tank helemaal doen. Wat ik bedoel is lokaal kleur leggen op de grondverf ( als je op andere plaatsen niet doorgeschuurd hebt) dan alles vernissen. Vergeet niet dat wanneer je een spot repair doet er achteraf nog veel gepolieerd moet worden met kans op doorpolieren.melis luc schreef:Dirk Pauwels schreef:Oei !! Dan heb ik het 37 jaar lang verkeerd gedaan !!melis luc schreef:Korrel 600 is nog te grof om enkel mat te zetten , daarvoor neem je minstens het dubbele.
Trouwens voor de schade aan deze tank is het zelfs niet nodig dat je hem helemaal herschilderd !! Zoiets of die methode noemen ze "spot repair" maar dat is inderdaad voor specialisten
Groetjes Rudy
zolang mijn baas zegt dat ik teveel verdien doe ik alsof ik hard werk.
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
-
- Berichten: 245
- Lid geworden op: 03 sep 2009, 20:16
- Woonplaats: Outer - Ninove
- Locatie: Oost vl Outer Ninove
Re: Onvetten, plamuren,schuren, ... benzinetank
Weet ik wel Rudy Ik heb 100den spot repairs gedaan eerst bij vw en nadien bij audi in de fabriek in Vorst ! Ik ben eerst +- 20 jaar pistoolschilder geweest voornamelijk passat en golf enkel blote kasssen volledig nog met de hand schilderen !!costerke schreef:[Spot-repair wordt inderdaad veel gedaan in koetswerkherstellingen, maar als je de juiste kleur hebt zou ik de tank helemaal doen. Wat ik bedoel is lokaal kleur leggen op de grondverf ( als je op andere plaatsen niet doorgeschuurd hebt) dan alles vernissen. Vergeet niet dat wanneer je een spot repair doet er achteraf nog veel gepolieerd moet worden met kans op doorpolieren.
Groetjes Rudy
Nooit te oud om met een GS lc te rijden !!
-
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 04 apr 2009, 20:31
- Woonplaats: Kortenberg
- Locatie: Kortenberg, tussen Leuven en Brussel
Re: Onvetten, plamuren,schuren, ... benzinetank
Haha, ben meer dan 30jaar pistoolschilder geweest waarvan 27jaar bij de invoerder van het "product" dat U gemaakt heeft. Zit nu in Audicenter Zaventem. ...................... als schietschijf tussen receptie en werknemers in de atelier.melis luc schreef:Weet ik wel Rudy Ik heb 100den spot repairs gedaan eerst bij vw en nadien bij audi in de fabriek in Vorst ! Ik ben eerst +- 20 jaar pistoolschilder geweest voornamelijk passat en golf enkel blote kasssen volledig nog met de hand schilderen !!costerke schreef:[Spot-repair wordt inderdaad veel gedaan in koetswerkherstellingen, maar als je de juiste kleur hebt zou ik de tank helemaal doen. Wat ik bedoel is lokaal kleur leggen op de grondverf ( als je op andere plaatsen niet doorgeschuurd hebt) dan alles vernissen. Vergeet niet dat wanneer je een spot repair doet er achteraf nog veel gepolieerd moet worden met kans op doorpolieren.
Groetjes Rudy
Groetjes Rudy
zolang mijn baas zegt dat ik teveel verdien doe ik alsof ik hard werk.
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL