op zoek naar een pak op maat en naar mijn rij omstandigheden

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond kledij, handschoenen, laarzen, helmen en veiligheidsuitrusting.

Moderator: GVN

Plaats reactie
motorijder
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 jan 2013, 16:57
Locatie: Belsele

op zoek naar een pak op maat en naar mijn rij omstandigheden

Bericht door motorijder »

Ik zie door het bos de bomen niet meer door de commentaren dat ik hier en op andere plaatsen lees. Dit vooral omdat er veel schrijven over een waterdicht pak. Wel ik heb in mijn meer dan 30 jaar op de moto geleerd dat niks beters bestaat dan een goed regenpak om droog te blijven zelfs boven mijn Streetguard droeg ik nog een regenpak. Tegen de kou is de streetguard het beste pak dat ik in al de jaren heb gekocht enkel is het te zwaar om gemoedelijk mee rond te wandelen en daarom heb ik het ook verkocht. wat het comfort is van de nieuwe streetguard dat weet ik niet.
Ik rij geen afstanden meer maar wel nog dagelijks om samen met mijn vrouw rond te lopen in de shopping en er koffie te gaan drinken tijdens haar pauze. Tijdens de zomermaanden heb ik geen probleem want dan rij ik met een Airflow pak dat ik laten inkorten heb. Dus ik zoek een pak voor in het voorjaar en najaar (als het vriest dan rij ik niet want ik vermeid het zout op de weg). En niet onbelangrijk ik wil er geen 1200 euro meer aan uitgeven want daarvoor rijd ik nog te weinig lange afstanden.
Ik had heel graag het Tourshel pak gekocht maar het bestaat niet in mijn maat (korte beentjes en mijn buikspieren hangen al wat door). Wil ik bij BMW iets kopen moet ik terug naar de Streetguard of naar het Rallye pak omdat dit de enige twee zijn die de mogelijkheid geven van een kortere broekspijp te kopen. En daar zit nu mijn probleem met de BMW kledij. Bijna gelijk welk ander merk verkoopt kledij in aangepaste lengtes en dit zowel in het goedkoop als het dure en BMW doet dat niet.
Zijn er mensen die mij een bepaald pak kunnen aanbevelen dat vergelijkbaar is met de Tourshel van BMW. En als het kan een type waar zo een salopet aan vast zit of er aan kan geritst worden zoals bij de Streetguard. Thx
Ook met een scooter rijdt men nog motor :-) huidige motor F800R
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: op zoek naar een pak op maat en naar mijn rij omstandigheden

Bericht door willy »

motorijder schreef: Bijna gelijk welk ander merk verkoopt kledij in aangepaste lengtes en dit zowel in het goedkoop als het dure en BMW doet dat niet.
Zijn ze daar dan vanaf gestapt, ze deden het vroeger wel.
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: op zoek naar een pak op maat en naar mijn rij omstandigheden

Bericht door Man in Black »

Ik ben heel tevreden van mij Richa-pak, en bij Richa in Oudenaarde gepast, opgemeten, ingekort en 3d later naar thuis opgestuurd voor 30 of 40euro.
Het model is nu niet meer geloof ik, koste 500,- voor broek+jas. Het topmodel touring koste toen 1000,-
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
red king
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 dec 2014, 07:45
Woonplaats: stekene

Re: op zoek naar een pak op maat en naar mijn rij omstandigheden

Bericht door red king »

Voor in de winter gaat er niks boven een Flexothaan diepvriesoverall. 100% water- en winddicht en zeer warm. Je komt terplaatse, trekt de overall uit, steekt hem in mototas. Qua val bescherming stelt dit niet veel voor, maar je kan er nog andere (zomer)kledij onder dragen.

Qua warmte, denk ik niet dat er een motorpak is die dit kan evenaren. Enkel een grote rist en 2 kleine aan de pijpen (tot aan de knie), deze zijn dan goed overlapt om de wind tegen te houden.
motorijder
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 jan 2013, 16:57
Locatie: Belsele

Re: op zoek naar een pak op maat en naar mijn rij omstandigheden

Bericht door motorijder »

red king schreef:Voor in de winter gaat er niks boven een Flexothaan diepvriesoverall. 100% water- en winddicht en zeer warm. Je komt terplaatse, trekt de overall uit, steekt hem in mototas. Qua val bescherming stelt dit niet veel voor, maar je kan er nog andere (zomer)kledij onder dragen.

Qua warmte, denk ik niet dat er een motorpak is die dit kan evenaren. Enkel een grote rist en 2 kleine aan de pijpen (tot aan de knie), deze zijn dan goed overlapt om de wind tegen te houden.
Een CoverAll van BMW daar had ik ook aan gedacht, maar daar ook hetzelfde probleem: om die makkelijk aan en uit te kunnen doen is die te lang aan mouwen en benen (een XL is voor iemand van 182 en ik ben maar 173). En ook al zitten wij zelf in de kleding verkoop en kennen wij goede naaisters geen enkel wil die inkorten, omdat de zekerheid van de waterdichtheid van het membraan dan niet meer gegarandeerd is. mijn leren vest van bmw heb ik laten inkorten en mijn zomerbroeken ook, maar die zijn allemaal zonder membraan en dat kan men dus overal laten doen.

ik ben trouwens in het bezit van een regenoverall van BMW en dat is heel goed materiaal.
Ook met een scooter rijdt men nog motor :-) huidige motor F800R
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: op zoek naar een pak op maat en naar mijn rij omstandigheden

Bericht door Dirk Pauwels »

De bluts met de buil...enkel de duurdere merken leveren naast de gekende M,L,XL, XXL en XXXL ook nog "speciale maten", Stadler bv. De goedkopere doen dit bij mijn weten niet. Als je weinig kms rijdt heeft het mss niet veel zin om een duur pak te kopen.....
Dan zou ik persoonlijk, ook al vind ik de kwaliteit niet zo goed meer als vroeger, toch eens binnenspringen bij Richa voor maatwerk. De waterdichtheid is bij kortere afstanden ook niet zo heel belangrijk, want elk pak is wel korte tijd waterdicht. 30 min in de regen of een hele dag, groot verschil.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
motorijder
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 jan 2013, 16:57
Locatie: Belsele

Re: op zoek naar een pak op maat en naar mijn rij omstandigheden

Bericht door motorijder »

Dirk Pauwels schreef:De bluts met de buil...enkel de duurdere merken leveren naast de gekende M,L,XL, XXL en XXXL ook nog "speciale maten", Stadler bv. De goedkopere doen dit bij mijn weten niet. Als je weinig kms rijdt heeft het mss niet veel zin om een duur pak te kopen.....
Dan zou ik persoonlijk, ook al vind ik de kwaliteit niet zo goed meer als vroeger, toch eens binnenspringen bij Richa voor maatwerk. De waterdichtheid is bij kortere afstanden ook niet zo heel belangrijk, want elk pak is wel korte tijd waterdicht. 30 min in de regen of een hele dag, groot verschil.
je hebt het bij het juist eind voor mij is het uiteraard zinloos van nog 1000 en meer euro's uit te geven. en Rev'id en Richa die verkopen bv. een 56 kort in hun standaard. en waterdichte kledij daar lach ik mee want ik vertrek nooit zonder regenkledij. ervaring heeft mij geleerd dat waterdicht maar beperkt in tijd is na enkele jaren lekken ze toch. en hoeveel pakken bestaan er waar de zakken ook waterdicht van zijn? mij is het nu eerder te doen om een pak te hebben dan ook aangenaam is om mee rond te lopen. jij bent uit mijn streek dus weet je hoelang het duurt van Belsele naar de shopping met de moto of eens naar hulst. ik denk eens te gaan kijken track in waasmunster daar verkopen ze Rev'id maar sommigen zeggen dan weer dat dit slechter is dan Richa. het is moeilijk hoor als je altijd met BMW kledij hebt gereden.
Ook met een scooter rijdt men nog motor :-) huidige motor F800R
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: op zoek naar een pak op maat en naar mijn rij omstandigheden

Bericht door willy »

motorijder schreef:waterdichte kledij daar lach ik mee want ik vertrek nooit zonder regenkledij. ervaring heeft mij geleerd dat waterdicht maar beperkt in tijd is na enkele jaren lekken ze toch
Ik lach ook want ik vertrek zonder regenkledij, ervaring heeft mij geleerd dat ze na enkele
jaren niet lekken, toch niet degene die ik heb...
Het enige goede aan regenkledij is dat het meestal droog blijft als je het aantrekt :lol:
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: op zoek naar een pak op maat en naar mijn rij omstandigheden

Bericht door Relax »

Aan de buitenkant, want aan de binnenkant wordt het nat van 't zweet, als de temp hoger dan 15 graden is.
I respect your opinion. But I don't give shit.
motorijder
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 jan 2013, 16:57
Locatie: Belsele

Re: op zoek naar een pak op maat en naar mijn rij omstandigheden

Bericht door motorijder »

Relax schreef:Aan de buitenkant, want aan de binnenkant wordt het nat van 't zweet, als de temp hoger dan 15 graden is.
dat is in ieder geval veel minder dan door de regen en de regenoverall van BMW is toch wel heel goed hoor, want ook daar is heel veel verschil in. maar als ik dingen lees van pakken van meer dan 1000 euro die water doorlaten dan is een goed regenpak boven een goedkoper pak zeker een betere oplossing. en ik spreek dan voor mezelf omdat ik toch altijd een regenpak bij heb.
Ook met een scooter rijdt men nog motor :-) huidige motor F800R
motorijder
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 jan 2013, 16:57
Locatie: Belsele

Re: op zoek naar een pak op maat en naar mijn rij omstandigheden

Bericht door motorijder »

willy schreef:
motorijder schreef:waterdichte kledij daar lach ik mee want ik vertrek nooit zonder regenkledij. ervaring heeft mij geleerd dat waterdicht maar beperkt in tijd is na enkele jaren lekken ze toch
Ik lach ook want ik vertrek zonder regenkledij, ervaring heeft mij geleerd dat ze na enkele
jaren niet lekken, toch niet degene die ik heb...
Het enige goede aan regenkledij is dat het meestal droog blijft als je het aantrekt :lol:
wat voor een pak heb jij dan wel, want die info is hier voor heel wat mensen nuttig, want ik ben niet de enige die de waterdichtheid in twijfel trekt na een tijd. en je kan er genoeg over lezen op dit forum. ik droeg zelf mijn regenkledij over mijn streetguard. maar zoals je kon lezen voor mij is de vermelding waterdicht geen must meer enkel moet het warm zijn bij de temperaturen in het voor en najaar en soepel om mee rond te lopen.
Ook met een scooter rijdt men nog motor :-) huidige motor F800R
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: op zoek naar een pak op maat en naar mijn rij omstandigheden

Bericht door willy »

Ik heb er twee waar ik niet nat in wordt.
Een Atlantis (3 Pro denk ik) leder, die is zo al zo goed als waterdicht, met GTX-insert helemaal.
Is ook snel weer helemaal droog. Verder een IXS, ik denk een Toronto (textiel), ook waterdicht.
Ik denk dat het redelijk is om te stellen dat kleding die voorzien is van een GTX-Pro membraan
waterdicht is en dat ook langdurig blijft, althans indien ze op de juiste manier gewassen wordt.
Die membranen zitten tegenwoordig bijna altijd tegen de binnenkant van de buitenkant gelamineerd
waardoor de kledij bijna niet zwaarder wordt in de regen.
Er zijn op het forum wel wat (soms hele lange) threads te vinden over dit onderwerp :-)
motorijder
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 jan 2013, 16:57
Locatie: Belsele

Re: op zoek naar een pak op maat en naar mijn rij omstandigheden

Bericht door motorijder »

willy schreef:Ik heb er twee waar ik niet nat in wordt.
Een Atlantis (3 Pro denk ik) leder, die is zo al zo goed als waterdicht, met GTX-insert helemaal.
Is ook snel weer helemaal droog. Verder een IXS, ik denk een Toronto (textiel), ook waterdicht.
Ik denk dat het redelijk is om te stellen dat kleding die voorzien is van een GTX-Pro membraan
waterdicht is en dat ook langdurig blijft, althans indien ze op de juiste manier gewassen wordt.
Die membranen zitten tegenwoordig bijna altijd tegen de binnenkant van de buitenkant gelamineerd
waardoor de kledij bijna niet zwaarder wordt in de regen.
Er zijn op het forum wel wat (soms hele lange) threads te vinden over dit onderwerp :-)
bedankt voor je info maar het zijn wel 2 pakken van meer dan 1000 euro en als ik terug zoveel wil uitgeven dan zal het zeker aan de nieuwe streetguard zijn. want die bestaat in mijn maat en er is ook de mogelijkheid om er een salopet van te maken. maar zoals je kon lezen was het de bedoeling van hier nuttige tips te krijgen over pakken goedkoper dan 1000 euro en die toch goed zijn en in een korte maat te verkrijgen zijn. als bmw de TourShell in mijn maat zou verkopen dan was mijn probleem en deze vraag er nooit gekomen. Voordien kon ik mijn pakken afschrijven maar als gepensioneerde kan ik dat niet meer en moet ik kopen volgens behoefte en dat is het grote verschil in de aankopen dat ik nu nog doe.
Ook met een scooter rijdt men nog motor :-) huidige motor F800R
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: op zoek naar een pak op maat en naar mijn rij omstandigheden

Bericht door willy »

Ik ben me bewust van wat u zoekt, mijn antwoord ging over uw stelling mbt de (falende) waterdichtheid.
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: op zoek naar een pak op maat en naar mijn rij omstandigheden

Bericht door Bob »

Mijn mening wordt niet door iedereen gedeeld, maar ik blijf tot nadere berichtgeving tevreden van het merk Richa. Mijn C-Change pak doet al vier jaar wat ik ervan verwacht, het doorwaaipak dat ik vorige zomer kocht zit comfortabel, geen van beide pakken kostten me een gigantisch fortuin en voor zover ik me niet vergis heeft Richa ook lange en korte maten. Zij hebben trouwens ook CE-gekeurde jeansbroeken met D3O-protectoren. Waterdich zijn die allicht niet, maar soepel om mee rond te wandelen dan weer wel. Misschien is dat een optie voor jou ?
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
red king
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 dec 2014, 07:45
Woonplaats: stekene

Re: op zoek naar een pak op maat en naar mijn rij omstandigheden

Bericht door red king »

Ik heb sinds kort de touarech van Richa. Voor zover ik het al kunnen testen heb, ziet het er perfect uit, maar voor extreme kou en regen trek ik toch graag mijn overall er nog over. En dat zal zo wel zijn voor meerdere merken en pakken, er zitten te veel ritsen in die de kou kunnen doorlaten, maar eens een graad of 10 is dat natuurlijk geen probleem meer. Laat maar komen die lente !!! :thumbleft:
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: op zoek naar een pak op maat en naar mijn rij omstandigheden

Bericht door st1100 »

Bob schreef:.... en voor zover ik me niet vergis heeft Richa ook lange en korte maten. Zij hebben trouwens ook CE-gekeurde jeansbroeken met D3O-protectoren. Waterdich zijn die allicht niet, maar soepel om mee rond te wandelen dan weer wel. Misschien is dat een optie voor jou ?
Dat was ik ook al aan het denken. Want zo'n membraam verslijt onnodig tijdens het wandelen en belangrijker aangenaam is anders. Dus een motorjeans , indien nodig in combinatie met een regenbroek of zoiets :

Afbeelding
(thermo motorbroek)

Bij aankomst doe je die uit en steek hem onder uwe rekker. :grin: klaar om te wandelen :wink:

Ik kan bevestigen dat Richa korte maten heeft.
motorijder
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 jan 2013, 16:57
Locatie: Belsele

Re: op zoek naar een pak op maat en naar mijn rij omstandigheden

Bericht door motorijder »

Allen bedankt voor de reacties maar mijn zoektocht is voorbij. Ik heb mij de BMW TourShell vest ( de verbeterde versie model 2015 ) gekocht aan 530 euro. Bij Track heb ik de Revit Factor 3 broek gekocht in mijn maat (beter passen kan niet 56 short) en dit voor de prijs van 170 euro en de bijpassende bretellen die zijn ook besteld. Dus ik zit nu volledig in het nieuw voor 700 euro en beide verkopers hebben gegarandeerd dat ze mij heel goed materiaal hebben verkocht wat betreft bescherming tegen kou en regen :-). voor de rest heb ik mijn leren bmw vest met daarbij de broek waar ik de pijpen van kan afritsen en bij heel warm weer heb ik mijn BMW Airflow pak. zo we zijn weer voor jaren gerust enkel de weegschaal wat in het oog houden.
Ook met een scooter rijdt men nog motor :-) huidige motor F800R
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: op zoek naar een pak op maat en naar mijn rij omstandigheden

Bericht door willy »

Bob schreef: ... CE-gekeurde ... ?
Ik zou toch even de waarde van het CE-label willen relativeren.
Een CE-label betekent dat de fabrikant op zijn communiezieltje belooft dat het product in kwestie
aan de nodige eisen voldoet. Dat is echter niet door een erkende organisatie getest.
Dat is wel het geval als een product van een norm voorzien is, men kan dan naagaan waaraan een
product volgens de norm moet voldoen daar op vertrouwen, het product is door een erkende
organisatie getest en goedgekeurd, zoniet kan het product de norm niet voeren.
Een praktisch voorbeeld: het schakelmateriaal voor huishoudelijk gebruikt draagt in België de BENorm.
De materialen worden door bijvoorbeeld Vinçotte getest. Europa verplicht de EU landen om producten
die een CE-label dragen toe te laten en zo zijn er nu verschillende merken op de markt die wel het
CE-label dragen maar niet aan de BENnorm voldoen.
Het probleem is dat de eisen om het CE-label te mogen dragen veel lager zijn dan die van de BENorm.
Hetzelfde verhaal doet zich zowat overal voor, mensen denken dat het CE-label een garantie is voor
een zekere kwaliteit en/of veiligheid maar dat is niet aangetoond en in een aantal gevallen ook niet waar.
Dit lees is bijv. op de site van Recticel, het gaat over isolatie en zegt alles over de (on)waarde van het CE-label:
"By means of the CE-label, the producer indicates that the product meets the demands required by the
CPD and that it is conform the harmonised European product standards"
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: op zoek naar een pak op maat en naar mijn rij omstandigheden

Bericht door Relax »

motorijder schreef:... beide verkopers hebben gegarandeerd dat ze mij heel goed materiaal hebben verkocht wat betreft bescherming tegen kou en regen...
Dit is een giller.

De eerste verkoper die dat niet doet als verkoper-baas het hoort, is dra ex-verkoper.
Hoewel ik er toch wel een paar ken die dat risico lopen.
I respect your opinion. But I don't give shit.
motorijder
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 jan 2013, 16:57
Locatie: Belsele

Re: op zoek naar een pak op maat en naar mijn rij omstandigheden

Bericht door motorijder »

Relax schreef:
motorijder schreef:... beide verkopers hebben gegarandeerd dat ze mij heel goed materiaal hebben verkocht wat betreft bescherming tegen kou en regen...
Dit is een giller.

De eerste verkoper die dat niet doet als verkoper-baas het hoort, is dra ex-verkoper.
Hoewel ik er toch wel een paar ken die dat risico lopen.
Daarom schreef ik het ook met een :-) er achter.
Ik moet eerlijk zijn dat men eerst geprobeerd heeft van mij het oudere model van de TourShell te verkopen maar gelukkig had ik hier het een en ander gelezen over de min punten. Ik kreeg als antwoord de ene had dat probleem maar de andere niet. Maar toen ik melde dat BMW wel degelijk aanpassingen had gedaan is men het gaan opzoeken en het waren veel aanpassingen die zijn gedaan door BMW aan die vest. Enkel kon / wilde ik geen zwarte kopen omdat de binnen vest dan in het geel is. Ik had wel de optie van een andere binnen vest er bij te kopen wat dan weer 130 euro meer koste. stom van BMW dat ze de mensen niet vrij laten in hun keuze van kleur, want ik zie nog geen motorrijder rondlopen in een geel jasje ( die binnen jas kan je namelijk gewoon ook dragen). Ik heb dan maar een andere kleur gekozen wat ook niet mis is en de binnen jas in het zwart. Trouwens de modellen met de gebreken aan die zijn in Nl te koop voor 390 euro en waar ik ben geweest kosten ze nog evenveel als de verbeterde wat ook niet normaal is. Maar goed mijn echtgenoot is baas van een winkel en die zou ook een dode kip verkopen aan een eieren boer ;-) Daarom lees ik veel forums al doe ik dat ook met een korrel zout, want niet iedereen zijn mening is de juiste en dat is bij mezelf ook niet beter. Maar ik denk niet dat er mensen schrijven met slechte bedoelingen " of ben ik te goed gelovig"
Ook met een scooter rijdt men nog motor :-) huidige motor F800R
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: op zoek naar een pak op maat en naar mijn rij omstandigheden

Bericht door Relax »

Niet met slechte bedoelingen, maar uit onwetendheid of overdadig enthousiasme. Of dommigheid, maar dat is de absolute uitzondering.
Een voorbeeld van overdadig enthousiasme: gisteren las ik op een ander forum van een mens die net een nieuwe helm had gekocht, een paar km mee had gereden en hij prees 'm aan op dat forum als een absolute aanrader. Dat noem ik geen gebruikservaring, maar slechte raad. Als ie er de bovenstaande info niet bijzet, gaat de TS, die info wil over een goede helm, er van uit dat dit zo is blijkens ervaringsdeskundigen.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Plaats reactie