zone 30??

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

zone 30??

Bericht door Danny »

De zone 30 haalt weer eens 't nieuws en opnieuw slaat onze minister - in mijn ogen - een meer dan belachelijk figuur... 't getuigd ervan dat hij weinig school heeft gelopen want hij of zijn medewerkers zijn duidelijk niet op de hoogte van de op dit ogenblik van toepassing zijnde schooluren.
Al kunnen deze laatste enkele minuten varieëren van school tot school , Mr Landuyt (of hoe spel je zijn naam, liefst schreef ik 'tlanduit ) denkt dat de school tot 1900 uur duurt, 't zal waarschijnlijk een kwestie zijn van die laatste jeugdige gebruikers of spijbelaars ook zeker de kans te geven heelhuids thuis te komen. Ik ga de politie vragen niet verbaliseren buiten die uren, belachelijk en wat met de mensen die ondertussen 2000€ boeten hebben betaald en een rijverbod hebben opgelopen omwille van deze belachelijke regel, die zonder meer weer eens op zijn Belgisch werd toegepast, als 't daar goed is op dat ene plaatske zal 't overal wel goed zijn... wat een denkvermogen...
De door de school manipuleerbare, oplichtende borden zijn duur en moeten gesubsidieerd worden, tja alles is duur als je dubbele kosten maakt, eerst alles volpoten met borden en daarna nog eens andere borden, de eerste weer wegnemen, blablabla, we zijn goed bezig... Mr 't landüt gelieve de gewone reflecterende borden van 30 nog nie weg te gooien binnen 10 jaar kunnen we ze gebruiken om aan de grens te zetten als er iemand 't land binnen rijd... vooral als jullie deze trend aanhouden zal dat jammer genoeg realiteit worden... :roll:
Komt daarbovenop de reactie van VAB (niet te geloven) een goede beslissing juichen ze toe :?: :?: Bij Touring zijn ze iets genuanceerder en zeggen enkel schooluren en ik zeg laat het electrisch bord oplichten en bedienen door de school wanneer er beweging is aan die school en wie weet beter wanneer dat gebeurd dan de school zelf, aanvang, middagpauze en einde lijken mij realistisch en 't zal dan ook door 't gros van de chauffeurs worden nageleefd.
Verder eist de vab nog aanpassing van diezelfde gewestwegen zodat de chauffeur de noodzaak inziet van die dertig te rijden, weerom -in mijn ogen - absolute larie, de noodzaak is er al nl. de school begint of is uit meer moet dat niet zijn, geen drempels erbij of betonnen bakken waar je dan als 't duister weer lekker kan tegenaan knallen, 't moet nog wel mogelijk zijn om op een normale manier te rijden buiten die uren van beperking (euh dan weer met een andere beperking waarschijnlijk) .... 70 ofzo?? ) :roll:
wat me de laatste tijd opvalt is het nog meer verschijnen van allerhande verkeersborden terwijl men er minder ging zetten, zo trok ik laatst de zin in twijfel van de borden 90 - 70 - zone 50 aan een afrit van een snelweg (bv om op een parking te rijden) deze borden in combinatie met het Bord einde snelweg wil al zeggen twee keer 't zelfde, einde snelweg is verder aan 90 per uur tenzij anders vermeld, aan 't einde van de parking idem dito, einde 50 per uur, begin snelweg ... van verspilling gesproken...

is er nu echt niemand wakker in Brussel of ben ikzelf echt helemaal niet meer mee :?: :roll:
Xa4
Berichten: 816
Lid geworden op: 28 sep 2004, 10:15
Locatie: Leuven
Contacteer:

Bericht door Xa4 »

danny, helemaal eens dat min 't landuit weer gekke ondoordachte dingen aan't doen is ... ! :roll: :?

enige puntje in je betoog : vandaag den dag gaan in heel wat gezinnen de 2 ouders werken. Elke lagere school heeft opvang tot minstens 18h ... ge zoud er van verschieten hoeveel kinderen der op da uur nog zijn ... met de wintermaanden wordt het dan al donkerder en ik denk dat juist die latere uren gevaarlijker zijn. Ouders zijn moe, zetten hun wagen daar maar effe dubbel en lopen met hun jung over de baan alsof er niks is ...
Dus, ben het zeker met u eens dat die uurregeling bullshit is. Wel nuanceren in die zin dat bepaalde scholen wel degelijk tot voorbij 18h vol met kwelende ettertjes lopen ... :wink:
R1150RT Blackline -> °08/08/04 -> 52.000 km
GOLDEN 5 member
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

yeah Xa4 kan ik inkomen maar 't is ook zo dat moe zijn geen excuus mag zijn om niet meer links rechts kijken...
Om 4 uur zijn veel van di mamas niet moe en vegen ze ook aan alles hun ... ge weet wel welk deel ik bedoel... :wink:
ik wil best begripvol zijn maar die uniformiteit in regels is gewoon absurd er kan zoveel en mits een beetje nadenken (alvorens domweg tekeer te gaan) kan er ook veel bespaard worden en ziet iedereen het als logisch,realistisch...
Xa4
Berichten: 816
Lid geworden op: 28 sep 2004, 10:15
Locatie: Leuven
Contacteer:

Bericht door Xa4 »

eel juste !
trouwens ik spreek die avond-ouders niet goed hoor ... integendeel, een pak rammel zouden sommigen moeten krijgen ... ze vergeten dat ze op da moment hun jung iets helemaal verkeerd aan het leren zijn.
Een kind leert altijd, 24/7 en dat vergeten veel "grote" menschen.
't Landuit wil gewoon weer effe rap scoren ... kieke dattem is :wink:
R1150RT Blackline -> °08/08/04 -> 52.000 km
GOLDEN 5 member
Lucdeepee
Berichten: 152
Lid geworden op: 25 jan 2005, 15:38
Locatie: Provincie Antwerpen

Bericht door Lucdeepee »

Tja jongens..de verkiezingen komen er aan. Qua verspilling kan het groot aantal flitspalen zonder filmke er in, anders ook tellen hoor ,maar ja dan zou onze Landuyt misschien te veel fotootjes van zijn vriend " Verafstoot" op zijne bureau krijgen zodat er misschien voor zijn secretaresse geen plaats meer is.
cis
Berichten: 46
Lid geworden op: 03 jul 2005, 19:51
Locatie: Vlaanderen!

Bericht door cis »

Ik begrijp niet goed waar je je drukt over maakt.
Immers, het gaat hier over een VERSOEPELING van de 30 km/u-regel.
Nu hoeven we niet meer te vertragen tot 30 km/u in de buurt van scholen wanneer we 's avonds om 21u van een vergadering of van een club of vereniging terug naar huis rijden en ook niet meer op zondagmorgen wanneer we om 8u om pistolékes rijden...
Ik vind het een goede versoepeling.
:wink: Cis
'73 R75/5 --> '91 R100RT --> '96 K1100LTse --> 11/2006 niets meer... Afbeelding
Patrick V
Berichten: 519
Lid geworden op: 07 okt 2004, 13:11
Locatie: Hageland

Bericht door Patrick V »

Cis,
Nu hoeven we niet meer te vertragen tot 30 km/u in de buurt van scholen wanneer we 's avonds om 21u van een vergadering of van een club of vereniging terug naar huis rijden en ook niet meer op zondagmorgen wanneer we om 8u om pistolékes rijden...
Denk eraan deze maatregel gaat pas in voege op 1 jan 2006. Waarom niet vanaf morgen? Ze hebben nu toch al beslist of heb ik het weer verkeerd begrepen?

Patrick V
R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
Brik
Berichten: 226
Lid geworden op: 04 nov 2004, 12:18

Bericht door Brik »

Eerst afwachten hoe dit wordt uitgewerkt.
30 Km/h tussen 07 AM en PM is nog maar een voorstel.
Wat tijdens het weekend, schoolverloven en feestdagen van Vlaamse, Franse Duitse en Brusselse gemeenschap? :wink:
Gewoon elektronische borden plaatsen die oplichten wanneer nodig. Met behulp van elektronica is het eenvoudig een systeem te ontwerpen dat is voorzien van timer met kalender en gevoed via zonnecellen. Hoe dit financieren? Met het extra geld dat op de zogezegde goedkopere boetes wordt verdiend. Hoe dit kan? In de krant van 21 oktober stond een artikel over de goedkoper verkeersboetes die uiteindelijk bij verschijning voor de politierechtbank duurder zijn door de extra bijdrage van 137,5 €. Een bijdrage aan het Fonds voor Hulp aan Slachtoffers van Opzettelijke Gewelddaden in plaats van de vroegere bijdrage van 55 €.
Spendeer een deel van dit Fonds hieraan. Desnoods schrijf een concours uit waarbij de whizzkids een eenvoudig, goedkoop systeem ontwikkelen. Beloon de beste inzending, imago van de minister opgepoetst, kinderen veilig en weggebruikers tevreden.
:D
Vanguard
Berichten: 843
Lid geworden op: 28 sep 2004, 06:40
Woonplaats: Ranst
Locatie: Antwerpen

Bericht door Vanguard »

Ik vind dat het nu toch een beetje duidelijker is, naar ik vernomen heb op de radio zou de regel tellen op schooldagen.
Doorkruis tweemaal per nacht de limburg en kan je verzekeren dat 's nachts om 3.00h nog maar weinig schoolgangers ben tegengekomen. Wel al andere kreaturen, die voor mij terug naar school mogen maar dan wel voor heroptevoeden.
Denk niet dat vadertje staat niet voor zijn burgers zorgt. Een collega van mij is nog maar een paar maand geleden 's nachts geflitst op de baan Bilzen-Tongeren tegen 61 waart je 50 mocht. En dat was niet in de bebouwde kom, maar aan werken. Gevolg: een fikse boete en drie weken rijbewijs kwijt.
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
bmwmcvl
Site Admin
Site Admin
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 sep 2004, 21:48
Contacteer:

Bericht door bmwmcvl »

Voor mij is het een feit dat de minister zijn huiswerk niet heeft gemaakt van in 't begin. Hij zou beter terug naar school gaan.

Wat zie je nu op de gewestwegen? Techniekers die de gewone witte zone 30 borden weghalen op verschillende plaatsen en elektronische borden zetten die branden op 't moment dat het moet. Hoeveel zou het gekost hebben om de borden er te plaatsen en hoeveel zou het extra kosten om ze te vervangen met een nog duurdere oplossing?

Elk logisch redenerende persoon met een greintje verstand weet dat als je de gewone zone 30 borden (witte, rode cirkel met 30 erin) over in het land gaat plaasten dat deze ook gelden buiten schooluren, op zondag en verlofperiodes.

Nu gaan ze werken aan een versoepeling van de regels voor ergens in 2006. Mocht men de studie eens goed gedaan hebben dan zouden ze nu hun wetgeving niet moeten herzien! :shock:
Gunter
Berichten: 99
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:33
Locatie: waasland

Bericht door Gunter »

Bij ons heeft de gemeente er zelf een mouw aangepast, al aan 1 school staan borden die enkel zone 30 zijn bij beweging aan de schoolpoort, deze zijn gesponsord :!: :!: door de middenstand, het zijn zo van die reklameborden die doorrollen, langs ene kant 30 of 50 langs de andere kant reklame van 1 of 2 bedrijven uit de buurt.

Ik vind het geen slechte oplossing.

groeten Gunter
K1200RS '00 en Ducati 900ss '98

clublid
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Het verschil tussen 30 of 50 rijden op een strook van 300 meter is nog geen 15 seconden. Ik heb wel 2 minuutjes tijd over om zonder mij te ergeren 8 scholen voorbij te rijden, denkend aan de tijd dat ik daar in korte broek stond moto's na te gapen.

Man, ik word "soft" maar voel me zó zalig...
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Bericht door Relax »

Gunter schreef:Bij ons heeft de gemeente er zelf een mouw aangepast, al aan 1 school staan borden die enkel zone 30 zijn bij beweging aan de schoolpoort, deze zijn gesponsord :!: :!: door de middenstand, het zijn zo van die reklameborden die doorrollen, langs ene kant 30 of 50 langs de andere kant reklame van 1 of 2 bedrijven uit de buurt.

Ik vind het geen slechte oplossing.

groeten Gunter
Kan je ff een foto posten of exacte plaats geven?

Wij denken ook aan zoiets. En bij ons wordt er niet geflitst buiten de aanvangs- en uitgangsuren van de scholen. Wél met nultolerantie.
Jefke
Berichten: 134
Lid geworden op: 14 aug 2005, 15:17
Locatie: Gentbrugge
Contacteer:

Re: zone 30??

Bericht door Jefke »

Danny schreef: De door de school manipuleerbare, oplichtende borden zijn duur en moeten gesubsidieerd worden, tja alles is duur als je dubbele kosten maakt, eerst alles volpoten met borden en daarna nog eens andere borden, de eerste weer wegnemen, blablabla, we zijn goed bezig...
Helemaal akkoord! Maar wie zal verantwoordelijk zijn voor een verongelukt kind als 'iemand van de school' 'vergeet' het elektronisch bord aan of uit te schakelen? Ik vrees dat daar het schoentje nog wringt. En de paraplu van verzekeringsmaatschappijen gaat heel rap open.
blijf jezelf en geniet van de natuur, het platteland en de mensen...
lid
Mark
Berichten: 114
Lid geworden op: 06 okt 2004, 08:22

Bericht door Mark »

Zone 30: belachelijk, ridicuul, onnozel....ik kan zo meteen niet genoeg woorden vinden om dit te omschrijven. Rond scholen is een variabele zone 30 gerechtvaardigd maar ondertussen zijn er hele bebouwde kommen waar deze regel 24h/24h de standaard is geworden :x
Lucdeepee
Berichten: 152
Lid geworden op: 25 jan 2005, 15:38
Locatie: Provincie Antwerpen

Bericht door Lucdeepee »

als ik me niet vergis geldt in elke "wijk" met verkeersdrempels de 30 km beperking, 24 op 24
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Lucdeepee schreef:als ik me niet vergis geldt in elke "wijk" met verkeersdrempels de 30 km beperking, 24 op 24
Ik denk niet helemaal. Tenzij anders aangegeven is de maximum snelheid in een bebouwde kom 50 Km/u behalve op een verhoogd wegdek, zoals een verkeersdrempel of verhoogd kruispunt, daar is het 30 Km/u. Dus tussen 2 drempels mag je (hoop ik) weer 50 rijden.

Ik probeer de verkeersregels scrupuleus na te leven maar met een GS vertragen voor een verkeersdrempel is een beetje zonde :)
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Bericht door Relax »

Ik zet m'n RT in GS-modus en dan is het ook fun.

En verder klopt het, wat je zegt, behalve over die verhoogde kruispunten, dacht ik. Snelheidsbeperking geldt enkel op verkeersdrempels (en -plateau's??)
'k Zou het moeten opzoeken, maar dat kunnen jullie tenslotte ook ;)
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Bericht door Koppel!! »

YOO

Tiens, [hooliganmodus aan] en ik vind dat nu juist de ideale plaats om nen auto voorbij te steken, diene sukkel moet toch afremmen voor zo nen drempel, anders heeft 'm dikke kosten, en mijne GS... diene wilt alleen maar rapper als 'm zo nen drempel ziet [hooliganmodus uit] :twisted:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Wingman X
Berichten: 3022
Lid geworden op: 14 mei 2005, 22:20
Woonplaats: 3000
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Ja, gans mijn gemeente is zone 30 geworden op de twee steenwegen na waar je 50 mag. Eén of ander groot licht heeft ook veel situaties 'verkeersveilig' gemaakt door versmallingen en éénrichtingsverkeer. Gevolg is dat ik 's morgen na 200m al stil sta in't verkeer. (ware het niet dat ik met de moto rijd) Alles zit vast, lekker veilig. Goe bezig.
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Karel m
Berichten: 133
Lid geworden op: 30 sep 2005, 09:23
Locatie: Malderen

Bericht door Karel m »

bebouwde kom = 50 km/uur tenzij anders vermeld
verkeersdrempels = 30 km/uur + voorbijsteken verboden (zelfs ne fietser moogt ge niet voorbijsteken!)
Buiten bebouwde kom = 90 km/uur tenzij anders vermeld
70 km/uur is dus een snelheid die alleen geldig is als ze specifiek is aangeduid
De rode driehoek die je in de buurt van scholen ziet is dus een waarschuwingsbord maar zonder een bepaalde snelheidsbeperking aan verbonden. Het is een soort vraag tot voorzichtigheid.

Voila! 8)
R 1150 GS - Honda XT 1000 Varadero - R 1200 RT - R 1200 GSA
peterw
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 okt 2004, 13:18
Locatie: Kortenberg

Bericht door peterw »

Idem dito hier, de helft van de gemeente is hier ook al zone 30 geworden. 't is maar hoe ze op het gemeente-huis "school-omgeving" interpreteren.
BMW C1 Family Yellow-Silver
Frans
Berichten: 748
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:02
Woonplaats: St-Joris-ten-Distel
Locatie: West-Vlaanderen

Bericht door Frans »

juist Marc om dan maar te zwijgen over die politiekers
Plaats reactie