startprobleem Gs na frontale inpakt ongeval

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
stevenrt1200

startprobleem Gs na frontale inpakt ongeval

Bericht door stevenrt1200 »

Enkele maanden terug is de eigenaar van een Gs-1200 Bwjr 2010 betrokken geraakt in een ongeval waardoor de motor flink wat schade opliep aan de voorzijde.
Ondertussen zijn alle zichtbaar beschadigde onderdelen gedemonteerd. Ophanging motorblok lijkt op het eerste zicht geen problemen te vertonen.
Nu probeer ik deze motor aan de praat te krijgen maar ik krijg er echter geen kik uit.
Zou het kunnen dat er ergens een ingebouwde veiligheid aanwezig kunnen zijn die geactiveerd wordt op het moment van het ongeval waardoor de motor hierdoor niet meer start.
En zo ja, kan ik deze omzeilen of overbruggen o.i.d.
Mvg,
Steven.
Born in '66 at Dendermonde
ride motorfiets sinds '94 Kawasaki ZZR 600, '99 Honda VFR 800, '05 BMW R1200RT en Zumo 550.
'14 R1200RT-LC met Navigator V
aantzeetje

Re: startprobleem Gs na frontale inpakt ongeval

Bericht door aantzeetje »

Er zijn 5 zaken denk ik die de motor onderbreken. 1. de sleutel natuurlijk, 2. de kill switch rechter handvat, 3. de 1ste microswitch aan de koppeling, 4. de 2de microswith aan de versnellingspook dacht ik en 5 ergens een kwikschakelaar die de motor doet afslaan indien deze omvalt.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
stevenrt1200

aantzeetje schreef:Er zijn 5 zaken denk ik die de motor onderbreken. 1. de sleutel natuurlijk, 2. de kill switch rechter handvat, 3. de 1ste microswitch aan de koppeling, 4. de 2de microswith aan de versnellingspook dacht ik en 5 ergens een kwikschakelaar die de motor doet afslaan indien deze omvalt.
Weet je misschien toevallig ook nog waar die kwikschakelaar plaatst zit?
Aangezien deze motor niet bij mezelf thuis staat zal ik moeten wachten tot het weekend om eventueel uit te testen of deze schakelaar de mogelijke boosdoener is.
Thanks voor de info.
Ik laat nog van mij horen.
Groetjes,
Steven.
ride motorfiets sinds '94 Kawasaki ZZR 600, '99 Honda VFR 800, '05 BMW R1200RT en Zumo 550.
Danny

Bericht door Danny »

Kwikschakelaar op een 1200 waar zit die dan??

lees dat ding eens eerst uit anders kan je blijven zoeken...
stevenrt1200

@ Danny,
Waar die kwikschakelaar zich zou bevinden weet ik ook niet, als die al bestaat!!!
De motor uitlezen zal niet zo makelijk worden, gezien de motor al volledig is uitgekleed en op blokken staat.
Spijtig genoeg ontbreek ik z'on toestel (GS911, dacht ik) om foutmeldigen e.d. uit te kunen lezen.
Toch bedankt.
Danny

Bericht door Danny »

Vandaar ook mijn nieuwsgierigheid, nooit gehoord van een bank angle sensor op een BMW 1200...
je kan veel experimenteren maar als de ECU niet alle variabelen krijgt zal hij een Njet geven om de ketel te starten.
Visueel alle stekkers eens overlopen kan helpen maar uitlezen zet je op 't goeie spoor.

er zijn verschillende sensoren betrokken en die kan je wel bekijken maar dan weet je als er geen schade aan te zien is nog niks, zoek een GS911....

zorg sowieso voor een motor uit versnelling, dodemansknop aan, zijpikkel dicht, controleer aansluiting pomp op de tank, batterijklemmen vast

als je aan de koppelingshendel trekt moet deze klikken (wat niet wil zeggen dat hij werkt)

wat verschijnt er in je dash als je 't contact aanzet en wat doet de motor exact als je op de startknop duwt?
Bart Vercaemer

Bericht door Bart Vercaemer »

Met alle respect, maar ik zou me er niet aan wagen om zoiets zelf te gaan doen als ik er het materiaal en/of de kennis niet voor heb.
En da's nou het nadeel van die moderne motoren met alles erop en eraan qua electronica en zo: met de basiskennis van een eenvoudig ontstekingsschema kom je er niet meer aan uit.
Waarschijnlijk ook 1 van de redenen waarom dealers zo nu en dan hun (hoofd)mechanieker een extra cursus laten volgen.

Misschien ware het niet slecht geweest om alles te laten uitlezen vòòr het ding gedemonteerd werd.
Toestel en software kosten trouwens een pak geld.

Na een frontale aanrijding met zware impact zou ik sowieso ook eens laten nakijken of alles nog mooi recht is. Zoiets op zicht controleren zou ik zelf niet vertrouwen.
R 1200 GS (2006)
stevenrt1200

@ Danny, na wat gezoek en getaffel eindelijk iemand gevonden die bereid was om de motorsoftware uit te lezen.
De oorzaak van de startproblemen lagen blijkbaar bij een defecte ringantenne.
Ringantenne vervangen en motor starte zonder problemen.
Nu rest ons enkel nog de motor volledig samen te bouwen, na levering van de talloze wisselstukken zoals vorkbenen en kroonplaat.
Ik sta al te popelen om een testritje te maken.
Greets.
Danny

Bericht door Danny »

ah voila... anders kunde blijven zoeken he, ringantenne zou normal wel een foutmelding dash moeten geven.

maar goed eind goed al goed.
by the way heb jij tweedehands onderdelen gebruikt en indien ja: waar gekocht?? :mrgreen:
stevenrt1200

by the way heb jij tweedehands onderdelen gebruikt en indien ja: waar gekocht?? :mrgreen:[/quote]

Die onderdelen zoals de vorkbenen en de kroonplaten zijn indd tweedehands aangekocht.
Aangezien die wisselstukken zeer moeilijk te vinden zijn (frontzijde motor) gekocht bij "De knalpot" in Nederland.
zie site http://www.knalpot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat het kostenplaatje was weet ik niet, gezien die motor van een vriend is
Danny

Bericht door Danny »

tx :mrgreen:
Plaats reactie