r1200rt doen of niet

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
R-robin
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 jan 2011, 19:49
Woonplaats: Zomergem
Locatie: Oost-Vlaanderen

r1200rt doen of niet

Bericht door R-robin »

wil graag mijn rt van 2000 vervangen daar ik enkel in het weekend rij ben ik op zoek naar een 2dehands.
nu staat bij een dealer een 1200 rt bj 2011 echter met 110.000 km wel 1 jaar garantie.
uiterlijk in heel mooie staat
doen of niet
Stelo
Berichten: 379
Lid geworden op: 23 mar 2005, 23:16
Woonplaats: 8930
Locatie: Rekkem

Re: r1200rt doen of niet

Bericht door Stelo »

Hi Robin,

Hangt ervan af hoeveel hij vraagt hé.

Ikzelf kocht enkele maanden ene van 2011 met 45000km voor 9500 euro. (en 1 jaar garantie!)
Oké, geen ESA en geen cruisecontrol, maar dat zijn dan ook al dingen bij mij die niet kapot kunnen gaan.

Grts
Stelo
R1200RT
R-robin
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 jan 2011, 19:49
Woonplaats: Zomergem
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: r1200rt doen of niet

Bericht door R-robin »

hij vraagt 8000
costerke
Berichten: 613
Lid geworden op: 04 apr 2009, 20:31
Woonplaats: Kortenberg
Locatie: Kortenberg, tussen Leuven en Brussel

Re: r1200rt doen of niet

Bericht door costerke »

In motoren en toerisme hebben ze een lange duur test gedaan, enfin de test is nog bezig. motor heeft ondertussen
meer dan 231.000km.
Is er een onderhoudsboekje bij?

Groeten Rudy.
zolang mijn baas zegt dat ik teveel verdien doe ik alsof ik hard werk.
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
R-robin
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 jan 2011, 19:49
Woonplaats: Zomergem
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: r1200rt doen of niet

Bericht door R-robin »

kan er iemand vertellen wat er allemaal dient te gebeuren op een 100.000km onderhoud bij een 1200 rt
met dank
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: r1200rt doen of niet

Bericht door p@rick »

R-robin schreef:kan er iemand vertellen wat er allemaal dient te gebeuren op een 100.000km onderhoud bij een 1200 rt
met dank

Dan mag je eindelijk het bordje 'in rodage' eraf halen :wink:
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
motorijder
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 jan 2013, 16:57
Locatie: Belsele

Re: r1200rt doen of niet

Bericht door motorijder »

beste Bij mijn dealer is het altijd zo dat hij die verkoop met een volledig onderhoud dus als je koopt via een dealer dan is dat niet direct jou zorg. Wat je ook altijd kan doen is bij je aankoop afdwingen dat het eerst komende onderhoud gratis is (ik deed dat ook). Verder: als je enkel in het weekend rijd en je huidige RT is nog in goede staat waarom zou je dan veranderen? Ik heb ook nog met een Rt als de uwe gereden en snel spijt gehad dat ik een 2005 heb gekocht en daarna een 2010 want jou type is echt wel een goede RT. Trouwens met de modellen 2005 en die van 2010 is er niet zoveel verschil enkel het vermogen en de ruit. en die ruit van een 2010 past ook op een 2005 (wat dan wel een verbetering is) Ik ga hier natuurlijk niet zeggen wat je wel en niet moet doen, maar als ik in uw schoenen moest staan zou ik er zeker gene kopen met 100.000 km op de teller maar eens goed rond kijken want je vindt er genoeg met veel minder km op de teller en je kan kiezen tussen de 2005 en de 2010. 8000 euro is naar mijn mening een hoge prijs naar gelang de Km stand. ok de motor kan veel meer, maar alle bewegende en rollende delen van de moto hebben ook 100.000 km gedaan. Komt nog bij dat je naar eigen zeggen weinig rijd dan is jou jaar garantie ook niks. als je niet particulier wil kopen dan kan je gerust via het internet eens bij verschillende dealers gaan kijken bij hun tweedehands en prijzen vergelijke. bij mijn dealer staat er een 2010 met 53.000 km voor 11.490 euro en een 2005 met 68.000 km voor 6400 euro.
veel geluk met je zoektocht en je beslissing.
Ook met een scooter rijdt men nog motor :-) huidige motor F800R
ArEs
Berichten: 96
Lid geworden op: 23 feb 2010, 18:43
Woonplaats: Meulebeke
Locatie: West-Vlaanderen - Meulebeke

Re: r1200rt doen of niet

Bericht door ArEs »

Dat de 2010 niet verl verschilt met die uit 2005 is nogal kort door de bocht ... De modellen na 2010 beschikken over een nieuw blok ten opzichte van de 2005 modellen. Bovendien zijn ze in rijgedrag wel anders, vinniger, beter in lagere toeren, ...
Bovendien vind ik 8000€ voor een motor met 100000km wel redelijk prijzig... Ook al staat hij bij een dealer, een beetje rondneuzen leert dat er beter te vinden is...

http://mabbe.be/nl/BMWMOTO/usedbikes

Voor een beetje meer dan 8000 euro heb je er met bijna 80000km minder ... Veel hangt uiteraard af van budget...
R1200GSA LC
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: r1200rt doen of niet

Bericht door willy »

Het remsysteem is ook nogal verschillend bij een 2005 tov een 2010.
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: r1200rt doen of niet

Bericht door Danny »

8000 met garantie is een vrij normale prijs, je verkrijgt dan ook een jaar garantie en daar betaal je wat extra voor...
Hij zal hem vast goedkoper willen verkopen als je afziet van garantie, dat doen wel meer dealers. de motor was dan plots van hun vrouw ofzo.

Doe hem een bod van 7500 he, dan heb je een centje korting, een jonge RT en die km's maken niet zoveel uit. Het jaar garantie zou je moeten geruststellen.
st1100
Berichten: 931
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: r1200rt doen of niet

Bericht door st1100 »

ArEs schreef:!....Bovendien vind ik 8000€ voor een motor met 100000km wel redelijk prijzig... Ook al staat hij bij een dealer, een beetje rondneuzen leert dat er beter te vinden is...

http://mabbe.be/nl/BMWMOTO/usedbikes

Voor een beetje meer dan 8000 euro heb je er met bijna 80000km minder ... Veel hangt uiteraard af van budget...
Ik ben dan eens gaan kijken op die pagina en denk dat je dan hebt over die 2rt's van 2007 met max 15000 km. Vraag blijft : is dat dan beter : 9 jaar ofte 1600km/jaar. Die hebben meer stilgestaan dan gereden .... En kan je die hun geschiedenis checken. Zijn die bv nieuw gekocht , een jaar gereden en dan 8 stil gestaan?zijn daar elk jaar 2 toeren mee gereden? Elk jaar 10 keer mee naar het werk gereden .... Maakt toch een groot verschil.

Ik heb liever een realistische kilometerstand en voor een moto met 9 'seizoenen' is 100000 km perfect normaal. En als die ten gepaste tijd onderhoud gekregen heeft , zou die vanzelf er nog eens evenveel moeten kunnen bijdoen zonder al te grote problemen. De prijs moet natuurlijk wel navenant zijn....'
motorijder
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 jan 2013, 16:57
Locatie: Belsele

Re: r1200rt doen of niet

Bericht door motorijder »

Beste ik ga uw reactie toch tegenspreken. zoals je zelf meld ga je alleen nog in het weekend rijden en dan vermoedelijk nog met goed weer! Wel er zijn nog van de mensen die wegens hun beroepsleven heel weinig maar wel regelmatig rijden. Mijn vrouw heeft een winkel en wij kunnen ook enkel op zondag eens rijden en dan nog zijn de afstanden heel beperkt. Tijdens de week neem ik ook nog eens de moto om samen met mijn echtgenote koffie te gaan drinken tijdens haar werk en dat is dan heen en terug 12 km. er zijn dus echt wel mensen die een moto puur voor de fun hebben en er enkel mee rijden als ze echt zin hebben en bij goed weer. Het wil niet zeggen, omdat ik weinig km rijd minder onderhoud laat doen, want zoals voorgeschreven bij BMW moet die jaarlijks op controle als ik mijn voor geschreven km niet behaal. Maar Het antwoord op uw vraag "wel of niet doen" dan zeg ik niet doen de prijs is te hoog naar gelang de Km stand. Of een moto nu weinig of veel km heeft die heeft een onderhoudsboekje en daar staan stempels in dus je kan nagaan of hij voldoende onderhoud heeft gehad. 8000 euro is niet niks he, bij andere merken heb je daar al een nieuwe toer moto voor. als je een beetje nadenkt dan heeft die dealer er misschien een 6000 aan betaald in overname. zoals anderen ook schrijven neem je tijd en kijk eens goed rond er is beter te vinden.
motorrijden moet fun zijn iedere keer als je hem neemt en ik zou nooit fun hebben op een motor met 100.000 km die ik tweedehands heb gekocht, want alles slijt. en als er naar een jaar iets stuk gaat dan zal jij een heel dure moto hebben naar gelang de overname waarde.
Ook met een scooter rijdt men nog motor :-) huidige motor F800R
Polleke G
Berichten: 285
Lid geworden op: 17 nov 2012, 22:11
Locatie: Opglabbeek

Re: r1200rt doen of niet

Bericht door Polleke G »

motorijder schreef: ik zou nooit fun hebben op een motor met 100.000 km die ik tweedehands heb gekocht, want alles slijt.
En waarom zou je geen fun hebben met een motor van 100.000km de mijne heeft er 195.000km en ik heb nog altijd fun ,en dat maakt niet uit of je hem tweedehands koopt of die allemaal zelf hebt gereden slijten doet het toch,maar veel minder als je denkt, ik heb in ieder geval nog geen stukken gehad
Je moet gelukkig zijn met wat je hebt ,en niet ongelukkig om wat je niet hebt
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: r1200rt doen of niet

Bericht door Danny »

Als we beginnen over stempels in boekskes als referentie dan haak ik af... :roll:
st1100
Berichten: 931
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: r1200rt doen of niet

Bericht door st1100 »

Was niet persoonlijk , ieder doet wat hij/zij wil (ik zou ook liever eens meer naar de ardennen geraken maar het past niet altijd) , maar 6km rijden , koffie drinken en 6 km terug is niet het beste regime voor de moto. Condens kan zich opstapelen , slecht voor de rubbers enz.

Een 2é hands met 100.000km is volgens jou niet ideaal (van prijzen van RT's ken ik niets) , ik beweerde alleen dat 9 jaar oud en 15000 km even niet ideaal is , meer niet.
K1neke
Berichten: 361
Lid geworden op: 30 jan 2005, 16:19
Locatie: Heist op den Berg ( BOOISCHOT )

Re: r1200rt doen of niet

Bericht door K1neke »

Danny schreef:Als we beginnen over stempels in boekskes als referentie dan haak ik af... :roll:

:thumbright:
In bezit van ; 2X SHADOW 1100 ,3 X K1 , 1X K100LT , 1X K100RS16V , 3X K1100LT .1X K1200LT ,
bmwfreakske
Berichten: 1292
Lid geworden op: 27 okt 2004, 19:54
Woonplaats: Bonheiden
Locatie: Antwerpen

Re: r1200rt doen of niet

Bericht door bmwfreakske »

Dient die benzinefilter(lees komplete pomp) niet vervangen te worden op deze kmstand ?
Andalousie 09/2018
bmwfreakske
Berichten: 1292
Lid geworden op: 27 okt 2004, 19:54
Woonplaats: Bonheiden
Locatie: Antwerpen

Re: r1200rt doen of niet

Bericht door bmwfreakske »

Dient die benzinefilter(lees komplete pomp) niet vervangen te worden op deze kmstand ?
Andalousie 09/2018
motorijder
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 jan 2013, 16:57
Locatie: Belsele

Re: r1200rt doen of niet

Bericht door motorijder »

st1100 schreef:Was niet persoonlijk , ieder doet wat hij/zij wil (ik zou ook liever eens meer naar de ardennen geraken maar het past niet altijd) , maar 6km rijden , koffie drinken en 6 km terug is niet het beste regime voor de moto. Condens kan zich opstapelen , slecht voor de rubbers enz.

Een 2é hands met 100.000km is volgens jou niet ideaal (van prijzen van RT's ken ik niets) , ik beweerde alleen dat 9 jaar oud en 15000 km even niet ideaal is , meer niet.
beste, ik vat dit niet persoonlijk op, maar ik geef alleen maar aan dat het niet abnormaal is dat sommige moto's weinig km hebben en toch goed onderhouden zijn. Al wat men op een forum doet is proberen van iemand te helpen en of men dan steeds het juiste antwoord formuleer "dat zal zeker niet altijd het geval zijn". Maar als men een vraagt stelt dan krijgt men soms niet het antwoord wat men uiteindelijk verwacht. In uw geval gaat het over 100.000 km en de prijs van 8000 euro. ik zeg altijd bij tweedehands: het is de zot die er de prijs aan wil betalen. Voor de ene is hem dat waard en voor de andere niet het is uiteindelijk aan u wat je zelf wil en hoe jij tegenover de km stand en de prijs staat. Ik ben niet de enige die u meld kijk wat verder want er zijn beter kopen te doen. Ik heb er de laatste 3 jaar al veel gekocht en verkocht (wegens het zoeken naar de juiste moto voor met mijn rug probleem) en weet dat de gouden tijd van hoge overname prijzen bij bmw ook voorbij zijn, omdat er een heel veel te koop staan via de tweedehandssites en de mensen meer bewust worden van de prijzen.
en wat betreft mijn soms kleine ritjes zijn zeker niet schadelijk voor mijn moto (het is geen diesel :-)
Ook met een scooter rijdt men nog motor :-) huidige motor F800R
skyronny
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 sep 2005, 20:30
Locatie: Lier

Re: r1200rt doen of niet

Bericht door skyronny »

Beste,
Als ik van U was en hij staat U aan, zou ik er een proefrit mee maken. Met deze km stand bent U zeker dat de kinderziekte's er uit zijn. Kijkt juist of hij goed en soepel schakeld, en de koppeling het goed doet. Omdat je zelf weinig km per jaar doet kunt U er ook nog lang van genieten. En omdat je al een Rt hebt bent U de meest aangewezen persoon om te weten of het de moeite waard is om te veranderen.
Mvmg,
Ronny
Plaats reactie