Mag er zout op ?

Heb je een tip hoe je je velgen kan doen blinken als een spiegel?
Of de restjes van doodgereden insecten eenvoudig kan verwijderen?
Deel deze met ons op dit forum.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Hubert NYS
Berichten: 96
Lid geworden op: 30 sep 2004, 09:15
Locatie: Evergem

Mag er zout op ?

Bericht door Hubert NYS »

Met de winter voor de deur heb ik hier een paar vraagskes. Aangezien ik de hele winter door rijd, ben ik op zoek naar een goeie manier om mijn R1100RS in goede staat te houden tot de nieuwe lente. Ik heb allerhande producten waarmee ik de "carosserie" kan inspuiten om ze te beschermen tegen strooizout en andere agressieve zaken. Maar wat kan ik doen om de uitlaat en het motorblok ook zonder schade door dit seizoen te krijgen. Ik zal proberen om hem zoveel mogelijk met de tuinslang af te spuiten, maar gezien mijn werkuren lukt dat niet allle dagen. Bij mijn vorige R850R was het blok op den duur afgebladderd, en de bochten van de uitlaat waren serieus ingevreten. Misschien weet iemand van de forumers wel raad. Ik houd jullie op de hoogte van he resultaat van eventuele goede tips. Alvast bedankt.
Nasjke.
2002 R850R Zilver.
Xa4
Berichten: 816
Lid geworden op: 28 sep 2004, 10:15
Locatie: Leuven
Contacteer:

Bericht door Xa4 »

der wordt nogal gek gedaan over 2 producten heb ik den indruk : vaseline en tectyl.
Het eerste zou minder doeltreffend zijn wegens te vlug opgedroogd en het 2de zou het tegenovergestelde zijn : bijna niemeer weg te krijgen.
ik weet dat mijnen dealer (Winge motors) zo'n behandeling van uw masjien doet, maar ik zou eigenlijk wel es willen horen van iemand die daar ervaring mee heeft ... :wink:
R1150RT Blackline -> °08/08/04 -> 52.000 km
GOLDEN 5 member
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

Tja tectyl... heb het een winter of 3 gebruikt en één ding is zeker 't werkt... eraf krijgen gaat eigenlijk ook vlotjes.. hoewel milieuvriendelijk is wat anders, ik nam oude motorolie en plaatste de motor op een grote plastic die ik aan de vier hoeken omhoog legde met enkele bakstenen, de moto stond in een bassinke, ik smeerde alles in met een verfborstel met oude olie en liet dat een nacht staan en de dag erna kon je de tectyl met de drukspuit er zo vanafspuiten... ging als vanzelf, nadeel; je rijd de hele winter met een vettige bak (zwart,smurrie) en als je er nog maar tegenaan leunt hang je ook vol... 't is niet mijn aard om met zo'n zwart, vuil spel te rijden... nu heb ik ook al corrosionsschutz gebruikt van HG, beschermt ook heel goed en gaat er met een oplosser goed vanaf al ging wax voor holle ruimtes van bv autodeuren er beter af... nu gebruik ik silicone-olie van de aldi en die herhaal ik elke week, ik koop voor de winter een heel karton (kost 99 eurocent per busje) ik doe m'n hele GS met anderhalf busje en 't werkt al is een week de limiet, na een week effe afwassen en weer inspuiten, indien geen afwaszin een bus wax kopen in de doe het zelver , de moto afwassen en inspuiten en rijen maar :wink:
betaburned
Berichten: 161
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:15
Woonplaats: Wijgmaal
Locatie: 'T Leuvense

Bericht door betaburned »

Ik heb die fameuze winterbehandeling nog laten doen op mijne vorige RT twee jaar geleden (bij Winge motors).

Ik ontken niet dat het helpt en beschermt, maar visueel ziet ge daar toch niet zoveel van (enfin bij mij toch niet). Ik moet wel toegeven, mijn maschien dat is een werkinstrument waar ik dagelijks winter/zomer mee rijd, en kuisen is enkel bij noodzaak (als't overal zwart begint af te geven...). Ik ga niet beginnen na elke rit heel da spel te kuisen. En dus als het regent gaat dat er wel af, en af en toe passeer ik bij den Herman in zijne carwash ('de wasstraat' in Leuven). :lol:

In dat opzicht, mannen, den Herman (ook ne GS'er) overweegt ernstig met een specifieke 'motowash' te beginnen in zijn nieuwe zaak in opbouw op den brusselse stwg (naast BMW). Ik zijn benieuwd... :idea: :idea:

Enfin, om terug te komen op die winterbehandeling. Wellicht omdat ik de moto niet kuis na elk gebruik (lees ook na rijden op wegen met zout bestrooit) kon ik in elk geval niet meer het verschil zien - met of zonder. Bovendien moet ge die winterbehandeling opnieuw ook verwijdert krijgen, en ik kan u zeggen, het is een silicoon-achtig spul dat ge er niet gemakkelijk afkrijgt (en op zichzelf na de winter er ook al niet bepaald proper uitziet).

Ik heb het toch niet meer gedaan. Ik zal hem wel is wa meer afspoelen zeker... En - het is een reden gelijk een ander om daarna te kunnen omwisselen voor ne andere... 8) 8)
Glotetrotting around - R1200 GSA '14.
Plaats reactie