Kan soort olie KFR beïnvloeden bij R1100X(X) ?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

wolfrider
Berichten: 145
Lid geworden op: 28 feb 2011, 06:51
Woonplaats: in de kempen
Locatie: antwerpen

Re: Kan soort olie KFR beïnvloeden bij R1100X(X) ?

Bericht door wolfrider »

Ze raden die olie aan ook voor Harley, maar niet voor natte koppelingen?
Mijn Harley heeft nochtans een natte koppeling....
Voor Bmw uiteraard geen probleem.
Ik kapte vroeger mijn bmw's 5w40 marley synthetisch van de makro , kocht die in grote bussen.
Vidange deek ik elke 15000 km, nooit problemen gehad.
olie blijft een boeiende materie, zoveel mensen zoveel meningen, je blijft wel even bezig :mrgreen:
R1150GS 2002 ( + bandit 1250 + harley dyna wide )
https://www.facebook.com/wolfrider999?__nodl" onclick="window.open(this.href);return false;
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Kan soort olie KFR beïnvloeden bij R1100X(X) ?

Bericht door alfa »

Toch bizar , dat met deze olie KFR (even doorschieten in draaicyclus van massa / cylinderdruk) volledig weg is, ik vind er geen andere uitleg voor dat deze olie dit euvel met oliepomp(juiste olie tegendruk) in balans blijft bij stapvoets rijden.
Waarschijnlijk zal de oliedruk op oliepomp dit doorschieten lichtjes tegen houden , maar heeft verder bij gas geven er geen invloed op omdat er in hoogste versnelling op veel lager toeren gereden kan worden.
Is een gissing van mij.
So wat , KFR is weg . :grin:
BMW R1100R zonder KFR
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Kan soort olie KFR beïnvloeden bij R1100X(X) ?

Bericht door willy »

Ik ben benieuwd of er met de tijd nog iets zal veranderen, aangezien olie door 't gebruik dunner wordt.
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Kan soort olie KFR beïnvloeden bij R1100X(X) ?

Bericht door alfa »

willy schreef:Ik ben benieuwd of er met de tijd nog iets zal veranderen, aangezien olie door 't gebruik dunner wordt.
Op 5 D km mag er nieuwe op , dan zal kwaliteit nog in orde zijn.
Als je bedoeld dat het KFR terug zal komen bij dunnere olie, is het antwoord negatief.
Rit over snelweg(265km) zou de olie door T° toch dunner maken, KFR bleef nadien ook weg.
Ik ga er niet meer achter zoeken wat en hoe , ben tevreden en dat telt :wink:
BMW R1100R zonder KFR
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Kan soort olie KFR beïnvloeden bij R1100X(X) ?

Bericht door willy »

De olie wordt niet dunner gedurende een rit, daar zorgt het multigrade gebeuren nu net voor.
Olie wordt wel dunner met de tijd (bij draaiende motor) omdat de viscosity modifiers gaan breken.
Laatst gewijzigd door willy op 04 okt 2014, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Kan soort olie KFR beïnvloeden bij R1100X(X) ?

Bericht door willy »

alfa schreef:
willy schreef:Ik heb een bedenking wat op werk mij meegegeven is over synth. olie en minerale olie.
bij een proef:
2 glazen buizen van 1m hoog , eerste met full synthetische olie 20W50 en 1 buis met minerale 20W50
laat gelijktijdig een metalen kogel in vallen .
De kogel van minerale olie zal als eerste op de bodem komen, hoe komt dit ?
Heeft te maken met fluïdum omdat minerale olie verschillende olie moleculen heeft en full synth. +- de zelfde.
Wat eigenlijk wil zeggen , beiden hebben dezelfde viscositeit maar één heeft minder weerstand.
Da's raar, want viscositeit kan je definiëren als weerstand (tegen stromen of vloeien).
Die stelling is maw in tegenspraak met zichzelf.
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Kan soort olie KFR beïnvloeden bij R1100X(X) ?

Bericht door alfa »

willy schreef:
alfa schreef:
willy schreef:Ik heb een bedenking wat op werk mij meegegeven is over synth. olie en minerale olie.
bij een proef:
2 glazen buizen van 1m hoog , eerste met full synthetische olie 20W50 en 1 buis met minerale 20W50
laat gelijktijdig een metalen kogel in vallen .
De kogel van minerale olie zal als eerste op de bodem komen, hoe komt dit ?
Heeft te maken met fluïdum omdat minerale olie verschillende olie moleculen heeft en full synth. +- de zelfde.
Wat eigenlijk wil zeggen , beiden hebben dezelfde viscositeit maar één heeft minder weerstand.
Da's raar, want viscositeit kan je definiëren als weerstand (tegen stromen of vloeien).
Die stelling is maw in tegenspraak met zichzelf.
Daarom is er een verschil tussen minerale en full synth. ze kunnen in viscositeit wel gelijk zijn , daarom doen ze die proeven want in praktijk ......
Olie op bedrijfs- T° is altijd minder stroperiger dan in koude toestand, olie is dunner.
Giet 1L koude olie op de vloer of 1 L hete olie, welke plas zal het grootste zijn?
BMW R1100R zonder KFR
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Kan soort olie KFR beïnvloeden bij R1100X(X) ?

Bericht door willy »

alfa schreef: Neen.
Olie op bedrijfs- T° is altijd minder stroperiger dan in koude toestand, olie is dunner.
Giet 1L koude olie op de vloer of 1 L hete olie, welke plas zal het grootste zijn?
Monograde olie wordt dunner als de temperatuur stijgt, multigrade niet of veel minder.
In de (dunne) basisolie van multigrade wordt door de toevoeging van viscosity modifiers
(of Viscosity Inex Improvers) het dunner worden bij stijgende temperatuur tegengewerkt
en wordt de olie bijgevolg niet (of veel minder) dun.
Dat is het hele werkingsprinype van multigrade olie! Neem een dunne basisolie en voeg er
VII's aan toe. De VII's (lange molecules) zijn, als de temperatuur laag is, opgekruld en
beïnvloeden de viscositeit niet en dus blijft de koude olie dun.
Wordt de olie warm dan gaan de VII's zich strekken waardoor de olie dikker wordt en
daarmee het dunner worden door de toegenomen temperatuur tegengegaan wordt.
Een liter koude en een liter warme olie zullen dus, als het om multigrade olie gaat en het
verschil in temperatuur binnen het viscositeitsbereik valt, dezelfde plas vormen.
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Kan soort olie KFR beïnvloeden bij R1100X(X) ?

Bericht door alfa »

Dus als die olie na een tijd nog hetzelfde is , zou de olie nog goed zijn.
De multigrade 20W50 SG/CD zal zijn kwaliteit wel 5D km uithouden, waarschijnlijk nog iets langer.
Ik ben wel benieuwd of er nog willen zijn die op de deze olie willen rijden.
BMW R1100R zonder KFR
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Kan soort olie KFR beïnvloeden bij R1100X(X) ?

Bericht door willy »

alfa schreef:Dus als die olie na een tijd nog hetzelfde is , zou de olie nog goed zijn.
Aangenomen dat je met "hetzelfde" naar de viscositeit verwijst dan klopt dat, maar enkel wat de viscositeit betreft.
Andere eigenschappen kunnen niet zo makkelijk ingeschat worden.
5.000Km is weliswaar geen probleem (10.000Km ook niet) voor kwaliteitsolie, ook niet voor minerale olie.
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Kan soort olie KFR beïnvloeden bij R1100X(X) ?

Bericht door willy »

Synchro Bob schreef:
willy schreef:
Synchro Bob schreef:Zo heb ik een R100RT gehad waarvan de V-bak niet goed op het motorblok was afgelijnd waardoor, om de 20.000Km, de koppelingsplaat moest vervangen worden omdat de primaire as de ziel van de plaat uitvrat. Oplossing: verkopen
Maar je hebt de volgende eigenaar uiteraard van het probleem op de hoogte gebracht.
Beter nog. Ik heb hem quasi gratis weggegeven (omwille van dat probleem). Geen klachten gehad :grin: (uiteraard)
Ja, dat kan ik me voorstellen :lol:
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Kan soort olie KFR beïnvloeden bij R1100X(X) ?

Bericht door alfa »

KFR dan toch helemaal verdwenen met andere olie.
Blok is soepel heeft geen last van inhouden in hogere toeren zoals bij multigrade 20W50 SG/CD (werd rauwer doordat die zijn olie niet snel genoeg rond kreeg)
http://123smeermiddelen.nl/wp-content/u ... 10W-40.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Stapvoets rijden zonder lastwissel.
Zou bijna denken dat het een 4 cilinder is, zo zacht.
BMW R1100R zonder KFR
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Kan soort olie KFR beïnvloeden bij R1100X(X) ?

Bericht door Dirk Pauwels »

Rij je nu op 20W50 mineral of op 10W40 half want kan niet goed meer volgen.
Eerst prijs je die minerale 20/50 olie de hemel in zogezegd omdat dat olie is voor droge koppelingen, wat niet zo is, want het is gewoon een JASO MA2, dus natte koppeling en nu stuur je een link door van 10W40 half synth waar je in eerste instantie voor de 20W50 ook al mee reed. Wat is 't nu?
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Kan soort olie KFR beïnvloeden bij R1100X(X) ?

Bericht door alfa »

Multigrade 20W50 SG/CD werkte zeer goed tot 4500 toeren nadien remde oliepomp op primaire as de motor af omdat die zijn olie niet weg kreeg.
Deze olie heb ik geschrapt .
Nu Havoline extra 10W40 van Texaco is auto olie zonder ester voor natte koppeling.
Heb 3 soorten 10W40 motorolie gebruikt en geen enkel heeft hetzelfde resultaat dan deze,mogelijk ester voor natte koppeling?
Wat en waarom heeft geen belang, KFR is weg en motor rijdt stapvoets soepel en zoemt :grin:
BMW R1100R zonder KFR
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: Kan soort olie KFR beïnvloeden bij R1100X(X) ?

Bericht door tweecilinderke »

we leren hier alle dagen bij :roll:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: Kan soort olie KFR beïnvloeden bij R1100X(X) ?

Bericht door Jo De Paepe »

tweecilinderke schreef:we leren hier alle dagen bij :roll:

Yep , die olie die jij gebruikt heeft hebt bij mijn zoon zijn RT heeft ook wonderen verricht . :-P
Dat synchroniseren dat is maar bijzaak geworden , gaan we ons niet meer mee bezighouden in het vervolg. :twisted:
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
mecapuet
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
Woonplaats: Orp
Locatie: Waals-Brabant.

Re: Kan soort olie KFR beïnvloeden bij R1100X(X) ?

Bericht door mecapuet »

tweecilinderke schreef:we leren hier alle dagen bij :roll:
:lol: :wink:

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Kan soort olie KFR beïnvloeden bij R1100X(X) ?

Bericht door Dirk Pauwels »

Dit heeft ook geen KFR en zoemt ook.....
Afbeelding
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
wolfrider
Berichten: 145
Lid geworden op: 28 feb 2011, 06:51
Woonplaats: in de kempen
Locatie: antwerpen

Re: Kan soort olie KFR beïnvloeden bij R1100X(X) ?

Bericht door wolfrider »

Mensen , kennen jullie alfa nu ondertussen nog niet beter ? :-)
R1150GS 2002 ( + bandit 1250 + harley dyna wide )
https://www.facebook.com/wolfrider999?__nodl" onclick="window.open(this.href);return false;
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: Kan soort olie KFR beïnvloeden bij R1100X(X) ?

Bericht door tweecilinderke »

Mensen , kennen jullie alfa nu ondertussen nog niet beter ? :-)
Wij wel maar als een nieuw forumlid deze info serieus neemt is er een probleem :shock:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Droozy
Berichten: 396
Lid geworden op: 28 apr 2008, 19:47
Locatie: Caprice (EEKLO)

Re: Kan soort olie KFR beïnvloeden bij R1100X(X) ?

Bericht door Droozy »

Een probleem is da ni echt, moar ge geroakt lichtelijk verward, dus ni te diepe op deure goan :lol:
R100RS/R100R Mystic
aantzeetje
Berichten: 1163
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Kan soort olie KFR beïnvloeden bij R1100X(X) ?

Bericht door aantzeetje »

helemaal just. Een "dikkere" olie gaat het probleem van kfr (lees pingelen) enkel een beetje dempen maar doet niets aan het juist afstellen van kleppen, instellen van tps.... Begin eerst eens met 98 te tanken (ondanks dat je waarschijnlijk al vanaf 89/95 mag tanken?) alvorens iets te veranderen. Veel betere verbranding, "iets" meer power/koppel en zelfs minder verbruik hoe raar dit ook mag klinken,....

Rij zelf met 15W50 Castrol minerale olie (R1200RT 2009). Er op gedaan door BMW Tarragona - Espagna. Motor draait als een zonnetje (goede klepafstelling waarschijnlijk in combinatie met 98 octaan ondanks dat ik 95 mag tanken? Voor het verschil in prijs moet je het zeker niet laten) maar verbruik bijna geen olie meer (lees te verwaarlozen) hier in/op het vlakke land nul komma nul en in de bergen een 200 ml op 5000 km, te verwaarlozen dus). Vroeger met de 10W40 full synthetisch en doorrijden in de bergen... en remmen op de motor... (wat ik afgeleerd heb!!! remplakketjes kosten veel minder dan een nieuwe koppeling) was het 1 liter op 4500 km. Ook niet desastreus maar in mijn ogen te veel.

En ja; ben van de oude stempel die zijn motor (auto of motor) niet gaan afjakkeren vooraleer de OLIE temperatuur op peil is (eerste 20 km met de motor gemoedelijk en ga niet boven de 3000 à 3500 toeren, met de auto en olietemp aanduiding is deze na 10 km op een voor mij een acceptabele temp: >90°c). Rij regelmatig in D met de auto tegen een snelheid die velen niet verantwoord vinden maar als oud testpiloot voor X kan ik het niet laten en hier in B... no comment (neen geen BMW koersmachien maar een 10 jaar oude V6 diesel met een instelbare electronische- vering, motormanagement en nog wat snufjes. Saai tegen 120 km/uur en nog geen 2100 toeren/min)
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Kan soort olie KFR beïnvloeden bij R1100X(X) ?

Bericht door Dirk Pauwels »

Met alle respect, maar volgens mij heeft KFR niets te maken met pingelen.
Pingelen (rammelend gerinkel als je vanuit lage toeren optrekt) is het resultaat van hoge temperatuur, te arme afstelling en te schrale benzine ;En kun je idd verbeteren/vermijden zoals je zegt door 98 te tanken en een rijkere afstelling, wat bij de huidige motoren niet zo simpel is zonder truukjes uit te halen.
KFR (inhouden, bokken rond de 3000tpm) is het resultaat van een vrij rudimentaire mapping, grote cilinderinhoud,(de 850 heeft het veel minder), boxerprincipe en afstelling. Kan je ook verbeteren door een rijkere en juistere afstelling, en een krachtiger onsteking (brisk, dubbele bougie etc), maar helemaal weg krijg je het niet.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Kan soort olie KFR beïnvloeden bij R1100X(X) ?

Bericht door alfa »

Nogmaals wat en waarom is van geen belang.
Als olie geen belangrijke factor is , geen positieve of negatieve uitwerking heeft op motor.
Waarom heeft een motor verschillende oliën? (versnellingsbak, motor en remmen)
Waarom begint een servopomp bij auto's soms rare geluiden te maken omdat de olie te dun of te dik is.
De motor is vorig jaar zeer goed afgesteld , maar KFR was niet weg.
Hier werd verklaard dat KFR niet weg te werken was, en dat is voor mij altijd een uitdaging.
Ik mag aan de gashendel draaien er zit nergens een dip op en van schokken op lage toeren is geen sprake meer.
Juist 4 dagen moezel gedaan met 1380 km( olie verbruik +- 15 cl met een benzineverbruik van 5,16 L/100km en altijd met 2 gereden.
Mss. moet er ééns iemand met mijn motor rijden bij gelegenheid dat zou al vlug een paar enkelingen de mond snoeren.
BMW R1100R zonder KFR
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Kan soort olie KFR beïnvloeden bij R1100X(X) ?

Bericht door John »

Je hebt hélemaal gelijk Alfa! KFR heeft totaal niks met afstellen te maken. Enkel met de soort van olie die je in je brommer kiepert.
Het zijn hier inderdaad "nen hoop idioten" die denken dat ze het beter weten dan jij. Laat ze maar doen, ge moet daar niet op reageren. :mrgreen:
Plaats reactie