kfr r1150rt

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

willem.b
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mei 2015, 20:55
Woonplaats: haasrode

kfr r1150rt

Bericht door willem.b »

Heb een r115rt gekocht en die heeft nogal last van kfr. Ik kom van een k100lt en moet zeggen dat dit niet zo prettig rijdt. Heb mij verdiept in allerlei forums en ben bij vrienden ten rade geweest, Daaruit blijkt dat chiptuning het enige is dat echt permanent helpt. de brisk bougies helpen en het afstellen ook maar zijn maar tijdelijke oplossingen, Wanneer de motor iets meer benzine krijgt is het probleem sowieso opgelost. Heeft er iemand ervaring met chiptuning en zoja was het probleem werkelijk opgelost, Waar kan ik eventueel deze chip bestellen en laten plaatsen.

Bedankt
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: kfr r1150rt

Bericht door tweecilinderke »

Je komt van een K, dat word even wennen. chiptuning heb ik geen ervaring mee en ook niet echt voorstander van .
Meestal met een goede afstelling (kleppen, syncroniseren) kan je dit zo goed als wegwerken die kfr.
Er blijft wel altijd wat van hangen, is en blijft nen boxer en dat moet even wennen.
Heb je de onderhoudsintervallen nagezien bij aankoop?
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: kfr r1150rt

Bericht door Dirk Pauwels »

Ga eens bij alfa langs, die heeft daar DE oplossing voor. :lol: :lol:
Eens met tweecilinderke, goed afstellen geeft veel verbetering. Helemaal weg is het nooit.
Een 4 cylinder wordt het nooit, wat je ook doet. Vaak is het beter gewoon een versnelling hoger of lager te rijden, om die 3000tpm te vermijden.
Wat je wel al kan proberen is het volgende:
als er nog een code plug in de relais kast zit, haal deze er even uit en prober eens of dit beter is. Motronic gaat dan naar een rijker programma, verbruik stijgt ook.
Wat ook vaak helpt is een recyclizer, (code plug mag blijven zitten) kost iets van een 40€, is makkelijk te plaatsen en ook makkelijk weer te demonteren. Ook iets rijker mengsel.
Chip helpt ook, maar kost wat meer en is wat delicater om te plaatsen. Computer doos moet open en de chip moet met wat aandacht geplaatst worden. Nadien zou het kunnen dat je stationair wat bijgeregeld moet worden (in het slechtste geval)
Chip voor dt type motronic is niet herprogrammeerbaar. Dan zou ik de voorkeur geven aan een rapid bike of power commander, maar dat zijn al wat duurdere ingrepen (+/- 500€) en als het enkel om KFR gaat ook overkill
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: kfr r1150rt

Bericht door alfa »

Dirk Pauwels schreef:Vaak is het beter gewoon een versnelling hoger of lager te rijden, om die 3000tpm te vermijden.
Dat heeft met arm of rijk mengsel niets te maken is gewoon een kwakkel.
Als motor is afgesteld heeft dit te maken met opbouw druk en - onderdruk van interne werking.
Plak luchtfilter maar eens 1/4 af met tape en loopt motor zeer lekker enkel de vinnigheid en pk zijn verminderd.
En van dip op 3000 toeren is geen sprake meer.
Tip van de simpel ziel
BMW R1100R zonder KFR
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: kfr r1150rt

Bericht door Dirk Pauwels »

Ik geef het op..... :roll:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: kfr r1150rt

Bericht door Bob »

@alfa : blijf consequent en vergeet uw truc met de olie niet toe te lichten hé ! En een luchtfilter deels afplakken heeft dan volgens u geen invloed op arm of rijk mengsel ? Voor één keer kan ik u gelijk geven, weliswaar inzake die simpele ziel. (nvdr : merk op dat er geen smiley staat, want ik zeg dit niet om te lachen)
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: kfr r1150rt

Bericht door tweecilinderke »

Ik geef het op..... :roll:
+1 pfff :roll:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: kfr r1150rt

Bericht door alfa »

Bob schreef:vergeet uw truc met de olie niet toe te lichten hé
Inderdaad die bouwt ook druk uit op de oliepomp en heeft effect op soepele werking bij stapvoets rijden of vol gas
Om de soepele werking van diesel motoren van bussen onder alle toertallen te behouden word er enkel met inlaat debieten en uitlaat debieten gewerkt.
één meer en ander gesmoord of andersom tot er een goede mix ontstaat.
Aan de motorunit word niet geraakt.
Die motoren kosten een pak meer dan boxers van BMW
Inspuiting van boxermotor heeft zelfde basis werking als diesel common rail.
Waarom steken sommigen ander inlaatfilters of uitlaten en werken die spullen nog niet correct :!:
En dan beginnen ze aan het mengsel te werken.
Steek deze regel maar eens goed in uw bolletje , je moet mengsel niet aanpassen aan druk of onderdruk maar anders om.
BMW R1100R zonder KFR
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: kfr r1150rt

Bericht door alfa »

Dit is natuurlijk theoretisch , stel dat je een kraan op luchtinlaat hebt staan een ook een op uitlaat.
Daarmee kan je een "afgestelde motor" bijstellen dat die werkt als de fijnste motor.
drukopbouw en drukafgifte staan synchroon.
En als dan intern de oliepomp zijn olie goed weg krijgt of juist niet is de werking in/ uit balans.
Einde van de les 8-)
BMW R1100R zonder KFR
jan_s
Berichten: 77
Lid geworden op: 13 jan 2009, 13:17

Re: kfr r1150rt

Bericht door jan_s »

Te zot voor woorden ... maar ik heb toch eens goed kunnen lachen! Dit is echt entertainment :lol:

Jan
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: kfr r1150rt

Bericht door tweecilinderke »

alfa en de belgen elke dag op jou forum :lol: :lol:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
costerke
Berichten: 613
Lid geworden op: 04 apr 2009, 20:31
Woonplaats: Kortenberg
Locatie: Kortenberg, tussen Leuven en Brussel

Re: kfr r1150rt

Bericht door costerke »

Ik zou Uw idee verkopen bij Herr BMW, wie weet krijg je er de job van uw leven. :roll:

Groetjes Rudy
zolang mijn baas zegt dat ik teveel verdien doe ik alsof ik hard werk.
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: kfr r1150rt

Bericht door Jo De Paepe »

we worden hier elke dag slimmer :oops:

'k vraag mij af wat ik al die jaren op school zitten doen heb?? en al die perfessers en ingenieurs hebben mij dat allemaal verkeerd uitgelegd.
Alfa vraagt U een leerstoel aan de hoge school autotechnologie. :twisted:

Ik bespreek bovenstaande juist met een mechanieker en die is nog aan het bij komen van het lachen :grin:
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: kfr r1150rt

Bericht door alfa »

Jo De Paepe schreef:we worden hier elke dag slimmer :oops:

'k vraag mij af wat ik al die jaren op school zitten doen heb??
Een mekanieker die bij ons komt werken kan terug van nul beginnen en dan nog niet te spreken over auto elektronica/pc input parameters.
Ik denk dat u toch ook meer ervaring hebt opgedaan aan het prutsen van brommertjes dan op de schoolbanken.
BMW R1100R zonder KFR
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: kfr r1150rt

Bericht door Jo De Paepe »

'k zou wel ne keer willen weten wat jij precies doet en in welke branche ?
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
pat__
Berichten: 94
Lid geworden op: 01 sep 2010, 14:37
Woonplaats: 1ste terril links
Locatie: Genk R1200GSLC

Re: kfr r1150rt

Bericht door pat__ »

Heb ook een rt van 2001.
Had nogal last van kfr. Mijn vorige moto was een yamaha viercilinder, wat een verschil. :roll:
Maar, na het plaatsen van een recyclizer (€ 32) twee brisk kaarsen en een filter van K&N was en is het schokken zeer sterk verminderd en is een beetje afhankelijk van de temperatuur en of er veel of weinig zuurstof in de lucht is. :twisted:
Op tijd en stond nieuwe ontstekingskaarsjes, filterke zuiver houden en gaan met die handel. :thumbleft:
mecapuet
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
Woonplaats: Orp
Locatie: Waals-Brabant.

Re: kfr r1150rt

Bericht door mecapuet »

jan_s schreef:Te zot voor woorden ... maar ik heb toch eens goed kunnen lachen! Dit is echt entertainment :lol:

Jan
:lol: :wink:

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
jan_s
Berichten: 77
Lid geworden op: 13 jan 2009, 13:17

Re: kfr r1150rt

Bericht door jan_s »

@Meca: in plaats van te lachen zou je beter ne cursus gaan volgen bij dieje mens :lol: :lol: :lol: :lol:

Jan
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: kfr r1150rt

Bericht door alfa »

Jo De Paepe schreef:'k zou wel ne keer willen weten wat jij precies doet en in welke branche ?
Een grote bus uit een kartonnen doos nemen en die op staat zetten :lol:
BMW R1100R zonder KFR
Joshua
Berichten: 58
Lid geworden op: 20 feb 2013, 21:45
Locatie: Texas van Belgie

Re: kfr r1150rt

Bericht door Joshua »

Hey ik heb ook een 1150rt en had last van kfr nu is deze helemaal verdwenen met hem juist te laten afstellen, en te laten synchroniseren, het blijft nog altijd ne boxer he en dat is ook het plezante eraan, maar zoalseerder vernoemt een goede afregeling doet heel veel.
Ik denk vooral dat het de syncronisatie is die het hem doet.
Fox30
Berichten: 831
Lid geworden op: 09 mar 2005, 19:45
Locatie: Brasschaat (5-sterrengemeente sinds FataMorgana)

Re: kfr r1150rt

Bericht door Fox30 »

willem.b schreef:Heb een r115rt gekocht en die heeft nogal last van kfr. Ik kom van een k100lt en moet zeggen dat dit niet zo prettig rijdt. Heb mij verdiept in allerlei forums en ben bij vrienden ten rade geweest, Daaruit blijkt dat chiptuning het enige is dat echt permanent helpt. de brisk bougies helpen en het afstellen ook maar zijn maar tijdelijke oplossingen, Wanneer de motor iets meer benzine krijgt is het probleem sowieso opgelost. Heeft er iemand ervaring met chiptuning en zoja was het probleem werkelijk opgelost, Waar kan ik eventueel deze chip bestellen en laten plaatsen.

Bedankt
Hallo Willem,
wat bedoel je juist met een kfr probleem.
mijn R1150RT heeft altijd goed gedraaid.
enkel bij een koude motor moest ik enkele kilometers choken, maar eens warm, nooit een probleem ondervonden.
Recent is de ralenti een beetje verhoogd naar 1100 a 1150 tr/min, waardoor minder moest worden ge-choke-d

1. wanneer zijn je kleppen laatst afgesteld?
2. heb je al eens een kompressiemeting gedaan? misschien is er wel een klep die niet meer goed sluit.
groeten,
Fox30
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: kfr r1150rt

Bericht door alfa »

Joshua schreef:
Ik denk vooral dat het de syncronisatie is die het hem doet.
Dat is één van het primaire gedeelte, maar wie laat zijn injectoren na een tijdje afstellen?
Die kunnen op 1000 km gemakkelijk paar liters verschillen en dat heeft ook invloed bij stapvoets rijden en rauwer bij volgas.
kleppenstellen is de eerste taak
Overgang van ralenti naar licht gasgeven (tps sturing) moet soepel verlopen.
Syncronisatie in combinatie van uitmeten van uitlaatsensoren, benzinedruk enz..
Als dan alles volgens het boekje is gebeurd, wat bij mij het geval was heb ik geëxperimenteerd met olie.
De eerste was oke maar motor trok niet meer boven 4500 toeren (te dikke olie)
http://www.rad.eu/nl/c/p/35290-eurol-ha ... 20w-50.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Nog 2 andere motorolie 10W40 geprobeerd resultaat was niet wat ik verwacht had.
http://www.rad.eu/nl/c/p/35264-eurol-mo ... 10w-40.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hein-gericke.be/performance- ... ars-e.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dan een olie gebruikt 10W40 waar de esters voor natte koppeling niet inzaten(auto olie) en deze gaf wel het resultaat.
Verbruik van olie 10cl/1000 KM, verbruik benzine verminderd met 0,5 L.
Vanaf ik motor start en weg rijdt voel ik een zeer groot verschil tegenover motorolie.
http://123smeermiddelen.nl/wp-content/u ... 10W-40.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Waarom? en hoe ?leg ik niet meer uit, luistert toch geen kat naar.
En als dit weggelachen word dan is het maar zo, lig er niet wakker van .
Mijn brommer is KFR vrij en dat telt.
BMW R1100R zonder KFR
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Re: kfr r1150rt

Bericht door P-man »

Hey Willem. B.

Zie maar dat jij en je boxer wat normaal functioneren tegen september, hé.
Er staat dan een flinke reis op het programma.

En als het tegen dan niet is opgelost, dan kappen we wel een scheutje Eleksir of ander heilig water, vanuit Lourdes bij je olie. We passeren daar toch.
Zal rap gedaan met zijn KFR.

Heilige groeten en tot binnenkort.

de P
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: kfr r1150rt

Bericht door willy »

Als het Elexir d'Anvers is dan moet die niet bij de olie, maar wel om de piloot in de olie te krijgen.
Het KFR probleem mag daarmee niet verholpen zijn, maar de piloot zal er zich niks meer van aantrekken.
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: kfr r1150rt

Bericht door Dirk Pauwels »

Da's gelijk als je met den diarree zit en de apotheker geeft je per ongeluk valium mee....Het helpt niet, je sch..t nog altijd in je broek, maar het kan je niet meer schelen... :wink:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Plaats reactie