Remleiding

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Marcos5000
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 dec 2008, 21:56
Woonplaats: Meise
Locatie: Vlaams Brabant

Remleiding

Bericht door Marcos5000 »

Goede avond,
Betreft een 1200LT Abs 2002 waarbij ik momenteel een lek heb in de remleiding vooraan, het lek start in de tube die naar beneden loopt ter hoogte van de luchtfilter trompet.
De tupperware rechts is verwijdert en de remleiding bovenaan los. In feite heb ik nu alleen nog de leiding los te maken aan de remblokken en aan de support blokjes.

Vraag 1 waar ik mee zit.
Ik ben er nog niet uit of met de remleiding onder de arm naar een hydraulica boer ga om ze te herstellen of vervangen ?. Of ik op ebay een set bestel waarbij ik beetje aarzel om de juiste te bekomen. Of gewoon bij Bmw een gelijkaardig setje bestel. Heeft iemand hier ervaring mee opgedaan ?

Vraag 2 waar ik nog mee zit.
Ik zal het rem resevoir op het stuur horizontaal zetten en de remblokken ontluchten. Dient de abs pomp " steeds " ontlucht te worden, ik heb weleens gelezen dat dit soms niet nodig was ?. Indien wel, waar start je mee , eerst de remblokken of Abs pomp.

Alle raad is welkom, voor rest rij veilig.
Groeten
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Remleiding

Bericht door Danny »

ABS 2002 kan ook I abs zijn, heb je rembekrachtiging of geen??
I abs is anders vullen dan "gewone" abs. Heb je de gewone dan ontlucht je eerst aan de abs en dan aan de klauwen, daarna ontlucht ik nogmaals aan de abs.

remleidingen best allemaal tegelijk vervangen, bestel op ebay.de er zijn tal van leveranciers!!
Marcos5000
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 dec 2008, 21:56
Woonplaats: Meise
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Remleiding

Bericht door Marcos5000 »

Het betreft een Abs + bekrachtiging, en dit is zo ongeveer het eerste issue dat ik ermee heb.

Het defect viel tijdens het rijden direct op, mits op het dashbord het ABS lampen met het rood gevarendriehoek wisselend flikkerde.
Ik neem aan ( hoop )dat na herstelling en ontluchting dit ook automatisch zal stoppen en niet ergens moet reset worden ?.

Met vrgr
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Remleiding

Bericht door Danny »

dat is niet zomaar te vullen... de unit zit onder je zadel en je moet vullen en drie nippels ontluchten, daarna effe softwarematig de module activeren en een ontluchtingstest doen...

verder niks aan de hand :mrgreen:
Marcos5000
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 dec 2008, 21:56
Woonplaats: Meise
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Remleiding

Bericht door Marcos5000 »

He Danny,

De remleiding voor is hersteld en het liep als vanzelf, ... eens je na een uurtje zoeken weet hoe & waar.

Je moet gewoon erg hebben in, dat de reservoir van de voorrem het achterste reservoir is. En dit van het kleine reservoir-tje dat zich bevindt direct achter de rechtse voetsteun. De voorste helft ervan is de achterrem. Je haalt hiervoor best de achterste zitbank weg.

De Abs pomp zit links van de batterij, het ontluchten der voorrem doe ik door open&dicht draaien van linkse ventiel van de 2 naast elkaar liggende achterop de Abs pomp.
Deze ventielen zijn van het bijzondere lange soort, terwijl je de meeste links opent rem je vooraan. Hierdoor zal de lucht eruit komen, je sluit het ventiel en lost de voorrem. Weldra komt er alleen olie uit en moet goed toezien dat de hydraulic in het reservoir op het stuur vol blijft. Dan sloot ik dit gedeelte af.

Hierop plaats ik de batterij terug en zet het contact aan. Ik begon bij het ontluchten van de langste leiding vooraan links op de remblok door open&dichtdraaien. Maar het principe wijkt enigszins af van vorige ontluchting en dit door het volume van het reservoir-tje. Je draait de nippel open en remt, door de werking van de servo zakt de hydraulic in het kleine reservoir bijzonder snel. Het is belangrijk de nippel dicht te draaien vooraleer de hydraulic de bodem bereikt. Zodra het niveau erg zakte riep ik mijn maat Jos de nippel te sluiten en ik voegde hydraulic bij. Ik riep nippel open en remde, enz. De servo drukt bijzonder snel alle hydraulic door de leiding, hierop deed ik het gelijkaardige met rechtse voorrem.

En alles werkte als voordien, ook het knipperen van het abs en gevaren lichtje was ten einde. Ik vermoed dat ergens een sensor het druk niveau in de gaten heeft en eens een daling optreed dit het gevaren lichtje activeert.

Een fijne namiddag gehad en weeral iets geleerd. ( ik schrijf dit hier maar even op , ook om het niet te vergeten. )

Groetjes,
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Remleiding

Bericht door Dirk Pauwels »

Ghebt toch remvloeistof DOT 4 of 5.1 gebruikt en geen hydraulische olie hé, omdat je altijd over hydraulic bezig bent :grin:
Ik heb ooit een R1100R binnengehad, kweet niet wat er in die remcircuits zat, maar remvloeistof was het niet..... :grin: :grin:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Marcos5000
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 dec 2008, 21:56
Woonplaats: Meise
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Remleiding

Bericht door Marcos5000 »

Hi Dirk
Geen paniek ik heb DOT.4 gebruikt, de LT remt gewoon als voordien.
Groetjes
Plaats reactie