1200 (110PK)RT/GS versus 1200 LC (125PK)

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
de Ron
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:27
Woonplaats: Wuustwezel
Locatie: Antwerpen - Wuustwezel

1200 (110PK)RT/GS versus 1200 LC (125PK)

Bericht door de Ron »

ik vraag me af of het nu daadwerkelijk zo een enorm verschil is tussen beide blokken. In de media lees je dat de watergekoelde boxers een wereld van verschil zijn tegenover de vorige, is dit wel zo ? Ik zou eventueel volgend jaar een GS willen aankopen, er zijn momenteel zeer mooie okkasie's te vinden van "het vorige model-110PK". Ik vrees echter dat, als je nu geen LC-blok koopt, de waarde binnen een jaar of 4 te fel gaat zakken. Graag de mening van diegenen die met het laatst nieuwe blok rijden, dank bij voorbaat !
R1150RT van 2003, betrouwbaar beestje. Nu een 1200RT, hopelijk een even betrouwbaar beestje !
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: 1200 (110PK)RT/GS versus 1200 LC (125PK)

Bericht door roadster »

Mij GSA LC is nog toegeknepen want ik ben nog aan het inrijden
Dus heb ik ongeveer evenveel pk's als bij mijn 1200gs van 2008 (105pk)
Maar je voelt nu al dat die gretiger aan zijn gas hangt, het is niet zozeer het piekvermogen dat telt, het is vnl de manier waarop het vermogen aangesproken wordt en vrijkomt, en dat gaat merkbaar makkelijker, echt moeiteloos...
R1200GS LC
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: 1200 (110PK)RT/GS versus 1200 LC (125PK)

Bericht door Harald »

Ik heb een GSA van 2008.
Heb al enkele keren het genoegen gehad om met een Lc versie te mogen rijden.
De LC is merkelijk vinniger, speelser,.....
moderner, nieuwer, anders, heeft geen boxergevoel meer.
Maar dat laatste is dan weer persoonlijk.
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
stefke2
Berichten: 530
Lid geworden op: 08 nov 2011, 19:19

Re: 1200 (110PK)RT/GS versus 1200 LC (125PK)

Bericht door stefke2 »

de Ron schreef: Ik vrees echter dat, als je nu geen LC-blok koopt, de waarde binnen een jaar of 4 te fel gaat zakken.
Ach, je zorgen maken over de restwaarde? Geen idee waar dat voor nodig is. Alle rollend materieel zakt in waarde en hoe? :shock: Geld mee verdienen gaat ge zeker niet doen! En 110 of 125 pk? Geen idee wat ge daar mee zou doen... 8-) Dus voor mij zou een 1200 AC al meer dan (duur en) goed genoeg zijn. Daarom blijf ik met met mijn ouwe trouwe 1150 rijden... :mrgreen:
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: 1200 (110PK)RT/GS versus 1200 LC (125PK)

Bericht door Danny »

Tja rijden ze "anders" yep, is dat logisch, yep.
Die motoren zijn gewoonweg weer eens een finetuning van de vorige die al een verschil liet optekenen tegenover de 1150.
't Is gewoon evolutie, betekend dit nu dat een gewone 11 of 1200 niet meer rijd, uiteraard niet.
Binnen een jaar of 4 a 5 is er een nieuwe LC en dan is 't weer miraculeus...

Natuurlijk als je tegenwoordig een nieuwe wil kopen is er geen ander blok meer te koop dan de LC en moet je dus wel, 't is geen straf he met een LC rijden. Eens je er mee rijdt ben je dat ding zo gewend en die PK's die voel je na een dag niet meer. Er is niets dat sneller went dan vermogen...

BMW heeft zich geen moeite getroost om het blok meer uit te balanceren en dus nog een ruimer publiek aan te spreken van mensen die een boxergevoel (lees irritant schudden en trillen :mrgreen: ) voorheen niet zagen zitten, daarbovenop is er een ruim optiepakket om ook de mensen die onder de noemer "kleiner" door 't leven gaan een voet aan de grond te bieden. Alles om te verkopen....

Als je een BMW hebt en die is goed of je vind hem lekker en bent niet aan een nieuwe toe dan is t' altijd onnozel enkel een nieuwe te kopen alleen maar om te hebben, dat geld stop je beter in benzine om te rijden in plaats van -zoals velen doen- een goeie motor van 3 jaar -met 17.000km op de teller- te verkopen voor iets nieuws, die vorige kennen ze en gebruikten ze nog niet eens...enfin dat is mijn mening.

Restwaarde is een ander paar mouwen en een factor waar je niet mag aan denken, je koopt niks met het gedacht het al te verkopen, ik hoop met die motor een plezierige tijd te beleven meer telt niet, als je in centen gaat denken dan koop je best een 2 de hands 1150 en je komt ook overal en rijdt rendabel voor weinig geld, een nieuwe kost altijd centen maar bied ook nieuw rijplezier...


Als je iets nieuw zoekt dan is er dus gewoon geen andere optie of je moet een heel frisse DOHC vinden... ik ben geen RT man maar de DOHC RT vind ik persoonlijk veel mooier dan de LC-RT... maar smaken verschillen en een mens wil al eens wat anders maar dat vertel je best niet tegen je vrouw :mrgreen:
ZWIEP 01
Berichten: 204
Lid geworden op: 20 okt 2013, 14:01
Woonplaats: deurne
Locatie: ANTWERPEN
Contacteer:

Re: 1200 (110PK)RT/GS versus 1200 LC (125PK)

Bericht door ZWIEP 01 »

ik vind het blok gewoon fantastisch, ik kan echter niet vergelijken met de vorige generatie 110pk, wel met de yamaha super tenere.
het rammelen en getik moet je er wel bij nemen, das dan ook het enige wat ik negatief vind aan de nieuwe lc
de Ron
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:27
Woonplaats: Wuustwezel
Locatie: Antwerpen - Wuustwezel

Re: 1200 (110PK)RT/GS versus 1200 LC (125PK)

Bericht door de Ron »

In principe speelt de restwaarde geen rol, behalve als je de moto afschrijft. Dan is het wel interessanter om er nog iets voor terug te krijgen zodat je niet teveel moet opleggen voor een andere. Ik ben momenteel wreed content van mijn RT van 2010, maar volgend jaar moet ik toch nog eens veranderen (voor de laatste keer voor mijn pensioen...). Daarna zal ik verder met de nieuwe aanwinst mee blijven rijden zolang het nog kan.
R1150RT van 2003, betrouwbaar beestje. Nu een 1200RT, hopelijk een even betrouwbaar beestje !
STErik
Berichten: 142
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:16
Locatie: Ekeren

Re: 1200 (110PK)RT/GS versus 1200 LC (125PK)

Bericht door STErik »

ik ben drie maand geleden na lang denken en zoeken naar een goede tweedehands toch naar een LC overgegaan, van een 1200 van 2008. het verschil is erg groot, veel snediger, zowel de motor als het rijwielgedeelte, stuurt nog makkelijker en scherper en het geluid is ook veel beter, een diepe grom. Wat het boxergevoel betreft vindt ik (na 4 boxers) dat het zeker voldoende aanwezig is. ik heb alleen soms de indruk dat er (nog) meer mechanisch geluid is.
The road goes ever on...
Zeppe
Berichten: 1455
Lid geworden op: 06 jan 2005, 09:47
Woonplaats: 2630
Locatie: Aartselaar

Re: 1200 (110PK)RT/GS versus 1200 LC (125PK)

Bericht door Zeppe »

De oplossing is eigenlijk heel eenvoudig. Doe een rit met diegene die je wil/kan kopen. Ik rij met een R1200gsa 2011, en ben daar zeer tevreden van. Heb recentelijk met de nieuwe LC gereden en ja dan ga je dromen en denken aan inruilen. En daarom blijf ik momenteel ver uit de buurt van een verkooppunt.
Hetzelfde voor de nieuwe Ducati of KTM. Ik zou ze alle drie willen, helaas laat mijn portefeuille, mijn garage en zeker mijn echtgenote dat niet toe.
Succes met uw keuze
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
leo62
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 jun 2014, 16:23
Woonplaats: betekom
Locatie: brabant

Re: 1200 (110PK)RT/GS versus 1200 LC (125PK)

Bericht door leo62 »

Ik zou zeggen vraag een proefrit want wat voor mij goed is vindt jij misschien niet goed. Maar ik ben zeer tevreden van mijne R1200RTLC Maar dat is mijne eerste BMW. ( wel mijn 5 de motor ).
lekkerweg
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 nov 2008, 13:57
Woonplaats: Cognac
Locatie: Charente

Re: 1200 (110PK)RT/GS versus 1200 LC (125PK)

Bericht door lekkerweg »

Indien koper van een gebruikte LC zou ik staan op een compressietest: de cilinders en het blok is samen gegoten als twee helften. Bij problemen moet de hele zwik uitelkaar.
de Ron
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:27
Woonplaats: Wuustwezel
Locatie: Antwerpen - Wuustwezel

Re: 1200 (110PK)RT/GS versus 1200 LC (125PK)

Bericht door de Ron »

Om het zelf eens te voelen ben ik vandaag gaan testrijden met een 1200RT-LC. Tijdens het rijden met de "nieuwe" ging alles als vanzelf, hij ging goed in 1ste versnelling, heeft een mooi en duidelijk modern dashboard en is een stuk vinniger dan het vorige model (110 PK). Nadat de motor warm gereden was viel me op dat het schakelen naar de 1ste versnelling een pak meer lawaai opleverde, onder het rijden voelde ik ook dat hij niet vlot van 1ste naar 2de wilde. De warmte-afgifte van het blok was ook duidelijk voelbaar aan de benen. Verder lijk je nog meer "op" de motor te zitten dat bij het vorige model.
Nog een spijtige pietluttigheid vind ik dat je geen ruim "handschoenbakje" meer hebt, alleen links vooraan een klein opbergvak, aan de rechterkant niets, daar heb je alleen nog een opbergvak als je de full-option neemt met de radio.
Nadien de nieuwe RT terug bij de dealer gebracht en met mijn "ouwe 110PK" terug weg. Het meest opvallende verschil is de gretigheid waarmee de nieuwe de sporen geeft, maar heb je dit nodig in ons flitspalen-land ? Verder vind ik de versnellingsbak van de nieuwe terug een stevige stap achteruit, of zou het nog aan de maagdelijk km-stand van 2200 km liggen ? Nu ik de proefrit heb gedaan zit ik met een dubbel gevoel, behalve de vinnigheid van de motor en het mooie dashboard is er eigenlijk weinig wat me persoonlijk aanspreekt... Ik heb nog een klein jaarke om er over te denken.
R1150RT van 2003, betrouwbaar beestje. Nu een 1200RT, hopelijk een even betrouwbaar beestje !
Bigfoot
Berichten: 81
Lid geworden op: 20 feb 2016, 17:45
Woonplaats: Zelzate

Re: 1200 (110PK)RT/GS versus 1200 LC (125PK)

Bericht door Bigfoot »

Ik heb mijn R8505 (2001) twee dagen ingeruild voor een 1200 LC. Bij het terug naar huis rijden met mijn eigen motor had ik het gevoel op een oldtimer te zitten :-? . Het is de eerste keer in al die jaren dat het kriebelt om toch eens naar nieuw te kijken.

Anderzijds hebben die motoren tegenwoordig een vracht aan vermogen, als ik mijn eigen gebruik in acht neem, heb ik dat niet nodig? Mij ritten gaan hoofdzakelijk over achterafweggetjes waar ik liever aan constante snelheiden rij dan steeds hard in de ankers en dan weer volgas naar de volgende bocht.

Wat me wel kon bekoren is de afwezigheid van enige bokkigheid waar mijn R aan lageren snelheden ( lager dan 55) me danig irriteert. Geen stedelijk getuf voor deze Beemer. Noem het verlies aan boxer karakter maar dat zou ik er graag bijnemen. Het drive by wire gashendel is een ware verademing ten opzichte van staalkabel gesleurd. De motor pakt zeer snel op. Verbruik op de leenmotor was gemiddeld 6,2 wat ik toch een tegenvaller is.

Als je een zware motor wil zou ik toch voor een LC gaan. En mocht BMW met een lichtere versie komen of een driepotter XR met zelfde uitrusting als de leen LC dan ben ik opslag een New-Beemer.
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: 1200 (110PK)RT/GS versus 1200 LC (125PK)

Bericht door Danny »

een 850 van 15 jaar oud vergelijken met een nieuwe LC is appelen met peren vergelijken...

Als je dergelijk bedrag neertelt dan zou 't maar jammer zijn mocht het niet anders zijn, 't word beter neem ik pas in de mond na 200,000 km en de erna gemaakte rekening...
Alex Van Vlerken
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 mei 2008, 09:18
Woonplaats: Herent
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: 1200 (110PK)RT/GS versus 1200 LC (125PK)

Bericht door Alex Van Vlerken »

Ik heb - tot grote tevredenheid - twee luchtgekoelde RT's gehad en rijd nu een jaar (10.000 km) met een lucht-watergekoelde.
Het grote verschil is volgens mij niet dat de lucht-watergekoelde 15 pk meer heeft; ik vermoed niet dat ik al ooit die 125pk gebruikt heb... Het grote verschil is de drive-by-wire en de mappings. Hierdoor hangt de motor veel korter aan het gas en kan ik zelf bepalen met wat voor motor ik rij: een rustige toerder, een vlotte doorrijder of een sportmotor verhuld in een toerderskleedje. Ik ben dan ook zeer enthousiast over de huidige motor, maar ik zou het geen straf gevonden hebben als ik met mijn vorige RT had moeten doorrijden.

Als je tijd en zin hebt, kan je mijn testverslag (en eerste indrukken over de verschillen met de vorige RT) lezen op http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... 78#p431878" onclick="window.open(this.href);return false;.
BMW "Blakkietrie" R1250RT - 2023
Plaats reactie