Onthaasten in de Pyreneeën

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Plaats reactie
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Onthaasten in de Pyreneeën

Bericht door Lukas »

Dit jaar zou mijn jaarlijkse me-myself-and-I-toerke richting de bergen gaan. Dat stond vast. De keuze viel op de Pyreneeën. En dan vooral de Spaanse kant met af en toe een zijsprongetje Frankrijk in. Het eerste idee was om van de Atlantische kust naar de Middellandse zee te rijden. Dat is tijdens de voorbereiding gaandeweg ingekrompen tot een heleboel lussen die ruwweg ergens onder Pau startten en me via Andorra weer naar boven zouden sturen. Het internet is een geweldig ding wanneer je routes uittekent. Google streetview, Via Michelin, Google Maps en dan gewoon de reiservaringen die andere motorrijders reeds neerpenden. Check bvb. eens de site van Sylvia Stuurman. Daar staan mooie reizen op. En Basecamp uiteraard.
Dat GPS-gedoe vind ik telkens opnieuw een, euh,... gedoe.

Op zaterdagochtend 20 juni om half zeven ben ik volledig klaar om te vertrekken.

Afbeelding

Ik probeer vandaag tot in Pau te raken. Geen idee of dat zal lukken. Ik reed nog nooit zo'n afstand in één keer. In tegenstelling tot m'n vorige reisjes, wil ik deze keer gewoon via de autostrade tot aan de start knallen zonder onderweg tijd te verliezen. 't Is eigenlijk zot. Ik zit sowieso in een drukke periode (op het werk, thuis, in mijn hoofd,...) waar ik het gevoel heb dat er nog zoveel onafgewerkte dingen op mij liggen te wachten. Loslaten, dat zal ik proberen...
Dat ik ook de gashendel af en toe moet loslaten, ervaar ik wanneer ik t.h.v. Lille op een stuk waar je maar 90 mag, geflitst word. Weliswaar langs voor. Oef! Over de rit naar Pau valt weinig te zeggen, behalve dan dat ik er geraakt ben. Rijden, tanken, rijden, tanken... en ook snel wat eten en drinken.
Het leuke aan Pau is dat in de verte de Pyreneeën te zien zijn.

Afbeelding

Dag 2 moet het dan maar beginnen, vind ik. Na het ontbijt wil ik zo snel mogelijk naar die uitnodigende bergen. Eerst moet ik Pau nog uit over iets wat erg lijkt op een Boomsesteenweg maar dan op z'n Frans. Gelukkig duurt dat niet al te lang en al snel stuurt de GPS me naar links de D147 op richting bergen.
In het eerste dorpje stop ik voor een klein onderhoud en een tankbeurt.

Afbeelding

Afbeelding

Hierna gaat het echt omhoog. De paarden, de koeien, de ezels en de geit-schapen lopen gewoon over de weg.

Afbeelding

Afbeelding


Boven krijg ik een mooi zicht op de omliggende bergen. Mijn oog valt op een witte vlek waar zich vogels verzameld hebben. Het blijken verdorie gieren te zijn die zich te goed aan het doen zijn aan het kadaver van een koe. Wanneer ik dichter kom om betere foto's te nemen, vliegen ze weg. Ik ben nog niet dood genoeg waarschijnlijk. Ik ben wel al goed aan zweten (en aan het ruiken...). Het weer zit dan ook best mee. Het is voor mij zelfs al wat te warm met m'n leren broek en m'n vest.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De eerste haarspeldbochten heb ik ondertussen ook verteerd. Dat gaat nog niet helemaal vlot. Tijdens de cursus bochtentechniek bij Johan hebben we dat wel even geoefend maar hier is het écht. Buitenkant bocht zolang mogelijk, door de bocht kijken, gas erop houden, achterrem erbij,... Ik moet m'n hoofd erbij houden. En dat terwijl ik eigenlijk wil loslaten. Helemaal genieten is het nog niet.

Afbeelding

Wanneer de GPS me dan later op de dag ook nog eens verkeerd stuurt, is m'n goesting plots over. Achteraf bekeken heeft die GPS me natuurlijk niet verkeerd gestuurd. Ik heb gewoon niet opgelet. Blijkbaar zit ik nog te veel in jakker-modus. Gewoon even stoppen en alles eens rustig bekijken was het simpelst geweest. Maar dat kwam niet in me op natuurlijk.
Via een totaal andere weg dan voorzien rij ik verder richting vervolg van m'n route. op de foto zie ik dat het behoorlijk bewolkt was op een bepaald moment. Ik herinner me dat niet.
Ik ben blij wanneer ik in Anso aan de Spaanse kant m'n tentje kan opzetten. En een fris pintje drinken natuurlijk. De pizza 's avonds smaakt ook geweldig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De volgende ochtend ben ik al zo vroeg gepakt en gezakt dat de uitbaatster van de camping nog nergens te bespeuren is. Dus ook geen koffie! Ik laat wat euro's achter en vertrek. De weg is onmiddellijk mooi. En ik voel me ook minder gehaast.

Afbeelding

Afbeelding

Er zit blijkbaar ook een stuk onverhard in mijn route. Ik twijfel even of ik dit wel zou doen met een volgeladen motor. Met een ei in m'n broek begin ik eraan. Rechtstaan op de voetsteuntjes, heb ik vaak gelezen, zou de goede techniek zijn. Hmm, daar is m'n K75 niet echt voor gemaakt precies. Dan maar langzaam verder. Het lastigst vind ik de stukken waar het het water diepe geulen heeft uitgesleten. Gelukkig duurt het niet lang. En, het is wel mooi.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In Jaca neem in dan eindelijk m'n welverdiende ontbijt. Jaca is een mooi klein stadje. Op de kaart zie ik dat Canfranc niet ver is. Canfranc had ik niet opgenomen in m'n route maar ik besluit een ommetje te maken. In Canfranc staat één van de grootste treinstations van Europa en is gebruikt tijdens het verfilmen van Dokter Zhivago.
Antwerpen Centraal in de bergen, zeg maar.

Afbeelding

Na dit zijsprongetje gaat het terug via Jaca naar Biescas waar ik aansluit op de N260 richting het nationale park Ordessa en Monte Perdido. De N260 is een prachtige weg in geweldig decor met leuke bochten, snellere stukken en met goede asfalt. Ik verlaat de N260 voor de HU631.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De HU631 is een prettig weerzien. Ooit deed ik dit met de wagen in het toeristische seizoen en was het de hele tijd filerijden. Nu is er amper een kat. De HU631 voert me door de adembenemende kloof van Anisclo. Boven mij zweven de roofvogels terwijl onder mij de rivier zich een weg baant door de kloof. Ergens daartussenin rijd ik tegen de bergwand. Machtig!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor vandaag is het mooi geweest. Ik vind een camping net voor Bielsa, zet m'n tentje op en geniet van een lekker pintje.
's Avonds troepen aan de hemel de onweerswolken samen en tegen dat het donker wordt, barst het onweer in alle hevigheid los. Een mooie afsluiter van een mooie dag. God is a dj!

Afbeelding

Afbeelding


De volgende ochtend rijd ik verder richting Bielsa. Het ontbijtje in het cafeetje met tankstation is niet memorabel. Wel onthoud ik de troep van 30 Harley-rijders met leer, cowboybotten en kettingen die aangevoerd werden door een K1600GT-rijder in een BMW-textielpakje. Er is dan toch orde in het universum.
Het is aanschuiven aan de tunnel van Bielsa. Er zijn werken en er is maar één rijvak beschikbaar. Na de tunnel en de pas kom ik in Frankrijk. Daar liggen wat colletjes die ik me herinner uit de Ronde van Frankrijk en die ik wilde rijden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar het colletje dat ik het mooist vond, was die van Port de la Bonaigua. Dat is een mottig skistation. Maar de weg ernaartoe en vooral de weg weer naar beneden waren geweldig. Precies nieuw aangelegd met perfecte asfalt volgen een tiental haarspeldbochten elkaar op. Ik ken de Stelvio enkel van op foto, maar het deed me eraan denken. Het was enkel opletten voor de koeievlaaien in de bochtjes. Hier had ik waarlijk plezier in het bochtenwerk. Elke keer dacht ik: "En nu gaan die stepjes toch echt wel tegen de grond." Maar het was telkens niks. Bon, dat is voor de volgende keer!

Afbeelding

En zo zat ik dus weer in Spanje. De wegen zijn hier echt van betere kwaliteit dan aan de Franse kant. Ik rij naar/door het nationaal park Alt Pinneu. Kleine dorpjes, meertjes, een colletje hier en daar...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een moto-wash.

Afbeelding

Zo rij ik richting Andorra. Omdat het al laat is en er zich weer onweerswolken samenpakken, besluit ik om vanavond in een hotelletje te slapen. In Le Seu D'Urgell vind ik een 1 sterrenhotelletje met garage. Perfect!
Het is vanavond feest in de stad. Men viert San Juan. Dat gaat vooral gepaard met veel voetzoekers en vuurwerk. En met een motoparade met fakkels. Het is gezellig in de stad en ik doe enkele cafeetjes met tapas tot m'n buik vol zit.
's Avonds zie ik op TV dat er voor morgen nog meer regen en onweer voorspeld wordt. Aan de Franse kant zou het wel droog blijven. Ik besluit om m'n route te herbekijken. Ik ga nog een stukje N260 volgen. Dat is nooit fout. En dan via de N20 Frankrijk weer in.
's Morgens ontbijt ik niet in het hotel maar op een terrasje langs die N260.

Afbeelding


En zo komen we Frankrijk binnen.

Afbeelding

En dan ben je helemaal zeker dat je in Frankrijk bent...

Afbeelding

Viavia rijd ik naar Foix voor een middagmaal. Dit ziet er al echt als Frankrijk uit.

Afbeelding

Na Foix besluit ik dan door te rijden naar de Dordogne. Dat is één van m'n favoriete vakantiebestemmingen met de kids. Ik ken daar een leuke camping waar ik vanavond wil overnachten. Het is niet echt een camping waar je met een groep motorrijders zou toestuiken, maar voor kinderen is het een paradijs. Evan wat reclame mag hé. http://www.lacombe.ws/nl/home" onclick="window.open(this.href);return false;.
De weg naar de camping en de de camping zelf:

Afbeelding

Afbeelding


De ochtend van de laatste dag. Vandaag rij ik terug naar huis. Maar eerst nog even een souvenir kopen voor het thuisfront.
Les Eyzies en Roque Saint-Christoph.

Afbeelding

Afbeelding

En dan doorrijden en niet meer omkijken!

Afbeelding


En een dikke 3300 kilometer later was ik thuis!
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
wuf
Berichten: 93
Lid geworden op: 07 mei 2006, 19:34

Re: Onthaasten in de Pyreneeën

Bericht door wuf »

Leuk verslag van je reis prettig om te lezen en mooie foto s meer moet dat zijn :thumbright:
RBee
Berichten: 2201
Lid geworden op: 20 aug 2005, 23:54
Locatie: Wilrijk

Re: Onthaasten in de Pyreneeën

Bericht door RBee »

:thumbleft:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Re: Onthaasten in de Pyreneeën

Bericht door P-man »

Hey Lukas,

Toch wel een mooie belevings-switch van rushmodus naar onthaastingsmodus.

Leek me een prima trip. Altijd een speciaal zaakje, zo'n solo tocht.

bedankt voor verslag en foto's
costerke
Berichten: 613
Lid geworden op: 04 apr 2009, 20:31
Woonplaats: Kortenberg
Locatie: Kortenberg, tussen Leuven en Brussel

Re: Onthaasten in de Pyreneeën

Bericht door costerke »

Mooi verslag en foto's. :thumbleft:

Groetjes Rudy
zolang mijn baas zegt dat ik teveel verdien doe ik alsof ik hard werk.
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: Onthaasten in de Pyreneeën

Bericht door Jo De Paepe »

super verslag , ik krijg direct goesting om ook nog eens terug te gaan :grin:
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Onthaasten in de Pyreneeën

Bericht door alfa »

Lukas,
Knap man
BMW R1100R zonder KFR
MidlifeCruise
Berichten: 270
Lid geworden op: 27 mar 2011, 18:03
Locatie: Hulshout

Re: Onthaasten in de Pyreneeën

Bericht door MidlifeCruise »

Zeer mooi verslag en foto's LuKas, mooie streek ook, ik wil er ook nog wel een keer naar toe.
Heb je soms de route in kaartvorm?
Altijd leuk en handig voor de volgelingen 8-)
Just call me Luc
Prince
Berichten: 129
Lid geworden op: 26 mar 2012, 09:18
Woonplaats: Calmwood
Locatie: Calmwood

Re: Onthaasten in de Pyreneeën

Bericht door Prince »

Bedankt voor je verslag. Prettige schrijfstijl en mooie foto's... meer moet dat niet zijn.
A Saint has a past... a Sinner has a future...
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: Onthaasten in de Pyreneeën

Bericht door Pol »

28 juni op de Peyresourde. Zij beslistten wanneer de col zou open gaan. Heb daar toch wel een kwart uur gestaan en evenlang van genoten. Afbeelding
Blackbox12
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 mei 2015, 16:23
Woonplaats: Geraardsbergen

Re: Onthaasten in de Pyreneeën

Bericht door Blackbox12 »

Zalig leesvoer... Een mens zou er inderdaad de reiskriebels van krijgen.
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: Onthaasten in de Pyreneeën

Bericht door GStephen »

:thumbright:
Nog 2 maand...
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
WernerVS
Berichten: 298
Lid geworden op: 06 okt 2013, 14:36
Woonplaats: Brasschaat
Locatie: Antwerpen/Brasschaat

Re: Onthaasten in de Pyreneeën

Bericht door WernerVS »

Heerlijk om te lezen .
De zin om te vertrekken zit er al weer dik in .
Thx voor het leuk verslag en dito foto's .
R1150GSA
JohanDB
Berichten: 639
Lid geworden op: 30 dec 2005, 12:42
Locatie: Schellebelle
Contacteer:

Re: Onthaasten in de Pyreneeën

Bericht door JohanDB »

Mooi !

blij dat je genoten hebt van de bochten :wink:
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Onthaasten in de Pyreneeën

Bericht door Relax »

:thumbright:
I respect your opinion. But I don't give shit.
BéRTke
Berichten: 95
Lid geworden op: 21 feb 2013, 21:05
Locatie: Kempen

Re: Onthaasten in de Pyreneeën

Bericht door BéRTke »

Leuk verslag.. Ik voel me al een beetje onthaast door het lezen en kijken alleen al... :razz:
R 1150 RT - 2004 - Biarritz Blue / R 1200 RT - 2011 - Ostra Grey / R 1200 RT - 2017 - Platina Bronze
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: Onthaasten in de Pyreneeën

Bericht door tweecilinderke »

topie luc!
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Den Woesten
Berichten: 787
Lid geworden op: 01 jan 2008, 22:31
Woonplaats: Nazareth
Locatie: Nazareth (België)

Re: Onthaasten in de Pyreneeën

Bericht door Den Woesten »

Tof verslag Luc , mooi in beeld gebracht .

Steven.
3 Zundapp's-13 Yams-4 Kawas-1Honda-3 Bmw GS -.Vriendschap is het mooiste wat er is
Plaats reactie