Controle motorrijders

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Flat Twin Power

Re: Controle motorrijders

Bericht door Flat Twin Power »

De examinator in kwestie is goed gekend bij de kandidaten, vooral door zijn "vriendelijkheid" en slaagpercentages. Je zal hem maar treffen natuurlijk. En 99 procent van de mensen die zich onheus behandeld voelen zal niet in beroep gaan omdat ze de rompslomp en het tripje naar Brussel niet zien zitten. Het schijnt trouwens dat je aan het examencentrum kan vragen om een bepaalde examinator zeker niet te moeten ondergaan. Ik weet in ieder geval dat ik voor mijn dochter haar examen kwestieus persoon zal ontwijken.
Laatst gewijzigd door Flat Twin Power op 16 jul 2015, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Flat Twin Power

Re: Controle motorrijders

Bericht door Flat Twin Power »

Spencer schreef:
Flat Twin Power schreef: Eigenlijk zou je het examen moeten filmen met een dashcam.
Zou 2 maal goed zijn. In eerste instantie om met de leerling de fouten nadien te bespreken en uit te leggen hoe het zou moeten. In tweede instantie om bij betwistingen als bewijslast te kunnen dienen.

Hoe lang duurt het trouwens nog voor iedereen met een dashcam rijdt ? Mijn echtgenote had dit w-e een gevaarlijke situatie op de ring, maar zonder getuigen is het een verloren zaak. Politie nodigde tegenbestuurder uit maar die loog ronduit.
Is trouwnes een dashcam aanvaard als bewijslast in het verkeer ? Of gewoonweg toegelaten mbt privacy-schending ?:
Het zal afhangen van de interpretatie van de rechter of ie de dashcambeelden zal aanvaarden. In dergelijk geval zou je wel onmiddellijk na het ongeval de geheugen kaart met de beelden moeten afgeven aan de politie om deze bij het dossier te voegen. Als je achteraf met de beelden op de proppen komt kan men aanvoeren dat ze gemanipuleerd zijn. Ik overweeg ook al een tijdje om een dashcam te kopen, ik zal er toch eens mijn gedacht van moeten maken. Kan zeer handig zijn. Dan kan ik het examen van mijn dochter filmen. Benieuwd wat ze op het examencentrum zouden zeggen als je daarmee afkomt.
Senpuppy
Berichten: 114
Lid geworden op: 12 okt 2013, 21:20
Woonplaats: Putte
Locatie: Antwerpen

Re: Controle motorrijders

Bericht door Senpuppy »

Flat Twin Power schreef:
Benieuwd wat ze op het examencentrum zouden zeggen als je daarmee afkomt.
Dashcam moet verwijderd worden, examen mag niet gefilmd worden.
Flat Twin Power

Re: Controle motorrijders

Bericht door Flat Twin Power »

Senpuppy schreef:
Dashcam moet verwijderd worden, examen mag niet gefilmd worden.
Dacht het wel.
Senpuppy
Berichten: 114
Lid geworden op: 12 okt 2013, 21:20
Woonplaats: Putte
Locatie: Antwerpen

Re: Controle motorrijders

Bericht door Senpuppy »

Flat Twin Power schreef:
Senpuppy schreef:
Dashcam moet verwijderd worden, examen mag niet gefilmd worden.
Dacht het wel.
Als je weinig vertrouwen hebt in dat centrum, de territoriale bevoegdheid is weggevallen dus vrije keuze van examencentrum Afbeelding
Flat Twin Power

Re: Controle motorrijders

Bericht door Flat Twin Power »

Senpuppy schreef:
Flat Twin Power schreef:
Senpuppy schreef:
Dashcam moet verwijderd worden, examen mag niet gefilmd worden.
Dacht het wel.
Als je weinig vertrouwen hebt in dat centrum, de territoriale bevoegdheid is weggevallen dus vrije keuze van examencentrum Afbeelding
Bedankt voor de tip.
janneman
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 jan 2006, 10:50
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Controle motorrijders

Bericht door janneman »

Ik denk in eerste instantie dat men moet rekening houden met het feit dat een INSTRUCTEUR en een EXAMINATOR, 2 totaal verschillende individuen zijn.
De ene heeft niks of weinig met de andere te maken. Ook de instanties waarvoor beide werken zijn niet gerelateerd aan elkaar.

Wij (instructeurs) mogen en kunnen ons niet moeien met hoe een examen verloopt. Een examen is ook steeds een 'moment opname'. Als de kandidaat net pech heeft om op dat examenmoment, parcours onderdelen niet correct uit te voeren ... Tja. We (zowel de kandidaten, als examinators en instructeurs) zijn ook allemaal maar mensen hé. Die allemaal fouten kunnen maken.

Dat een opleiding behoorlijk wat geld kost, ben ik volledig met eens. Je krijgt er wel een instructeur voor, een terrein ter beschikking, een motorfiets, infrastructuur ...
Als je valt met de lesmotor zit dat ook in dit uurtarief natuurlijk (bij de serieuze rijscholen toch in elk geval). En ik kan je verzekeren dat dit wel eens gebeurt.

Dat er echter malafide praktijken/rijscholen zijn, betwist ik totaal niet. Maar volg je gevoel bij die keuze daarvan en laat je niet altijd leiden door je portemonnee.

Ik weet maar één ding, dat ik telkens meeleef met mijn kandidaten. Of het nu over een brommer, 125CC of zwaardere motorfiets gaat. Als een kandidaat niet slaagt, denk ik niet van: "YES, kassa!".
Neen. Het voelt eerder aan als een persoonlijk falen. Maar nog eens ... Een examen blijft een momentopname, waar niemand spijtig genoeg iets kan aan veranderen.

Aan de andere kant is in sommige gevallen iemand leren motorrijden in 9 uur tijd (minimum) niet altijd makkelijk. Ik zie dat meestal aankomen rond een 6de lesuur en een serieuze kandidaat weet het intuitief meestal ook zelf. In overleg met de kandidaat zelf, stellen wij eventueel voor nog wat uren extra te nemen.

2 x een ACHT draaien is voor velen een heikel onderdeel. Bij andere dan weer niet. Andere hebben het dan weer moeilijk om bij minimum 50km/u een uitwijkmanoeuvre uit te voeren. Andere weer niet.
Ik bedoel maar, we zijn allemaal individuen. Kandidaten, instructeurs en examinators. Maar het is een beetje kort door de bocht om iedereen over de zelfde kam te scheren.

Ik geef les als losse medewerker/freelancer aan een erkend instituut/rijschool.
Ik doe het omdat ik het graag doe, want geloof mij... Voor het geld moet je het als instructeur niet doen.

Ik rij zelf al 25 jaar met een motorfiets, maar heb tijdens mijn opleiding voor BREVET IV enorm veel bijgeleerd.
Mocht ik een examen moeten afleggen hebben toen, ik was niet geslaagd geweest. Dus voor het gros van de mensen is een degelijke opleiding écht wel nodig.
K75 / GS1100 / GS1200 / GSA1200 • ROOD / GSA1200 • TRIPLE BLACK / GSA1200 LC • WIT (model 2017)
Hou in gedachten wat je ziet en zie wat je in je gedachten houdt
https://www.instagram.com/janmarchandphotography/
Flat Twin Power

Re: Controle motorrijders

Bericht door Flat Twin Power »

Uiteraard is een goede opleiding voor iedereen nodig. Ik heb indertijd mijn eigen leren rijden want een motor rijbewijs kreeg je bij uw auto rijbewijs. Toen ik afgestudeerd was aan de politieschool en in mijn korps kwam zei de commissaris, ah ik zie dat je met de motor rijdt vanaf morgen ben je motard. Tegenwoordig is zo iets ondenkbaar en onverantwoord. Ik heb mij dan zelf ingeschreven voor cursussen allerhande en heb ook het Wpr brevet behaald en een tijdje zelf de nieuwe motorrijders opgeleid. Dus mij moet je niet overtuigen van het nut van opleidingen.
Ik vind het wel erg jammer dat het zo veel moet kosten. Voor een jongere is het halen van een motor rijbewijs een zeer dure aangelegenheid. Dus stellen ze het maar uit of beginnen ze er niet meer aan. Ook bij de politie hebben ze problemen om voldoende motorrijders te vinden gewoon omdat veel jonge gasten geen motor rijbewijs hebben.
Mijn dochter (18) staa te popelen om motor te rijden maar ik heb haar gezegd te wachten tot haar 22 en dan te gaan voor haar A2 net omwille van de kostprijs. De overheid subsidieert van alles en nog wat, dan zouden ze beter ook wat geld uittrekken om het motor rijbewijs goedkoper te maken.
stefke2
Berichten: 530
Lid geworden op: 08 nov 2011, 19:19

Re: Controle motorrijders

Bericht door stefke2 »

Spencer schreef: Nu zou hij graag ook het rijbewijs 125cc halen, maar moet daarvoor opnieuw 9u les volgen.
Ik vind dit overdreven:hij rijdt reeds 2 jaar met een 50cc scooter, met destijds een theoretisch en praktisch rij-examen.
Nog eens 9 uren om met een 125cc scooter te mogen rijden is niet gerechtvaardigd.
Niet gerechtvaardigd? De basisvaardigheden die je moet beheersen voor het examen privaat terrein zijn toch wel anders dan die voor een 50cc scooter. En het hoofdstuk openbare weg is al helemaal andere koek dan rijden met een 50cc. Over het algemeen zijn dat kamikazes die 18-jarigen die net van een scooter komen. Veel werk heb je daaraan om die op de openbare weg een beetje discipline en verkeersinzicht bij te brengen. En dan komt ge der gewoon niet met 9 uur les... Helaas slagen ze wel voor een examen, terwijl je goed genoeg weet dat ze nog veel te nonchalant en roekeloos rijden. Wat je waarschijnlijk wel fel kan verbeteren door ze nog veel langer te begeleiden...
Flat Twin Power schreef: Ik heb niet echt problemen met de duur van de opleiding want je kan heel je leven bij leren en je rijgedrag bijschaven maar voor een jonge gast of meisjes 3x 1000 euro uitgeven voor lessen tot je een volwaardige A hebt is toch een serieus bedrag me dunkt. Dus betalen mama of papa meestal. Het moet toch mogelijk zijn om die prijs naar beneden te krijgen, dan zouden er veel meer jonge mensen op de motor stappen want de gemiddelde leeftijd van de motorrijder is aan de hoge kant. Ik kom zelden nog een motorrijder jonger dan 30 tegen terwijl dit vroeger toch wel anders was.


3 x 1000 euro? om over te schakelen naar een rijbewijs van een hogere categorie dien je volgens mij minstens 4 uur les te volgen en een volledig examen af te leggen. Wat neer komt op +-500 euro per overschakeling. Wat uiteraard nog altijd een behoorlijke som is. En velen hebben toch moeite met de overschakeling van 125cc/11kw naar een 600cc/35kw motor...dus die 4 uur les is ook dikwijls kantje boordje...
Dat er geen jeugd meer per motor rijdt ligt niet aan de prijs van zo'n rijbewijs maar eerder aan andere dingen. Een gepimpte Golf of Ibiza is toch net wat cooler om met wat vrienden op stap te gaan dan een motorfiets...
JohanH schreef:En dat zijn dan onze ervaringen met rijscholen..
Moraal van het verhaal : Je moet heel veel geluk hebben met de toegewezen rijinstructeur (goeie zijn er zeker, maar ge moet ze vinden), nog meer dan met het humeur van de examinator.
En als de rijschool zo overtuigd is van zijn kwaliteiten, mag er gerust eens een no-cure-no-pay regeling komen ipv alles op voorhand te eisen.
Flat Twin Power schreef:Je moet idd. veel geluk hebben om een goede instructeur te treffen maar dat kun je bijna nooit op voorhand weten en ze zijn wel zo slim om u eerst te laten betalen en dan pas over te gaan tot de lessen. Als je na twee lessen niet tevreden bent, krijg je dan de rest van je geld terug ? Ik vrees ervoor. Hetzelfde met het examencentrum. Eerst betalen, dan kijken ze je voertuig na (iets niet in orde, dan vertrekken ze niet en geld kwijt).
Verhaaltjes genoeg te vinden, iedereen heeft er wel eentje... Vooraf betalen is de logica zelve, de voertuigen zijn gereserveerd net als de lesgever of de examinator. Die moeten ook betaald worden als de kandidaat niet komt opdagen. Is trouwens schering en inslag als die lessen vooraf niet betaald zijn. Voor het minste kuchje, drupje regen of wat dan ook komen ze er niet door... Bij vooraf betalen is dat al veel minder. Bovendien betaal je in de cinema, theater enzo ook voor je binnen mag, in de delhaize of de colruyt is dat niet anders, eerst betalen dan uw gerief. Voor zover ik weet is de ene bakker of beenhouwer ook beter dan de andere, dat is voor motodealers en ook rijscholen helaas niet anders... Een beetje rondhoren kan al veel onaangename verrassingen besparen...
janneman schreef: Wij (instructeurs) mogen en kunnen ons niet moeien met hoe een examen verloopt. Een examen is ook steeds een 'moment opname'. Als de kandidaat net pech heeft om op dat examenmoment, parcours onderdelen niet correct uit te voeren ...
Een beetje inspraak is toch geen probleem hoor Jan! Ik heb het al regelmatig voor de kandidaten opgenomen omdat het imo een verkeerde evaluatie was. En omdat ik niet akkoord was heb ik de andere examens niet laten beginnen. Eerst mijn gelijk halen en dan konden ze verder doen. :twisted:
Maar nog veel meer sta ik er van te kijken hoe sommigen wel slagen ondanks een erg wisselvallige rit op de openbare weg. :roll:

Maar bon, dit geheel terzijde, het ging over controle van motorrijders...
jakke
Berichten: 3516
Lid geworden op: 21 mar 2006, 19:29
Locatie: Beveren-Waas

Re: Controle motorrijders

Bericht door jakke »

Dat er geen jeugd meer per motor rijdt ligt niet aan de prijs van zo'n rijbewijs maar eerder aan andere dingen. Een gepimpte Golf of Ibiza is toch net wat cooler om met wat vrienden op stap te gaan dan een motorfiets...
Naar mijn bescheiden mening sla je hier de bal mis hoor.
Ik ken al heel wat, zowel jonge als oudere liefhebbers van het motorrijden die niet het juiste rijbewijs hebben, waar juist de kostprijs de streep is om over te geraken. Het is het gebruiksgemak van de Auto die net de doorslag geeft om eerst voor het Auto rijbewijs te kiezen. Tenslotte is het nog steeds de minderheid van de Motorrijders die de Motor gebruiken voor woon- werkverkeer en de meerderheid voor recreatie. :wink:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Controle motorrijders

Bericht door willy »

Daar zit wat in, de voorkeur voor het eerste, en mogelijk ook laatste, rijbewijs gaat
uit allerlei praktische overwegingen vaak uit naar de auto.
Als ik zou moeten kiezen wat mijn enige rijbewijs zou zijn, dan was dat ook voor de auto :oops:
Spencer
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 aug 2006, 15:33
Woonplaats: Vlaams-Brabant
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Controle motorrijders

Bericht door Spencer »

stefke2 schreef:
Spencer schreef: Nu zou hij graag ook het rijbewijs 125cc halen, maar moet daarvoor opnieuw 9u les volgen.
Ik vind dit overdreven:hij rijdt reeds 2 jaar met een 50cc scooter, met destijds een theoretisch en praktisch rij-examen.
Nog eens 9 uren om met een 125cc scooter te mogen rijden is niet gerechtvaardigd.
Niet gerechtvaardigd? De basisvaardigheden die je moet beheersen voor het examen privaat terrein zijn toch wel anders dan die voor een 50cc scooter. En het hoofdstuk openbare weg is al helemaal andere koek dan rijden met een 50cc. Over het algemeen zijn dat kamikazes die 18-jarigen die net van een scooter komen. Veel werk heb je daaraan om die op de openbare weg een beetje discipline en verkeersinzicht bij te brengen. En dan komt ge der gewoon niet met 9 uur les... Helaas slagen ze wel voor een examen, terwijl je goed genoeg weet dat ze nog veel te nonchalant en roekeloos rijden. Wat je waarschijnlijk wel fel kan verbeteren door ze nog veel langer te begeleiden...
Ik denk dat hetgeen je aanhaalt meer te maken heeft met de typische puberhouding van een 18-jarige, en dat krijg je er soms met 100 lessen nog niet uit.
Uit hetgeen je zegt zou ik dan eerder concluderen dat het 50cc rijbewijs onvoldoende is, niet ?
janneman
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 jan 2006, 10:50
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Controle motorrijders

Bericht door janneman »

Een beetje inspraak is toch geen probleem hoor Jan! Ik heb het al regelmatig voor de kandidaten opgenomen omdat het imo een verkeerde evaluatie was. En omdat ik niet akkoord was heb ik de andere examens niet laten beginnen. Eerst mijn gelijk halen en dan konden ze verder doen. :twisted:
Maar nog veel meer sta ik er van te kijken hoe sommigen wel slagen ondanks een erg wisselvallige rit op de openbare weg. :roll:
Natuurlijk Stef zal ik reageren als er iets niet klopt en opkomen voor mijn kandidaten.
K75 / GS1100 / GS1200 / GSA1200 • ROOD / GSA1200 • TRIPLE BLACK / GSA1200 LC • WIT (model 2017)
Hou in gedachten wat je ziet en zie wat je in je gedachten houdt
https://www.instagram.com/janmarchandphotography/
Chris Wils
Berichten: 524
Lid geworden op: 29 jul 2005, 21:21
Woonplaats: Gierle
Locatie: Antwerpen,Gierle

Re: Controle motorrijders

Bericht door Chris Wils »

Hallo.
Ik lees hier net op de site van Het Laatste Nieuws,dat er een motorrijder verongelukt is,
in Oostende vanavond,die de pas werd afgesneden door een bestelwagen. Zullen we het motorrijbewijs
nog wat duurder maken,en de motorrijder nog wat cursussen laten volgen? Allemaal goed en wel,
maar hier helpt geen enkele cursus tegen. Verdomme,die motorrijder kon er niks aan doen he,als ze
vlak voor uwe neus u de pas afsnijden. :-x
En die automobilist die enkele weken onder invloed van alcohol een motorijder,en zijn passagier
doodreed in Gistel,heeft z,n rijbewijs al terug(OK,in afwachting van z,n proces,maar toch).
Dat de politiekers daar eens een betere wet op maken,dan te zitten zeveren of een kind bij de geboorte,
de naam van vader,moeder,of beide mag gebruiken.
Sorry,maar van zulke dingen krijg ik het sh..t. :pukeright:
Salu,en hou het veilig.
Chris.
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Controle motorrijders

Bericht door Man in Black »

Groot gelijk Chris
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
RC30
Berichten: 134
Lid geworden op: 09 jul 2009, 19:28
Woonplaats: Turnhout

Re: Controle motorrijders

Bericht door RC30 »

Groot gelijk Chris.
JohanDB
Berichten: 639
Lid geworden op: 30 dec 2005, 12:42
Locatie: Schellebelle
Contacteer:

Re: Controle motorrijders

Bericht door JohanDB »

Het is eigenlijk tamelijk pervert om dit noodlottig ongeval,hoe erg het ook is,aan te grijpen om het nut van opleidingen zomaar van tafel te vegen :-|
RC30
Berichten: 134
Lid geworden op: 09 jul 2009, 19:28
Woonplaats: Turnhout

Re: Controle motorrijders

Bericht door RC30 »

Oei Johan, dat is ook wel kort door de bocht.
Ik ben er zeker van dat hier niemand het nut van opleidingen van tafel wil vegen, integendeel.
Bericht van Chris volledig lezen en niet verkeerd interpreteren.
Als je er bepaalde dingen uithaalt dan kan je dat er van maken ja, maar het zal zeker niet de bedoeling geweest zijn van Chris om "het nut van de opleidingen van tafel te vegen".
RC30
Berichten: 134
Lid geworden op: 09 jul 2009, 19:28
Woonplaats: Turnhout

Re: Controle motorrijders

Bericht door RC30 »

En het is zoals met alles: pak de oorzaak aan, niet het gevolg!!!!!
Chris Wils
Berichten: 524
Lid geworden op: 29 jul 2005, 21:21
Woonplaats: Gierle
Locatie: Antwerpen,Gierle

Re: Controle motorrijders

Bericht door Chris Wils »

Hallo.
Wat ik hiermee bedoel is,dat men motorrijders aanspoort om allerlei cursussen
te volgen voor hun veiligheid te verhogen(wat goed is) maar dar de andere
weggebruikers rijden met oogkleppen op :thumbdown: .Dat is wat ik er van denk.
Salu.
Chris.
fronteradriver
Berichten: 396
Lid geworden op: 30 apr 2006, 17:32
Woonplaats: Gentbrugge
Locatie: Gentbrugge

Re: Controle motorrijders

Bericht door fronteradriver »

Ik ga er altijd van uit dat niemand mij gezien heeft. Ok...ik laat soms eens mijn voorrang vallen.... of moet remmen of uitwijken als men mij de pas afsnijdt. Maar ik blijf er altijd kalm onder.

Ik kan ook zien aan iemand zijn rijstijl of hij bij de les is of niet...maar dat komt ook omdat ik 17 jaar beroepschauffeur ben geweest...
BMW K100LT (1987)
Sym Joymax 125i (2015)
BMW R12OOGS Adventure (2006) (verkocht)
BMW R1100R (1995) (verkocht)
W124 200D(1988)
RC30
Berichten: 134
Lid geworden op: 09 jul 2009, 19:28
Woonplaats: Turnhout

Re: Controle motorrijders

Bericht door RC30 »

fronteradriver schreef:...maar dat komt ook omdat ik 17 jaar beroepschauffeur ben geweest...
Mede daar door. Maar zeker omdat je bent wie je bent.
JohanDB
Berichten: 639
Lid geworden op: 30 dec 2005, 12:42
Locatie: Schellebelle
Contacteer:

Re: Controle motorrijders

Bericht door JohanDB »

Ok, we zijn naast mekaar in feite gewoon hetzelfde aan het zeggen :-)
Plaats reactie