YOwan's 2015 tripje

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Plaats reactie
YOwan
Berichten: 471
Lid geworden op: 10 nov 2004, 20:20
Woonplaats: Sint-Joris-Weert
Locatie: Sint-Joris-Weert (Vl.Brabant)

YOwan's 2015 tripje

Bericht door YOwan »

Zoals de titel al zegt.... een poging om ook eens verslagje te geven...

Het (werk)jaar duurde al weer veel te lang !... Ik moest er dringend weer ff tussenuit.
Mijn eerdere reisplannen waren echter door omstandigheden (buiten mijn wil om) afgezegd :-(
Aangezien mijn vakantieperiode al wel was vastgelegd, zal ik er dus de eerste week van september (voor de verandering dit keer solo) opuit kunnen...
In juni had ik wat de Tour de France ritten gevolgd en er waren er wel een paar die mij aanspraken.
Met het Nieuwsblad-TdF boekje als gids dus maar eens geprobeerd om een 5 tal ritten te 'reproduceren' in Basecamp.
Die Basecamp doet niet altijd wat ik wil, maar er uiteindelijk toch in geslaagd om een 5 tal ritten grotendeels in te geven.
En op maandag 31-08 is het eindelijk zover ! Wijle (euh.... ikke) weg ...

Dag 1 : Thuis - Vienne
De eerste dag wil ik graag tot net onder Lyon geraken.
Wat sommigen een saaie autowegdag noemen is voor mij 'hoofd leegmaken', cruise control op 110 en me rustig met de verkeersstroom mee laten drijven.
Hoe verder zuidwaarts, hoe warmer het wordt... bijna 37°C.... is al puffen !
(die rijstkoekjes met chocolade in de topkoffer waren met die temperatuur dus geen goed idee)
Goed op tijd op eerste stop (had op voorhand niets gereserveerd) aangekomen, nog ff een zwembadbezoekje en een frisse pint aan de bar heb ik al wel verdiend !
Afbeelding
(etensstop op snelweg met van die driehoekige bokes, geven altijd al een vakantiegevoel !)

Dag 2 : Vienne - Rodez
Vandaag rijden we eerst een stukje route national (de beroemde RN 7) tot Orange.
Vandaar gaat het over de snelweg tot net onder Toulouse en vandaar begint mijn 'mini-tour', richting Rodez.
Het eerste stuk (RN 7) verloopt goed, alhoewel het er toch drukker is dan ik had verwacht.
Het tweede stuk (snelweg) was winderig en bij momenten een beetje regenachtig.
Deel drie dan was knap om te rijden... rustige N en D wegen door slaperige dorpjes en de eerste (nog kleine) colletjes...
Het hotelletje in centrum Rodez is ook een meevaller, met zicht vanuit de kamer op de cathedraal.
Oh ja, en met bezoekje aan de plaatselijk sterke arm der wet... was er namelijk achtergekomen dat ik zonder ID-kaart vertrokken was.
De franse blauwe vrienden stelden me echter gerust dat er geen probleem was en dat mijn rijbewijs als identificatie voldoende was, oefff...
Afbeelding
(uitzicht vanuit kamer !)

Dag 3 : Rodez - Valence
De dag begint wat grijs en nevelig, maar al gauw komt de zon piepen en warmt het wat op... een 25°C zal vandaag mijn deel zijn.
De heren van de TdF doen hun best, want de baantjes zijn goed gekozen (en omdat de TdF erlangs kwam, ook dikwijls pas geherasfalteerd !)
De weg bracht me al snel tot in Millau, waar ik onder het beruchte viaduct doorkwam. Ik was er wel al eens over gereden, maar eronderdoor is het toch een pak spectaculairder !
Vanuit Millau ging het dan door de gorges du Tarn (die gorges zijn wel super om te rijden, een aanrader !), richting Mende om vandaar over wat colletjes en via de Allier- regio richting Valence te gaan.
Door het wat late aankomstuur hier, het eerste het beste hotel binnen. Was een keten-hotel op een industriezone, keigoedkoop en superproper maar geen kneit te beleven... mijn leesboek kwam ditmaal van pas !
Afbeelding
(brug van Millau)

Dag 4 : Valence - Barcelonette
Was de 'langste dag'.... Via vele 'zijstapjes' (niet de hoofdweg D93 volgen, maar kleine baantjes en colletjes links en rechts nemen) ging het richting Gap, om vandaaruit richting Digne-les-Bain te nemen. Via Castellane ging het dan via oa. de col de la colle-saint-Michel, de col des champs (beide misschien wat minder bekend maar wel een aanrader), en de col de la cayolle naar het mij meer bekende Barcelonette. Spijtig van de regen gedurende de laatste 70 km...
Keitof hotelletje genomen en na iets gegeten te hebben ff het plaatselijke 'nachtleven' ingedoken !
Was wel blij dat ik uiteindelijk onder de lakens kon...
Afbeelding
(op de col des champs)

Dag 5 : Barcelonette - Barcelonette
Rustig dagje vandaag. Had een oude route genomen en deze 'omgedraaid'...
Via de col de la Lombarde en de Bonette terug naar beginpunt.... eens voldoende tijd genomen om boven op de respectievelijke toppen te stoppen en wat al wandelend te genieten... zo rondwandelen, het is eens wat anders dan kilometers maken... keirustgevend !...
Afbeelding
(ff Italie in, op weg naar de col de la Lombarde)

Dag 6 : rustdag (wat gaan wandelen, winkelen en vooral veel terraskes gedaan !)
Afbeelding
(mmmmm...... :grin: )

Dag 7 : Barcelonette - Thuis
Eerst richting Gap en dan richting Grenoble om daar via autosnelweg richting huis te snorren... ritje van 1001 km vandaag !
Terug thuis rond 20.00h met in totaal (ongeveer) 3600 km op de teller...
En zoals het een echte belg betaamd, nog ff langs de plaatselijke frituur gepasseerd !.... 8-)

Was een tof tripje maar toch enkele bedenkingen :
- duidelijk dat ik maar eens een serieuze initiatie en/of cursus Basecamp nodig heb, want dat lukt toch niet 100% zoals ik wil.
- in het vervolg maar eens wat vroeger beginnen voorbereiden (hoewel ik geen 'planner' ben)
- chocoladerepen in topkoffer bij + 35°C is geen goed idee !
- cruise-control is een super optie !
- zelfs al heb je niet veel bagagemogelijkheden : een zwembroek is een must.
- best controleren dat je niets vergeet (vooral documenten)
- in Frankrijk controleren ze dus wel degelijk streng op snelheid met zo een soort 'verrekijker-radar', dus toch wel oppassen...
- in het vervolg wat meer tijd nemen en wat meer stoppen voor fotokes !
- Frankrijk is en blijft een super vakantieland.
(\__/)
(='.'=)
('')_('')
This is Bunny. Copy and paste bunny into your profile to help him gain world domination !!!!!
melis luc
Berichten: 245
Lid geworden op: 03 sep 2009, 20:16
Woonplaats: Outer - Ninove
Locatie: Oost vl Outer Ninove

Re: YOwan's 2015 tripje

Bericht door melis luc »

Super !!! krijg al goesting !
Nooit te oud om met een GS lc te rijden !!
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: YOwan's 2015 tripje

Bericht door p@rick »

Ga ik eens proberen te reproduceren in Basecamp...
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: YOwan's 2015 tripje

Bericht door Lukas »

Leukleukleuk!

Die TdF is bij mij ook steeds een goestingkrijger.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
vacaro
Berichten: 274
Lid geworden op: 03 okt 2007, 11:52
Woonplaats: Berendrecht
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: YOwan's 2015 tripje

Bericht door vacaro »

Hier ook ene just terug van Frankrijk, Anglars-Nozac nabij Gourdon voor 14 dagen en 4dagen Pont De Vaux , nabij Macon.
Helaas zonder moto, vrouw en hondjes mee, maar ga zeker terug naar dan en dan gaat moto mee!
Zalig land en vooral mooie streek rond Gourdon, de Dordogne en Lot, dorpjes en stadjes zoals Rocamadour, Sarlat, Domme, Cahors om maar wat op te noemen. Ook culinair verwendagen, vooral lekkere wijn en eenden en ganzenproducten waaronder Foie Gras en Confite de Canard.
Maar vooral leuke baantjes om met de moto te doen! En Andorra op 250km afstand , zal dus volgend jaar ook aangedaan worden!

Leuk verslag om te lezen ook!
Motorrijden is geen hobby, het is een levenswijze!
Ik verdwaal nooit, ik verken enkel nieuwe wegen!
Genietend op een R1200RT LC.
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: YOwan's 2015 tripje

Bericht door Koppel!! »

Goed bezig geweest YOwan, ff 't hoofd leegmaken, kan zalig zijn :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Plaats reactie