Ik rijd met een 2012 GS met een 50000km op de teller en rijd in alle weersomstandigheden behalve strooizout.
Nu heb ik al enkele keren last gehad van een sputterende motor, heb dit gemeld bij het onderhoud, kwam waarschijnlijk door versleten bougies.
Ik gebruik mijn motor ook voor woon- werkverkeer en vanaf vorige week telkens als hij in de regen had gestaan en ik vertrok begon na een aantal km de motor terug te sputteren en viel zelfs stil. Toen ik hem terug startte deed hij het weer maar met een onregelmatig toerental en bij het openen van het gas viel hij terug stil. Als ik hem een tijdje stationair liet draaien kon ik er terug verder mee rijden maar moest hem wel hoog in toeren houden om niet stil te vallen. Daarna, na een vijftal km reed hij terug normaal. heeft iemand soortgelijke ervaring????? Zou het de regulator van de benzinepomp kunnen zijn??? heb gehoord dat bij oudere modellen daar wel eens een probleem mee was omdat vanboven in de benzinepomp water bleef staan????? of heeft iemand een ander idee???
Jan en Greet schreef:Ook iets dergelijks meegemaakt... bij mij (allez, de moto) was het een gasbuisklep die bleef hangen.
Hoop dat je daar wat aan hebt
... zou het misschien de gasHuisklep geweest kunnen zijn ?
Als het probleem zich enkel voordoet nadat de motor in de regen gestaan heeft zou het ook een kapotte afdichting stiftbobijn kunnen zijn. Er komt bij opwarmen motor dan condens in de bougiekap, eens opgewarmt en geen condens meer is het probleem ook opgelost. Een vastzittende klep gasklephuis heb ik nog niet meegemaakt, (maar ik ben dan ook geen 1200 kenner...) en zal niet afhankelijk zijn van regen of droog vermoed ik.
Als het probleem zich ook voor doet bij droog weer, zou ik toch nog altijd de stifbobijn verdenken, die gaan vrij makkelijk defect.
Die benzinepomp electronica was bij de oudere modellen 1200.
Kan je door de motor nat te spuiten het probleem uitlokken?
Ik zou eens proberen met 1 goede stiftbobijn, 2dehands kan je die vinden voor 35€, nieuw bij hobbyist of zo is +/- 70-80€ dacht ik, maar heb je geen garantie meer?
Maandag geen regen, reed zonder problemen.
Dinsdag had ik de bovenkant van de benzinepomp afgetaped (bij mijn collega stond daar een plastic deksel over dus dacht laat ik dat eens proberen) met plastic en heeft hij in de regen gestaan, resultaat in het naar huis rijden juist een enkele keer gesputterd...
Stond toen wel op zijn midden standaard, normaal staat hij op de zijstandaard.
En wat de Gashuisklep betreft, dat denk ik niet dan zou hij op één cilinder draaien of ze zouden beiden defect moeten zijn.
Wat de stiftbobine betreft, zou misschien wel kunnen aangezien ik ook enkele keren bij droog weer een lichte sputtering had.... En wat garantie betreft????? is van april 2012????? is toch maar twee jaar?
houd jullie op de hoogte van het verdere verloop...
Wat betreft natspuiten, ja heb ik geprobeerd, rheb hem dit weeken d helemaal goed nat gespoten tijdens het kuisen en heb hem dan een paar uur laten staan en daarna een 40 km mee gereden, niets zelfs geen gesputter. het begint trouwens ook nooit onmiddellijk, altijd als de motor warm is.
Koop een stiftbobijn, vervang de linkse, als hij nog sputtert steek je de nieuwe rechts en hopelijk is het dan opgelost. Indien niet heb je een reserve bobijn, die ga je toch nog es een keer kunnen gebruiken...
Stiftbobijn is makkelijk te vervangen , is met een stekkertje.
Dirk Pauwels schreef:Koop een stiftbobijn, vervang de linkse, als hij nog sputtert steek je de nieuwe rechts en hopelijk is het dan opgelost. Indien niet heb je een reserve bobijn, die ga je toch nog es een keer kunnen gebruiken...
Staat op het moment in Everen bij BMW Brussel, ben deze morgen stilgevallen in Schaarbeek. starten geen probleem, stationair draaien doet ie normaal maar bij het openen van het gas viel hij telkens stil .
Dus BMW assistence gebeld...... Toen we een uur later in Evere toekwamen reed hij weer normaal.
Daar zeiden ze als het de stiftbobijn zou zijn dan zou hij nog op één cilinder draaien hetzelfde geval bij gashuisklep. denken eerder aan benzinetoevoer die niet werkt naar behoren .....
Dirk Pauwels schreef:Koop een stiftbobijn, vervang de linkse, als hij nog sputtert steek je de nieuwe rechts en hopelijk is het dan opgelost. Indien niet heb je een reserve bobijn, die ga je toch nog es een keer kunnen gebruiken...
Staat op het moment in Everen bij BMW Brussel, ben deze morgen stilgevallen in Schaarbeek. starten geen probleem, stationair draaien doet ie normaal maar bij het openen van het gas viel hij telkens stil .
Dus BMW assistence gebeld...... Toen we een uur later in Evere toekwamen reed hij weer normaal.
Daar zeiden ze als het de stiftbobijn zou zijn dan zou hij nog op één cilinder draaien hetzelfde geval bij gashuisklep. denken eerder aan benzinetoevoer die niet werkt naar behoren .....
Klopt, stilvallen doet ie normaal niet bij een slechte stiftbobijn, je had ook niets vermeld van stilvallen tot nu toe.... Printplaat benz pomp dan wss, alhoewel dat eerder typisch is bij oudere 1200 modellen....
Klopt, stilvallen doet ie normaal niet bij een slechte stiftbobijn, je had ook niets vermeld van stilvallen tot nu toe.... Printplaat benz pomp dan wss, alhoewel dat eerder typisch is bij oudere 1200 modellen....
Euh had het wel vermeld.... titel zegt "Sputerrende, stilvallende motor" en op de vierde regel van mijn eerste post staat het ook.
Misschien gebeurt het nu later dan bij de vorige modellen, vind het nog steeds raar dar er bij mijn collega een plastic kap over de benzinepomp staat. zal wel zijn reden hebben denk ik, bij mij blijft er bij regen een plasje water in staan. toch bedankt voor de reactie, post later de reden wel...... als ze het vinden......
Als er onderdruk ontstaat in de tank kan dat ook aanleiding geven tot stilvallen en slecht draaien. Ik zou toch ook eens nakijken of de klep van de benzinetank nog lucht binnenlaat.Baat het niet dan schaadt het niet en het kost weinig moeite.
To Ride, Shoot Straight and Speak the Truth (Jeff Cooper+)
R 1200 GS LC
toeternietoe schreef:Als er onderdruk ontstaat in de tank kan dat ook aanleiding geven tot stilvallen en slecht draaien. Ik zou toch ook eens nakijken of de klep van de benzinetank nog lucht binnenlaat.Baat het niet dan schaadt het niet en het kost weinig moeite.
Thanks maar da is het eerste waar ik naar gekeken heb