Video is vanavond - bedrijfsnetwerk staat geen streaming media toe.
Ook de Romeinen hebben vooralsnog het recht om hun ding te doen, dacht ik. Ten andere, ik moet de eerste (echte) liefhebber nog tegenkomen die een auto/motor kiest enkel op basis van zuiver objectieve eigenschappen en voor de rest ongevoelig is voor subjectieve eigenschappen zoals sound of looks (of karakter, loopcultuur, imago, personaliseringsmogelijkheden, status, merkgebondenheid, zeldzaamheid, enz.). En als je 't op flessen wil trekken haal je alles onderuit. Want: wie zegt dat een K1600R geen goeie rij-eigenschappen zou hebben, als we weten dat een K1600GT goed rijdt (alvast niet minder goed dan een K1300GT)?
Looks deren mij minder (anders had ik geen gifgroene K13R gekocht, nietwaar
) dus daarom vermeldde ik ze ook niet. Sound zeker wel ... en steeds meer zelfs, naarmate het moeilijker en gevaarlijker wordt om op de openbare weg eens goed door te rijden of een bochtencombinatie snedig aaneen te rijgen: de sound, ook bij het rustig rijden, maakt voor mij een groot deel van 't rijplezier uit. Net zoals het eenvoudigweg "bloot" zitten op een (naked) motorfiets, of die nu de meest getalenteerde bochtenpikker is of niet. Hetzelfde bij auto's, trouwens: nooit nog haal ik er eentje in huis met minder dan 6 cilinders, ook al rijd ik doorgaans de maximaal toegestane snelheid en accelereer/herneem ik altijd op 't gemak. Laufkultur & sound ... voor mij, als liefhebber: een kapitaal element van het begrip rijplezier.
Ik moet uiteraard geen fiets die achterwaarts en ondersteboven elke bocht door komt, of eentje waar je een paar minuten en driekwart buitenboord hangen nodig hebt om 'm van 't ene oor op 't andere te leggen. Maar 'ik heb alle vertrouwen in een merk als BMW dat zoiets het nooit tot 't productiestadium schopt.
En daarmee is de cirkel rond, vrees ik: die K1600R is er nog niet. Ik geloof nooit dat 't is omdat die niet goed (genoeg) zou rijden, maar vrees dat het enkel en alleen met take rate te maken heeft. BMW is daar zeer gevoelig voor, zelfs in markten waar ze hoge toppen scheren. 't Is dezelfde reden waarom een M3 touring er niet komt en een M5 touring er niet (meer) komt, ook al scoren Audi en Mercedes-Benz behoorlijk met resp. de RS4/RS6 Avant (geen sedans meer te verkrijgen) en C/E/CLS AMG's T-modellen. Mocht er voldoende vraag zijn, zou 'ie er al zijn - schat ik. Niettemin vind ik 't vreemd dat die 'oude' vierpitter in productie gehouden wordt, als er al een andere viercilinder beschikbaar is, alsook een zescilinder (die een pak meer geproduceerd wordt). Vermoedelijk terug omdat R&D reeds afgeboekt zijn en elk geproduceerd exemplaar nog wat zuiver opbrengt, versus een nieuwe productielijn en/of R&D voor een zescilinder Roadster die mogelijks niet vaak besteld zal worden en een pak duiten kost om op poten te zetten?