Komt de K1600R er ooit?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
gTa9000
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 aug 2015, 23:53
Woonplaats: Gent

Komt de K1600R er ooit?

Bericht door gTa9000 »

Ik heb nog maar net een K13R in huis gehaald of ik zit al te loeren naar een volgende. Nooit content, die motards! :-?

:mrgreen:

Mijn volgende (daily naked) kan er maar één zijn, eigenlijk. Een K1600R. Maar die is er nog niet...
  • Komt die er ooit?
  • De concept waarmee het zescilinderblok werd voorgesteld was een soort van (gestyleerde) naked, dus 't is niet dat BMW er nog niet aan heeft gedacht.
  • Ik vroeg 2 BMW Motorrad dealers al hun onderbroek van 't lijf en beiden zeiden ze dat ze al zicht hadden op wat er in 2016 komt, maar een K1600R is er niet bij.
  • Ik was op de IAA Frankfurt 10 dagen geleden en heb ook daar bij verschillende kerels van BMW Motorrad tot vervelens toe doorgevraagd, en alhoewel ze duidelijk weet hadden van nieuwe dingen die er aan zitten te komen (zonder te zeggen wat), gaven ze ook toe dat ze geen weet hadden van een naked met de zescilinder.
    (Ik heb ginder dus al de 2016 R Nine-T live gezien... de optionele "lasnaad" op de tank is beestig. :D )
  • Op sommige websites en fora vind je wel eens iets, maar tot nu toe bleek dat altijd giswerk te zijn, hopend op 't feit dat het nadien waar zou blijken te zijn zodat men dan kon de o zo gewilde "Ziedewel! Ikwisthet!" kan slaken.
  • Voor de zomer toonde BMW Motorrad de "Concept 101" [link], die eigenlijk eerder een soort van cruiser is en mogelijks een serieversie krijgt in (vermoedelijk) de USA. Maar nog niks over een naked roadster...
Hebben jullie inzichten, vermoedens, verlangens of bedenkingen?
2011 BMW K43 K1300R acid green Afbeelding
2017 BMW F20 M140i Afbeelding
st1100
Berichten: 931
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: Komt de K1600R er ooit?

Bericht door st1100 »

Persoonlijk mis ik het nut van zo'n K1600 naked. Want heb zelf K1200 R gehad en K1300 nu. En het is nu niet zo dat die te weinig pk of koppel hebben :thumbup: . De huidige K1600 GT(L) is een luxe groot toerist met het bijhorende gewicht , daar kan ik het nog enigszins verstaan dat die 1600 nuttig kan zijn. Het Goldwing gevoel zeg maar.

Bij een naked kan je zeker niets aanvangen met de extra pk's en blijft er enkel het nadelige extra gewicht over.... dus geef mij maar de extra fun van de hudige k's :roll: :wink: .
gTa9000
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 aug 2015, 23:53
Woonplaats: Gent

Re: Komt de K1600R er ooit?

Bericht door gTa9000 »

Snap ik. Ik rijd ook een K13R maar ik pers daar allerminst continu alles uit. Mij zou 't 'm zuiver om de sound te doen zijn. Als ik een 1600 hoor, zeker met Akra's, dan krijg ik kippenvel...
2011 BMW K43 K1300R acid green Afbeelding
2017 BMW F20 M140i Afbeelding
st1100
Berichten: 931
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: Komt de K1600R er ooit?

Bericht door st1100 »

Rare jongens die romeinen. Sound en look boven rijeigenschappen , voor,je het weet zit je bij een custom :

http://www.motome.nl/afleveringen/2015/ ... g-11-s2-11" onclick="window.open(this.href);return false;

Na 8 minuten....
gTa9000
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 aug 2015, 23:53
Woonplaats: Gent

Re: Komt de K1600R er ooit?

Bericht door gTa9000 »

Video is vanavond - bedrijfsnetwerk staat geen streaming media toe. :-?

Ook de Romeinen hebben vooralsnog het recht om hun ding te doen, dacht ik. Ten andere, ik moet de eerste (echte) liefhebber nog tegenkomen die een auto/motor kiest enkel op basis van zuiver objectieve eigenschappen en voor de rest ongevoelig is voor subjectieve eigenschappen zoals sound of looks (of karakter, loopcultuur, imago, personaliseringsmogelijkheden, status, merkgebondenheid, zeldzaamheid, enz.). En als je 't op flessen wil trekken haal je alles onderuit. Want: wie zegt dat een K1600R geen goeie rij-eigenschappen zou hebben, als we weten dat een K1600GT goed rijdt (alvast niet minder goed dan een K1300GT)?

Looks deren mij minder (anders had ik geen gifgroene K13R gekocht, nietwaar :mrgreen: ) dus daarom vermeldde ik ze ook niet. Sound zeker wel ... en steeds meer zelfs, naarmate het moeilijker en gevaarlijker wordt om op de openbare weg eens goed door te rijden of een bochtencombinatie snedig aaneen te rijgen: de sound, ook bij het rustig rijden, maakt voor mij een groot deel van 't rijplezier uit. Net zoals het eenvoudigweg "bloot" zitten op een (naked) motorfiets, of die nu de meest getalenteerde bochtenpikker is of niet. Hetzelfde bij auto's, trouwens: nooit nog haal ik er eentje in huis met minder dan 6 cilinders, ook al rijd ik doorgaans de maximaal toegestane snelheid en accelereer/herneem ik altijd op 't gemak. Laufkultur & sound ... voor mij, als liefhebber: een kapitaal element van het begrip rijplezier.

Ik moet uiteraard geen fiets die achterwaarts en ondersteboven elke bocht door komt, of eentje waar je een paar minuten en driekwart buitenboord hangen nodig hebt om 'm van 't ene oor op 't andere te leggen. Maar 'ik heb alle vertrouwen in een merk als BMW dat zoiets het nooit tot 't productiestadium schopt.

En daarmee is de cirkel rond, vrees ik: die K1600R is er nog niet. Ik geloof nooit dat 't is omdat die niet goed (genoeg) zou rijden, maar vrees dat het enkel en alleen met take rate te maken heeft. BMW is daar zeer gevoelig voor, zelfs in markten waar ze hoge toppen scheren. 't Is dezelfde reden waarom een M3 touring er niet komt en een M5 touring er niet (meer) komt, ook al scoren Audi en Mercedes-Benz behoorlijk met resp. de RS4/RS6 Avant (geen sedans meer te verkrijgen) en C/E/CLS AMG's T-modellen. Mocht er voldoende vraag zijn, zou 'ie er al zijn - schat ik. Niettemin vind ik 't vreemd dat die 'oude' vierpitter in productie gehouden wordt, als er al een andere viercilinder beschikbaar is, alsook een zescilinder (die een pak meer geproduceerd wordt). Vermoedelijk terug omdat R&D reeds afgeboekt zijn en elk geproduceerd exemplaar nog wat zuiver opbrengt, versus een nieuwe productielijn en/of R&D voor een zescilinder Roadster die mogelijks niet vaak besteld zal worden en een pak duiten kost om op poten te zetten?
2011 BMW K43 K1300R acid green Afbeelding
2017 BMW F20 M140i Afbeelding
Flat Twin Power

Re: Komt de K1600R er ooit?

Bericht door Flat Twin Power »

gTa9000 schreef:ook al rijd ik doorgaans de maximaal toegestane snelheid en accelereer/herneem ik altijd op 't gemak. Laufkultur & sound ... voor mij, als liefhebber: een kapitaal element van het begrip rijplezier.
Hmm, sta me toe afgaande op uw verbruikscijfers onderaan uw berichten iets anders te denken. Ik heb een K1600GT, rij niet echt als een opa en kom toe met 5.4l per 100 km.
gTa9000
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 aug 2015, 23:53
Woonplaats: Gent

Re: Komt de K1600R er ooit?

Bericht door gTa9000 »

Dat sloeg op m'n auto. Daar verbruiken we vrij veel, wegens xDrive (= een 20% meerverbruik, voor quasi nul meerwaarde helaas) én vooral: veel kortere, lokale ritjes. En voor je verder vraagt: waarom het een diesel is en geen benzine? Omdat de 530i met de 272pk-benzine op 't moment dat ik 'm kocht, bijna niet te vinden was in de specs die ik wou én omdat 't technisch gezien geen bijster betrouwbare motor is (heel veel problemen met de directe brandstofinjectie en de bobines), terwijl die M57TU2D30 (de 3.0d met 235pk) een bijzonder betrouwbare motor is. Enfin, 't is m'n laatste diesel, normaal gezien.

Het verbruik met m'n motor kan ik niet goed inschatten: is dat hoog? Ik doe dagelijks 2 x een 5-6 km woon/werkverkeer (als ik daar zin in heb, meestal ga ik met de fiets), vaak verlengd met enkele km gewoon wat rondrijden in/rond Gent en de randstad. Dus: een groot deel van m'n km is lokaal, traag stop&go verkeer.
Misschien interessant: m'n vorige tankje bestond voor minstens 75% uit rustig rechtdoor "uitwaaien" aan 70-80-90-100 km/u (meerdere keren) heen en terug tussen Gent & Zeeland. Echt rustig gereden aan 90-100 kom ik dus niet onder de 5,5 liter uit. M'n laagste verbruik ooit was een tankje in zware regen op de Franse autoroute, waar ik continu (zonder stoppen) 80-90 per uur gereden heb, 3 uur aan één stuk (echt geen pretje) en een gemiddelde van 5,1 of 5,2 liet optekenen. Is dat dan uitzonderlijk veel? (open vraag)

Edit: als ik op Spritmonitor kijk, is het gemiddeld verbruik van 72 exemplaren K12R/K13R/K12S/K13S inderdaad maar 6,35 liter / 100 km: klik. Dan zit ik wel boven het gemiddelde, yep. Niet dat ik er wakker lig van een litertje, en wat teveel verbruiken (= rijker/kouder draaien) is alvast minder ongezond dan wat te weinig (=armer/warmer draaien)?
2011 BMW K43 K1300R acid green Afbeelding
2017 BMW F20 M140i Afbeelding
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: Komt de K1600R er ooit?

Bericht door roadster »

Flat Twin Power schreef:
gTa9000 schreef:ook al rijd ik doorgaans de maximaal toegestane snelheid en accelereer/herneem ik altijd op 't gemak. Laufkultur & sound ... voor mij, als liefhebber: een kapitaal element van het begrip rijplezier.
Hmm, sta me toe afgaande op uw verbruikscijfers onderaan uw berichten iets anders te denken. Ik heb een K1600GT, rij niet echt als een opa en kom toe met 5.4l per 100 km.
off topic: mijn E61 dronk ook als een doorsnee wit-rus met zelfgestookte wodka (525d 6cil zonder xdrive), daar kwam ik ook gemiddeld aan 9l/100km mee, als ik eens probeerde, dan ging het naar 8.5l/100km maar nooit minder...
Mijn 520d F11, daar doe ik nu gemiddeld 5.5l/100km mee, zelfde rijstijl, zelfde trajecten... en dat zonder valsspeelsoftware :mrgreen:
R1200GS LC
Flat Twin Power

Re: Komt de K1600R er ooit?

Bericht door Flat Twin Power »

roadster schreef:en dat zonder valsspeelsoftware :mrgreen:
100 procent zeker van ??? :mrgreen: want er zit blijkbaar valsspeelsoftware in zowat alles :roll:
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: Komt de K1600R er ooit?

Bericht door roadster »

Flat Twin Power schreef:
roadster schreef:en dat zonder valsspeelsoftware :mrgreen:
100 procent zeker van ??? :mrgreen: want er zit blijkbaar valsspeelsoftware in zowat alles :roll:
Ik verdenk mijn vrouw ook van valsspeelsoftware...
Van zodra we getrouwd waren, presteerde die ook minder dan in de testfase... :mrgreen:
R1200GS LC
costerke
Berichten: 613
Lid geworden op: 04 apr 2009, 20:31
Woonplaats: Kortenberg
Locatie: Kortenberg, tussen Leuven en Brussel

Re: Komt de K1600R er ooit?

Bericht door costerke »

roadster schreef:
Flat Twin Power schreef:
roadster schreef:en dat zonder valsspeelsoftware :mrgreen:
100 procent zeker van ??? :mrgreen: want er zit blijkbaar valsspeelsoftware in zowat alles :roll:
Ik verdenk mijn vrouw ook van valsspeelsoftware...
Van zodra we getrouwd waren, presteerde die ook minder dan in de testfase... :mrgreen:
:lol: :lol: :lol:

Groeten Rudy.
zolang mijn baas zegt dat ik teveel verdien doe ik alsof ik hard werk.
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
Flat Twin Power

Re: Komt de K1600R er ooit?

Bericht door Flat Twin Power »

:lol: :lol: :lol:
gTa9000
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 aug 2015, 23:53
Woonplaats: Gent

Re: Komt de K1600R er ooit?

Bericht door gTa9000 »

:-D

Vorige week 2 dagen zuiver woon/werk: gemiddeld 8,7 verbruik op 27 km en 27 per uur gemiddelde snelheid.

Zondag 200 km Vlaamse Ardennen, heel erg rustig gereden (veel kleine boerenbaantjes ook): 6,7 gemiddeld op 189 km aan een gemiddelde snelheid van 59 per uur.

Alhoewel ie super klinkt met de Akrapovic zonder dB-killer en ik echt van de sound geniet, zou een Reihensechs met leuke uitlaatpijp dat nog 10 keer mooier maken qua sound

OnePlus One + tapatalk
2011 BMW K43 K1300R acid green Afbeelding
2017 BMW F20 M140i Afbeelding
Plaats reactie