afschrijven GSA

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
pirre105
Berichten: 245
Lid geworden op: 04 okt 2004, 17:09
Woonplaats: Overijse
Locatie: Vlaams-Brabant
Contacteer:

afschrijven GSA

Bericht door pirre105 »

Ik overweeg om een occasie GSA (van 07-2014) aan te schaffen en deze op 3 jaar af te schrijven.
Zou ik deze het 1 ste jaar degressief kunnen afschrijven of moet dit lineair zijn?
Tanx
Ik hou van Lut en mijn GSA.
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: afschrijven GSA

Bericht door Dirk Pauwels »

Kan volgens mij perfect, maar je doet er nadeel mee. Ik zou de eerste 2 jaren degressief doen, en het 3de jaar lineair, het komt sowieso 3de jaar altijd op 20% uit. Dan een andere kopen, de motor heeft dan nog een betere 2dehands waarde, die je niet hoeft te vermelden voor de belastingen tenzij je zelfstandige bent en je hebt toch een maximum kunnen afschrijven ondanks een kortere periode.
tenzij je bv 4 jaar met die motor wil rijden dan kun je het 2de jaar best overschakelen naar lineair anders rest er het 4de jaar niets meer om af te schrijven....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
pirre105
Berichten: 245
Lid geworden op: 04 okt 2004, 17:09
Woonplaats: Overijse
Locatie: Vlaams-Brabant
Contacteer:

Re: afschrijven GSA

Bericht door pirre105 »

Volledig gelijk Dirk.Dat was eigenlijk wat ik bedoelde maar verkeerd formuleerde.
Vraag was vooral of men een tweedehandsmotor ook degressief kan aftrekken van de belastingen maar volgens uw antwoord zal dit wel mogelijk zijn.
Ook dit nog , ikzelf ben in pensioen sedert begin dit jaar en is er dus voor mij geen aftrek meer mogelijk maar de vrouw heeft nog voor 3 jaar werk (halftijds) voor de boeg.
Ik had dus gedacht, als ik de motor nu eens op haar naam inschrijf dat het wel zou moeten lukken.
Aangezien het een GSA betreft kan ze hiermee wel niet bollen.Ik zou haar dus naar haar werk voeren en afhalen.
Wat denk jullie hiervan?
Ik hou van Lut en mijn GSA.
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: afschrijven GSA

Bericht door p@rick »

pirre105 schreef:Ik zou haar dus naar haar werk voeren en afhalen.
Wat denk jullie hiervan?
Ha, dat je wel heel creatief bent hé :wink:
Alleen denk ik dat de fiscus zich wel vragen gaat stellen als er ineens een dame op bijna pensioengerechtigde leeftijd een moto - en dan nog wel een GSA waar ze misschien zelfs nog niet eens haar benen over het zadel gezwaaid krijgt - gaat inbrengen als beroepskost. En dat ze dat dan misschien wel eens mag komen verantwoorden... En dan zal het aan jouw of jullie overredingskracht liggen of je de fiscus al dan niet kan overtuigen...
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
hla
Berichten: 1338
Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W. Vlaanderen
Contacteer:

Re: afschrijven GSA

Bericht door hla »

Als ze zelf niet rijd, vergeet het maar.
Daarenboven zijn de kostprijs en merk en kwaliteit bepalend voor de afschrijftermijn.

En degressief afschrijven.
In princype is dat met een vast PROCENT en niet met een vast RESULTAAT.
Zelfs veel bij de belastingen weten het verschil niet, dus altijd te proberen waard.
Maar normaal moet een moto die je op drie jaar afschrijft de volgende resultaten geven.
1° jaar 40% afschrijven = blijft nog 60 over
2° jaar 40% van 60 afschrijven = 24, blijft nog 36 over maar lineair is 33% dus overgaan en blijft nog over 27%
3° jaar ook lineair de rest = 27% blijft over 0%

Doe je het anders dan is dat ongeveer gelijk.
1° jaar 40% blijft over 60
2° jaar 40 van de startwaarde, blijft over 20%
3° jaar lineair van 33%, dus slechts 20, rest 0.

Een verschil in het 2° jaar van 7%.
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: afschrijven GSA

Bericht door willy »

Dirk Pauwels schreef:tenzij je bv 4 jaar met die motor wil rijden dan kun je het 2de jaar best overschakelen naar lineair anders rest er het 4de jaar niets meer om af te schrijven....
Een motorfiets over meer jaren afschrijven dan toegestaan is, als je hem na de afschrijfperiode niet verkoopt,
niet per definitie fiscaal ongunstig. Eens afgeschreven kan je niks meer inbrengen (onderhoud, herstelling, keledij enz),
zolang de afschrijving loopt kan dat wel.
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: afschrijven GSA

Bericht door Dirk Pauwels »

willy schreef: Een motorfiets over meer jaren afschrijven dan toegestaan is, als je hem na de afschrijfperiode niet verkoopt,
niet per definitie fiscaal ongunstig. Eens afgeschreven kan je niks meer inbrengen (onderhoud, herstelling, keledij enz),
zolang de afschrijving loopt kan dat wel.
Hangt ervan af wat de aankoopwaarde is en hoeveel kms je woon werk kunt inbrengen. Motor van 12000€ afschrijven op bv 5 jaar of meer ga je mss niet boven de forfait komen en loont dus niet. Ik zou die op vrij korte periode afschrijven en daarna verkopen, is financieel interessanter dan er langer dan 4 jaar mee rijden. Reken maar uit:
2400/1920/1536/1229/983, dan moet je al veel andere kosten kunnen inbrengen.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
hla
Berichten: 1338
Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W. Vlaanderen
Contacteer:

Re: afschrijven GSA

Bericht door hla »

Dirk bedoeld dat als je er 4 jaar mee wil blijven rijden je beter naar lineair gaat en er ook 4 jaar mee gaat afschrijven.
Ik denk niet dat hij bedoeld: op 3 jaar afschrijven en er toch 4 mee blijven rijden.
Dat kan wel eens gebeuren dat iemand dit doet, maar zonder dat dit bij begin de bedoeling was.
Als het de bedoeling is om er 4 jaar mee te rijden dan kun je inderdaad beter op 4 afschrijven, en zelfs van in het begin lineair werken zodat het onder de forfait geraken ook weer beperkt wordt.
Althans zo lees en versta ik de tekst.
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: afschrispot onjven GSA

Bericht door Dirk Pauwels »

just.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
hla
Berichten: 1338
Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W. Vlaanderen
Contacteer:

Re: afschrijven GSA

Bericht door hla »

Ik denk ook dat als je nu een 2°hands GS van 2014 koopt, je het kunt vergeten om hem op 3 jaar af te schrijven.
Want daarmee zeg je dat een nieuwe op 4 jaar kan afgeschreven worden.
Zo'n dure, goede, van goed merk moto zal nooit op 4 jaar lukken zonder extreme zaken.
De termijn wordt door de controle altijd op lange termijn gezet, en het mag dus geen verschot opleveren dat er al zijn op 7-8 jaar.
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: afschrijven GSA

Bericht door Dirk Pauwels »

tja, die discussie is al vele malen gevoerd. Er is nergens een beschrijving of verplichting vastgelegd mbt de afschrijvingstermijn, dus de beslissing vd controleur is op niets gebaseerd. Ik heb er voor 2011 nooit problemen mee gehad. Is volledige willekeur afhankelijk of je en redelijke controleur hebt (zoals ik in het verleden dan blijkbaar) of een azijnpisser....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
hla
Berichten: 1338
Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W. Vlaanderen
Contacteer:

Re: afschrijven GSA

Bericht door hla »

En de parlementaire vraag van laatstleden heeft ook niets opgeleverd op klassieke ministerieel nietszeggende antwoorden.
Aan de andere kant wil dat echter ook zeggen dat wanneer het zou lukken met 2 jaar U daar niet voor moet schamen.
Ze laten die mogelijkheid open door het niet te omschrijven.
En tegelijk geven ze de controleur alle mogelijkheden.

Zolang de meeste "winners" in hetzelfde kamp zitten, en die zijn bazen zijn daar tevreden mee, zal er niets veranderen vrees ik!
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: afschrijven GSA

Bericht door willy »

Dirk Pauwels schreef: Is volledige willekeur afhankelijk of je en redelijke controleur hebt (zoals ik in het verleden dan blijkbaar) of een azijnpisser....
Dat klopt, maar de manier waarop je de zaak aanpakt maakt ook verschil.
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: afschrijven GSA

Bericht door alfa »

De motor in 2 à 3 jaar afschrijven en als je voor het volgende jaar niet genoeg hebt gewoon terug naar forfaitair.
BMW R1100R zonder KFR
Plaats reactie