Vraagje van een "bleuke"
Moderator: GVN
Vraagje van een "bleuke"
Jongens,
Ik volg reeds enkele weken enkele rubrieken in dit forum, en heb enorm veel bijgeleerd. Maar er is me toch iets nog niet duidelijk.
Links en rechts komt de term Twin Spark aan bod. Kan iemand me hierover iets meer vertellen?
Thanks
Wally
(voorlopig nog GS-loos)
Ik volg reeds enkele weken enkele rubrieken in dit forum, en heb enorm veel bijgeleerd. Maar er is me toch iets nog niet duidelijk.
Links en rechts komt de term Twin Spark aan bod. Kan iemand me hierover iets meer vertellen?
Thanks
Wally
(voorlopig nog GS-loos)
twin spark
En dat heeft als voordeel????
-
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 14:12
- Woonplaats: MINDERHOUT
- Locatie: MINDERHOUT HOOGSTRATEN
twin spark
betere verbranding en beter voor het milieu zo heet dat.
motor loopt beter (minder snokken)
duurder in onderhoud vermits er telkens 4 stuks dienen aangeschaft in plaats van 2. Bougies zijn trouwens van verschillende grootte.
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:58
Re: twin spark
dacht dat de twinspark een bobijntje meer had, en dus maar vonkt als er gewerkt moet worden --> bougies gaan 2 keer zolang meeWALTER GSAdventure schreef:
duurder in onderhoud vermits er telkens 4 stuks dienen aangeschaft in plaats van 2.
maar ik kan me gruwelijk vergissen.
om op Wallys' vraag te antwoorden: vanaf begin 2003 ongeveer werd dat ingevoerd bij de boxers.
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 28 okt 2004, 14:51
twin spark
denk niet dat de bougies langer zullen meegaan;volgens mij vonkt elke bougie één keer op twee voor niks.
dat je telkens bij het onderhoud 4 bougies moet vervangen lijkt me nogal logisch en dat dit 2 keer zoveel kost ook.
toch niet onderschatten dat je motor relatief veel minder zal verbruiken. de prijs van 2 extra-bougiekes komt er al vlug weer uit !
ik rij nu 60.000km met 2V - Twin Spark en verbruik gemiddeld nog slechts 6,00 L/100km. Dat was vroeger, met mijn rijstijl kompleet ondenkbaar!
Overigens: hoe wilder je met de machine te keer gaat, des te groter wordt het verschil in verbruik. vb.: met de standaardmotor haalde ik in (zeer) snedig gereden bergpassen tot 10L/100km, nu met de Twin Spark is dat nog maximum een goeie 7L.
Mijn volgende koe? Opnieuw een 2-klepper met dubbele onsteking, zoveel is zeker !
yep,
Fr@nk----
dat je telkens bij het onderhoud 4 bougies moet vervangen lijkt me nogal logisch en dat dit 2 keer zoveel kost ook.
toch niet onderschatten dat je motor relatief veel minder zal verbruiken. de prijs van 2 extra-bougiekes komt er al vlug weer uit !
ik rij nu 60.000km met 2V - Twin Spark en verbruik gemiddeld nog slechts 6,00 L/100km. Dat was vroeger, met mijn rijstijl kompleet ondenkbaar!
Overigens: hoe wilder je met de machine te keer gaat, des te groter wordt het verschil in verbruik. vb.: met de standaardmotor haalde ik in (zeer) snedig gereden bergpassen tot 10L/100km, nu met de Twin Spark is dat nog maximum een goeie 7L.
Mijn volgende koe? Opnieuw een 2-klepper met dubbele onsteking, zoveel is zeker !
yep,
Fr@nk----
Ik lees hier nogal cijfers zeg. Mijn oude 1100 GS (dus zeker geen twinspark) verbruikte tijdens de Herfstrit (dus enkel secundaire en nog kleinere wegen met veeeel schakelen en optrekken) 5,08 liter /100 km. Kom me niet vertellen dat we als een slak gereden hebben want zelf omschrijf ik m'n rijstijl als "gematigd sportief". Laat niet staan dat een twin-spark iets minder zou kunnen verbruiken maar of dat liters zal schelen, betwijfel ik. Meer koppel en vermogen zal hij misschien ook hebben, maar of je dat zal voelen ??????????
Ik denk eerder dat het vooral met milieunormen te maken heeft.
Ik denk eerder dat het vooral met milieunormen te maken heeft.
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 28 okt 2004, 14:51
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:58
Re: twin spark
niet als ze twee bobijntjes heeft: eentje voor links, eentje voor rechts.Frank De Dobbeleer schreef:denk niet dat de bougies langer zullen meegaan;volgens mij vonkt elke bougie één keer op twee voor niks.
---
en dat lijkt bij de R1150 twinspark boxers vanaf 2003 het geval.
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Op R1200GS moeten de bougiekes pas op 40000km vervangen worden, dan mogen ze al iets duurder zijn hé. Over een paar jaar, op de R1600GS gaan we helemaal geen bougies meer moeten vervangen waarschijnlijk? Dan koop ik mij ook nen R100GS!
Dirk
Dirk
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 1511
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
- Locatie: Meise (vl-Brabant)
- Contacteer:
R1600GS of R1600GSD ? Met de D van Diesel ! Wie weet ? Alleszins geen bougies meer vervangen en ook geen last van KFR, pingelen etc.Dirk Pauwels schreef:Op R1200GS moeten de bougiekes pas op 40000km vervangen worden, dan mogen ze al iets duurder zijn hé. Over een paar jaar, op de R1600GS gaan we helemaal geen bougies meer moeten vervangen waarschijnlijk? Dan koop ik mij ook nen R100GS!
Dirk
Bob
-
- Berichten: 1511
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
- Locatie: Meise (vl-Brabant)
- Contacteer:
R1600GS of R1600GSD ? Met de D van Diesel ! Wie weet ? Alleszins geen bougies meer vervangen en ook geen last van KFR, pingelen etc.Dirk Pauwels schreef:Op R1200GS moeten de bougiekes pas op 40000km vervangen worden, dan mogen ze al iets duurder zijn hé. Over een paar jaar, op de R1600GS gaan we helemaal geen bougies meer moeten vervangen waarschijnlijk? Dan koop ik mij ook nen R100GS!
Dirk
Bob
Francis vroeg:
Enfield - Royal Enfield Taurus Diesel
Type Motor: monocylindre vertical, diesel, refroidi par air, 2 s./cyl.
Boring x slag: 78 x 68 mm
Cilinderinhoud: 325 cc
Vermogen: 6,5 Ch/ 3.600 tr/m
Koppel: 14,5 Nm/ 2.500 tr/m
Transmissie: chaîne
Versnellingen: 4
Remmen: Voor: tambour 180 mm Arrière: tambour 155 mm
Vering: Avant: télescopique, débattement 150 mm, non réglable Arrière: conventionnelle, débattement 130 mm, réglable en précontrainte
Banden: Avant: 90/90-19 Arrière: 100/90-19
Wielbasis: 1.375 mm
Naloop: n.c.
Balhoofdshoek: n.c.
Zithoogte: 760 mm
Gewicht: 195 kg
Tankinhoud: 14,5 l
Prijs: B: n.c. N: n.c.
25 kW: pas d'appl.
Test: M&T 7/99
Jazeker, hebben al testen van gestaan in Motoren & Toerisme.Bestaat da trouwens
Nen diesel op 2 wielen
Enfield - Royal Enfield Taurus Diesel
Type Motor: monocylindre vertical, diesel, refroidi par air, 2 s./cyl.
Boring x slag: 78 x 68 mm
Cilinderinhoud: 325 cc
Vermogen: 6,5 Ch/ 3.600 tr/m
Koppel: 14,5 Nm/ 2.500 tr/m
Transmissie: chaîne
Versnellingen: 4
Remmen: Voor: tambour 180 mm Arrière: tambour 155 mm
Vering: Avant: télescopique, débattement 150 mm, non réglable Arrière: conventionnelle, débattement 130 mm, réglable en précontrainte
Banden: Avant: 90/90-19 Arrière: 100/90-19
Wielbasis: 1.375 mm
Naloop: n.c.
Balhoofdshoek: n.c.
Zithoogte: 760 mm
Gewicht: 195 kg
Tankinhoud: 14,5 l
Prijs: B: n.c. N: n.c.
25 kW: pas d'appl.
Test: M&T 7/99
-
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 07 okt 2004, 09:21
- Woonplaats: Tielrode
- Locatie: Oost-Vlaanderen
- Contacteer:
beetteke retro achtig niet
Worden die nog nief verkocht
Allez, nen 350, da moet toch niet vooruit gaan , of wa denkte
Maar kvind et tof dat et kàn hé
Waarom is da eigenlijk niet meer verspreid ? Nen dikken diesel op 2 wielen, zou veel toerrijders een plezier doen, pijs ik
Groetjes,
Francis
Bedankt voor de reactie silverRT
Worden die nog nief verkocht
Allez, nen 350, da moet toch niet vooruit gaan , of wa denkte
Maar kvind et tof dat et kàn hé
Waarom is da eigenlijk niet meer verspreid ? Nen dikken diesel op 2 wielen, zou veel toerrijders een plezier doen, pijs ik
Groetjes,
Francis
Bedankt voor de reactie silverRT
Francis, r12rt
Teekitiesie iedereen, want dat doe ik ook
Microsoft is not the answer, microsoft is the question.
My answer is NO !
Teekitiesie iedereen, want dat doe ik ook
Microsoft is not the answer, microsoft is the question.
My answer is NO !
-
- Moderator
- Berichten: 2698
- Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
- Locatie: Dikkelvenne
- Contacteer:
Francis,
Ja, zou mooi zijn, en die Royal Enfield motoren zijn retro-gebaseerd, maar worden met de nieuwste technologie verkocht voor mensen die graag met een retro-motorfiets rondrijden.
Tja, met de hedendaagse dieselprijs moet je het bijna niet meer doen, de regering is er ook achter dat 75% van de Belgen met een turbodiesel wagen rondtuft, dus resultaat : 0,919 EUR / liter voor diesel en 1,015 voor Eurosuper 95oct.
Ja, zou mooi zijn, en die Royal Enfield motoren zijn retro-gebaseerd, maar worden met de nieuwste technologie verkocht voor mensen die graag met een retro-motorfiets rondrijden.
Tja, met de hedendaagse dieselprijs moet je het bijna niet meer doen, de regering is er ook achter dat 75% van de Belgen met een turbodiesel wagen rondtuft, dus resultaat : 0,919 EUR / liter voor diesel en 1,015 voor Eurosuper 95oct.
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
Als je geen retro model wenst kan je altijd naar de volgende diesel gaan
http://www.motorfreaks.nl/index.php/news/1875
http://www.motorfreaks.nl/index.php/news/1875
-
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
nu nog nen R1200TDIRS
Ik ben wel eens benieuwd naar rijgedrag en axiradius met 1 dieseltankske
Ik ben wel eens benieuwd naar rijgedrag en axiradius met 1 dieseltankske
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Naar 't schijnt bestaat dat al heel lang, ne motorfiets op diesel. Alleen heeft men in het verleden de benzine "ontploffing" eerder onder controle gekregen dan die van diesel (en dit zou ook gelden voor motoren (voor wagens) op waterstof).
Daardoor heeft men verder gewerkt op benzine.
Ik schrijf wel, naar't schijnt, dus als iemand hier meer over weet ...
Daardoor heeft men verder gewerkt op benzine.
Ik schrijf wel, naar't schijnt, dus als iemand hier meer over weet ...
Livin
K1300GT '09
BMW MC VL lid
Rijden en laten rijden!
K1300GT '09
BMW MC VL lid
Rijden en laten rijden!
http://motorcyclecity.com/Military-bike ... wasaki.htm
Kawasaki zou er eentje hebben gemaakt voor het leger.
Kawasaki zou er eentje hebben gemaakt voor het leger.
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 19:45
- Locatie: Kortrijk-Aalbeke
Sinds een tweetal jaar wordt door de Duitse Ural en Enfield importeur een diesel motorfiets op de markt gebracht.
Het betreft ook een Enfield maar dan met een tweecilinder diesel in het vooronder. Het geheel ontwikkeld een 2O pk en haalt een kruissnelheid van 125 km/u. Dit is héél wat hoger dan de Taurus dat maar een 80 à 90 haalt in ideale omstandigheden.
Hij wordt niet onder de naam Enfield op de markt gebracht maar als Centaurer
Het betreft ook een Enfield maar dan met een tweecilinder diesel in het vooronder. Het geheel ontwikkeld een 2O pk en haalt een kruissnelheid van 125 km/u. Dit is héél wat hoger dan de Taurus dat maar een 80 à 90 haalt in ideale omstandigheden.
Hij wordt niet onder de naam Enfield op de markt gebracht maar als Centaurer
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 19:45
- Locatie: Kortrijk-Aalbeke
Sinds een tweetal jaar wordt door de Duitse Ural en Enfield importeur een diesel motorfiets op de markt gebracht.
Het betreft ook een Enfield maar dan met een tweecilinder diesel in het vooronder. Het geheel ontwikkeld een 2O pk en haalt een kruissnelheid van 125 km/u. Dit is héél wat hoger dan de Taurus dat maar een 80 à 90 haalt in ideale omstandigheden.
Hij wordt niet onder de naam Enfield op de markt gebracht maar als Centaurus
Bij http://www.centaurus.de vind je alle info (ook het geluid kan je er van horen !!!).
Het betreft ook een Enfield maar dan met een tweecilinder diesel in het vooronder. Het geheel ontwikkeld een 2O pk en haalt een kruissnelheid van 125 km/u. Dit is héél wat hoger dan de Taurus dat maar een 80 à 90 haalt in ideale omstandigheden.
Hij wordt niet onder de naam Enfield op de markt gebracht maar als Centaurus
Bij http://www.centaurus.de vind je alle info (ook het geluid kan je er van horen !!!).