GS of RT?
Moderator: GVN
GS of RT?
Na 25 jaar op sportieve modellen gezeten te hebben ben ik nu aan het uitkijken naar een Bmw Gs of RT.
Ben op zoek naar een beetje meer luxe en iets waar ik kledij en helm kan bij achterlaten.
De tijd om in een eendelig lederen pak op een terras te zitten is voorbij.
Het is niet de bedoeling om er heel veel mee te rijden of hem te gebruiken voor woon werk verkeer.
Eerder voor er eens op uit te zijn, eens een weekend mee naar de Eifel te gaan en dingen te gaan doen waar je anders toch niet geraakt door het drukke verkeer.
Ben mijn zoektocht begonnen bij een 1100 Gs maar ben altijd maar in stijgende lijn aan het gaan.
Welke zouden jullie aanraden en waarom?
Wat zijn de plus en minpunten?
Welke bouwjaren zijn er interessanter om te kopen? (Updates van bepaalde componenten ofzo)
Zijn er zaken waar je specifiek moet op letten omdat ze nogal eens durven stukgaan.
Zijn er opties waarvan je zegt dat deze echt leuk, gemakkelijk, noodzakelijk zijn om te hebben?
Heb alle Gs'n al test gereden buiten de watergekoelde.
Met de RT heb ik enkel met een 2005 en 2009 model eens gereden.
Budget schat ik tot 12000€.
Alvast bedankt.
Ben op zoek naar een beetje meer luxe en iets waar ik kledij en helm kan bij achterlaten.
De tijd om in een eendelig lederen pak op een terras te zitten is voorbij.
Het is niet de bedoeling om er heel veel mee te rijden of hem te gebruiken voor woon werk verkeer.
Eerder voor er eens op uit te zijn, eens een weekend mee naar de Eifel te gaan en dingen te gaan doen waar je anders toch niet geraakt door het drukke verkeer.
Ben mijn zoektocht begonnen bij een 1100 Gs maar ben altijd maar in stijgende lijn aan het gaan.
Welke zouden jullie aanraden en waarom?
Wat zijn de plus en minpunten?
Welke bouwjaren zijn er interessanter om te kopen? (Updates van bepaalde componenten ofzo)
Zijn er zaken waar je specifiek moet op letten omdat ze nogal eens durven stukgaan.
Zijn er opties waarvan je zegt dat deze echt leuk, gemakkelijk, noodzakelijk zijn om te hebben?
Heb alle Gs'n al test gereden buiten de watergekoelde.
Met de RT heb ik enkel met een 2005 en 2009 model eens gereden.
Budget schat ik tot 12000€.
Alvast bedankt.
-
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 27 jun 2013, 13:59
- Woonplaats: Lebbeke
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Re: GS of RT?
Als je al GS'en hebt proefgereden maar nog niet de watergekoelde, dan moet je dat beslist eens doen. Het motorkarakter verschilt enorm tav de vorige generaties en zal je - met je achtergrond van sportieve motors - wellicht meer aanspreken. Voor de RT hetzelfde verhaal trouwens.
To Ride, Shoot Straight and Speak the Truth (Jeff Cooper+)
R 1200 GS LC
R 1200 GS LC
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 01 jun 2015, 13:17
- Woonplaats: Puurs
Re: GS of RT?
na zelf 10jaar met racers gereden te hebben ben ik ook over gestapt naar een toermodel
ik heb zelf gekozen voor de R1200RT van 2010 met de update
men heeft me dit aangeraden tot op heden ben ik al verschillende malen versteld geweest wat ik met deze motor allemaal kan
toch na 1jaar met de RT en al enkele ritten gedaan met de club heb ik ook al ontdekt dat je de GS niet kan vergelijken met de RT op gebied van rijden...
indien je echt sportief wil rijden dan denk ik dat je meer aan een GS hebt...
niet dat je met de RT niet sportief kan rijden maar je kan zeker niet met een RT dat je met een GS kan...
Mijn volgende zal zeker een GS zijn
Er is natuurlijk iets dat zegt dat je je eigen keuze moet maken en je niet laten opdringen wat een ander vindt he
ik heb zelf gekozen voor de R1200RT van 2010 met de update
men heeft me dit aangeraden tot op heden ben ik al verschillende malen versteld geweest wat ik met deze motor allemaal kan
toch na 1jaar met de RT en al enkele ritten gedaan met de club heb ik ook al ontdekt dat je de GS niet kan vergelijken met de RT op gebied van rijden...
indien je echt sportief wil rijden dan denk ik dat je meer aan een GS hebt...
niet dat je met de RT niet sportief kan rijden maar je kan zeker niet met een RT dat je met een GS kan...
Mijn volgende zal zeker een GS zijn
Er is natuurlijk iets dat zegt dat je je eigen keuze moet maken en je niet laten opdringen wat een ander vindt he
Re: GS of RT?
Alain, gij moet zeker geen RT kopen!
GS sluit beter aan bij uw ex-Ktm.
Verstuurd vanaf mijn RIDGE 4G met Tapatalk
GS sluit beter aan bij uw ex-Ktm.
Verstuurd vanaf mijn RIDGE 4G met Tapatalk
-
- Berichten: 2330
- Lid geworden op: 28 mei 2007, 10:42
- Woonplaats: 9200
- Locatie: Dendermonde
- Contacteer:
Re: GS of RT?
Na sportieve en semi sportieve motoren ( Yamaha Thundercat, Honda CBR600 en VFR 800 Vtec ) de overstap gemaakt naar de GS, eerst een 2008 en nu een 2013 liquid cooled. Het karakter van de 2 motoren verschilt enorm. Je hebt nog steeds het GS gevoel maar met wat meer poeier onder je kont.
Er valt met de RT ook wel sportief te rijden, geeft meer opbergmogelijkheden als je idd je pak en helm kwijt wil tijdens terras stop ( ik neem op uitzondering van de topkoffer de koffers niet mee op de GS behalve op reis )
Met de GS ga je speelser rijden, je zit hoger en hebt dus ook een beter overzicht op de weg en hij laat zich zo makkelijk van links naar rechts vallen in de bochtjes. Enfin ik heb me de overstap naar de GS nooit beklaagd, een RT vind ik ( persoonlijk ) iets te bombastisch en te breed in vooraanzicht of plaatsgenomen in de cockpit. ieder zijn meug.
GOEIE TIP, koop wat je hart het meeste verlangt dan rij je er nog zo graag mee.
Er valt met de RT ook wel sportief te rijden, geeft meer opbergmogelijkheden als je idd je pak en helm kwijt wil tijdens terras stop ( ik neem op uitzondering van de topkoffer de koffers niet mee op de GS behalve op reis )
Met de GS ga je speelser rijden, je zit hoger en hebt dus ook een beter overzicht op de weg en hij laat zich zo makkelijk van links naar rechts vallen in de bochtjes. Enfin ik heb me de overstap naar de GS nooit beklaagd, een RT vind ik ( persoonlijk ) iets te bombastisch en te breed in vooraanzicht of plaatsgenomen in de cockpit. ieder zijn meug.
GOEIE TIP, koop wat je hart het meeste verlangt dan rij je er nog zo graag mee.
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
Re: GS of RT?
En welke van de twee heeft de beste rechtuitstabiliteit op de autosnelweg ?
Re: GS of RT?
Iemand anders kan je hierin nooit raad geven zo simpel is dat, de ene zijn rijstijl is de andere niet.
Andere verwachtingen, gestalte, budget... laat je leiden door een proefrit en oordeel dan dat zal je beter bevallen.
Een helm achterlaten en kledij kan je op alle gekofferde modellen denk ik ook maar...
Andere verwachtingen, gestalte, budget... laat je leiden door een proefrit en oordeel dan dat zal je beter bevallen.
Een helm achterlaten en kledij kan je op alle gekofferde modellen denk ik ook maar...
Re: GS of RT?
K1600GT/LBeemer schreef:En welke van de twee heeft de beste rechtuitstabiliteit op de autosnelweg ?
GS of RT?
Dacht niet dat er een groot verschil was.toeternietoe schreef:Als je al GS'en hebt proefgereden maar nog niet de watergekoelde, dan moet je dat beslist eens doen. Het motorkarakter verschilt enorm tav de vorige generaties en zal je - met je achtergrond van sportieve motors - wellicht meer aanspreken. Voor de RT hetzelfde verhaal trouwens.
Weet dus wat doen deze week. thx.
Ga mij zeker niks laten opdringen hoor.The Rookie schreef:na zelf 10jaar met racers gereden te hebben ben ik ook over gestapt naar een toermodel
ik heb zelf gekozen voor de R1200RT van 2010 met de update
men heeft me dit aangeraden tot op heden ben ik al verschillende malen versteld geweest wat ik met deze motor allemaal kan
toch na 1jaar met de RT en al enkele ritten gedaan met de club heb ik ook al ontdekt dat je de GS niet kan vergelijken met de RT op gebied van rijden...
indien je echt sportief wil rijden dan denk ik dat je meer aan een GS hebt...
niet dat je met de RT niet sportief kan rijden maar je kan zeker niet met een RT dat je met een GS kan...
Mijn volgende zal zeker een GS zijn
Er is natuurlijk iets dat zegt dat je je eigen keuze moet maken en je niet laten opdringen wat een ander vindt he
Heb de boxer altijd leuk gevonden en dan vooral de Gs, wil nu iets met een cardan en iets dat betrouwbaar en verkoopbaar is.
Zo kom ik op deze twee uit.
Bedankt voor uw bevindingen mee te geven, hier ben ik iets mee.
Gij kent mij al een beetje.Ralph schreef:Alain, gij moet zeker geen RT kopen!
GS sluit beter aan bij uw ex-Ktm.
Verstuurd vanaf mijn RIDGE 4G met Tapatalk
Ben juist bang dat het met een Gs weer te sportief ga worden.
Zou eens moeten meten hoe breed ze eigenlijk zijn.GSrijder schreef:Na sportieve en semi sportieve motoren ( Yamaha Thundercat, Honda CBR600 en VFR 800 Vtec ) de overstap gemaakt naar de GS, eerst een 2008 en nu een 2013 liquid cooled. Het karakter van de 2 motoren verschilt enorm. Je hebt nog steeds het GS gevoel maar met wat meer poeier onder je kont.
Er valt met de RT ook wel sportief te rijden, geeft meer opbergmogelijkheden als je idd je pak en helm kwijt wil tijdens terras stop ( ik neem op uitzondering van de topkoffer de koffers niet mee op de GS behalve op reis )
Met de GS ga je speelser rijden, je zit hoger en hebt dus ook een beter overzicht op de weg en hij laat zich zo makkelijk van links naar rechts vallen in de bochtjes. Enfin ik heb me de overstap naar de GS nooit beklaagd, een RT vind ik ( persoonlijk ) iets te bombastisch en te breed in vooraanzicht of plaatsgenomen in de cockpit. ieder zijn meug.
GOEIE TIP, koop wat je hart het meeste verlangt dan rij je er nog zo graag mee.
Bij de RT zou ik al weer moeten schuiven in mijn garage om hem buiten te krijgen zonder de auto buiten te moeten zetten.
Dat speelt ook mee in mijn overweging.
Heb de RT eigenlijk nog maar pas ontdekt.
Dat ik tijdens de testrit in de regen zo goed als droog bleef beviel me wel. Scherm aanpassen, zadel verwarming aan.
Heb je geen last van de topkoffer op de snelweg?
Blijft hij op koers bedoel ik dan of zit er wat meer leven in.
Welk model ik ga nemen ga ik inderdaad zelf bepalen.Danny schreef:Iemand anders kan je hierin nooit raad geven zo simpel is dat, de ene zijn rijstijl is de andere niet.
Andere verwachtingen, gestalte, budget... laat je leiden door een proefrit en oordeel dan dat zal je beter bevallen.
Een helm achterlaten en kledij kan je op alle gekofferde modellen denk ik ook maar...
Dat was ook mijn vraag niet.
Ben zoals vermeld ook meer op zoek naar voor en nadelen die de eigenaars ondervinden en naar zaken waar ik moet op letten.
Laatst gewijzigd door Gixxer21 op 15 nov 2015, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: GS of RT?
Goede vraag.Beemer schreef:En welke van de twee heeft de beste rechtuitstabiliteit op de autosnelweg ?
Re: GS of RT?
Buiten budget.KeeS16 schreef:K1600GT/LBeemer schreef:En welke van de twee heeft de beste rechtuitstabiliteit op de autosnelweg ?
Re: GS of RT?
Ook met een RT ga je het onderste uit de kan halen.
Je kan de aard van het beestje niet veranderen.
Rij zeker met de LC, deze is niet met vergelijkbaar met de vorige GS'en. Maar let op, je gaat er verliefd op worden!
Verstuurd vanaf mijn RIDGE 4G met Tapatalk
Je kan de aard van het beestje niet veranderen.
Rij zeker met de LC, deze is niet met vergelijkbaar met de vorige GS'en. Maar let op, je gaat er verliefd op worden!
Verstuurd vanaf mijn RIDGE 4G met Tapatalk
Re: GS of RT?
Ga dat zeker deze week eens doen.Ralph schreef:Ook met een RT ga je het onderste uit de kan halen.
Je kan de aard van het beestje niet veranderen.
Rij zeker met de LC, deze is niet met vergelijkbaar met de vorige GS'en. Maar let op, je gaat er verliefd op worden!
Verstuurd vanaf mijn RIDGE 4G met Tapatalk
Er stond bij Leie motors een nieuwe Full Option voor 18.500€.
Re: GS of RT?
Heb destijds zo nog met een 1150 op Croix gezeten.
Was wel fun.
Re: GS of RT?
Leie motors... Niet mijne vriend!
Maar testrijden kan nooit kwaad.
Verstuurd vanaf mijn RIDGE 4G met Tapatalk
Maar testrijden kan nooit kwaad.
Verstuurd vanaf mijn RIDGE 4G met Tapatalk
Re: GS of RT?
Dealers zijn als dokters, de ene is er tevreden en de andere heeft er een hekel aan...
we horen hier ook maar één zijde van 't verhaal op 't forum en dus is zulke info totaal irrelevant vind ik!
we horen hier ook maar één zijde van 't verhaal op 't forum en dus is zulke info totaal irrelevant vind ik!
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: GS of RT?
Het is verkeerd om te denken dat een minder sprotieve motor er voor gaat zorgen dat je ook minder sportief rijdt.... Ik had na een serie Ducati's en een zwaar ongeval besloten om het wat rustiger aan te doen 17jaar geleden en kocht een 2e handse Moto Guzzi Calif, (hoofdzakelijk ook wegens het integral remsysteem, want ik kon met mijn rechterhand (toen) niet remmen, gasgeven ging wel )
8 maanden niet gereden door dat accident en dus elke vrije minuut op de Guzzi en na 2 maanden waren de treeplanken versleten en daarna volgende de koffers.... Dus als het "sportieve" in het koppeke zit rij je gewoon met alles hard..... na 8 maand gewoon terug Duc gekocht en daarna een serie BMW's, KTM en terug BMW.
Nu, na32 jaar op de moto, begin ik wel al een beetje te genieten van rustiger rijden, proberen wat mooie lijnen te rijden zonder dat het superhard moet gaan, maar dat is niet door het type motor gekomen...
Een budget van 12000 euro geeft wel mogelijkheden, dan zou ik persoonlijk voor de DOHC 1200's gaan, van 2010 tot eind 2012. De LC's ga je nog niet vinden voor die prijs denk ik.
8 maanden niet gereden door dat accident en dus elke vrije minuut op de Guzzi en na 2 maanden waren de treeplanken versleten en daarna volgende de koffers.... Dus als het "sportieve" in het koppeke zit rij je gewoon met alles hard..... na 8 maand gewoon terug Duc gekocht en daarna een serie BMW's, KTM en terug BMW.
Nu, na32 jaar op de moto, begin ik wel al een beetje te genieten van rustiger rijden, proberen wat mooie lijnen te rijden zonder dat het superhard moet gaan, maar dat is niet door het type motor gekomen...
Een budget van 12000 euro geeft wel mogelijkheden, dan zou ik persoonlijk voor de DOHC 1200's gaan, van 2010 tot eind 2012. De LC's ga je nog niet vinden voor die prijs denk ik.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: GS of RT?
Welk verhaal?Danny schreef:Dealers zijn als dokters, de ene is er tevreden en de andere heeft er een hekel aan...
we horen hier ook maar één zijde van 't verhaal op 't forum en dus is zulke info totaal irrelevant vind ik!
Verstuurd vanaf mijn RIDGE 4G met Tapatalk
Re: GS of RT?
Betreffende topkoffer op de RT...
Heb zelf een 1200 RT van 2011 met de grote BMW topkoffer... en bij snelheden boven de 120, en vooral wind tegen (vind ik toch een verschil) gaat dat wel wat "zwabberen"...
Heb zelf een 1200 RT van 2011 met de grote BMW topkoffer... en bij snelheden boven de 120, en vooral wind tegen (vind ik toch een verschil) gaat dat wel wat "zwabberen"...
R 1150 RT - 2004 - Biarritz Blue / R 1200 RT - 2011 - Ostra Grey / R 1200 RT - 2017 - Platina Bronze
Re: GS of RT?
Dat had ik eerst ook geschreven maar heb mij dan toch bedacht.Danny schreef:Dealers zijn als dokters, de ene is er tevreden en de andere heeft er een hekel aan...
we horen hier ook maar één zijde van 't verhaal op 't forum en dus is zulke info totaal irrelevant vind ik!
Was curieus.
GS of RT?
Als ik op de baan ben met de Gs kon ik ook genieten van het rustiger rijden net zoals met de zwaarder scooters.Dirk Pauwels schreef:Het is verkeerd om te denken dat een minder sprotieve motor er voor gaat zorgen dat je ook minder sportief rijdt.... Ik had na een serie Ducati's en een zwaar ongeval besloten om het wat rustiger aan te doen 17jaar geleden en kocht een 2e handse Moto Guzzi Calif, (hoofdzakelijk ook wegens het integral remsysteem, want ik kon met mijn rechterhand (toen) niet remmen, gasgeven ging wel )
8 maanden niet gereden door dat accident en dus elke vrije minuut op de Guzzi en na 2 maanden waren de treeplanken versleten en daarna volgende de koffers.... Dus als het "sportieve" in het koppeke zit rij je gewoon met alles hard..... na 8 maand gewoon terug Duc gekocht en daarna een serie BMW's, KTM en terug BMW.
Nu, na32 jaar op de moto, begin ik wel al een beetje te genieten van rustiger rijden, proberen wat mooie lijnen te rijden zonder dat het superhard moet gaan, maar dat is niet door het type motor gekomen...
Een budget van 12000 euro geeft wel mogelijkheden, dan zou ik persoonlijk voor de DOHC 1200's gaan, van 2010 tot eind 2012. De LC's ga je nog niet vinden voor die prijs denk ik.
Het is daar dat ik naar op zoek ben.
De vrienden waar ik nu mee op de baan zit zijn ook van het rustigere type.
Ben al eens omver gereden en ben toen even van de wereld geweest.
Paar weken intensieve, meer dan een jaar revalidatie maar dat heeft mij daarna nooit tegengehouden.
De kids daarentegen doen mij er wel over nadenken samen met nog een paar andere zaken die hier niet relevant zijn.
Heb er trouwens momenteel veel naweeën van maar dit terzijde.
Het budget was in het begin veel kleiner maar heb het na veel vergelijken dan toch opgetrokken.
Meer wil ik echt niet geven omdat ik daarvoor niet genoeg rij.
Mocht ik een perfect in goede staat verkerende oudere moto vinden zou ik dat ook durven kopen alleen weet ik niet of dat iets blijvend zou zijn.
Is er trouwens veel verschil tussen de 2009 en de 2010 toch?
Vanaf welk jaar zijn de verwarmde handvaten standaard?
Laatst gewijzigd door Gixxer21 op 16 nov 2015, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: GS of RT?
Dat is interessant om weten.BéRTke schreef:Betreffende topkoffer op de RT...
Heb zelf een 1200 RT van 2011 met de grote BMW topkoffer... en bij snelheden boven de 120, en vooral wind tegen (vind ik toch een verschil) gaat dat wel wat "zwabberen"...
Zijn er dan ook verschillende maten van topkoffers?