startprobleem na een rit van +/- 120km K1300S

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
driverkeppe
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 feb 2013, 10:02

startprobleem na een rit van +/- 120km K1300S

Bericht door driverkeppe »

Hoi ;

Ik ben in bezit van een K1300 S (25400km, bouwjaar 2013)
Probleem kom voor na een rit van bv. 120 km(meestal brussel-oostende of omgekeerd)
Ik stop dan om te tanken en nadien wil hij soms niet starten ( je hoort de starter eventjes en dan stopt hij)
Gisterenavond had ik weer prijs en kon ik 2 km te voet naar huis pff heb ik gezweet.
Nu soms gaat het reeds na 5 minuten terug of soms na een halfuur, gisteren had ik geen geduld en heb ik teveel geprobeerd en batterij was dan te zwak .

Motor is daarvoor vorig jaar binnen geweest (garantie ) en nu nog geen jaar later terug prijs ?
Dit is toch niet normaal te noemen.

Hopelijk weten jullie daar iets meer over voor ik naar mijn garage ga om eens te babbelen want ik heb geen zin om daarvoor te betalen.
Tenslotte probleem bestond reeds in garantie en is dus niet correct hersteld geweest.

mvg Alain.
Michelleke
Berichten: 162
Lid geworden op: 11 nov 2013, 14:22
Woonplaats: Tienen
Locatie: Vl-Brabant

Re: startprobleem na een rit van +/- 120km K1300S

Bericht door Michelleke »

Hallo Alain,

Lijkt mij het gekende warmstart probleem te zijn (startmotor heeft moeite alhoewel de batterij ok is en dit enkel bij hete motor).
Bij BMW kennen ze het fenomeen, er bestaat hiervoor een kit waarbij een extra plus kabel wordt geplaatst in voorkomend geval.

In verschillende buitenlandse fora wordt dit ook beschreven;
http://www.i-bmw.com/showthread.php?t=52368
http://www.i-bmw.com/showthread.php?t=54390

Even de dealer hierover aanspreken
R1200GSLC / K1200RS
driverkeppe
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 feb 2013, 10:02

Re: startprobleem na een rit van +/- 120km K1300S

Bericht door driverkeppe »

Dank U voor de reactie.

Dat hebben ze dus geplaatst in garantie en toen is het duidelijk verbetert .
Maar nu een jaar later heb ik terug prijs .
Zou er iets aan de kabel kunnen zijn?
Zal best zoals je zegt contact opnemen met de dealer en hem hierover aanspreken .
Zal ook eens een bericht sturen naar BMW echt blij ben ik er niet mee.

mvg Alain.
costerke
Berichten: 613
Lid geworden op: 04 apr 2009, 20:31
Woonplaats: Kortenberg
Locatie: Kortenberg, tussen Leuven en Brussel

Re: startprobleem na een rit van +/- 120km K1300S

Bericht door costerke »

Heb dat probleem ook met mijne K, eventjes stoppen om bij de bakker binnen te gaan of tanken en je hebt het zitten. Dat is precies dat de batterij te zwak is maar hij start toch telkens, gelukkig. Heeft inderdaad te maken met de warmte van de motor. Heb dat gemeld in garage en daar hebben ze de startknop vervangen. :scratch: Probleem is er nog. Niet normaal voor mij want stel dat je stilvalt op een kruispunt sta je daar mooi als hem dan niet meer start. :oops:

Groetjes Rudy
zolang mijn baas zegt dat ik teveel verdien doe ik alsof ik hard werk.
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
Michelleke
Berichten: 162
Lid geworden op: 11 nov 2013, 14:22
Woonplaats: Tienen
Locatie: Vl-Brabant

Re: startprobleem na een rit van +/- 120km K1300S

Bericht door Michelleke »

@ Alain,
Indien, zoals je zegt, het probleem opgelost was en nu een jaar later terug is, kan het ditmaal ook aan de batterij liggen die te zwak wordt. Even een voltmeter aankoppelen aan de batterij en tijdens het starten controleren of de voltage niet onder 10 volt zakt. Anders batterij vervangen.
R1200GSLC / K1200RS
champieter
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 feb 2015, 16:35
Woonplaats: 1755
Locatie: gooik

Re: startprobleem na een rit van +/- 120km K1300S

Bericht door champieter »

Mijn k1300r heeft hier ook last van, 20 min rijden en start daarna niet meer..
valt dit onder garantie?
gTa9000
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 aug 2015, 23:53
Woonplaats: Gent

Re: startprobleem na een rit van +/- 120km K1300S

Bericht door gTa9000 »

Kennis van me had iets gelijkaardigs op zijn K1300R: na lang in de zon staan gaf de startknop geen contact. Dus de startmotor gaf geen kik. Blijkbaar zou de knoppenblok daar teer aan zijn: die zet uit onder warmte van de zonnestraling, zodat er iets geen contact meer maakt binnenin? Knoppenblok werd door de dealer vervangen en het probleem is daarmee opgelost. Als je startmotor echter wel aanslaat maar 't is de motor zelf die niet start, dan kan dat het probleem niet zijn, natuurlijk.

Mijn eigenste K1300R heeft 't ook voor dat 'ie, als 'ie goed warm staat, moeilijker aanslaat. Normaal moet ik maar kort op de startknop drukken en slaat 'ie meteen aan. Als 'ie goed warm staat durft 't soms een tel of 2-3 duren eer 'ie weg is.
Michelleke schreef:Hallo Alain,

Lijkt mij het gekende warmstart probleem te zijn (startmotor heeft moeite alhoewel de batterij ok is en dit enkel bij hete motor).
Bij BMW kennen ze het fenomeen, er bestaat hiervoor een kit waarbij een extra plus kabel wordt geplaatst in voorkomend geval.

In verschillende buitenlandse fora wordt dit ook beschreven;
http://www.i-bmw.com/showthread.php?t=52368
http://www.i-bmw.com/showthread.php?t=54390

Even de dealer hierover aanspreken
Dit lijkt me spot on. Merci voor de info!
2011 BMW K43 K1300R acid green Afbeelding
2017 BMW F20 M140i Afbeelding
yves@bmwforum
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 nov 2012, 21:02
Locatie: Hemiksem

Re: startprobleem na een rit van +/- 120km K1300S

Bericht door yves@bmwforum »

Michelleke schreef:@ Alain,
Indien, zoals je zegt, het probleem opgelost was en nu een jaar later terug is, kan het ditmaal ook aan de batterij liggen die te zwak wordt. Even een voltmeter aankoppelen aan de batterij en tijdens het starten controleren of de voltage niet onder 10 volt zakt. Anders batterij vervangen.
Zelfde probleem hier. Ga het eens proberen. Alvast bedankt voor de tip.
Heb daarnaast deze week ook volgende ervaren: motor die afsloeg toen ik, bij het naderen van file, in 3e met koppeling ingehouden reed. Koppeling gelost en sloeg onmiddellijk wel weer terug aan.
Kan dit ook aan een verouderde batterij liggen?

Yves
RT '08 / 1300GT '09
Michelleke
Berichten: 162
Lid geworden op: 11 nov 2013, 14:22
Woonplaats: Tienen
Locatie: Vl-Brabant

Re: startprobleem na een rit van +/- 120km K1300S

Bericht door Michelleke »

Zelfde probleem hier. Ga het eens proberen. Alvast bedankt voor de tip.
Heb daarnaast deze week ook volgende ervaren: motor die afsloeg toen ik, bij het naderen van file, in 3e met koppeling ingehouden reed. Koppeling gelost en sloeg onmiddellijk wel weer terug aan.
Kan dit ook aan een verouderde batterij liggen?

Yves[/quote]

Moeilijk te zeggen, het afslaan komt in ieder geval nog voor bij k12 & k13.
De ecu gebruikt de signalen van meerdere sensoren om ontsteking en inspuiting te regelen, de stappenmotor voor de ralenti wordt ook door de ecu aangestuurd.
Foutcode laten uitlezen is de eerste stap
Hier nog een beetje leesvoer daarover: http://www.i-bmw.com/showthread.php?t=22998" onclick="window.open(this.href);return false;
R1200GSLC / K1200RS
yves@bmwforum
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 nov 2012, 21:02
Locatie: Hemiksem

Re: startprobleem na een rit van +/- 120km K1300S

Bericht door yves@bmwforum »

Batterij blijkt nog in orde te zijn (zakt niet onder 10 volt)
Extra kabels werden in het verleden al geplaatst.
Dus zal er inderdaad niet veel anders opzitten dan ermee dealerwaarts te gaan...

Nog bedankt voor de tips
RT '08 / 1300GT '09
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: startprobleem na een rit van +/- 120km K1300S

Bericht door willy »

gTa9000 schreef:Mijn eigenste K1300R heeft 't ook voor dat 'ie, als 'ie goed warm staat, moeilijker aanslaat. Normaal moet ik maar kort op de startknop drukken en slaat 'ie meteen aan. Als 'ie goed warm staat durft 't soms een tel of 2-3 duren eer 'ie weg is.
Dan gaat het er in uw geval niet om dat de startmotor de zaak niet rondkrijgt,
in tegenstelling tot het probleem waar de TS mee kampt, klopt?
yves@bmwforum
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 nov 2012, 21:02
Locatie: Hemiksem

Re: startprobleem na een rit van +/- 120km K1300S

Bericht door yves@bmwforum »

yves@bmwforum schreef:Batterij blijkt nog in orde te zijn (zakt niet onder 10 volt)
Extra kabels werden in het verleden al geplaatst.
Dus zal er inderdaad niet veel anders opzitten dan ermee dealerwaarts te gaan...
Wat me nog opviel: het is enkel als die echt warm draait (en koeling aanslaat, vermoed ik) dat mijn moto niet meer aanslaat.
Gewoon warm staan is dus niet voldoende (ik ben er mee gaan tanken na rit Brussel - Antwerpen en na tanken startte m'n K zonder enig probleem).

Enig advies?
Alvast bedankt.
RT '08 / 1300GT '09
champieter
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 feb 2015, 16:35
Woonplaats: 1755
Locatie: gooik

Re: startprobleem na een rit van +/- 120km K1300S

Bericht door champieter »

ik heb vandaag onder garantie een nieuwe batterij gekregen, hopelijk is het hiermee opgelost..
gTa9000
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 aug 2015, 23:53
Woonplaats: Gent

Re: startprobleem na een rit van +/- 120km K1300S

Bericht door gTa9000 »

Vandaag had mijn 2011 K1300R er ook voor 't eerst last van. Ik heb voordien soms ook al ondervonden dat 'ie bij een warmstart moeilijk oversloeg, maar tot vandaag is 'ie altijd gestart. Vandaag echter, na een tankbeurt: pas moyen. Een paar keer zelf rollend proberen starten (eerst al zittend maar veel meer dan 5 km/u haal je dan toch niet; daarna een paar keer lopend naast de motor en er dan op springend, waarmee je wel de 10 km/u kan halen, maar ook dan wou 'ie nog net niet aanslaan), tevergeefs. Dan maar te voet met de motor aan de hand een half uurtje gewandeld richting een brug. Onderweg een vriendelijke motarde (hoe schrijf je 't vrouwelijke van 'motard': moteuse? moutarde? :D ) die stopte en me heeft geholpen om 'm nogmaals in gang te lopen, helaas ook tevergeefs. Brug bereikt, omhoog was zweten, maar met een kleine 20 per uur mooi in gang kunnen laten bollen. Zo naar huis, daar heeft 'ie een uurtje kunnen afkoelen en dan startte 'ie weer supermakkelijk.

Vervelend, toch. Zeker omdat m'n motor net van z'n 60.000km onderhoud komt ... maar daar kan m'n dealer eigenlijk weinig aan doen, aangezien BMW niet voorschrijft om het d'office te vervangen (het is geen recall). Niettemin mailtje gestuurd naar m'n dealer (Lievens Mechanics) met de details (issue code 61 11 90 05 00 "Optimierung Heißstartverhalten" waarbij onderdeelnummer 12418532735 "kabelset, startmotor" wordt geïnstalleerd). Even zien wat ze gaan antwoorden.
2011 BMW K43 K1300R acid green Afbeelding
2017 BMW F20 M140i Afbeelding
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: startprobleem na een rit van +/- 120km K1300S

Bericht door st1100 »

Tenzij uw batterij aan vervanging toe is , lijkt me toch veel verloren moeite. :-? Als je nu gewoon 5 of 10 , 15 minuten gewacht had , tot de temperatuur van de motor (en dus ook de batterij) lager geworden was , zou ie gewoon terug starten. Zonder duwen dus. :roll:

PS de aanpassing van de kabelboom die je zelf ook al vond , dat kan natuurlijk maar is op uw kosten (150€ dacht ik)
gTa9000
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 aug 2015, 23:53
Woonplaats: Gent

Re: startprobleem na een rit van +/- 120km K1300S

Bericht door gTa9000 »

Zelfs na een half uur (bovenop die brug, ik vermoedde dat Murphy me dubbel zou pakken en dat 'ie, éénmaal tot boven geduwd, wél zou starten ... maar zelfs dat niet ;-) ) gaf die nog geen kik. Pas na ca. 1,5u afkoelen op de zijpikkel thuis, startte 'ie weer vlot.

Ik las dat BMW tussenkomt in die kosten? (coulance) Is dat niet correct?
2011 BMW K43 K1300R acid green Afbeelding
2017 BMW F20 M140i Afbeelding
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: startprobleem na een rit van +/- 120km K1300S

Bericht door st1100 »

Je stuurde de dealer een mail dus zal je het snel weten. Hou me op de hoogte want ik heb er zelfs ook sporadisch last van , bij mij start hij na paar seconden wachten wel weer . Maar de eerste druk op de startknop , na bv tanken , wil soms niet lukken. De startknop is al vervangen.

Heb je al eens een voltmeter op uw batterij gezet tijdens het starten , zoals in één vd eerste posts staat mag de spanning niet onder de 10 volt zakken tijdens het starten en dat dus liefst ook niet na 5 keer proberen......
gTa9000
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 aug 2015, 23:53
Woonplaats: Gent

Re: startprobleem na een rit van +/- 120km K1300S

Bericht door gTa9000 »

Ok, 'k houd je op de hoogte. Nee, batterij voltage nog niet getest.
2011 BMW K43 K1300R acid green Afbeelding
2017 BMW F20 M140i Afbeelding
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

startprobleem na een rit van +/- 120km K1300S

Bericht door st1100 »

Dit geloof je niet , maar heb net 10 minuten moeten staan wachten na het tanken. Wou niet starten....Warm was het anders niet
Net nu m'n gsm stuk is ...... Ben terug weg geraakt maar dacht dat ik ging moeten wandelen
gTa9000
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 aug 2015, 23:53
Woonplaats: Gent

Re: startprobleem na een rit van +/- 120km K1300S

Bericht door gTa9000 »

Ik heb gisteren nog een stevige ommetoer gedaan naar huis, in de hoop de batterij helemaal goed geladen te hebben (ik vrees dat de kans bestaat dat ik tijdens 't tanken het contact opnieuw heb aangelegd ... immers ik neem altijd foto's van tellerstand, verbruik en gemiddelde snelheid om in te voeren in Spritmonitor.de ... en dan moet je 't contact aanleggen). Sindsdien start 'ie, ook warm, met het grootste gemak. :-/
2011 BMW K43 K1300R acid green Afbeelding
2017 BMW F20 M140i Afbeelding
Plaats reactie