Voor de montage van een valbeugel op mijn R1200GS moeten de grote Torx bouten los die motor en chassis verbinden.
Mijn vraag is: De bouten lijken me veel vaster te zitten dan het moment wat op de montagehandleiding staat. Zijn die vastgezet met Loctite of iets dergelijks, en dien ik die nadien terug vast te zetten hiermee? Hoeveel dien je daarvan aan te brengen?
grts
Ludwig
Bouten motor/chassis vastzetten met Loctite?
Moderator: GVN
-
Re: Bouten motor/chassis vastzetten met Loctite?
Losdraaien kost altijd meer kracht dan het moment waarmee het vastgezet wordt. Het is meestla niet te zien of iemand in het verleden loctite gebruikt heeft. Een ervaren iemand voelt dit bij het losdraaien.
Als er loctite gebruikt is kan verhitten met een verfbrander tot ±150 grd helpen. Wel oppassen voor brandgevaar!
Zorg ten alle tijden voor goed passend gereedschap. Een goedkoop Torx/Inbus sleuteltje kan de schroef dermate snel beschadigen dat uitboren de enigste oplossing wordt, en dat is niet zonder gevaren
Als er loctite gebruikt is kan verhitten met een verfbrander tot ±150 grd helpen. Wel oppassen voor brandgevaar!
Zorg ten alle tijden voor goed passend gereedschap. Een goedkoop Torx/Inbus sleuteltje kan de schroef dermate snel beschadigen dat uitboren de enigste oplossing wordt, en dat is niet zonder gevaren

Je hebt ook verschillende soorten loctite voor verschillende doeleinden.
De kleur zal je wel zien eens ze los zijn en zoals Hunter al zegt, gebruik goed gereedschap.
De kleur zal je wel zien eens ze los zijn en zoals Hunter al zegt, gebruik goed gereedschap.
En de kleur duidt op de sterkte van het borgmiddel:
https://en.wikipedia.org/wiki/Thread-locking_fluid" onclick="window.open(this.href);return false;
Als ik me niet vergis dan is verwarmen bij de minder sterke borgmiddelen niet nodig om de zaak los te maken.
https://en.wikipedia.org/wiki/Thread-locking_fluid" onclick="window.open(this.href);return false;
Als ik me niet vergis dan is verwarmen bij de minder sterke borgmiddelen niet nodig om de zaak los te maken.
-
Tenzij iemand de verkeerde Loctite gebruikt heeft zou je die los moeten krijgen zonder verwarmen. Als je toch verwarmt is 80-90° daar wel voldoende
Laatst gewijzigd door Dirk Pauwels op 15 dec 2015, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Gas is echt wel duur geworden.Dirk Pauwels schreef:Tenzij iemand de verkeerde Loctite gebruikt heeft zou je die los moeten krijgen zonder verwarmen. Als je toch verwarmt is 80-90€ daar wel voldoende