Ervaring gewenst ?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Tom S.

Ervaring gewenst ?

Bericht door Tom S. »

dag collega's,

mijn droom is om dit jaar Schotland en Ierland te gaan verkennen . Dit samen met een maat van mij en de vrouwtjes achter op . ( op de motor wel hé )
Er is slechts één "probleempje" (vraagje ) ................ we rijden beiden op dit moment nog met een L maar zullen deze in het voorjaar wel door de wc spoelen na een feilloos parkoer op het examencentrum.
( dit is het streefdoel ).
Met ander woorden wil dit zeggen dat we pas daarna mogen rijden met de vrouwtjes achter op. Is het dan aangewezen om bv. 3 maanden later al een vakantie te plannen door Engeland met passagiers ??

PS: waarom dit jaar al per sé ?? omdat we mogelijks / hopelijk gezinsuitbreiding krijgen in de loop van dit jaar
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

het is te doen maar ik zou als ik u was in de 3 maanden ervoor eens goed door de ardennen/luxemburg rijden, in ieder geval wat kms opdoen buiten de grens. Daarbij zal het links rijden in het begin wat gewenning vragen en dan is een goed "geautomatiseerd"bedieningsgedrag van de motor wel een vereiste, je zal het hoofd goed bij de weg moeten houden en dan moet het niet meer zo zijn dat je bepaalde bedieningszaken nog moet bedenken...
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
suy

Bericht door suy »

Tom s

Het geen J-P schrijft is allezins waar ik kan het niet beter verwoorden.
Je bent toch met een serieuze zaak bezig denk daar goed aan.
Het moet hellemaal niet aan jou liggen.
Als ik jullie was zou ik toch eerst kiesen voor landen waar je rechts rijd.
Het is de handelingen die een automatisme moeten worden vooral bij het lings rijden.
Als je het toch over weegt het beste en ben voorzichtig.
En laat iets weten van de reis + fototjes.
1200 GS THE BEST
XT600E
CHIWAWA
Het leven is te kort om met een saaie
moto te rijden.
WALTER GSAdventure

Bericht door WALTER GSAdventure »

Hallo,

ervaring opdoen wilt zeggen dat je moet rijden. En rijden is constant inschatten van potentiële gevaren. Putten in de rijbaan, natte plekken achter een bocht welke in de lommer liggen, zebrapaden, andere weggebruikers. Motorhandelingen moeten automatisch gaan. Bochten aansnijden, schakelen. Alles moet soepel verlopen.
Het rijden met twee en bagage verandert het gedrag van de motor. Je gaat hierdoor anders in de bocht, het remmen is anders. Veel oefenen zou ik zeggen en toch niet onderschatten.
:wink:
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
11rt

Bericht door 11rt »

Een gelukkig 2006.
Hou het zo ,voor u ,en uw vrouw.

Geniet toch gewoon van eenvoudiger ritten.Met nadruk op genieten,
met twee ,en vrienden.
Om te genieten ,moet het rijden zo ongeveer vanzelf gaan.
En dat is niet als je pas rijdt.
mijn stelling:
Vertrekken is mooi , thuiskomen ook.

Dus ,maak er een gelukkig jaar van.
Hou bv Scotland als een doel voor later .Is toch mooi ,nog een doel te hebben? :-)
Met de kennis en ervaring van J-P rekening houdend ,is zijn raad zeker
als heel realistisch te noemen.

Van harte ,samen veel mooie ritten toegewenst.
markpeeters
Contacteer:

Bericht door markpeeters »

Ik ben 3 jaar geleden begonnen met motorrijden (R850R) op m'n 46ste. Na 5.000 km solo is m'n echtgenote beginnen meerijden. Eerst ritjes door het hageland, daarna ardennen enz. Na een maand of 5 zijn we voor 4 dagen naar de Eifel gereden. Nog een paar maanden later voor 10 dagen door de Alpen. Zo langzaam opgebouwd. Het voordeel was dar we eigenlijk samen hebben 'leren' rijden. Na 2 jaar hebben we een R1200GS gekocht met de bedoeling steeds verder te reizen. Mei 2005 zijn we voor 4 dagen naar Zuid-Engeland geweest, links rijden is toch wel wennen! Augustus 2005 hebben we 3 weken door Frankrijk gereden. http://homepage.mac.com/markpeeters/PhotoAlbum22.html Dit jaar staat Schotland op het programma. In jouw plaats zou ik een jaartje wachten en eerst ardennen, vogezen, eventueel alpen verkennen en leren genieten van het reizen met de moto. Schotland zal wel niet weglopen zeker.
Bananatuffer

Bericht door Bananatuffer »

tegen dat ge uw rijbewijs hebt, pakt eind maart - begin april de moto en rij naar Frankrijk voor een 3-4daagse, richting Vogezen zou ik zeggen.

Geen kilometer autostrade op de heen- of terugrit, in F evenmin nationals, alleen departementals en kleiner. Nauwelijks verkeer, zeer afwisselend terrein.

Ge kunt dan en passant al uw gerief ne keer deftig testen (Kledij? bagage? tanktas? kaartmateriaal? electronische "hulp"middeltjes?...).

Als ge daarvan thuiskomt, zult ge al veel wijzer zijn, en ongetwijfeld meer motorbeheersing hebben dan de nog-niet-ontwaakte winterslapers, gelijk ik. :shock:

Zoiets onderneem ik elk jaar opnieuw, en minstens de eerste 500km ondervind ik als extreem pijnlijk, omdat alles zo absurd slecht gaat, precies veel slechter als bij het absolute begin. :oops:

Een paar tips voor duo-rijden en algemeen nuttige info vind je hier:
http://www.goedmotorrijden.be
Iron Gonzo

Re: Ervaring gewenst ?

Bericht door Iron Gonzo »

Tom S. schreef:dag collega's,

mijn droom is om dit jaar Schotland en Ierland te gaan verkennen . Dit samen met een maat van mij en de vrouwtjes achter op . ( op de motor wel hé )
Er is slechts één "probleempje" (vraagje ) ................ we rijden beiden op dit moment nog met een L maar zullen deze in het voorjaar wel door de wc spoelen na een feilloos parkoer op het examencentrum.
( dit is het streefdoel ).
Met ander woorden wil dit zeggen dat we pas daarna mogen rijden met de vrouwtjes achter op. Is het dan aangewezen om bv. 3 maanden later al een vakantie te plannen door Engeland met passagiers ??

PS: waarom dit jaar al per sé ?? omdat we mogelijks / hopelijk gezinsuitbreiding krijgen in de loop van dit jaar
moet je gewoon doen.
het wordt een hele ervaring die je gaat rijker worden.
doe het rustig aan.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Hans

Bericht door Hans »

De eerste maal dat ik in Groot-Brittannië reed, met de wagen, viel dat links rijden buiten verwachting snel mee. Het went vlug, maar je moet er toch altijd je gedachten bijhouden, want het grote gevaar schuilt in die kleine automatismen zoals bv. een straat inslaan : dikwijls ga je dan onbewust rechts rijden ; een kruispunt oversteken : je kijkt automatisch steeds eerst naar de linkse (dus verkeerde) kant om te zien of je veilig kan dwarsen.

Wat de vraag naar rijervaring betreft : een verdere vervolmakingscursus volgen, mét de duo, is erg heilzaam voor beider zelfvertrouwen. Want rijden met een onzekere duo achterop is vragen om ongelukken, en niet alleen in Schotland.

mvg
Hans
Afbeelding
Assie

Bericht door Assie »

J-P schreef:het is te doen maar ik zou als ik u was in de 3 maanden ervoor eens goed door de ardennen/luxemburg rijden, in ieder geval wat kms opdoen buiten de grens. Daarbij zal het links rijden in het begin wat gewenning vragen en dan is een goed "geautomatiseerd"bedieningsgedrag van de motor wel een vereiste, je zal het hoofd goed bij de weg moeten houden en dan moet het niet meer zo zijn dat je bepaalde bedieningszaken nog moet bedenken...
Beste tom,

Als beginnend motorrijder met duo en bepakt , zou ik het U zekers niet aanbevelen...wat anderen ook zeggen !!! ...denk er nog eens rustig over na en bespreek dit nog eens met het vrouwtje en de vrienden...jullie komen er beslist wel uit . Prettige vakantie..waar dan ook en een fijn en veilig 2006 toegewenst , ook voor de anciens hier van het forum...

Hou de wijze raad van J-P toch maar in gedachte ...
Tom S.

Bericht door Tom S. »

Alvast badankt voor de vele goed adviezen,

ik ga er nog eens goed over nadenken en ga vooral de raad eerst veel te oefenen in acht nemen en zal dan nog wel zien of het dit jaar of een volgend jaar zal zijn . Ik zal het dan wel met men gezond verstand aanvoelen zeker of ik met een passagier de grens reeds over durf .
Het "automatisch" sturen en schakelen e.d. gaat al vrij goed zonder te veel te moeten denken ( heb reeds een 1500 km rondgereden in de voorbije 3 maanden ).

Merci
Tom S.
ajmo

Bericht door ajmo »

Goed zo Tom,

Eerst naar J-P luisteren en daarna luister je naar je gezonde verstand. Uiteindelijk weet dat GV zelf wel wanneer je er klaar voor bent.

groet ajmo
GSfili

Re: Ervaring gewenst ?

Bericht door GSfili »

Tom S. schreef:dag collega's,

mijn droom is om dit jaar Schotland en Ierland te gaan verkennen .
Ik heb flink wat rongereden in Ierland de laatste 15 jaar (auto :oops: ), en mogelijk is het in Schotland anders maar in Ierland rijden ze wel "f#!?#!g crazy". Op de smalle tweevakbaantjes vlammen ze gemakkelijk 130 (ge moogt er ook 100 rijden) de vrachtwagens razen er ook gemakkelijk 100, de hagen en muurtjes en het golvend landschap maken het zicht altijd beperkt. De wegen liggen er, en het is al veel verbeterd, op plekken rotslecht bij. Na iedere bocht kan een plas water staan van een enkel diep, of een dikke steen liggen. Inhalen en de tegenligger op de "hard shoulder" dwingen :shock: is ook "gebruikelijk" Om maar te zwijgen van losgebroken koeien en schapen,........maar, mits de nodige ervaring, moet het er prachtig zijn om met de motor rond te toeren.

Mag ik je aanraden een paar uur les te volgen bij één van de beter motorrijscholen, en de tips die je daar krijgt nog flink te oefenen, alvorens aan deze prachtige trip te beginnen.
Have a save journey.
GS1150 Blauw. 13-08-05 ---> 58K
Lid BMW mc Vl
Wally

mijn gedacht

Bericht door Wally »

Als nog zeer onervaren motorrijder wil ik je toch volgende bevindingen meegeven. Neem ze voor wat ze waard zijn!
Kort nadat mijn motorrijbewijs had gehaald, na een opleiding met de rijschool, vertrokken mijn vrouw en ik samen met een bevriend koppel voor een meerdaagse tocht naar Luxemburg. Ikzelf had belange nog geen ervaring genoeg om al meteen zo een verre trip te maken, laat staan met duo en bagage erbij. Gelukkig kon ik terugvallen op de rijervaring van onze medereiziger, die de hele reis voorop reed en de route in het oog hield. Mijn vrouw en ik (en dan vooral ik) hoefden ons op die manier enkel te bekommeren om de juiste rijtechniek en hoe we samen de motor onder controle hielden. Als ik lees wat je van plan bent, en ik baseer me op de ervaringen die ik toen heb opgedaan, zou ik adviseren om eerst wat meer ervaring op te doen, of je ervan gewissen dat je je kan laten leiden door een ervaren motard.
Je moet doen wat je zelf best vindt, maar ik zou, met de ervaring die ik toen heb opgedaan, nog eventjes wachten en enkele eenvoudigere trips plannen.
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Tom,

Topic even gecleand. De rest verbannen naar het "Beemer Café".

Veel succes met je GS ! :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Bananatuffer

Bericht door Bananatuffer »

JüRgen schreef:Tom,

Topic even gecleand. De rest verbannen naar het "Beemer Café".

Veel succes met je GS ! :wink:
nu, dat is niet eerlijk, want je hebt die topic ondertussen gesloten!
Waarom wis je incognito´s "scheld posting" niet, en laat de topic verder open?
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Ik zou die scheldposting gewoon laten staan, mij stoort het niet namelijk.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Harald

Bericht door Harald »

Vrije meningsuiting ?????
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Hoe bedoel je, Harald?
J-P

benoit

Bericht door benoit »

Als heropstapper had ik wel wat aan de discussie, en vond
het goed dat sommigen onderstreepten dat motorrijden voor
alles een serieuze zaak blijft.
Mij heeft het alleszins aangezet de rijvaardigheidstrainingen die ik gepland had in het voorjaar deze maand indien mogelijk nog te volgen.

Ik wens Tom veel veilige en plezierige kms toe.

PS Misschien kan iemand mij raad geven waar ik zo'n trainingen het beste volg?
K75
danielGS

Bericht door danielGS »

Hey Tom,

Indien je nog geen ervaring hebt met linksrijden (over de plas natuurlijk :lol: ) dan zou ik je aanraden een andere bestemming te kiezen .Niet dat linsrijden zo moeilijk is maar er zijn toch altijd van die momenten dat je automatisme om rechts te rijden de bovenhand neemt ,bv.bij het wegrijden van pompstation en het nemen van smalle blinde bochten .Het zou jammer zijn dat je een mooie reis abrupt moet afbreken na een klein misverstandje.En niet bang zijn tegen dat de kinderen groot zijn ligt het mooie Scotland er nog :wink: Ik heb ook 25 jaar gewacht voor ik met de motor ginds geraakt ben :lol:
toetindendroai

R1150GS
R80GS basic
G650X Challenge
Relax

Bericht door Relax »

Benoit, met de opleidingscheques van de overheid kan je aan halve prijs in Brugge een degelijke cursus volgen.
http://www.voc-brugge.com/
Relax

Bericht door Relax »

En nu ff over het topic: dat het gesplitst wordt, tot daar nog aan toe, alhoewel dat je't dan uit z'n verband haalt. Mij lijkt het nuttiger het dan maar integraal te verplaatsen.
Kom ik daar, blijkt het op slot omdat één geliefde forumbezoeker opnieuw z'n kalmte verliest en gaat schelden.
Kan een modje dan niet gewoon z'n ding doen en die poster verwittigen/bannen ipv het topic volledig dicht te gooien? De reden van tussenkomst is ok, sta ik achter, maar de manier waarop???
Jûrgen, aan bovenstaande posts te zien heeft de discussie zeker nut gehad en dan gooit jij het op slot. Kleine afweging gemaakt??
Ik durf het bijna niet te vragen, want tov mij zal het dan weer wel kunnen, maar duidt dit op een gebrek aan morele moed of gewoon the easy way out?
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Jongens, kom op, niet zo hard voor Jurgen. Hij handelt naar eer en geweten en het heeft geen nut om iemand te bannen (Maurice was eerder gebanned op eigen verzoek) terwijl je op je vingers kan natellen dat ie terug komt. Laat iedereen gewoon posten wat ie wil, ik zit er niet mee hoor. En internet is niet voor de tere zieltjes, je moet wel wat van elkaar kunnen verdragen. Het is net motorrijden op een manier. overigens, Relax, wie vroeg er eigenlijk om een scheldtopic? :lol: :lol:
J-P

Relax

Bericht door Relax »

:) Oeps.

Ik ben ni hard, ik stel me enkel vragen bij hoe men een "probleem" oplost. Jürgen beroept zich, volkomen terecht, op de gedragscode, maar mi is de reactie fout, gezien hij hiermee anderen treft. Als er ééntje door rood rijdt, geef je geen rijverbod aan iedereen, of toch? Ik weet verdomd goed hoe moeilijk z'n positie is (en dat gaat véél verder dan internet), maar iets meer doordacht handelen lijkt me aangewezen. Ik benadruk hiervoor nog eens het zinvolle van die discussie, waarvan een mogelijk vervolg nu verloren gaat.
En wat dat schelden betreft: wat mij betreft kan het evenmin, dus een verwittiging (pm of mail) had hierbij meer op z'n plaats geweest, voor mijn part aan alle betrokkenen die iemands persoon in vraag stelden. Het gaat 'm om meningen en inhoud, niet om personen.
Plaats reactie